• debbie85

    Första barnet - BF januari 2014

    Hej och välkommen!

    Detta är en tråd för oss som är gravida med första barnet och som vill dela med sig om tankar och känslor.

    Själv fick jag nyss plus (torsdags 130425) på grav-testet och har räknat ut BF 140104. Spännande!


    28-årig Sthlmstjej bosatt i Skåne som planerar sitt första barn tillsammans med fästman.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-24 11:22
    Det här är en tråd för våra bilder (magar, ultraljud, inhandlade prylar eller vad vi vill) "Första barnet - BF Januari 2014 BILDTRÅD": www.familjeliv.se/Forum-2-293/m69869696.html

    Här är en egen tråd för BF-listan "Första barnet - BF januari 2014 - BF-lista": www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70004356.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-18 22:12
    P g a att det blivit något fel på vår bildtråd i dagarna så har det nu skapats en ny: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70243614.html
  • Svar på tråden Första barnet - BF januari 2014
  • tinis

    Oj nee jag kommer inte ihåg, skafunderingar lite Jag har också bytt jobb i år dock i feb så det "fattas" bara en månad o det tror jag hon fyllde i vad min grund lön skulle varit i januari.

  • Teddyy
    johanna3 skrev 2013-10-02 22:28:31 följande:
    Hjälp! Min bm sa att jag skulle iaf SÖKA gå (även om det troligtvis ej går igenom). Idag fick jag min chef att fylla i sin del av pappren, men nu har jag kört fast på min... Jag jobbar 80% och ska fylla i min årsinkomst. Jag fyller i mina siffror sen ska man välja antal dagar eller timmar.. Hur fan vet man det? Räcker det att skriva 80%? Eller vad skriver jag där? Vad skrev ni?

    Jag fyllde aldrig i den delen. Tror att d3t är om man jobbar på årsarbetstid. Vanligt att chefer gör det. Att dem får ett visst antal timar ellr dagar dem ska jobba under ett år och sen lösa det efter egen förmåga.
  • Suckerpunch
    Karro 83 skrev 2013-10-02 16:02:22 följande:
    Träffade BM förra måndagen och hon rekommenderade vaccin mot influensa. Har läst på lite och vaccinet är inte likt det 2009. Känner mig dock lite orolig- men kommer definitivt ta den! 

    Nej, det är innte samma vaccin de använder nu som 2009, det vaccinet var helt nytt och knappt testat, men det som används nu har de använt tidigare och vet mer om effekterna :) så jag tror inte att man ska vara orolig, det är nog mycket farligare att få en kraftig influensa när man är gravid. Men jag känner mig väldigt skeptisk, tycker det är skitläskigt med vaccin och sprutor, uuuh, blev vaccinerad för tuberkulos för två år sedan, det var INTE kul :(
  • Midsommarflickan

    Har aldrig haft nåt större problem med nålar och konceptet sprutor blev kraftigt normaliserat i samband med mina IVF-behandlingar. Upp till tre injektioner per dag i många veckors tid som man går ge sig själv (x3 IVF:er i mitt fall). Men är däremot lite avvaktande vad det gäller vacciner. Brukar lita på mitt immunförsvar och blir sällan drabbad av influensa men i år tänker jag nog följa rekommendationerna eftersom man plötsligt tillhör en riskgrupp...

  • Litchie
    johanna3 skrev 2013-10-02 22:28:31 följande:

    Hjälp!
    Min bm sa att jag skulle iaf SÖKA gå (även om det troligtvis ej går igenom).
    Idag fick jag min chef att fylla i sin del av pappren, men nu har jag kört fast på min...
    Jag jobbar 80% och ska fylla i min årsinkomst. Jag fyller i mina siffror sen ska man välja antal dagar eller timmar.. Hur fan vet man det? Räcker det att skriva 80%? Eller vad skriver jag där? Vad skrev ni?


    Dom sa att man antingen fick gå bakåt i tiden och räkna ut eller kontakta lön på sitt arbete. Om du jobbar med fast månadslön är det såklart ganska enkelt att kolla själv men har man ob är det enklast att få hjälp så att det blir rätt :)
  • Smulan 82

    Jag kommer att vaccinera mig då jag har gjort det det senaste pga att min astma blivit sämre sedan i England blir man även vaccinerad mot chikhosta då den kommit tillbaka drastiskt i England. Vet ni hur det är med den vaccinationen i Sverige? Är den även tillbaka i Sverige? Den kan vara dödlig för spädbarn alltså chikhostan inte vaccinet så vill ta det säkra fast jag vet fortfarande inte vad jag tycker om vaccin då jag alltid lyckas få alla konstiga bieffekter. Hoppas ni alla mår bra och att ni har en bra vecka :) själv är jag glad att jag har ledig helg nu som kommer med lägenhets visningar vore gott att få flytten överstökad.

  • FrökenBlå

    Löneavdelningen räknade ut min årslön, det hade jag aldrig klarat själv iom att jag arbetar inom vården och får ob-tillägg. Ni som ansökt och fått godkänt, har de på FK räknat ut dagarna man får va ledig? Jag är dålig på att räkna ut sånt och är inte helt säker på att det blev rätt. Hur lång tid tog det innan ni fick besked?

    Jag letar också efter en bra åkpåse till barnvagnen, tycker att det är svårt! De som ser riktigt bra ut är också väldigt dyra.. 

  • Lunda
    martinajulia skrev 2013-10-02 20:00:29 följande:

    Nån mer som tycker att rörelserna i magen har ändrat karaktär? För bara nån vecka sen var det lätta buffar men nu känner jag hela kroppen när bebis snurrar runt och mkt starkare sparkar. Ibland känns det som om hela magen ska vändas in och ut, märks att bebis blivit både större och starkare. Känner den mkt oftare nu också. Mysigt och tryggt att känna den men ibland blir det nästan lite väl mkt hehe


    Jag tycker oxå att rörelserna är mer kraftiga nu och man känner dom i hela magen istället för på ett ställe i taget. Min bebis har varit ganska lugn men de senaste dagarna har det blivit mer rörelser. Inte lika roligt bara när man hålls vaken på nätterna :P
  • Natalie87
    Lunda skrev 2013-10-03 13:34:46 följande:
    Jag tycker oxå att rörelserna är mer kraftiga nu och man känner dom i hela magen istället för på ett ställe i taget. Min bebis har varit ganska lugn men de senaste dagarna har det blivit mer rörelser. Inte lika roligt bara när man hålls vaken på nätterna :P
    Samma här, ibland puffar det till på flera olika ställen samtidigt, ibland känner (och ser!) man hur det sakta trycks ut som om barnet vänder sig drar ryggen eller någon annan del mot magen.
    Så roligt att för ca 5 veckor sen så var man osäker på om det var sparkar eller gas i magen, nu är det ingen tvivel om att det är bebis som har gympalektion där inne =P
    Någon mer som känner sparkar väldigt högt upp? Jag känner sparkar någon centimeter under revbenen =D
  • tinis

    Rörelserna har verkligen ändrats, frn buffar till knölar :P Det kommer ju sparkar också men det är så roligt när bebis vänder på sig helt. I förrgår så kände jag sparkar väldigt högt, precis som Nathalie straxt under revbenen. Blev så förvånad att hon var där uppe o böka runt! Men härom kvällen så blev jag lite trött på henne då¨hon hur länge som helst låg o sparkade på blåsan, inte jättemycket men så att det hela tiden pirrade ^^

    Måste också  bara säga att jag mår så himla bra o känner mig så fin som gravid Hjärta Plus att jag fick reda på att en aav mina bästa vänner också ska få barn nästa år, i maj. Lycka!! Synd bara att vi bor så långt bort ifrån varandra :/

Svar på tråden Första barnet - BF januari 2014