Anonym (soc.) skrev 2014-04-05 10:44:47 följande:
Skulle kunna hugga av mig ena armen för att få tillgång till skrivelsen som sätter upp dessa riktlinjer. Snälla jag ber på mina bara knän om en länk där jag kan läsa detta med mina egna ögon..
Det är nog snarare så att har väl socialen den uppfattningen att man av någon anledning är en undermålig förälder, så letar utredarna fel i allt föräldrarna då gör. Jag kan ge exempel på hur socialen resonerat i fall jag själv sett, läst och erfarit under åren:
-I en familj hade de inte TV. Då var det synd om barnet som inte kunde se samma program som sina kompisar och därför hamnade utanför (att barnet tittade på i alla fall vissa program på nätet ignorerades). I en annan familj hade de TV. Då var det synd om barnet som tittade en del (inte ovanligt mycket enligt vad man kunde utläsa ur utredning och föräldrars svar) på TV och inte aktiverades med "bättre" underhållning/stimulans av föräldrarna.
- Ett barn hade en fritidsaktivitet som föräldrarna skjutsade till och från två-tre gånger i veckan, med tävlingar vissa helger. Då var det synd om barnet som hetsades till all denna träning och prestation, vilket gjorde att barnet hamnade efter i skolan (att barnet själv insisterade på att fortsätta och inte alls hade dåliga skolresultat var naturligtvis ingenting som framkom i socialens skrivelser). Ett annat barn hade ingen fritidsaktivitet alls, utan tillbringade sin tid hemma, vid datornätverk och med kompisar. Då var det synd om barnet som inte fick stimulans, sociala kontakter eller hade engagerade föräldrar.
O.s.v.
Bland det första mitt ombud sade till mig, var just att enligt hans erfarenhet (25 år med LVU-mål), så kunde en förälder inte göra rätt i socialens ögon. Istället för att skriva objektiva, utredningsmetodiskt korrekta utredningar (som det faktiskt är lag på), skriver socialen vad docent Edvardsson kallar "övertalningsdokument till domstolen". Ett av de absolut vanligaste utredningsmetodiska felen är just ensidigt bekräftelsesökande. Socialsekreterare uppvisar ingen kunskap i hur man genomför och skriver objektiva utredningar, helt enkelt.