• LittleDarling

    Polisens agerande och övervåld i Husby

    Jag sitter just nu med morgonkaffet och följer nyheterna om det som har hänt i Husby inatt, helt i chock. Det har tydligen pågått ett upplopp där ett 40-tal ungdomar har satt bilar i brand m.m som en protest mot att polisen har skjutit ihjäl en man där i måndags. Många poliser kom då till Husby och enligt vittnen så har polisen använt sig av övervåld i form av batongslag, rasistiska glåpord och oskyldiga människor har drabbats. Tydligen har hundar släpps lös på barn och kvinnor.

    Jag försvarar inte våldet och vandalismen som pågick hos ungdomarna där och förstår att polisen måste ingripa men jag ifrågasätter övervåldet och sättet som polisen har gått till väga. Helt oskyldiga människor blev drabbade av polisens agerande. Kan vi inte förlita oss på polisen igen?

    Ett samhällsorgan som polismyndigheten ska inte uppträda med att överskrida sina rättigheter, använda övervåld och använda sig av rasistiska ord oavsett vad som har hänt. De ska uppträda professionellt och riktigt. De är anställda av samhället för att skydda samhället som vi alla är en del av.

    – Men man var mer rädd för polisen än för de "vanliga" människorna. De gick omkring i cirklar och berättade för en vart man fick och inte fick gå. Det brann i stora lastbilar, det var kaos, säger Chaima.

    – Jag har sett brutalt övervåld från polisens sida, de har skickat hundar mot människor som inte har något med det här att göra, de har på olika sätt och vis stormat och attackerat grupper med människor, säger Ali Muzelef till SR.

    www.expressen.se/nyheter/vittne-man-var-mer-radd-for-polisen/

    www.aftonbladet.se/nyheter/article16804681.ab

  • Svar på tråden Polisens agerande och övervåld i Husby
  • MrsPenn
    LittleDarling skrev 2013-05-28 08:25:19 följande:
    Jo det var någon som skrev om detta innan i tråden och om det där är sant så är det riktigt sjukt och så lågt gjort av kvällstidningarna att jag saknar ord..
    ja samma här. Deras tidningars dagar är räknade, de måste vara nervösa.
    Om ditt namn innehåller ''Anonym'' så låtsas jag inte läsa vad du skriver.
  • Nicke
    MrsPenn skrev 2013-05-28 12:02:59 följande:
    ja samma här. Deras tidningars dagar är räknade, de måste vara nervösa.
    Det kan handla om misstolkningar.
    Man får ju betalt för bra filmer eller bilder hos Aftonbladet och Expressen.
    Någon kan ju ha nämnt att man kan få bra betalt om man fotograferar eller filmar bilbränder.
    Kanske inte att man ska starta dem själv. 
  • Flash Gordon

    I Danmark är socialdemokraterna av ett annat virke:

    http://www.dn.se/nyheter/varlden/vill-straffa-inaktiva-foraldrar

    "Invandrarföräldrar i Danmark bör kunna straffas ekonomiskt om de inte bryr sig om sina söners uppfostran. Det är innebörden av nya signaler från social- och integrationsministern, socialdemokraten Karen Hækkerup.

    [...]

    Med tydlig adress till danska  invandrarföräldrar säger Hækkerup till tidningens Berlingske Tidende att  hon vill aktivera föräldrar som sitter bakom "nedrullade gardiner" med  "tända paraboler".

    [...]

    –  Vi har redan etniska proletariat på sina håll. Det handlar inte bara om  att de är fattiga, det handlar om att det är en grupp människor som  inte delar samma normer eller har samma möjligheter som vi andra."


    Danska SOCIALdemokraterna, alltså. Inte SVERIGEdemokraterna.

  • oOOo  oOOo
    Niklas2k skrev 2013-05-28 12:10:05 följande:
    Det kan handla om misstolkningar.
    Man får ju betalt för bra filmer eller bilder hos Aftonbladet och Expressen.
    Någon kan ju ha nämnt att man kan få bra betalt om man fotograferar eller filmar bilbränder.
    Kanske inte att man ska starta dem själv. 
    Sant, hade det varit så hade väl journalisterna tänt på själv
    Men för en ung ligist är det nog inte så stor skillnad om han själv eller polaren tänder på. 
  • Nicke
    oOOo oOOo skrev 2013-05-28 12:37:49 följande:
    Sant, hade det varit så hade väl journalisterna tänt på själv
    Men för en ung ligist är det nog inte så stor skillnad om han själv eller polaren tänder på. 
    Nej men precis.

    Jag kan tänka mig att reportrar har berättat att man kan få betalt och så har det..... "misstolkats". 
  • Lilje
    Stekt potatis skrev 2013-05-25 11:51:51 följande:
    Lilje, jag har för länge sedan förstått vad du TYCKER. Vad jag undrar är om du kan styrka dina åsikter med vetenskaplig fakta men det lyckas du aldrig svara på. Här ska du få mitt första vetenskapliga bidrag till varför Mohammed inte kanske har riktigt samma förutsättningar som en dansk att plugga hårt i skolan:

    www.msb.se/Upload/Om%20MSB/Forskning/Projektr...
    Publicerad av MSB - Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

    Jag har också publicerat siffror från scb och arbetsförmedlingen, om du inte klarar av den enkla matten så är det bara att beklaga. Jag har också förklarat varför människor inte bara kan flytta - det finns ju inga jobb att flytta till. 
         
     
      
    Hittade äntligen.  En pdf på 274 sidor är tyvärr inget jag hinner läsa på lunchen, men sammanfatta gärna med relevanta avsnitt hur ingen i förorten kan hitta sig ett jobb eller få en utbildning om dom försöker.  Finns det okände regler som hindrar 1 eller 2 generations invandrare från att fullföra skolan, söka studiemedel och studera vidare om dom vill?  Finns det lärare som nekar invandrarungdom tillträde till klassrummet, eller slutbetyg, så länge dom uppför sig och gör sina läxor?  Måste man vara etnisk svensk om man ska starta eget företag och skapa egna jobb?

    Relevant utbildning och vårdat språk öppnar många dörrar oavsett vad man heter.  Och jobben finns, även om det inte är lika många just nu.  Som du själv la upp finns det många tusen lediga jobb just nu, även fler som inte ligger öppet i statistiken.  Inget som hindrar någon som verkligen vill, att flytta dit jobbet är eller ta den utbildning som krävs för att lättare få en anställning. 
  • sthlmsman77
    Stekt potatis skrev 2013-05-25 11:51:51 följande:
    Lilje, jag har för länge sedan förstått vad du TYCKER. Vad jag undrar är om du kan styrka dina åsikter med vetenskaplig fakta men det lyckas du aldrig svara på. Här ska du få mitt första vetenskapliga bidrag till varför Mohammed inte kanske har riktigt samma förutsättningar som en dansk att plugga hårt i skolan:

    www.msb.se/Upload/Om%20MSB/Forskning/Projektr...
    Publicerad av MSB - Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

    Jag har också publicerat siffror från scb och arbetsförmedlingen, om du inte klarar av den enkla matten så är det bara att beklaga. Jag har också förklarat varför människor inte bara kan flytta - det finns ju inga jobb att flytta till. 
         
     
      
    Den här rapporten svarar inte på Liljes frågor.
  • Lilje
    sthlmsman77 skrev 2013-05-28 14:21:15 följande:
    Den här rapporten svarar inte på Liljes frågor.
    Hjärta
  • Flash Gordon
    Lilje skrev 2013-05-28 14:04:12 följande:
    Hittade äntligen.  En pdf på 274 sidor är tyvärr inget jag hinner läsa på lunchen, men sammanfatta gärna med relevanta avsnitt hur ingen i förorten kan hitta sig ett jobb eller få en utbildning om dom försöker.  Finns det okände regler som hindrar 1 eller 2 generations invandrare från att fullföra skolan, söka studiemedel och studera vidare om dom vill?  Finns det lärare som nekar invandrarungdom tillträde till klassrummet, eller slutbetyg, så länge dom uppför sig och gör sina läxor?  Måste man vara etnisk svensk om man ska starta eget företag och skapa egna jobb?

    Relevant utbildning och vårdat språk öppnar många dörrar oavsett vad man heter.  Och jobben finns, även om det inte är lika många just nu.  Som du själv la upp finns det många tusen lediga jobb just nu, även fler som inte ligger öppet i statistiken.  Inget som hindrar någon som verkligen vill, att flytta dit jobbet är eller ta den utbildning som krävs för att lättare få en anställning. 

    En snabb koll ger att det finns ingen sammanfatting och egentligen heller inga exakta resultat att påvisa. Det är mer av en diskussionsrapport och ett filosoferande. I stort sett kan man nog sammanfatta hela rapporten med följande stycke, taget ur den:

    "I följande avsnitt behandlas några teoribildningar som kan ge ledtrådar till varför vissa tonårspojkar och yngre män går över till stenkastning men inte andra. Samtliga teorier inkluderar relationsbaserade känsloupplevelser knutna till skam och erkännande."

    Föga förvånande är det alltså samhällets fel (och då med tyngdpunkt på den vite, medelålders mannen, förstås). Hade bara inte vi (vita, medelålder män) talat så illa om deras älskade Rosengård så hade inte de behövt kompensera den skam som uppstår genom att kasta sten på brandkåren.

    "Relationsbaserade känsloupplevelser", var det visst ... 
  • Wizard

    Och nu är jag tillbaka... 5 dygns avstängning för rasistiska åsikter som FLs moderatorer juxtaposerat på mig. 
    Det känns skönt att bo i ett land där man inte är berättigad att tycka själv utan det ska bestämmas av kontrollorgan som opereras av för mig bevisligen de mest förståndshandikappade medlemmarna på FL. 

Svar på tråden Polisens agerande och övervåld i Husby