• debbie85

    Första barnet - BF januari 2014

    Hej och välkommen!

    Detta är en tråd för oss som är gravida med första barnet och som vill dela med sig om tankar och känslor.

    Själv fick jag nyss plus (torsdags 130425) på grav-testet och har räknat ut BF 140104. Spännande!


    28-årig Sthlmstjej bosatt i Skåne som planerar sitt första barn tillsammans med fästman.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-24 11:22
    Det här är en tråd för våra bilder (magar, ultraljud, inhandlade prylar eller vad vi vill) "Första barnet - BF Januari 2014 BILDTRÅD": www.familjeliv.se/Forum-2-293/m69869696.html

    Här är en egen tråd för BF-listan "Första barnet - BF januari 2014 - BF-lista": www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70004356.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-18 22:12
    P g a att det blivit något fel på vår bildtråd i dagarna så har det nu skapats en ny: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70243614.html
  • Svar på tråden Första barnet - BF januari 2014
  • Martini92
    FrökenBlå skrev 2013-07-14 07:39:10 följande:
    Har fått ett obehagligt problem, svamp i underlivet  Har försökt läsa mig till vad jag får använda för läkemedel mot detta, köpte Canesten men när jag läste bipackssedeln så stod det att man skulle undvika krämen och bara ta vagitoriet. Nu har jag gjort det men det hjälper inte eftersom jag tror att själva infektionen sitter på "utsidan". Nån som har koll på detta? Hittar ingen förklaring till varför man inte får ta krämen heller...



    Prova olivolja! Min mamma hävdar att det hjälper bra och de torkar inte ut :)
  • Martini92
    Martini92 skrev 2013-07-14 08:41:09 följande:
    Prova olivolja! Min mamma hävdar att det hjälper bra och de torkar inte ut :)



    Och filmjölk!!!
  • mariafii
    martinajulia skrev 2013-07-13 18:47:08 följande:
    Idag köpte jag mina två första mammaplagg. Ett par chinos och ett par leggings. Det var när jag drog på mig mammaleggingsarna som jag insåg hur mycket de vanliga leggingsarna faktiskt har suttit åt. Jag har inbillat mig att jag skulle klara mig ett bra tag till utan mammaplagg men nu när jag testat vill jag aldrig gå tillbaka, haha! Sjukt sköna! Det börjar ju faktiskt bli en liten kula nu, även om jag fortfarande tycker att jag bara ser lite småfet ut...Nä, nu är det slut med läskiga ränder i midjan av åtsittande leggings eller uppknäppta byxor när jeansen suttit åt för mkt :)

    Sen gick vi givetvis förbi barnavdelningen, går ju liksom inte att hoppa över det nu för tiden och köpte lite mer till bebis. Bland annat världens gulligaste skor i stl 10/12! (Kolla bildtråden, så sjukt söta!)

     

    Hehe såna har jag redan använt i två veckor och jag håller med om att det är super skönt och vill hellst inte ha annat på mig för gillar inte när det sitter åt i midjan
    Gravid v.13 - BF 19 Jan 2014
  • Litchie

    Min bm sa att man kunde använda krämen, annars är det som helt onödigt! För mig satt det också utvändigt... Nu här jag istället problem med slemhinnorna, så om det inte går över kolla så det inte är det!

  • martinajulia
    tinis skrev 2013-07-13 21:09:24 följande:
    Det är väl ligamenten som spänns eller ngt. När jag känner att jag måste nysa så böjer jag med lite framåt, lite viker mig dubbel. Inbillar mig att det hjälper :) Gör samma sak när jag känner att jag måste hosta på ett visst sätt. Hoppas att det hjälper :)
    ok, ska testa det nästa gång. Känns så otäckt när det hugger till sådär men det kanske egentligen inte så farligt då.

    Mysigt med babykorgen, ska ni använda den? Vi fick också med oss grejer från hans föräldrar, lite kläder och leksaker som min man haft som bebis, och även en babylift som svärfar sytt själv :) Och kläderna som de bar hem honom i fr bb. Så nu planerar vi också att bära hem vår skatt i dessa kläder, så kul att kunna använda en del igen :)
  • martinajulia
    Evelina84 skrev 2013-07-13 21:14:14 följande:

    Härligt att slippa hålla in magen! =) Vart har du köpt dina mammaplagg?
    HM fick det bli. Har inte kollat utbudet i nån annan butik än :) Hoppas egentligen på att slippa köpa så lite mammaplagg som möjligt, men byxor var verkligen nödvändigt, så skönt!
  • martinajulia
    mariafii skrev 2013-07-14 08:48:51 följande:

    Hehe såna har jag redan använt i två veckor och jag håller med om att det är super skönt och vill hellst inte ha annat på mig för gillar inte när det sitter åt i midjan
    Ja som sagt, nu när jag testat vill jag inte gå tillbaka till de vanliga byxorna, nu ska magen få börja ta lite plats minsann :) Funderar dock på hur varmt det blir om magen? Tyget är ju rätt tjockt o så med ytterligare någonting över det? Har det varit något problem för dig?
  • mariafii
    martinajulia skrev 2013-07-14 09:39:55 följande:
    Ja som sagt, nu när jag testat vill jag inte gå tillbaka till de vanliga byxorna, nu ska magen få börja ta lite plats minsann :) Funderar dock på hur varmt det blir om magen? Tyget är ju rätt tjockt o så med ytterligare någonting över det? Har det varit något problem för dig?

    Nä inte som stört mig iaf. På jobbet har jag redan mammabyxor och visst är det inte det skönaste men bättre än det innan iaf. Tror nog inte att det ska vara någon fara. Jag vill inte heller köpa så mycket så jag satsar nog också bara på byxor  och kanske lite sköna underkläder senare
    Gravid v.13 - BF 19 Jan 2014
  • martinajulia
    mariafii skrev 2013-07-14 09:44:30 följande:

    Nä inte som stört mig iaf. På jobbet har jag redan mammabyxor och visst är det inte det skönaste men bättre än det innan iaf. Tror nog inte att det ska vara någon fara. Jag vill inte heller köpa så mycket så jag satsar nog också bara på byxor  och kanske lite sköna underkläder senare
    Okej vad bra :) underkläder ja verkligen! Det känns som ett måste. investerade faktiskt i en ny och bekväm bh igår, inte för att det har hänt överdrivet mkt på den fronten men de andra sitter ändå inte riktigt skönt längre. Känns som livet blir så mycket enklare om man har sköna kläder nu för tiden, haha :)
  • MARlA
    mariafii skrev 2013-07-13 11:21:36 följande:

    Det är så konstigt nu är ju visserligen boken äldre Ett barn blir till. Men läser man den så står det att även fostrena växer individuellt och därför bara ett mått på ett ungefär hur långt gången man är. Det tycker ju jag låter vettigt att det är lätt att ta fel när det handlar om några millimeter för att se i vilken vecka någon är i. Min bm flyttade bak mig en vecka men jag har svårt att tro på det men vi får väl se vid vårat RUL

    ja det är lite märkligt, alla säger olika..men i slutändan brukar det ju bara röra sig om ett par dagar hit och dit. Och det är ju sällan man faktiskt föder på bf-datumet så det bästa är väl att bara vänta, leva i nuet och njuta. Tids nog kommer ju den efterlängtade lilla bebisen :)
Svar på tråden Första barnet - BF januari 2014