• Trollbarnet

    Troende och sex ?

    Jag låg inatt och funderade över det här med att vara troende och sex, spelar ingen roll vilken religion. Jag är tyvärr ateist och har blivit uppfostrad därefter, har heller inga vänner som är väldigt troende och håller sig från sex tills de är gifta men jag undrar ändå just pga en gammal lärare till mig.

    När vi gick sexualkunskap i typ 5an eller något sådant (VÄLDIGT många år sedan) så hade vi en väldigt kristen fröken som gick i kyrkan varenda söndag och läste bordsbön, talade ur bibeln osv. det ser jag som väldigt kristen. Hon har 4 barn och sa åt oss under sexualkunskapen att ända gångerna som hon haft sex, var i syfte att producera sina barn. Sen sa hon inte hur många försök det krävde eller så, men hon tyckte att det var ingen big deal eller någonting som man måste utöva speciellt ofta eller avancerat.

    Så jag började ju då fundera på det här NU efter alla dessa år.. Är det så att de som är troende inte har speciellt mycket sex? Hur har de/ni sex? Är det vanilj eller kan det vara lite oralt/analt också? Kan det bli kinky? Hur känner ni er efteråt? Sen en viktig fråga, var ni/du oskuld/er fram till äktenskap och hur viktigt var det för er/du att fortsätta vara oskuld? 

    ja jag kanske låter väldigt fördomsfull men så är inte fallet, bara väldigt oupplyst i ärendet och söker nu svar.

    Jag har tusentals följdfrågor på mina frågor också, om jag hittar någon som är villig att svara.
     

  • Svar på tråden Troende och sex ?
  • Anonym (Varierande)
    Anonym (Varierande) skrev 2012-08-30 10:14:03 följande:
    Sen kan man också fundera på två andra faktorer.
    1. För många blev det kanske ett förhastat giftermål eftersom man ville börja ha sex. Om man gifte sig "för snabbt" utan att ha hunnit lära känna varandra tillräckligt bra, kanske det inverkade negativt på hela äktenskapet och därmed sexlivet.
    2. Debutåldern. Nu ser vi att en del har gift sig som 19-åringar, men också 26 var det för någon. Om man väntar med sex till giftermålet blir det väl ändå ofta en rätt mycket senare debut än för genomsnittet. Jag har sett udnersökningar som visar att män med tidig sexebut har ett bättre sexliv än män som börjar sent. Kanske det kan vara en faktor som åtminstone i vissa fall har inverkat negativt. Alltså inte bara det faktum att man inte har haft sex med andra, eller att man inte började före vigseln, utan det att debuten kanske kommer först efter 25 och man därmed har gått miste om ett antal år i ungdomen när förmågan kunde ha tränats upp.

    Likaså undrar jag om andra har några funderingar eller erfarenheter kring detta. Nu såg vi att en man hade haft sin debut vid 36 och hade haft mycket (bra?) sex efter det, så man kanske inte är körd som man även om debuten kommer efter 25...
  • lykantrophona
    Sacro skrev 2012-09-01 22:42:40 följande:
    Lykantrophona - om vi följt våra inneboende drifter utan att koppla in vårt intellekt så hade nog världen sätt ännu värre ut. Drifter behöver kontrolleras då de annars kommer styra oss istället för att vi styr dem. Idag lever vi nog mer i ett egoistiskt samhälle där våra egna behov mer styr en konsekvenserna av våra handlingar.
    Fast man kanske ska kontrollera drifter på ett sätt som verkar vettigt, och inte bara för sakens skull?
    Exempelvis är det väl bra att stå emot lusten att slå någon på käften bara för att man är arg. Varför det vore dåligt att "lämna ut sin kropp till höger och vänster" om man skyddar sig och mår bra av det är däremot lite mer mystiskt.

    Men ja, sådan är väl skillnaden mellan religionerna. Kristna dyrkar en man som föddes från en oskuld, och läser en bok där det står att det enda godkända sexet är mellan man och kvinna i äktenskap. Jag dyrkar gudar som har sex utanför äktenskapet, som tänjer på könsrollerna, som skiljer sig om det inte funkar och tycker olika i olika frågor. Men samtidigt är hedningar inga egoister i mitt tycke: det är sällan jag träffar på folk som bryr sig mer om naturen, eller som är lika accepterande inför olikheter.

    Mitt samfund gick i Pride och har en HBT-talesman. Jag, som bisexuell hedning, känner en enorm stolthet över detta. Hur ställer sig era samfund till homo- och bisexualitet? Eller beteenden som bryter traditionella könsroller?


  • Anonym (mer peppar)
    Anonym (åxo troende) skrev 2012-09-01 23:47:37 följande:
    TACK " mer peppar " för ditt fina svar !

    Ojj va HÄFTIGT  när du skriver att ni låg på varandra fast med kläderna på och dessutom så fick du orgasm *S* 
    Då måste du väl ha varit / känt dej  " stenkåt " om du fick orgasm med kläderna på ?
    Så enl. min syn på det hela Så hade ni ju sex även om ni inte kn*llade på " riktigt " !

    Jag vet ju inte hur länge ni har varit gifta nu .....MEN får jag fråga ...finns samma kåthetskänslor idag som det var under första tiden   ?  ELLER har den svalnat ?

    Har du några " knep / tips " för att hålla kärleken o kåtheten levande ?  

    Kram på dej !      
       

       
    Av att prata och vänta blir man rätt stenkåt, visst, och jag har alltid haft rätt så lätt för att få orgasm. Så en sorts lustig sexuell aktivitet ägnade vi oss åt ja...
    Vi har varit gifta i fjorton år och kåthetskänslorna finns kvar, de har utvecklats och är ännu starkare nu på ett psykiskt plan än i början av vårt äktenskap. Vi har mer avancerad sex idag och faktiskt känns sexlivet mer fantastiskt nu än jag trodde att det kunde bli, som nygift tänkte jag att det första året skulle vara det bästa och att allt skulle gå lite neråt från det och att man skulle hamna att kämpa väldigt hårt för att hålla glöden uppe.

    Inte har vårt sexliv heller gått från noll till hundra utan problem och allt har varit perfekt och fantastiskt, nej, det har ju varit några pauser då vi fått barn och jag har varit frestad av en annan man. Så visst har vi haft saker att prata om och kämpa med men ur det har också något starkare vuxit fram.

    Tips för att hålla kärleken levande, 
    A och O är nog kommunikationen, låter lite torrt och trist men slutar man prata, sluter sig och sluter dela livet med sin partner, det säger sig självt, då dör kärleken.

    Jag tror också att allt runtomkring i livet är väldigt avgörande för att vi skall kunna och orka älska. Har man ett krävande arbete eller ett arbete man inte trivs med, dåliga eller oupredda relationer, obearbetade negativa upplevelser/erfarenheter, sjukdom eller andra problem som suger energi så ställer det ofta till en massa oreda som sätter sig som en vägg emot kärleken och passionen. Då tror jag inte att det hjälper med en romantisk middag och lite egentid för att plötsligt få tillbaka en förlorad kärlek, man måste jobba och gräva djupare med sig själv/sin partner för att sen kunna ge ut något i en relation. En middag kan vara en bra början men löser inga problem varaktigt.

    Ja, det finns säkert en hel del tips att tänka på men någon annan kanske kan fylla på, och förresten kanske det hör hemma i en annan tråd. 
  • Sacro

    Lyckantrophona- hur skadan kan se ut efter att ha sex till höger och vänster är nog väldigt olika. Varför skulle det vara positivt? Vad är det du söker i det? Tillfälliga kickar? Vi har olika syn på vad sex är och vad det betyder därför är det nog svårt att förstå varandra.

    Dina gudar skulle jag vilja veta lite mer om. Det verkar väldigt anpassade efter dig. Nej mitt samfund gick inte i Pride. Tror på att äktenskapet är ämnat för kvinna och man. Är dock mycket ödmjuk inför diskussioner med HBT personer då jag har haft många i min närhet. Fantastiska människor på många sätt som jag verkligen har respekt för.
    Könsrollerna är nog borta i den nya generationen kristna om jag tittar på min församling. Ser delat ansvar om hem, barn m.m som självklart i den moderna familjen.

  • lykantrophona
    Sacro skrev 2012-09-02 12:40:39 följande:
    Lyckantrophona- hur skadan kan se ut efter att ha sex till höger och vänster är nog väldigt olika. Varför skulle det vara positivt? Vad är det du söker i det? Tillfälliga kickar? Vi har olika syn på vad sex är och vad det betyder därför är det nog svårt att förstå varandra.

    Dina gudar skulle jag vilja veta lite mer om. Det verkar väldigt anpassade efter dig. Nej mitt samfund gick inte i Pride. Tror på att äktenskapet är ämnat för kvinna och man. Är dock mycket ödmjuk inför diskussioner med HBT personer då jag har haft många i min närhet. Fantastiska människor på många sätt som jag verkligen har respekt för.
    Könsrollerna är nog borta i den nya generationen kristna om jag tittar på min församling. Ser delat ansvar om hem, barn m.m som självklart i den moderna familjen.
    Självklart finns det vissa risker med promiskuösitet - könssjukdomar, exempelvis. Men med kunskap om säkert sex, bra kommunikation etc, kan man ju minska riskerna. Som jag ser det så lär man sig något om sig själv genom sex, och sex även med en tillfällig partner utan romantik (vilket jag antar är det som "till höger och vänster" syftar på) kan vara bra för välbefinnandet, självförtroendet etc. Sex kan ju ge en bättre immunförsvar, kondition och släpper ut ämnen i kroppen som får oss att må bra. Om du vill kalla det tillfälliga kickar, okej. Men då bör du också kalla idrott, musik och poesi för "tillfälliga kickar". Olika personer mår bra av olika saker. För vissa kanske sexlivet är som bäst när man har delat det med en och samma person i flera år och inte planerar på något annat. För vissa är sexlivet (och kärlekslivet!) bäst när man har flera partners, eller när man inte har någon alls. Jag tror inte att en mall passar alla, och att människor oftast känner sig själva bäst.
    Hm, märks det att jag dyrkar Freja? ;)

    Alla människor blir väl påverkade av religionen de uttövar, men också påverkas deras gudsbild av den personlighet och de värderingar personen har. En person som redan innan den hört om kristendomen, har värderingar som överensstämmer ganska väl med de kristna, kommer nog med större sannolikhet att bli kristen än den med helt andra värderingar. En person som blir kristen kommer nog inte bara bli inspirerad av Jesus lärdomar, utan även börjar koppla samman alla positiva saker med Jesus. Det är därför man kan se kristna träta om "vad Jesus egentligen skulle ha tyckt", för båda tror att de står på den goda och sanna sidan (exempelvis i frågan om homoäktenskap) och därmed på Jesus sida.

    I en polyteistisk religon så ser jag att istället för att (som monoteisterna) tillskriva olika, ibland motsägelsefulla, egenskaper på samma gud, så har man oftast vissa gudar som man vänder sig till oftare. I nordiskt hedniskt sammanhang brukar ens "närmsta gud" kallas för fulltrogen. Detta handlar inte endast om eget val, utan vad man känner sig kallad till, vad man märker fungerar. Och detta band påverkar personen, enligt min erfarenhet. Så en person med Tyr som fulltrogen kanske börjar bry sig mer om rättvisa och ordning, t ex.
    Själv skulle jag vilja tro, att jag har stått i lära under Freja. Hon är en komplex gudinna, många saker associeras med henne: krig, extas, kärlek, sex, fruktbarhet, magi, skönhet. Närmast henne känner jag mig efter sex, men även i naturen, i dansen, vid tjejsnack. Jag letade inte efter henne; jag trodde att jag skulle få bäst kontakt med Oden eller Loke. Men Freja har lärt mig sådant, som att vara stolt över min kvinnlighet, min sexualitet och att man kan vara stark även i sorg. Självklart dyrkar jag en mångfald andra gudar, alla inte ens från den nordiska mytologin. Men även Oden ligger runt, Loke är queer, Frigga är otrogen mot sin make, Frej och Freja resulatet av ett syskonäktenskap, Skade skilde sig från Njärd när deras äktenskap inte fungerade.

    Rätt och fel är inte gudomliga gränser: det är mänskliga. Så att hävda att, exempelvis, homosexuella förbindelser vore fel genom att syfta på "guds vilja" blir väldigt märkligt. Gudar kan vilja både det ena och andra, men är det verkligen det som ska styra vår moral?
  • Anonym (länktips)
    Anonym (troende realist) skrev 2012-09-02 08:50:36 följande:

    Tack, men då håller jag mig hellre till det här eftersom detta är svenskspråkigt och befolkas av människor med en liknande kulturbakggrund som jag. Jag är inte intresserad av indoktrinering från dubbelmoralens Mekka.
    Uppenbarligen klickade du inte ens på länken.
    Sidan är väldigt sex-positiv (fast noga med att det hålls inom äktenskapet). Långt ifrån den bild som i media ges av pryd amerikansk kristenhet. Som svensk "kvällstidnings-läsare" blir jag generad av många av artiklarna och inläggen, både vad gäller detaljer och ... "fantasifullhet".
    (Men det är klart, har man hängt på den här sajten ett tag är man antagligen mer härdad...)

    Om du verkligen är villig att utmana din syn på kristna som sex-fientliga, bör du helt klart ge sidan ett försök.
    Om du bara skall läsa en enda artikel, tror jag att jag skulle rekommendera http://site.themarriagebed.com/sexuality/sexual-play/whats-okay-whats-not som ger en ganska bra överblick

    Minns också ett antal bra bloggar av forum-medlammarna. http://christiannymphos.org/ är en jag tänker på spontant. (Deras ställnings-tips har verkligen generat mig!)

    Sedan håller jag med dig om att det också finns en poäng att diskutera sex inom svensk kristenhet. 
  • Anonym (avfälling)
    Trollbarnet skrev 2012-08-14 08:12:17 följande:
    När vi gick sexualkunskap i typ 5an eller något sådant (VÄLDIGT många år sedan) så hade vi en väldigt kristen fröken som gick i kyrkan varenda söndag och läste bordsbön, talade ur bibeln osv. det ser jag som väldigt kristen. Hon har 4 barn och sa åt oss under sexualkunskapen att ända gångerna som hon haft sex, var i syfte att producera sina barn. Sen sa hon inte hur många försök det krävde eller så, men hon tyckte att det var ingen big deal eller någonting som man måste utöva speciellt ofta eller avancerat.

    Så jag började ju då fundera på det här NU efter alla dessa år.. Är det så att de som är troende inte har speciellt mycket sex? Hur har de/ni sex? Är det vanilj eller kan det vara lite oralt/analt också? Kan det bli kinky? Hur känner ni er efteråt? Sen en viktig fråga, var ni/du oskuld/er fram till äktenskap och hur viktigt var det för er/du att fortsätta vara oskuld? 

    ja jag kanske låter väldigt fördomsfull men så är inte fallet, bara väldigt oupplyst i ärendet och söker nu svar.
    Jag kanske också är oupplyst i ärendet, men jag reagerar verkligen på din lärare som berättade för er om sitt sexliv. VA?? liksom, jag tycker att som lärare ska man kunna dra en gräns mellan privat och personligt, jag hade INTE velat veta det av min lärare i årskurs 5. Det låter dessutom som om hon hade en väldigt bestämd och moralisk uppfattning om hur och varför man bör ha sex... 

    När jag var tonåring var jag faktiskt väldigt from och jag har en känsla av detta med hur man förhåller sig till sex som troende är väldigt varierande mellan individer och mellan olika kyrkor. Jag och min bästis i högstadiet brukade ofta prata om hur vi minsann skulle spara oss till våra tillkommande, men sen blev jag själv avfälling och har aldrig gift mig... och jag vet minsann att hon och hennes kille inte heller höll på sig till efter bröllopet. Å andra sidan är hon faktiskt fortfarande gift med samme man tjugo år senare. Flera av mina kristna kompisar har bildat familj och varit sambo länge utan att gifta sig, även om jag har fått uppfattningen att idealet är att man gifter sig om man ändå lever tillsammans. Men jag känner ingen som har hållit sig till efter bröllopet och de flesta flyttar ihop först. 
  • Anonym (åxo troende)
    Anonym (mer peppar) skrev 2012-09-02 11:28:18 följande:
    Av att prata och vänta blir man rätt stenkåt, visst, och jag har alltid haft rätt så lätt för att få orgasm. Så en sorts lustig sexuell aktivitet ägnade vi oss åt ja...
    Vi har varit gifta i fjorton år och kåthetskänslorna finns kvar, de har utvecklats och är ännu starkare nu på ett psykiskt plan än i början av vårt äktenskap. Vi har mer avancerad sex idag och faktiskt känns sexlivet mer fantastiskt nu än jag trodde att det kunde bli, som nygift tänkte jag att det första året skulle vara det bästa och att allt skulle gå lite neråt från det och att man skulle hamna att kämpa väldigt hårt för att hålla glöden uppe.

    Inte har vårt sexliv heller gått från noll till hundra utan problem och allt har varit perfekt och fantastiskt, nej, det har ju varit några pauser då vi fått barn och jag har varit frestad av en annan man. Så visst har vi haft saker att prata om och kämpa med men ur det har också något starkare vuxit fram.

    Tips för att hålla kärleken levande, 
    A och O är nog kommunikationen, låter lite torrt och trist men slutar man prata, sluter sig och sluter dela livet med sin partner, det säger sig självt, då dör kärleken.

    Jag tror också att allt runtomkring i livet är väldigt avgörande för att vi skall kunna och orka älska. Har man ett krävande arbete eller ett arbete man inte trivs med, dåliga eller oupredda relationer, obearbetade negativa upplevelser/erfarenheter, sjukdom eller andra problem som suger energi så ställer det ofta till en massa oreda som sätter sig som en vägg emot kärleken och passionen. Då tror jag inte att det hjälper med en romantisk middag och lite egentid för att plötsligt få tillbaka en förlorad kärlek, man måste jobba och gräva djupare med sig själv/sin partner för att sen kunna ge ut något i en relation. En middag kan vara en bra början men löser inga problem varaktigt.

    Ja, det finns säkert en hel del tips att tänka på men någon annan kanske kan fylla på, och förresten kanske det hör hemma i en annaBen tråd. 
    Hej  igen  "mer peppar "  !

    Eftersom du skriver " mer peppar " så tolkar jag att du verkligen INTE utövar  "vaniljsex " ( missionärställningen ) med enbart ut o in 
    Men kan du definiera vad du menar med " mer peppar " !
    Är det avancerade ställningar och oralsex m. m. ? 

    Hur ser du på att använda dildos / sexleksaker i ett äktenskap där paret är troende ?
    Anser du att det är fel ? ....eller ser du det som " extra peppar " ?      
  • Anonym
    Anonym (Varierande) skrev 2012-08-30 13:44:49 följande:
    Intressant att läsa om din "resa" från avhållsamhetspredikant till sexolog. Tragiskt på ett sätt att du måste överge det du trott på och lärt ut innan du hittade lyckan. Man blir lite nyfiken på boken och det du lärde ut. Gick det bara ut på att befrämja avhållsamhet till äktenskapet? Fanns det inga moment som handlade om hur man skulle få ett så bra sexliv som möjligt inom äktenskapet?

    Ofta ser man att avhållsamhet och sexundervisning ställs mot varandra, starkare i USA än här. Jag tycker för min del att det alltid är bra med så mycket kunskap som möjligt om sex och allt som hör ihop med det, oberoende om man är avhållsam eller aktiv, oberoende om man har sex utan, före eller i ett äktenskap. Med kunskap har man större möjligheter att själv välja sin linje. Denna diskussion bidrar också till ökad kunskap, framför allt om andras erfarenheter.

    Ja det har varit en låååång resa o den har varit svår. Det är verkligen inte lätt att lämna en kyrka. Man mer el mindre tvingas bryta med hela sin värld av "vänner". Man blir smutsstämplad o folk vänder sej bort ifrån en.
    Boken o all den undervisning jag stått för ( o även det mesta som jag hört från andra) handlade om att avstå från sex, varför, hur Gud såg på sex (som något vackert inom äktenskapet) Konsekvenser om man inte höll sej, hur man kom till rätta med sin synd o.s.v.
    Jag har aldrig i kyrkan hört någon prata om hur man skulle få ett så bra sexliv som möjligt i äktenskapet annat än att det var självklart att man blev välsignad av Gud när man följde hans lagar o regeler. Det hette så fint att reglerna var till för att skydda oss människor som inte begriper så mycket. Sex var något som bara skulle fungera när man väl gift sej o det var ingen som diskuterade det. Så skulle det bara bli. Jag hade ingen aning om nånting elementärt på sexområdet, som t.ex. preventivmedel innan jag gifte mej.
        
  • Anonym (mer peppar)
    Anonym (åxo troende) skrev 2012-09-02 19:16:18 följande:
    Hej  igen  "mer peppar "  !

    Eftersom du skriver " mer peppar " så tolkar jag att du verkligen INTE utövar  "vaniljsex " ( missionärställningen ) med enbart ut o in 
    Men kan du definiera vad du menar med " mer peppar " !
    Är det avancerade ställningar och oralsex m. m. ? 

    Hur ser du på att använda dildos / sexleksaker i ett äktenskap där paret är troende ?
    Anser du att det är fel ? ....eller ser du det som " extra peppar " ?      
    Jag tycker man kan göra precis vad som helst inom det sexuella området så länge det hålls inom äktenskapet, man har fokus på varandra och det ger båda två glädje och njutning. Med andra ord vilka ställningar som helst, oralsex, analsex, smisk, leksaker eller annat man nu tycker om att syssla med. Vi använder inte köpta leksaker, tänker att jag hellre är beroende av min man än någon vibrerande plastgrej men man kan ju vara uppfinningsrik och hitta på sina egna leksaker också . Kan tycka det är ok att titta på porr tillsammans också men selektivt och mer som inspiration/undervisning, det är ett "farligt" område att ge sig in på som jag lätt tror kan skada mer än vad det tillför. 
    Anonym skrev 2012-09-02 20:46:26 följande:

    Ja det har varit en låååång resa o den har varit svår. Det är verkligen inte lätt att lämna en kyrka. Man mer el mindre tvingas bryta med hela sin värld av "vänner". Man blir smutsstämplad o folk vänder sej bort ifrån en.
    Boken o all den undervisning jag stått för ( o även det mesta som jag hört från andra) handlade om att avstå från sex, varför, hur Gud såg på sex (som något vackert inom äktenskapet) Konsekvenser om man inte höll sej, hur man kom till rätta med sin synd o.s.v.
    Jag har aldrig i kyrkan hört någon prata om hur man skulle få ett så bra sexliv som möjligt i äktenskapet annat än att det var självklart att man blev välsignad av Gud när man följde hans lagar o regeler. Det hette så fint att reglerna var till för att skydda oss människor som inte begriper så mycket. Sex var något som bara skulle fungera när man väl gift sej o det var ingen som diskuterade det. Så skulle det bara bli. Jag hade ingen aning om nånting elementärt på sexområdet, som t.ex. preventivmedel innan jag gifte mej.
        
    Ledsamt att läsa din historia, tragiskt att tro att sex skall fungera av sig själv utan att man själv engagerar sig. Gissar att du är av en lite äldre generation eller då helt enkelt från något trossamfund som uppenbarligen ser till att begränsa det äktenskapliga sexlivet.
Svar på tråden Troende och sex ?