• Trollbarnet

    Troende och sex ?

    Jag låg inatt och funderade över det här med att vara troende och sex, spelar ingen roll vilken religion. Jag är tyvärr ateist och har blivit uppfostrad därefter, har heller inga vänner som är väldigt troende och håller sig från sex tills de är gifta men jag undrar ändå just pga en gammal lärare till mig.

    När vi gick sexualkunskap i typ 5an eller något sådant (VÄLDIGT många år sedan) så hade vi en väldigt kristen fröken som gick i kyrkan varenda söndag och läste bordsbön, talade ur bibeln osv. det ser jag som väldigt kristen. Hon har 4 barn och sa åt oss under sexualkunskapen att ända gångerna som hon haft sex, var i syfte att producera sina barn. Sen sa hon inte hur många försök det krävde eller så, men hon tyckte att det var ingen big deal eller någonting som man måste utöva speciellt ofta eller avancerat.

    Så jag började ju då fundera på det här NU efter alla dessa år.. Är det så att de som är troende inte har speciellt mycket sex? Hur har de/ni sex? Är det vanilj eller kan det vara lite oralt/analt också? Kan det bli kinky? Hur känner ni er efteråt? Sen en viktig fråga, var ni/du oskuld/er fram till äktenskap och hur viktigt var det för er/du att fortsätta vara oskuld? 

    ja jag kanske låter väldigt fördomsfull men så är inte fallet, bara väldigt oupplyst i ärendet och söker nu svar.

    Jag har tusentals följdfrågor på mina frågor också, om jag hittar någon som är villig att svara.
     

  • Svar på tråden Troende och sex ?
  • lykantrophona
    Sacro skrev 2012-09-03 21:14:47 följande:
    Ok, är det Forn sed som din inriktning kallas? Du är nog en av de första som jag pratar med som hör till Astron. Har ni någon bok ni följer eller hur praktiserar ni er tro?
    Kärt barn har många namn. Man kan kalla det för forn sed, asatro, nordisk hedendom, fornnordisk tro... jag brukar säga forn sed, eftersom det är vad folk kallade det för 1000 år sen. Asatro är ett modernt begrepp, uppfunnet av 1800-talets nationalromantiker. Men vi menar ju alla samma sak i slutändan, eller hur? En annan anledning till varför forn sed är begreppet jag använder mest, är för att vi inte endast dyrkar asar, utan även många andra makter: vaner, vättar, förfäder etc.

    Den forna seden har ingen grundare, ingen trosbekännelse, ingen helig bok (Snorres Edda, poetiska Eddan och andra källor används däremot som inspiration). Vikten läggs snarare på traditioner, så om att fira årstiderna genom blot, än på personlig tro. Bloten beskrevs av en svensk-indier till en annan indier som "like a puja, except with more meat and alcohol".

    Förresten, är ni andra tillsammans med folk som delar er religion?
    Jag är tillsammans med en agnostiker, vilket jag ibland känner mig i grunden som. Han uttövar ingen religion, men har ett stort intresse för egyptiskt mytologi. Innan dess var jag tillsammans med en ateist, men han var betydligt mer "kristen" i sina värderingar kring sex än många kristna jag träffat på!
  • Sacro

    Det där med vilken partner vi lever med är intressant fråga. Lever vi alla tillsammans med individer som delar vår trosuppfattning och värderingsgrund. Tror det kan vara väldigt olika. Själv så skulle jag ha svårt att leva med en person som inte delar samma värderingsgrund.

  • Anonym (Ej troende)
    lykantrophona skrev 2012-09-03 20:06:48 följande:
    Ja du, varför är barn låtsaskompisar? Varför skapar människor traditioner? Varför ägnar sig folk åt "meningslösa" aktiviteter?
    Det borde nog finnas svar där någonstans.
    *L* Har aldrig tänkt på gudstro som att ha en låtsaskompis, men det förklara ju en hel del! Oskyldig
  • Anonym (Varierande)
    Anonym (mer peppar) skrev 2012-09-03 18:35:13 följande:
    Liturgin i församlingen för min del har inget med sexualiteten att göra. Visst kan jag vid gudstjänst, syndabekännelse och när jag kan känna mig berörd av Den Helige Ande få känslostormar inombords som i vissa fall kan liknas vid känslor som man också upplever i en sexuell situation men någon sammankoppling till de båda områdena finns inte. Känslorna kan alltså på ett sätt vara de samma men beroende på varifrån de kommer och vart de riktas så tar de sig olika uttryck.

    Skrev inte P-O Enqvist i boken Levis resa om Levi Pethrus att gudstjänsten kunde tjäna som ett substitut för sex? Ogifta kvinnor och kvinnor med dåligt sexliv kunde känna en sorts upphetsning och tillfredsställelse i den känslomässiga stämningen, de manliga predikanterna, symboliken med församlingen som Kristi brud etc. Jag har inte läst den själv, men minns någon sådan kommentar. Jag vet inte hur bra den analysen är.
  • Anonym (mer peppar)
    Anonym (Varierande) skrev 2012-09-04 09:23:11 följande:

    Skrev inte P-O Enqvist i boken Levis resa om Levi Pethrus att gudstjänsten kunde tjäna som ett substitut för sex? Ogifta kvinnor och kvinnor med dåligt sexliv kunde känna en sorts upphetsning och tillfredsställelse i den känslomässiga stämningen, de manliga predikanterna, symboliken med församlingen som Kristi brud etc. Jag har inte läst den själv, men minns någon sådan kommentar. Jag vet inte hur bra den analysen är.
    Känner inte till den boken men anser att leva nära Jesus och söka hans frid, en frid som övergår allt förstånd, som inte är en sådan frid som världen ger, det ger något åt människan som står högre över och ger mer än vad någon sexuell upplevelse kan ge. Sexualiteten är en bonus men inte det högsta att söka här i livet.
  • Anonym (VF)
    Anonym (Varierande) skrev 2012-09-04 09:23:11 följande:

    Skrev inte P-O Enqvist i boken Levis resa om Levi Pethrus att gudstjänsten kunde tjäna som ett substitut för sex? Ogifta kvinnor och kvinnor med dåligt sexliv kunde känna en sorts upphetsning och tillfredsställelse i den känslomässiga stämningen, de manliga predikanterna, symboliken med församlingen som Kristi brud etc. Jag har inte läst den själv, men minns någon sådan kommentar. Jag vet inte hur bra den analysen är.
    Jo du är rätt ute i din tolkning av PO:s bok. I sin undersökning av frikyrkorörelsens attraktionskraft finner han den (till skillnad mot statskyrkan) att den ligger i i dess kroppsliga och extatiska sätt att närma sig Gud (tungomålstalande etc). Samtidigt skiljer sig frikyrkorörelsen från statskyrkan genom sina strängare moral när det gäller sensualism och sexualitet i den världsliga tillvaron. Den spänningen går som en "orgelton" genom hela frikyrkorörelsen. Men PO gick ett steg längre och gjorde här ingen åtskillnad mellan könen i församlingen.PO  att hela församlingen "feminiserades", därav talet om "kristi brud" (som alltså inte har något att göra med Knutby-sekten, utan hänför sig til uppdelninge "den auktoritäre ledaren" och den "underdåniga" församlingen. Givetvis fanns det en tydlig genusordning i denna dikotomi). Predikanten/patriarken upplevde i sin tur gudstjänsten som impregnerad av sexualiserade inslag. Det verkar ha tett sig så, att med ju större emfas som rörelsen/predikanten tog avstånd mot diverse synder (spel, sprit onani, sex i njutbart syfte etc) ju större erotisk laddning blev det vid predikotillfällena.

    Så långt PO och hans tolkning av den exempelösa framgång som Lewi pethrus och frikyrkorörelsen hade i Sverige i början av förra seklet.

    Det är ju fullt möjligt, att i takt med att "syndernas laddning" minskat (ex sexualskräcken) ute i församlingarna, så har också gudstjänstordningarna avdramatiserats. Det finns ju de som t o m menar att det är av detta skäl som frikyrkorörelsen i Sverige har tappat sin dragningskraft. Passionens ( i vid mening, alltså inte bara i erotisk mening)  kraft har minskat i församlingarna. Om detta stämmer må vara osagt.
  • Anonym (VF)
    Anonym (Varierande) skrev 2012-09-04 09:23:11 följande:

    Skrev inte P-O Enqvist i boken Levis resa om Levi Pethrus att gudstjänsten kunde tjäna som ett substitut för sex? Ogifta kvinnor och kvinnor med dåligt sexliv kunde känna en sorts upphetsning och tillfredsställelse i den känslomässiga stämningen, de manliga predikanterna, symboliken med församlingen som Kristi brud etc. Jag har inte läst den själv, men minns någon sådan kommentar. Jag vet inte hur bra den analysen är.
    Blev lite tokigt i förra inlägget, läs detta istället...

    Jo du är rätt ute i din tolkning av PO:s bok. I sin undersökning av frikyrkorörelsens attraktionskraft finner han den (till skillnad mot statskyrkan) att den ligger i
     i dess kroppsliga och extatiska sätt att närma sig Gud (tungomålstalande etc). Samtidigt skiljer sig frikyrkorörelsen från statskyrkan genom sina strängare moral när det gäller sensualism och sexualitet i den världsliga tillvaron. Den spänningen går som en "orgelton" genom hela frikyrkorörelsen. Men PO gick ett steg längre och gjorde här ingen åtskillnad mellan könen i församlingen.  PO menar att hela församlingen "feminiserades", därav talet om "kristi brud" (som alltså inte har något att göra med Knutby-sekten, utan hänför sig til uppdelninge "den auktoritäre ledaren" och den "underdåniga" församlingen. Givetvis fanns det en tydlig genusordning i denna dikotomi). Predikanten/patriarken upplevde i sin tur gudstjänsten som impregnerad av sexualiserade inslag. Det verkar ha tett sig så, att med ju större emfas som rörelsen/predikanten tog avstånd mot diverse synder (spel, sprit onani, sex i njutbart syfte etc) ju större erotisk laddning blev det vid predikotillfällena. 

    Så långt PO och hans tolkning av den exempelösa framgång som Lewi pethrus och frikyrkorörelsen hade i Sverige i början av förra seklet.

    Det är ju fullt möjligt, att i takt med att "syndernas laddning" minskat (ex sexualskräcken) ute i församlingarna, så har också gudstjänstordningarna avdramatiserats. Det finns ju de som t o m menar att det är av detta skäl som frikyrkorörelsen i Sverige har tappat sin dragningskraft. Passionens ( i vid mening, alltså inte bara i erotisk mening)  kraft har minskat i församlingarna. Om detta stämmer må vara osagt.
  • Anonym (mer peppar)
    Anonym (VF) skrev 2012-09-04 13:42:26 följande:
    Blev lite tokigt i förra inlägget, läs detta istället...

    Jo du är rätt ute i din tolkning av PO:s bok. I sin undersökning av frikyrkorörelsens attraktionskraft finner han den (till skillnad mot statskyrkan) att den ligger i i dess kroppsliga och extatiska sätt att närma sig Gud (tungomålstalande etc). Samtidigt skiljer sig frikyrkorörelsen från statskyrkan genom sina strängare moral när det gäller sensualism och sexualitet i den världsliga tillvaron. Den spänningen går som en "orgelton" genom hela frikyrkorörelsen. Men PO gick ett steg längre och gjorde här ingen åtskillnad mellan könen i församlingen.  PO menar att hela församlingen "feminiserades", därav talet om "kristi brud" (som alltså inte har något att göra med Knutby-sekten, utan hänför sig til uppdelninge "den auktoritäre ledaren" och den "underdåniga" församlingen. Givetvis fanns det en tydlig genusordning i denna dikotomi). Predikanten/patriarken upplevde i sin tur gudstjänsten som impregnerad av sexualiserade inslag. Det verkar ha tett sig så, att med ju större emfas som rörelsen/predikanten tog avstånd mot diverse synder (spel, sprit onani, sex i njutbart syfte etc) ju större erotisk laddning blev det vid predikotillfällena. 

    Så långt PO och hans tolkning av den exempelösa framgång som Lewi pethrus och frikyrkorörelsen hade i Sverige i början av förra seklet.

    Det är ju fullt möjligt, att i takt med att "syndernas laddning" minskat (ex sexualskräcken) ute i församlingarna, så har också gudstjänstordningarna avdramatiserats. Det finns ju de som t o m menar att det är av detta skäl som frikyrkorörelsen i Sverige har tappat sin dragningskraft. Passionens ( i vid mening, alltså inte bara i erotisk mening)  kraft har minskat i församlingarna. Om detta stämmer må vara osagt.
    Så här har jag också delvis tolkat frikyrkofolket, har förstås inte så stor erfarenhet så skall nog inte uttala mig alltför mycket, (är uppvuxen inom en mindre rörelse tillhörande statskyrkan.) Poängteras behöver ju alltid att det är stora skillnader från församling till församling och jag känner många underbara "frikyrkofolk".

    Predikningar gjorda i extas och prat om renhet och krav att vända bort från otukt med en fördömande attityd, direktpåtryckningar rakt mot människors känslor. Ibland verkar det som om många helt har tappat förståndet och det är samtidigt kanske just det som har lockat. Människans önskan om verklighetsflykt och att uppleva delar av det okända.

    Kyrkan och kyrkorna idag försöker bli mer och mer lik vilken förening eller vilket företag som helst och då tror jag helt säkert man tappar medlemmar. Har man inget utöver vanlig föreningsverksamhet att bjuda på, ja då kan man ju lika gärna spela fotboll eller gå med i en välgörenhetsförening. 
  • lykantrophona

    Kommer att tänka på att i boken 1984, så förbjuds sex som inte syftar till fortplantning, med syftet att ifall människor inte lägger ner tid och energi på sex, så kommer de att lägga ner mer tid på annat, så som arbete, och att sexuell frustration på så sätt är en mäktig kraft som kan användas till saker.

    Men, men, det var väl bara sci-fi? ;)

  • Anonym (VF)
    lykantrophona skrev 2012-09-04 19:24:47 följande:
    Kommer att tänka på att i boken 1984, så förbjuds sex som inte syftar till fortplantning, med syftet att ifall människor inte lägger ner tid och energi på sex, så kommer de att lägga ner mer tid på annat, så som arbete, och att sexuell frustration på så sätt är en mäktig kraft som kan användas till saker.

    Men, men, det var väl bara sci-fi? ;)
    Freud menar ju att civilisationens själva fundament, är att människan har förmåga att sublimera sina drifter. All kultur (i vid mening, allt av människan skapat) är frukten av denna förmåga. Orwells var påtagligt influerad av Freuds tankegods.
Svar på tråden Troende och sex ?