• LittleDarling

    Polisens agerande och övervåld i Husby

    Jag sitter just nu med morgonkaffet och följer nyheterna om det som har hänt i Husby inatt, helt i chock. Det har tydligen pågått ett upplopp där ett 40-tal ungdomar har satt bilar i brand m.m som en protest mot att polisen har skjutit ihjäl en man där i måndags. Många poliser kom då till Husby och enligt vittnen så har polisen använt sig av övervåld i form av batongslag, rasistiska glåpord och oskyldiga människor har drabbats. Tydligen har hundar släpps lös på barn och kvinnor.

    Jag försvarar inte våldet och vandalismen som pågick hos ungdomarna där och förstår att polisen måste ingripa men jag ifrågasätter övervåldet och sättet som polisen har gått till väga. Helt oskyldiga människor blev drabbade av polisens agerande. Kan vi inte förlita oss på polisen igen?

    Ett samhällsorgan som polismyndigheten ska inte uppträda med att överskrida sina rättigheter, använda övervåld och använda sig av rasistiska ord oavsett vad som har hänt. De ska uppträda professionellt och riktigt. De är anställda av samhället för att skydda samhället som vi alla är en del av.

    – Men man var mer rädd för polisen än för de "vanliga" människorna. De gick omkring i cirklar och berättade för en vart man fick och inte fick gå. Det brann i stora lastbilar, det var kaos, säger Chaima.

    – Jag har sett brutalt övervåld från polisens sida, de har skickat hundar mot människor som inte har något med det här att göra, de har på olika sätt och vis stormat och attackerat grupper med människor, säger Ali Muzelef till SR.

    www.expressen.se/nyheter/vittne-man-var-mer-radd-for-polisen/

    www.aftonbladet.se/nyheter/article16804681.ab

  • Svar på tråden Polisens agerande och övervåld i Husby
  • MrsPenn
    sstv skrev 2013-05-20 14:12:29 följande:
    Ja det är väldigt få videos i omlopp, såg precis en där jag åtminstone kunde se fem andra som också filmade. Det borde inte finnas brist på privata videofilmer. Ändå har jag fortfarande inte sett en enda film som styrker påståenden om övervåld från polisen.
    Om ditt namn innehåller ''Anonym'' så låtsas jag inte läsa vad du skriver.
  • LittleDarling
    Errol Flynn skrev 2013-05-20 14:08:47 följande:

    Samma som fick svarsordet neger tillbaks? En gissning bara.
    Finns det vittnesuppgifter på det?
  • sthlmsman77
    LittleDarling skrev 2013-05-20 14:13:48 följande:
    Förstår hur du menar men det här är så fel. Situationen och våldet trissas hela tiden upp. Det finns inget stopp. Polisen som är den myndighet som ska agera för att skydda samhället och dess invånare måste vara den som agerar riktigt och utefter sina lagar och riktlinjer. Inte spä på våldet genom mera våld.
    ja fast hur tycker du de ska agera i en situation där deras liv är i fara?
  • Errol Flynn
    LittleDarling skrev 2013-05-20 14:00:52 följande:
    Jag håller inte med dig där.

    Vad har jag fel i?
    Att gubben var ett svepskäl eller att det är invandrare? Hur ofta är det bilbränder och upplopp/stenkastning på poliser i Djursholm? Lidingö? Bromma?
    Bara för att man kommer från en kultur där man uttrycker sig med stenkastning är det inte okej här. Jag tycker polisen borde få tillstånd att peppra alla bråkstakar med gummikulor.
  • MrsPenn
    matte32Sthlm skrev 2013-05-20 14:10:37 följande:
    äh kanske lika bra att poliserna skiter i att åka ut till dessa områden.....låt de sköta sig själva så kanske befolkningen i området till slut ledsnar på att få sina bostäder/bilar förstörda och tar lagen i egna händer....
    Du menar som det är i Rosengård utanför Malmö där stenkastarna stoppar brandbilarna från att ta sig in i miljonprogramsområdet för att släcka bränder?
    Om ditt namn innehåller ''Anonym'' så låtsas jag inte läsa vad du skriver.
  • Errol Flynn
    MrsPenn skrev 2013-05-20 14:06:42 följande:
    Aftonbladet:
    "
    Startsidan / Nyheter 2013-05-20
    Efter upploppen i Husby: ”Här kommer nästa polismord att ske” Poliser utsätts för angrepp när de ska utföra sitt arbete

    Situationen i västra Stockholm beskrivs av flera poliser som kaotisk.


    I stort sett varje gång polisen ska ingripa samlas stora gäng som kastar sten på bilar och angriper enskilda poliser.


    – Jag är säker på att nästa polismord kommer att ske i vårt distrikt, så allvarligt är det, säger en polisman vid Västerortspolisen."


    www.aftonbladet.se/nyheter/article16806656.ab


     


    Tårgas, batonger, gummikulor och utvisning så lugnar det ner sig.
  • LittleDarling
    Tom Araya skrev 2013-05-20 14:09:14 följande:
    Har polisen spöat alla  hela Husby? Vilka är det som uppehåller sig i och kring ett upplopp istället för att dra därifrån?
    Oskyldiga i Husby blev spöade ja. Det kan man tycka ja, men samtidigt har full förståelse för att man går ut och ser vad det är som händer samt försöker leta reda på de människor man känner och försöker ta sig därifrån.
  • MrsPenn
    LittleDarling skrev 2013-05-20 14:13:48 följande:
    Förstår hur du menar men det här är så fel. Situationen och våldet trissas hela tiden upp. Det finns inget stopp. Polisen som är den myndighet som ska agera för att skydda samhället och dess invånare måste vara den som agerar riktigt och utefter sina lagar och riktlinjer. Inte spä på våldet genom mera våld.
    Du och jag har inte läst samma tidningar. I en som jag nyss läste - och citerade-  var det en mindre armé (30-40st) förortsbor som maskerat sig och gått till attack mot enstaka poliser.
    Om ditt namn innehåller ''Anonym'' så låtsas jag inte läsa vad du skriver.
  • Errol Flynn
    LittleDarling skrev 2013-05-20 14:04:05 följande:
    Men även helt oskyldiga blev slagna med batong. Vilka är "dom"? Det låter precis som alla i Husby är de skyldiga..

    Alla som ränner runt och försvårar polisens arbete eller väljer att manifestera mot ordet "neger" mitt i ett upplopp får skylla sig själva om de får en smäll.
  • MrsPenn
    Errol Flynn skrev 2013-05-20 14:15:57 följande:
    Tårgas, batonger, gummikulor och utvisning så lugnar det ner sig.
    Faktiskt! De förstör för alla skötsamma. De icke skötsamma ska ut!
    Om ditt namn innehåller ''Anonym'' så låtsas jag inte läsa vad du skriver.
Svar på tråden Polisens agerande och övervåld i Husby