• Loriyana

    Vad är det "konstigaste" stavningen på vanliga namn du stött på?

    Är lite på mode nu att stava lite vanligare namn på ett annorlunda sätt. Själv träffade jag en liten flicka idag som hette "Frejaw"...alltå det uttalades "Freja"men de stavade det F R E J A W. 

    Tror det är den märkligaste stavningen jag sett på ett vanligt namn. Vad har ni själva stött på? Vore kul att höra :)

  • Svar på tråden Vad är det "konstigaste" stavningen på vanliga namn du stött på?
  • Solrosens
    FlitigaLis skrev 2013-04-20 21:08:50 följande:
    Men vad är en ängel då? Berätta snälla jag undrar så. Ser du ett nyfött barn och tänker på änglar och död? Det verkar mycket underligt.

    Jag håller faktiskt med dig angående att tänka på änglar när namnet Ängla dyker upp.
  • EllisBell

    Vulpecula: Det är väl inte bara det att man tänker på änglabarn, grejen är ju att det inte är direkt ovanligt att man ger dödfödda namn som Engla/Engel osv. Sen ang ovanliga stavningar har jag nyligen stött på Maiya, en jätteful och onödig stavning av Maja.

  • Lindsey Egot the only one

    EllisBell

    Jag är med i en förening för människor vars barn har dött oavsett vilken ålder 0 år och uppåt eller barn som dött i magen. Eftersom ett av mina barn har dött. Och många av dessa kvinnor som har förlorat barn sent i graviditeten har ingen låtit sitt barn heta Ängla eller Engla. Dessa barn får helt vanliga namn även från topp tio, som de hade tänkt från början. Så de som ger namnet Engla/Ängla har nog tänkt på det långt innan barnet var fött. Så Engla/Ängla är inget namn som är överrepresenterad när barn dör i magen. Och de barn som dör när de är äldre har ju redan de namn de fick som spädbarn. Man byter inte namnet på sitt barn på 7 år bara för att barnet dör så ni får sluta upp med era fördomar/okunskap

  • EllisBell

    LindaEfraim: Nej, man byter inte namn på barn som dör vid 7 års ålder. Därför skrev jag dödfödda barn. Har stött på det i flera olika forum att barn som dör i magen utöver det namn som var tänkt ges ett ängelnamn.

  • Lindsey Egot the only one

    EllisBell

    Utöver så då är det inte det som skulle bli tilltalsnamnet! Då förstår jag inte ens diskutionen. För det lät precis som om det står Ängla/Engla på precis varenda dödfödd flickas gravsten.

  • Apotheosis
    PolyPond skrev 2013-04-19 10:31:42 följande:
    Bor du högt upp i norrland?
    Absolut inte. Jag bodde i Västsverige när jag bodde i Sverige och har aldrig stött på någon som presenterat sig som "Ämma". Samtliga jag träffat med namnet Emma har uttalat det med E.
  • So Cal

    Upptäckte precis namnet Nichlaes i den lokala tidningen. Antar att det uttalas Niklas...

  • Knyttan

    I dag såg jag en man i tidningen som stavar sitt namn Ulph.
    Man bara "whyyyyyyyy??????" Kul att ha ett namn som påminner om en uppkastning. Kräks

Svar på tråden Vad är det "konstigaste" stavningen på vanliga namn du stött på?