• MammaTillEnStjärna

    Marsbebis 2013

    Hej,

    Här samlas vi från tråden www.familjeliv.se/Forum-2-113/m65586885.html men självklart är Du som ny välkommen också!

    Här delar vi med oss av vår underbara resa från plusset till beräknat förlossningsdatum (och kanske längre?).

    Startar även en ny BF-lista för oss som följs åt     
             

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-20 09:44
    BF-listan
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m65849625.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-31 08:17
    Bildtråd
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m65981602.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-05 13:03
    Presentationstråd
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m66526219.html

  • Svar på tråden Marsbebis 2013
  • satirnine

    Jag mår också illa och är hungrig samtidigt, känns ju lite knepigt!

    Hur fungerar det med träning under graviditeten?

    Jag tänker då på styrketräning och löpning.
    Något som man bör undvika?

    Skulle gärna vilja kunna träna under tiden jag är gravid. 


    ♥ Nygravid ♥
  • Cantaton
    satirnine skrev 2012-07-23 20:18:41 följande:
    Jag mår också illa och är hungrig samtidigt, känns ju lite knepigt!

    Hur fungerar det med träning under graviditeten?

    Jag tänker då på styrketräning och löpning.
    Något som man bör undvika?

    Skulle gärna vilja kunna träna under tiden jag är gravid. 
    BM sa att all träning går bra. När fostret börjar stiga och inte längre ligger skyddat bakom bäckenet ska man upphöra med magträning. Sedan har jag läst på nätet att man ska undvika stumma hopp, men i övrigt ska det vara ok. Har sett att promenader, cykling och simning rekommenderas. Jag tänker satsa på indoor walking och spinning när höstschemat drar igång. 
  • satirnine
    Cantaton skrev 2012-07-23 20:22:45 följande:
    BM sa att all träning går bra. När fostret börjar stiga och inte längre ligger skyddat bakom bäckenet ska man upphöra med magträning. Sedan har jag läst på nätet att man ska undvika stumma hopp, men i övrigt ska det vara ok. Har sett att promenader, cykling och simning rekommenderas. Jag tänker satsa på indoor walking och spinning när höstschemat drar igång. 
    Jag ska nog börja använda min crosstrainer nu då, sen får det blir promenader till jobbet. :)

    FruRundberg: Så skönt att allt såg bra ut!! 
    ♥ Nygravid ♥
  • Mennenajja
    satirnine skrev 2012-07-23 20:18:41 följande:
    Jag mår också illa och är hungrig samtidigt, känns ju lite knepigt! Hur fungerar det med träning under graviditeten? Jag tänker då på styrketräning och löpning. Något som man bör undvika? Skulle gärna vilja kunna träna under tiden jag är gravid. 
    ♥ Nygravid ♥

    Du kan träna precis som vanligt stor del av tiden. Lägg mycket fokus på baksidan av kroppen eftersom den ska böra upp en stor mage. Jag kan starkt rekommendera "Lofsan" en pt som har två egna barn med täta graviditeter. Hon he en blogg på allt för föräldrars bloggsida samt är deras träningar expert. Tror adressen är blogg.alltforforaldrar.se/lofsan Kanon bra med massa videoklipp på övningar och olika upplägg för gravida och icke gravida.
  • Mennenajja
    Cantaton skrev 2012-07-23 20:22:45 följande:
    BM sa att all träning går bra. När fostret börjar stiga och inte längre ligger skyddat bakom bäckenet ska man upphöra med magträning. Sedan har jag läst på nätet att man ska undvika stumma hopp, men i övrigt ska det vara ok. Har sett att promenader, cykling och simning rekommenderas. Jag tänker satsa på indoor walking och spinning när höstschemat drar igång. 

    Upphöra med magträning är inte nödvändigt, däremot ska man sluta med situps och crunches när magmusklerna börjar dela sig! Kör planka i olika varianter istället. Det har jag gjort sedan min förra förlossning och har aldrig haft starkare, snyggare och plattare mage än nu. Planka stärker upp den inre korsetten och så länge det känns ok med magen ska jag planka denna graviditet. Tror jag kommer ha igen massor på det efter förlossningen. Om plankor blogg.alltforforaldrar.se/lofsan/2011/11/18/olika-varianter-av-plankan/ Ang delade magmuskler och magträning blogg.alltforforaldrar.se/lofsan/2012/02/25/testa-om-du-har-delade-magmuskler/
  • satirnine
    Mennenajja skrev 2012-07-23 21:02:50 följande:
    Du kan träna precis som vanligt stor del av tiden. Lägg mycket fokus på baksidan av kroppen eftersom den ska böra upp en stor mage. Jag kan starkt rekommendera "Lofsan" en pt som har två egna barn med täta graviditeter. Hon he en blogg på allt för föräldrars bloggsida samt är deras träningar expert. Tror adressen är blogg.alltforforaldrar.se/lofsan Kanon bra med massa videoklipp på övningar och olika upplägg för gravida och icke gravida.
    Tack för tipset!
    Såg henne i serien Född 2010 (?)
    Nu ska jag kika runt lite där. :) 
    ♥ Nygravid ♥
  • Lussekatten

    Sitter vid mobilen och kan inte göra citat men det var nån som undrade vilken sång jag sjöng för första barnet under den graviditeten. Det var månadsvisan. När hon blev några månader gammal utökade jag även med Cornelis Wreesvijks låt Jag hade en gång en båt.

    Skönt att höra att det verkar gå bra för er som hänger här även om några av er har fått åka till BM. Själv har jag inte fått tummen ur att anmäla mig till MVC än... men det börjar ju närma sig tiden för ett VUL så jag får se till att ringa.

  • Cantaton
    satirnine skrev 2012-07-23 20:38:09 följande:
    Jag ska nog börja använda min crosstrainer nu då, sen får det blir promenader till jobbet. :)

    FruRundberg: Så skönt att allt såg bra ut!! 
    Crosstrainer låter som perfekt redskap. Indoor walking utförs ju på en crosstrainerliknande maskin
    Mennenajja skrev 2012-07-23 21:02:50 följande:
    Du kan träna precis som vanligt stor del av tiden. Lägg mycket fokus på baksidan av kroppen eftersom den ska böra upp en stor mage. Jag kan starkt rekommendera "Lofsan" en pt som har två egna barn med täta graviditeter. Hon he en blogg på allt för föräldrars bloggsida samt är deras träningar expert. Tror adressen är blogg.alltforforaldrar.se/lofsan Kanon bra med massa videoklipp på övningar och olika upplägg för gravida och icke gravida.
    Tack för tips! Jag har två släktingar som är personliga tränare och mammor - den ena fick sin yngsta i vintras. Så jag har ju några att fråga, vill bara inte göra det än, eftersom ingen utöver närmaste familjen vet om graviditeten.
    Mennenajja skrev 2012-07-23 21:12:29 följande:
    Upphöra med magträning är inte nödvändigt, däremot ska man sluta med situps och crunches när magmusklerna börjar dela sig! Kör planka i olika varianter istället. Det har jag gjort sedan min förra förlossning och har aldrig haft starkare, snyggare och plattare mage än nu. Planka stärker upp den inre korsetten och så länge det känns ok med magen ska jag planka denna graviditet. Tror jag kommer ha igen massor på det efter förlossningen. Om plankor blogg.alltforforaldrar.se/lofsan/2011/11/18/o.../ Ang delade magmuskler och magträning blogg.alltforforaldrar.se/lofsan/2012/02/25/t.../
    För mig är magträning till stor del situps, ursäkta min förkortade version ovan. Är väl medveten om att det beror på att det inte är bra när magmusklerna börjat dela sig. Förstår dock inte hur plankan ska fungera annorlunda?!

     
  • Cantaton
    Mennenajja skrev 2012-07-23 21:12:29 följande:
    Upphöra med magträning är inte nödvändigt, däremot ska man sluta med situps och crunches när magmusklerna börjar dela sig! Kör planka i olika varianter istället. Det har jag gjort sedan min förra förlossning och har aldrig haft starkare, snyggare och plattare mage än nu. Planka stärker upp den inre korsetten och så länge det känns ok med magen ska jag planka denna graviditet. Tror jag kommer ha igen massor på det efter förlossningen. Om plankor blogg.alltforforaldrar.se/lofsan/2011/11/18/o.../ Ang delade magmuskler och magträning blogg.alltforforaldrar.se/lofsan/2012/02/25/t.../
    Observera att båda dessa länkar handlar om magträning EFTER förlossningen - inte under graviditeten.
Svar på tråden Marsbebis 2013