• Pallas

    Mekarskryt!

    Nu ska jag bara skryta av mig lite: Har lyckats byta glödstift på BMW:n! Inte för att jag vet om det blev nåt bättre, men jag har iaf demonterat hela luftintaget för att komma åt de små rackarna. Tur man är begåvad med en hand-/armstorlek värdig en 5-årig asiatisk tösabit, för inte var det mycket plats att skruva på inte! Hur gör karlar egentligen, river hela toppen?

    Bilen startade inte helt felfritt efteråt, så jag undrar om det snarare är reläet som är trasigt. Nåja, det var iaf bytesdags på glödstiften, så jag ångrar det inte. Tre timmar blankt gick det på och jag har aldrig gjort det förut. Känns alltid bra att få ihop något som är lite mer avancerat än att byta oljefilter.  

  • Svar på tråden Mekarskryt!
  • Rabarbapuppa

    Bra jobbat Rataxes! 
    Jo, det brukar oftast bli bäst o längden billigast (om man värderar sin tid) att köpa helt nya slitdelar. Det där med ABS kan korrodera och dumma sig en hel del - tänker närmast på min 330 som sedan sist varit ett under av driftsäkerhet, peppar peppar. 

    Min Golf är sådär låg (om inte lägre) och jag köpte en domkraft som är nästan platt. Helt perfekt att rulla under med en liten gummikudde på. Den har röda eftermarknadslyktor och jag brukar behöva addera en reflex extra inför bes. 

    Vad har hänt då? Ptja, rutan byttes på min 316, och jag monterade min nya lambda-sond, det var mycket riktigt förvärmingskretsen som gått sönder. Med nya sonden släcktes motorlampan. 

    Har även köpt in alla delar för byte av vevhusventilation på den. 
    Den drar nu en liter olja per 50 mil och ibland kan man se (när man köar på tomgång) att den puffar rök därbak. Det lutar starkt åt att den inte ventilerar något vidare och att oljereturen ner till tråget är igensatt - troligen följer oljedimman med upp i insuget/förbränningen. Det där måste jag ta tag i nu i höst.

    Och innan besikting i vår - nya bussningar fram. Det slamrar ganska duktigt, så det får bli nya länkarmar o bussningar, nya styrleder och parellelstag.
    Komplett kit finns för 2400:- Lika bra att beställa redan nu. 

    /Puppa

  • Rabarbapuppa

    Ja, och så har jag bytt vänster strålkastarspolare på min 316.
    Hela fronten måste ned, och den sitter dumt till och är mycket dyr.
    En kompis i som har 20% på delar på BMW fick köpa ut den åt mig. 
    Men nu läcker han ingen spolarvätska fram längre!

    /Puppa

  • Rataxes

    Jag har också kikat lite på grejer till framvagnen, komplett med alla leder, bussningar och länkarmar landar det nog runt 2500:- inkl frakt och allt.
    Slutar aldrig förvånas över de låga priserna på delar till USA-bilar.
    Ebay's global shipping program har ju gjort det ännu smidigare att nätshoppa.

    Trist med vevhusventilationen, låter som ett jobb modell större för att komma åt allt det där.

    Buicken upplevs lite piggare med ny kam + det övriga. Ingen märkbar skillnad på soppaförbrukningen, ligger som vanligt på dryga litern på landsväg. Ibland under på längre sträckor. GMC'n drar ett par tre dl till.


    Ödslar inte tid på anonyma nick.
  • Rabarbapuppa

    Ja, det är lite samma när du äger tysk bil och köper delar direkt i Tyskland.(via nätet)

    Det är oslagbara priser. Just detta kitt kommer jag dock ta från Sverige, den killen har förbluffande bra priser på upphängningsdetaljer och det är tyska tillverkare på delarna, ofta samma underlev som BMW själva använder.

    Ja, jobbet är stort. Ska passa på att byta vevaxelgivare på samma gång. Bara idiotiskt att inte ta den i samma veva när man lossat allt. 
    I princip allt på insugssidan av motorn måste loss, inkl isuget självt (har även köpt insugspackningar nya att ta på samma gång)

    Så det blir ingen rolig historia, men inget som en normalhändig inte kan utföra. 
    Enligt YouTube är det ett ganska straightforward jobb. (bortsett från nån skruv som sitter förbenat illa till)

    Jag har gett mig tusan på att klara det så...

    /Puppa


     

  • Rataxes

    Jaha, fick konstaterat att man borde läsa hela texten när man beställer grejer. För nåt år sedan beställde jag billiga vattenpumpar från USA till mina bilar, "bra att ha liggande" och det var det ju, eftersom GMC'ns behagade börja gnissla och läcka vatten för ett tag sedan. Det jag missat att läsa var att det gamla termostathuset inte passar på de uppgraderade vattenpumparna... Nåja, 200 spänn och 2 veckors extra stillestånd blev det. Passade på att beställa serpentinrem och remspännare när jag ändå skulle ner där och rota.


    Ödslar inte tid på anonyma nick.
  • Rabarbapuppa

    Jaså det är fart på dig Rataxes, bra där!

    Själv kan jag konstatera detsamma: Jag har fått tummen ur.

    Min 316 står på pallbockar sedan i måndags och arbetet med att nu demontera allt som behövs för att komma åt vevhusventilation är påbörjat. Ikväll kan jag förhoppningsvis påbörja det knivigaste i hela den operationen, att lossa insuget. 
    Det ska tydligen vara en b***ch att komma åt skruvarna. Den som lever får se.

    /Puppa

  • Rabarbapuppa

    Insuget är nu loss efter att ha spenderat fredgaskvällen på Biltema och köpt deras samlade lager av 1/4'' förlängare, hylsor o spärrskaft typ.

    Oljeseparatorn under insuget satt med tre Torqx, och det verkar vara majonnäs av olja/vatten ur samtliga tre hål i den, d.v.s jag skulle misstänka att membranet i den är slut och den verkar inte skicka olja nedåt tråget resp. fukt/luft uppåt.

    Nästa steg blir att montera ny separator och nya anslutningsslangar. Skall även ur med oljesticksröret och kolla att returen inte är igensatt.

    /Puppa 

  • Rabarbapuppa
    Noname00 skrev 2015-11-09 19:25:01 följande:

    Vad fick du ge för alla delar slangar membran osv.


    Jag köpte egentligen alla delar i våras, så jag minns ärligt talat inte. 
    Tror jag gav ca 300-400 för cyklonen, kanske runt 600 totalt för tre slangar, sen ca 500 för en ny packning till ventilkåpan. Så totalt ca 1500, och detta var via Reservdelar24.

    Tillkommer lite kostnader, ca 800 för vevaxelgivaren. Den är man bara dum om man inte byter i detta läge. Och givare köper man inte pirat, så den tog jag original från BMW.

    Sen tillkommer lite småtjafs, nya O-ringar till bränlsespridare, ny O-ring till oljesticksröret. Det är i sammanhanget försumbart.

    Projektet går vidare, igår åkte oljesticksröret ur. Det är nu rengjort och kontrollerat. Det är tyvärr inte jättelätt att passa in det tillbaks ner i tråget, och nya O-ringen ska pressas ned i godset. Plockade efter lite möda ur vevaxelgivare också, men jag hade glömt att den O-ringen säljs separat så jag kan inte montera min nya givare förrän jag köpt ut en ny O-ring på BMW. 

    Puppa
  • Rabarbapuppa

    Då var bilen ihopsatt igen.
    Gjort:

    * Vevhusventilation inkl separator
    * Tätning oljesticksrör
    * Ny vevaxelgivare
    * Nya O-ringar till bränslespridare
    * Nya insugspackningar
    * Ny ventilkåpspackning
    * Renoverad vacuumpump till ABS/broms

    Det var jobbigt.
    Och bilen drar fortfarande olja. Fa..........!!!

    Nu blir det komptest och se vad som är stekt på den, kolvringar eller ventiler.

    BMW - en slags placebopremium

    /Puppa

Svar på tråden Mekarskryt!