• debbie85

    Första barnet - BF januari 2014

    Hej och välkommen!

    Detta är en tråd för oss som är gravida med första barnet och som vill dela med sig om tankar och känslor.

    Själv fick jag nyss plus (torsdags 130425) på grav-testet och har räknat ut BF 140104. Spännande!


    28-årig Sthlmstjej bosatt i Skåne som planerar sitt första barn tillsammans med fästman.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-24 11:22
    Det här är en tråd för våra bilder (magar, ultraljud, inhandlade prylar eller vad vi vill) "Första barnet - BF Januari 2014 BILDTRÅD": www.familjeliv.se/Forum-2-293/m69869696.html

    Här är en egen tråd för BF-listan "Första barnet - BF januari 2014 - BF-lista": www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70004356.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-18 22:12
    P g a att det blivit något fel på vår bildtråd i dagarna så har det nu skapats en ny: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70243614.html
  • Svar på tråden Första barnet - BF januari 2014
  • Emmajjons
    Midsommarflickan skrev 2013-09-12 06:39:23 följande:

    jag tror jag ska försöka hanka mig fram med tjocka tröjor och öppen jacka i vinter. Har tex en gigantiskt stor och varm fleece som jag fick från jobbet (då i fel storlek, nu ganska rimlig) men då bor jag i en del av landet numera som knappt har en årstid värd att kalla vinter för det mesta...

    Ja man kanske får satsa på det. Hoppas det inte blir lika kall vinter som förra året bara, bor i Hälsingland och här var det riktigt kallt och väldigt mycket snö! :)
  • FaN

    Jag måste bara säga att vilken kostig känsla det är när liten ger sig till känna. Jag ahr moderkakan framtill och har inte känt något förrän jag gick in i vecka 22. Jag känner bara buffar väldigt långt ner, just över blygdbenet (eller är det bäckenbenet?) men så konstigt det är när någon puffar på en från insidan...

  • Lunda
    FaN skrev 2013-09-12 10:25:32 följande:
    Jag måste bara säga att vilken kostig känsla det är när liten ger sig till känna. Jag ahr moderkakan framtill och har inte känt något förrän jag gick in i vecka 22. Jag känner bara buffar väldigt långt ner, just över blygdbenet (eller är det bäckenbenet?) men så konstigt det är när någon puffar på en från insidan...
    Jag håller med dig om att känslan när man känner att det rör sig i magen är konstig. Det finns något i våra magar som egentligen inte tillhör vår kropp. Jag tycker inte alltid att det känns helt angenämt när det rör sig utan det kan kännas lite obehagligt. Samtidigt blir man ju jätteglad när det rör sig för det är ju en bekräftelse på att inte allt är inbillning Glad
  • K87
    tinis skrev 2013-09-12 09:36:31 följande:



    Bra! Jag var hos min bm i förrgår o hon sa att det bara är att ringa. Det är det dom är där för!!
    Fick komma dit idag å lyssna :D det slog så fint ????????
  • K87
    K87 skrev 2013-09-12 15:29:35 följande:
    Fick komma dit idag å lyssna :D det slog så fint ????????
    Skulle ju inte bli frågetecken utan en
  • Midsommarflickan
    FaN skrev 2013-09-12 10:25:32 följande:
    Jag måste bara säga att vilken kostig känsla det är när liten ger sig till känna. Jag ahr moderkakan framtill och har inte känt något förrän jag gick in i vecka 22. Jag känner bara buffar väldigt långt ner, just över blygdbenet (eller är det bäckenbenet?) men så konstigt det är när någon puffar på en från insidan...

    Lunda skrev 2013-09-12 13:15:10 följande:
    Jag håller med dig om att känslan när man känner att det rör sig i magen är konstig. Det finns något i våra magar som egentligen inte tillhör vår kropp. Jag tycker inte alltid att det känns helt angenämt när det rör sig utan det kan kännas lite obehagligt. Samtidigt blir man ju jätteglad när det rör sig för det är ju en bekräftelse på att inte allt är inbillning Glad
    Håller med, mycket  skum känsla. Just buffarna neråt tycker jag är lite obehagliga/skumma. Mysigare när de är uppåt och åt sidorna.

    Idag var jag på återbesök hos BM. Hon tyckte jag hade ett mycket livligt barn. Tydligen sparkar det mer än jag känner för när vi skulle lyssna på hjärtljud squeekade flera gånger när barnet sparkade mot "mikrofonen" och dom rörelserna kända jag inte ens...

    I övrigt var allt OK, bra blodtryck och blodsocker. Hb hade sjunkigt sedan sist så klart men fortfarande godkänt för att slippa niferex som jag ju inte tålde så bra. Kämpar på med blodpudding och annat istället. Fick bekräftat det jag tyckt att jag har en ovanligt stor mage som sitter mycket högre upp än vad jag läser mig till överallt. Hade SF på nästan 26cm v23+1... Det var strax ovanför den övre linjen på normalkurvan men inget att oroa sig för än så länge jag får en bra lutning på min kurva och inte skenar uppåt...


  • Midsommarflickan

    Ni som inte har tagit reda på könet på ert kommande barn. Hur har ni det med "skrock-bevisen"?

    Vi gjorde en lista på 10 tester häromdagen och 6 visar pojke, 1 tjej och 3 har vi inte något svar på... Fast den som visar tjej är med hög/låg mage, jag har mer hört bred= tjej putande=kille och i så fall tyder den också på pojke...   http://www.familjeliv.se/Vantar_barn/1.708290

  • johanna3

    Ny ser man sparkarna när jag ligger ner! Fantastiskt! Är i v 23 och att tänka att den där lilla saken kan sparka så mycket värmer hjärtat!

  • vilja89
    johanna3 skrev 2013-09-12 17:38:49 följande:
    Ny ser man sparkarna när jag ligger ner! Fantastiskt! Är i v 23 och att tänka att den där lilla saken kan sparka så mycket värmer hjärtat!
    Visst är det underbart?! Skrattande
Svar på tråden Första barnet - BF januari 2014