• Trollbarnet

    Troende och sex ?

    Jag låg inatt och funderade över det här med att vara troende och sex, spelar ingen roll vilken religion. Jag är tyvärr ateist och har blivit uppfostrad därefter, har heller inga vänner som är väldigt troende och håller sig från sex tills de är gifta men jag undrar ändå just pga en gammal lärare till mig.

    När vi gick sexualkunskap i typ 5an eller något sådant (VÄLDIGT många år sedan) så hade vi en väldigt kristen fröken som gick i kyrkan varenda söndag och läste bordsbön, talade ur bibeln osv. det ser jag som väldigt kristen. Hon har 4 barn och sa åt oss under sexualkunskapen att ända gångerna som hon haft sex, var i syfte att producera sina barn. Sen sa hon inte hur många försök det krävde eller så, men hon tyckte att det var ingen big deal eller någonting som man måste utöva speciellt ofta eller avancerat.

    Så jag började ju då fundera på det här NU efter alla dessa år.. Är det så att de som är troende inte har speciellt mycket sex? Hur har de/ni sex? Är det vanilj eller kan det vara lite oralt/analt också? Kan det bli kinky? Hur känner ni er efteråt? Sen en viktig fråga, var ni/du oskuld/er fram till äktenskap och hur viktigt var det för er/du att fortsätta vara oskuld? 

    ja jag kanske låter väldigt fördomsfull men så är inte fallet, bara väldigt oupplyst i ärendet och söker nu svar.

    Jag har tusentals följdfrågor på mina frågor också, om jag hittar någon som är villig att svara.
     

  • Svar på tråden Troende och sex ?
  • lillpasa
    Anonym (M) skrev 2015-11-23 18:14:45 följande:

    I alla tider har det varit en av kyrkans oavsett vilken kyrka mest primära uppgifter, att styra människors sexualitet.
    Jag har aldrig förstått varför om inte för att man så tror sig kunna styra människor.
    Bibeln är skriven av människor, människor har agendor, även dom som skrev bibeln.
    Det är såå sorgligt att människor låta sig styras av vad andra människor för 2000 år tyckte. 
    Det finns ju ingen grund för att man ska reglera något så lustfyllt som sex bör vara.
    Och det är ingen märkvärdighet med sex, det är inte något man ger bort, det är inte extra fint att vara oskuld.
    Sex är ett av dom få njutningsmedel vi har kvar. 
    Använd det som ni vill, sålänge alla som är med är det av fri vilja.
    Och njut for crying out loud, du lever bara en gång, varför begränsa dig så? 
    Du vinner inget på det och framförallt begränsa ingen annan, det har du ingen rätt att göra. 


    Här handlar det inte om att teologi ska styra människor.
    Även sex kan ju användas för att styra och binda upp människor.

    Det handlar mer om att förstå sig på sex från två olika håll och känslor som kommer utav dessa två olikheter - vill jag mig tro.
    Njuta, det vill jag göra, och älskar att göra tillsammans med min fästmö. Det handlar inte om det.

    - Men, jag håller inte med om att sex är en axelryckning och för ens egen njutning.
    Vi har enkelt olika sätt på saken.
  • Anonym (Varierande)
    lillpasa skrev 2015-11-23 18:17:11 följande:
    För övrigt: Må så vara.
    Men, jag väljer att hålla fast vid min överdrivna syn på sex.

    Det är en kärlekshandling.
    Det är det närmsta två människor kommer varandra.
    Det handlar om ett aktivt personlig val, i frihet och bär med sig ansvar.
    Det handlar om två personer som förenas.
    Det är mer än fysisk närhet och tillfredställelse. 
    Det är en önskan.
    Det är en inbjudan in i sitt liv, hjärta och själ.

    Jag må vara överdriven, men detta är min syn på sex.
    Det har jag lika stor rätt till att ha, som en Stureplans-bratt som leker med personer för egen njutnings skull, eller för att mörka sin ångest.
    Alternativt en eremit som väljer ett liv i avhållsamhet.

    Självklart har min fästmö därför haft rätten att göra sina aktiva val i livet och haft sex med personer. Jag menar inte att hon handlat fel, utifrån vad som lett henne fram till det - har hon handlat utifrån tvång eller annat, är det ju däremot viktigt för oss att hantera det tillsammans.

    Det är också mitt ansvar att nu kunna hantera dåtiden in i framtiden.
    - Också beskriva min dåtid, med min sexuella drift och min försök att "hålla stånd".
    Ordvitseri på hög nivå

    Det är svårt för mig att greppa.
    Det gör ont.
    Därför skriver jag av mig i denna tråd.
    Som en som har liknande erfarenheter förstår jag dig precis. Du har all rätt att fundera på detta.
  • lillpasa
    Anonym (Varierande) skrev 2015-11-23 07:52:59 följande:
    Min fru har haft sex med andra före mig. Det berörde mig starkt att få veta det. Hon ser det själv som ett misslyckande att hon inte kunde vänta, men samtidigt har det gett henne erfarenheter som vi har haft nytta av i vår relation. Vi har pratat om det "delvis". Jag vet om ett par partners som hon har haft, men inte om hon har haft flera än dem. Hon har sagt en del om vad hon tänkte och upplevde, hur det gick till när hon trillade dit, att hon fick orgasm, att hon har haft oskyddat etc, men inte något mera detaljerat om själva sexet. För mig finns det en hel del spänning kring detta, både positiv och negativ.
    Tack för ditt svar!
    - Kändes det bättre efter att ni pratat om det?
    - Kände du/ni att era spänningar blev större, när ni pratade om det?

    Det berörde också mig starkt av att få höra, även om jag redan "visste"/kände det.
    Hon blev också väldigt känslomässig, och det gör ont i mig att veta samt inte veta hur jag ska greppa situationen.

    Just spänningarna känner vi av, kanske för att det är så nära inpå vi pratade om det.

    Men att känna att spänningarna mellan oss släpper, det är vad jag vill och därav tråden - självklart personligt.
    Erfarenheter från er kanske kan hjälpa oss/mig med steget vidare.
  • Anonym (Övertramp)

    Men oj, vilket övertramp av din lärare att diskutera sitt sexualliv med eleverna på det sättet.

    Jag är troende och känner många kristna och har aldrig hört talas om att man har sex endast i syfte att alstra barn. Inom Hare Krishna- rörelsen är det så, men inte inom de monoteistiska religionerna.

  • lillpasa
    Anonym (Varierande) skrev 2015-11-23 18:24:11 följande:
    Som en som har liknande erfarenheter förstår jag dig precis. Du har all rätt att fundera på detta.
    Tack, vill du dela mer av dina erfarenheter?

    Det handlar just om att fundera, inte alls att kräva svar.
    Jag måste få bearbeta det, för att bygga vidare - för det är det enda jag och hon vill.
  • Anonym (Varierande)
    lillpasa skrev 2015-11-23 18:32:33 följande:
    Tack, vill du dela mer av dina erfarenheter?

    Det handlar just om att fundera, inte alls att kräva svar.
    Jag måste få bearbeta det, för att bygga vidare - för det är det enda jag och hon vill.
    Återkommer!
  • Anonym (Nyhetsintresserad man)
    Trollbarnet skrev 2012-08-14 08:12:17 följande:

    Jag låg inatt och funderade över det här med att vara troende och sex, spelar ingen roll vilken religion. Jag är tyvärr ateist och har blivit uppfostrad därefter, har heller inga vänner som är väldigt troende och håller sig från sex tills de är gifta men jag undrar ändå just pga en gammal lärare till mig.

    När vi gick sexualkunskap i typ 5an eller något sådant (VÄLDIGT många år sedan) så hade vi en väldigt kristen fröken som gick i kyrkan varenda söndag och läste bordsbön, talade ur bibeln osv. det ser jag som väldigt kristen. Hon har 4 barn och sa åt oss under sexualkunskapen att ända gångerna som hon haft sex, var i syfte att producera sina barn. Sen sa hon inte hur många försök det krävde eller så, men hon tyckte att det var ingen big deal eller någonting som man måste utöva speciellt ofta eller avancerat.

    Så jag började ju då fundera på det här NU efter alla dessa år.. Är det så att de som är troende inte har speciellt mycket sex? Hur har de/ni sex? Är det vanilj eller kan det vara lite oralt/analt också? Kan det bli kinky? Hur känner ni er efteråt? Sen en viktig fråga, var ni/du oskuld/er fram till äktenskap och hur viktigt var det för er/du att fortsätta vara oskuld? 

    ja jag kanske låter väldigt fördomsfull men så är inte fallet, bara väldigt oupplyst i ärendet och söker nu svar.

    Jag har tusentals följdfrågor på mina frågor också, om jag hittar någon som är villig att svara.
     


    Men är det några
    som håller på med vad jag kallar omoralisk sex
    så är det ju just dem religiösa.

    Hur många pedofiler har det inte funnits i just inom kyrkan?
    Kryllar av pedofiler sexuellt utnyttjande osv....
    Du hittar ju alltid dem största bockarna inom kyrkan.

    Och kvinnor....   Ja  det finns ingen kvinna som gillar sex.....
    det är ju bara ett utbyte av tjänster
    så att dem kommer över ditt kreditkort..
  • Konservativ
    Anonym (Nyhetsintresserad man) skrev 2015-11-23 22:31:31 följande:
    Men är det några
    som håller på med vad jag kallar omoralisk sex
    så är det ju just dem religiösa.

    Hur många pedofiler har det inte funnits i just inom kyrkan?
    Kryllar av pedofiler sexuellt utnyttjande osv....
    Du hittar ju alltid dem största bockarna inom kyrkan.

    Och kvinnor....   Ja  det finns ingen kvinna som gillar sex.....
    det är ju bara ett utbyte av tjänster
    så att dem kommer över ditt kreditkort..
    Uttala dig inte om sånt du inte vet något om.
  • Anonym (Varierande)
    lillpasa skrev 2015-11-23 18:30:24 följande:
    Tack för ditt svar!
    - Kändes det bättre efter att ni pratat om det?
    - Kände du/ni att era spänningar blev större, när ni pratade om det?

    Det berörde också mig starkt av att få höra, även om jag redan "visste"/kände det.
    Hon blev också väldigt känslomässig, och det gör ont i mig att veta samt inte veta hur jag ska greppa situationen.

    Just spänningarna känner vi av, kanske för att det är så nära inpå vi pratade om det.

    Men att känna att spänningarna mellan oss släpper, det är vad jag vill och därav tråden - självklart personligt.
    Erfarenheter från er kanske kan hjälpa oss/mig med steget vidare.

    Ja, det kändes bra att prata om det även om det var starkt berörande. Före visste jag inte om hon var oskuld eller inte. På ett vis trodde jag det eftersom hon ville vara avhållsam med mig och det skulle ha passat in med hennes livshållning i övrigt, men samtidigt fanns det en sorts "tuffhet" hos henne som antydde att hon var erfaren. Så det var skönt att få veta. Den spänningen släppte men samtidigt blev det andra spänningar eller vad man ska kalla det. Känslan att hon hade gett andra det hon inte gav mig, men också en starkt upphetsning hos mig över tanken på att hon hade haft sex med flera. Men också en sorts vemod över att hon inte hade kunnat vänta till äktenskapet som hon egentligen ville. Det hade varit väldigt jobbigt för henne att först blir förförd och sedan övergiven.
  • Anonym (Varierande)
    lillpasa skrev 2015-11-23 18:17:11 följande:
    För övrigt: Må så vara.
    Men, jag väljer att hålla fast vid min överdrivna syn på sex.

    Det är en kärlekshandling.
    Det är det närmsta två människor kommer varandra.
    Det handlar om ett aktivt personlig val, i frihet och bär med sig ansvar.
    Det handlar om två personer som förenas.
    Det är mer än fysisk närhet och tillfredställelse. 
    Det är en önskan.
    Det är en inbjudan in i sitt liv, hjärta och själ.

    Jag må vara överdriven, men detta är min syn på sex.
    Det har jag lika stor rätt till att ha, som en Stureplans-bratt som leker med personer för egen njutnings skull, eller för att mörka sin ångest.
    Alternativt en eremit som väljer ett liv i avhållsamhet.

    Självklart har min fästmö därför haft rätten att göra sina aktiva val i livet och haft sex med personer. Jag menar inte att hon handlat fel, utifrån vad som lett henne fram till det - har hon handlat utifrån tvång eller annat, är det ju däremot viktigt för oss att hantera det tillsammans.

    Det är också mitt ansvar att nu kunna hantera dåtiden in i framtiden.
    - Också beskriva min dåtid, med min sexuella drift och min försök att "hålla stånd".
    Ordvitseri på hög nivå

    Det är svårt för mig att greppa.
    Det gör ont.
    Därför skriver jag av mig i denna tråd.
    Jag kan förstå och hålla med om allt du säger. Tråkigt att det har blivit så att den som vill vara återhållsam och ansvarsfull och se sex i samband med en kärleksrelation anses vara ute, medan den som avverkar tjejer på löpande band för sin egen njutnings skull anses vara ett föredöme när det gäller sex och "kärlek".
  • Anonym (Konservativt kristen)

    Jag och min fru är nog vad de flesta i vårt samhälle skulle beteckna som konservativt kristna. Vi har fått ett antal barn tämligen tätt och hoppas på att få fler. Många skulle nog tro att sexlivet bestod av missionären under täcket, men ack så fel. Vi har ett underbart sexliv och de flesta gångerna vi har sex kommer hon i multipla fontänorgasmer efter att jag har slickat och fingerpullat henne.

    Jag tror att ett stabilt förhållande i många fall är ett måste för att kvinnan ska få ett bra sexliv. Vi män är nog inte lika komplexa i det fallet. Vi var båda oskuld när vi gifte oss och det tog ett tag innan vi kom underfund med hur frun skulle få orgasmer och ytterligare ett tag innan hon började få fontäner. Är hon riktigt i gasen kan hon nuförtiden få upp mot 20 fontänorgasmer, medan jag får kämpa för att inte komma för tidigt...

    Så vilt kan det gå till i sängkammaren hos kristna!

  • Anonym (Varierande)
    Anonym (Konservativt kristen) skrev 2015-11-24 17:53:35 följande:

    Jag och min fru är nog vad de flesta i vårt samhälle skulle beteckna som konservativt kristna. Vi har fått ett antal barn tämligen tätt och hoppas på att få fler. Många skulle nog tro att sexlivet bestod av missionären under täcket, men ack så fel. Vi har ett underbart sexliv och de flesta gångerna vi har sex kommer hon i multipla fontänorgasmer efter att jag har slickat och fingerpullat henne.

    Jag tror att ett stabilt förhållande i många fall är ett måste för att kvinnan ska få ett bra sexliv. Vi män är nog inte lika komplexa i det fallet. Vi var båda oskuld när vi gifte oss och det tog ett tag innan vi kom underfund med hur frun skulle få orgasmer och ytterligare ett tag innan hon började få fontäner. Är hon riktigt i gasen kan hon nuförtiden få upp mot 20 fontänorgasmer, medan jag får kämpa för att inte komma för tidigt...

    Så vilt kan det gå till i sängkammaren hos kristna!


    Häftigt! Hur gamla var ni när ni gifte er?
  • Anonym (Varierande)
    Anonym (Konservativt kristen) skrev 2015-11-24 17:53:35 följande:

    Jag och min fru är nog vad de flesta i vårt samhälle skulle beteckna som konservativt kristna. Vi har fått ett antal barn tämligen tätt och hoppas på att få fler. Många skulle nog tro att sexlivet bestod av missionären under täcket, men ack så fel. Vi har ett underbart sexliv och de flesta gångerna vi har sex kommer hon i multipla fontänorgasmer efter att jag har slickat och fingerpullat henne.

    Jag tror att ett stabilt förhållande i många fall är ett måste för att kvinnan ska få ett bra sexliv. Vi män är nog inte lika komplexa i det fallet. Vi var båda oskuld när vi gifte oss och det tog ett tag innan vi kom underfund med hur frun skulle få orgasmer och ytterligare ett tag innan hon började få fontäner. Är hon riktigt i gasen kan hon nuförtiden få upp mot 20 fontänorgasmer, medan jag får kämpa för att inte komma för tidigt...

    Så vilt kan det gå till i sängkammaren hos kristna!


    Vi har inte alls ett lika rikt sexliv som ni. Det baseras mest på samlag och hon får inte orgasm. Men det betyder inte att njutningsfull sex skulle vara fel och beror inte primärt på att vi är kristna. Det hänger mera ihop med att jag är oerfaren och försiktig och att hon har komplex och starka känslor som hänger kvar från tidigare sexuella relationer. Vilket i och för sig kanske kan ha samband med vår livssyn.
  • lillpasa
    Anonym (Varierande) skrev 2015-11-24 07:01:10 följande:

    Ja, det kändes bra att prata om det även om det var starkt berörande. Före visste jag inte om hon var oskuld eller inte. På ett vis trodde jag det eftersom hon ville vara avhållsam med mig och det skulle ha passat in med hennes livshållning i övrigt, men samtidigt fanns det en sorts "tuffhet" hos henne som antydde att hon var erfaren. Så det var skönt att få veta. Den spänningen släppte men samtidigt blev det andra spänningar eller vad man ska kalla det. Känslan att hon hade gett andra det hon inte gav mig, men också en starkt upphetsning hos mig över tanken på att hon hade haft sex med flera. Men också en sorts vemod över att hon inte hade kunnat vänta till äktenskapet som hon egentligen ville. Det hade varit väldigt jobbigt för henne att först blir förförd och sedan övergiven.
    Tack för det du delade.
    Det är så dubbelsidigt - jag vet, har känt på mig och funderat en hel del över det.

    Samtidigt vet jag inte om det skulle bli bättre av att veta mer - det vi har nu, hade hon inte då. Hade hon haft det, fanns det inte en chans att denna kärlek skulle försvinna - så känns det för oss, vilket är en ren och skär dröm!

    Jag är spänd inför denna helg då vi har en vecka framför oss - bor 50mil emellan, där jag är på väg till hennes. Vet att vi måste ta upp detta ämne, då det blev så avhackat förra helgen när hon lämnade. Vi båda har mått rätt dåligt över det.
    Samtidigt vill vi prata om det öga/öga.

    Spänd, orolig, nervös över samtalet och hur jag kommer reagera på det hon vill dela med sig av. Vi har en väldigt öppen relation, detta är en dump on the road, som vi behöver ta oss igenom, för att fördjupa vår relation än mer.

    Låt Gud hålla sin hand över prat, tankar, ord och känslor.
    Välsigna vår relation och våra sinnen.
    Låt dåtiden vara dåtid, förlåten och lämnad kvar bakom oss i mörkret.
    Låt vår kärlek flöda över till varandra.
    I Jesu namn. Amen.
  • Anonym (Varierande)
    lillpasa skrev 2015-11-27 18:01:50 följande:
    Tack för det du delade.
    Det är så dubbelsidigt - jag vet, har känt på mig och funderat en hel del över det.

    Samtidigt vet jag inte om det skulle bli bättre av att veta mer - det vi har nu, hade hon inte då. Hade hon haft det, fanns det inte en chans att denna kärlek skulle försvinna - så känns det för oss, vilket är en ren och skär dröm!

    Jag är spänd inför denna helg då vi har en vecka framför oss - bor 50mil emellan, där jag är på väg till hennes. Vet att vi måste ta upp detta ämne, då det blev så avhackat förra helgen när hon lämnade. Vi båda har mått rätt dåligt över det.
    Samtidigt vill vi prata om det öga/öga.

    Spänd, orolig, nervös över samtalet och hur jag kommer reagera på det hon vill dela med sig av. Vi har en väldigt öppen relation, detta är en dump on the road, som vi behöver ta oss igenom, för att fördjupa vår relation än mer.

    Låt Gud hålla sin hand över prat, tankar, ord och känslor.
    Välsigna vår relation och våra sinnen.
    Låt dåtiden vara dåtid, förlåten och lämnad kvar bakom oss i mörkret.
    Låt vår kärlek flöda över till varandra.
    I Jesu namn. Amen.
    Lycka till. Berätta gärna hur det går. Det är ju en avvägning hur mycket man ska veta om det tidigare. På ett sätt är jag glad för allt jag vet, men en del saker är också jobbiga. Som att hon har fått orgasm med tidigare partners, vilket hon inte får med mig. Samtidigt är det en så grundläggande del i sexet att det skulle vara konstigt att hålla inne med om man har fått orgasm eller inte.  
  • lillpasa
    Anonym (Varierande) skrev 2015-11-29 09:15:25 följande:
    Lycka till. Berätta gärna hur det går. Det är ju en avvägning hur mycket man ska veta om det tidigare. På ett sätt är jag glad för allt jag vet, men en del saker är också jobbiga. Som att hon har fått orgasm med tidigare partners, vilket hon inte får med mig. Samtidigt är det en så grundläggande del i sexet att det skulle vara konstigt att hålla inne med om man har fått orgasm eller inte.  

    Hej,
    nu var det länge sedan sist, och vi hade en sjukt svår vecka då jag skrev sist - när vi sågs på helgen var det spänd stämning och båda tyckte det var skönt att få ses och prata.

    "H" är uppvuxen på kristen skola, med från skolan/församlingen strängare syn på livet - jag menar, när medlemmar tillrättavisar familjen när de har tomte på gården under jul .. Ja, då kan ni tänka hur synen är på relationer, alkohol, sex osv.

    När hon flyttar till Sthlm, öppnas mer eller mindre Pandoras ask (min egen tolkning). Men, hon förklarar att det var slutet under uppväxten iom församlingen, sedan kommer hon till personer med annan syn.
    Hon blir påverkad och nyfiken.
    Sex är en drift, och nyfikenheten är stor, speciellt som ung vuxen - det vet vi alla, även jag.

    Hon pratar med en vän, som är uppvuxen i samma församling och skola, kring sex och de är ute i Sthlm och festar. Regler och förmaningar ifrågasätts mer och mer.
    Detta mynnar ut i att hon har sex - hon nämner bland annat att hon ville vara redo för sin man.
    Men, tyvärr - det argumentet köper jag inte, kanske som efterkonstruktion.

    Hon nämner också att hon har varit för godtrogen mot män hon träffat - det gör ont i mig, för det betyder att hon fått ärr.
    En händelse får henne att ligga vaken en natt, och hon vill prata om den kvällen efter.
    Detta är något hon aldrig pratat med någon om - och det hände för ca 5 år sedan
    - Short story: Hon blir efter en krogkväll sexuellt utsatt. Pga alkohol, osäkerhet och maktförhållande har hon sex med en kille, utan att vilja det - men hon kan inte säga nej. Hon lämnar sedan direkt...

    Detta gör så ont i mig. Att hon farit illa på detta sätt.
    Hon lägger, som man så ofta hör, skulden på sig: "jag var naiv", "jag borde", "jag..."
    - Men jag förklarar att det inte var hon, utan Han som handlade fel - och henne kompis som lämnade "H" ensam med honom och hans kompis, när dem frågar om tjejerna vill se lägenheten... "H" var enbart nyfiken på just lägenheten ...

    "H" har tidigare beskrivit att hon haft sex - förklarar sedan vidare både i relationer (vilka hon tidigare nämnt inte haft..) samt one night stands..
    Detta är för mig förvånande, men samtidigt träffar det mig mindre i själen.
    Samtidigt funderar jag över såret från när hon blev utsatt . .

    Jag har gått och funderat på detta, mycket, i princip varje dag.
    Ibland sker saker, hon säger saker, som får mig att fundera mer.
    Många tankar är bara destruktiva och därför har jag inte velat ta upp det med "H".
    Jag försöker bena upp saker, förstå mig på "H".
    När jag märker att hon nämner ngt, som inte riktigt stämmer, blir jag nog som mest sårad. Jag vill ju att vi ska vara 100% öppna när vi pratar med varandra.
    - Kanske känner hon däremot att hon måste slipa till kanterna, då hon märker att jag tycker det är jobbigt.

    Det jag mest funderar över är vad som hon fortsatt bär med sig.
    Samtidigt, bottnar jag till slut i:


    Det som var har varit.
    Det som är har Jag och "H" möjlighet att göra till det finaste, bästa och mest fantastiska. Och, vi lyckas med just det :)

    Och det är där jag försöker ha mitt fokus.
    Känns också skönt att kunna skriva av sig här.

  • Anonym (Varierande)
    lillpasa skrev 2016-01-17 09:14:06 följande:

    Hej,
    nu var det länge sedan sist, och vi hade en sjukt svår vecka då jag skrev sist - när vi sågs på helgen var det spänd stämning och båda tyckte det var skönt att få ses och prata.

    "H" är uppvuxen på kristen skola, med från skolan/församlingen strängare syn på livet - jag menar, när medlemmar tillrättavisar familjen när de har tomte på gården under jul .. Ja, då kan ni tänka hur synen är på relationer, alkohol, sex osv.

    När hon flyttar till Sthlm, öppnas mer eller mindre Pandoras ask (min egen tolkning). Men, hon förklarar att det var slutet under uppväxten iom församlingen, sedan kommer hon till personer med annan syn.
    Hon blir påverkad och nyfiken.
    Sex är en drift, och nyfikenheten är stor, speciellt som ung vuxen - det vet vi alla, även jag.

    Hon pratar med en vän, som är uppvuxen i samma församling och skola, kring sex och de är ute i Sthlm och festar. Regler och förmaningar ifrågasätts mer och mer.
    Detta mynnar ut i att hon har sex - hon nämner bland annat att hon ville vara redo för sin man.
    Men, tyvärr - det argumentet köper jag inte, kanske som efterkonstruktion.

    Hon nämner också att hon har varit för godtrogen mot män hon träffat - det gör ont i mig, för det betyder att hon fått ärr.
    En händelse får henne att ligga vaken en natt, och hon vill prata om den kvällen efter.
    Detta är något hon aldrig pratat med någon om - och det hände för ca 5 år sedan
    - Short story: Hon blir efter en krogkväll sexuellt utsatt. Pga alkohol, osäkerhet och maktförhållande har hon sex med en kille, utan att vilja det - men hon kan inte säga nej. Hon lämnar sedan direkt...

    Detta gör så ont i mig. Att hon farit illa på detta sätt.
    Hon lägger, som man så ofta hör, skulden på sig: "jag var naiv", "jag borde", "jag..."
    - Men jag förklarar att det inte var hon, utan Han som handlade fel - och henne kompis som lämnade "H" ensam med honom och hans kompis, när dem frågar om tjejerna vill se lägenheten... "H" var enbart nyfiken på just lägenheten ...

    "H" har tidigare beskrivit att hon haft sex - förklarar sedan vidare både i relationer (vilka hon tidigare nämnt inte haft..) samt one night stands..
    Detta är för mig förvånande, men samtidigt träffar det mig mindre i själen.
    Samtidigt funderar jag över såret från när hon blev utsatt . .

    Jag har gått och funderat på detta, mycket, i princip varje dag.
    Ibland sker saker, hon säger saker, som får mig att fundera mer.
    Många tankar är bara destruktiva och därför har jag inte velat ta upp det med "H".
    Jag försöker bena upp saker, förstå mig på "H".
    När jag märker att hon nämner ngt, som inte riktigt stämmer, blir jag nog som mest sårad. Jag vill ju att vi ska vara 100% öppna när vi pratar med varandra.
    - Kanske känner hon däremot att hon måste slipa till kanterna, då hon märker att jag tycker det är jobbigt.

    Det jag mest funderar över är vad som hon fortsatt bär med sig.
    Samtidigt, bottnar jag till slut i:


    Det som var har varit.
    Det som är har Jag och "H" möjlighet att göra till det finaste, bästa och mest fantastiska. Och, vi lyckas med just det :)

    Och det är där jag försöker ha mitt fokus.
    Känns också skönt att kunna skriva av sig här.


    Hur går det för er och med dina funderingar?
Svar på tråden Troende och sex ?