• LittleDarling

    Polisens agerande och övervåld i Husby

    Jag sitter just nu med morgonkaffet och följer nyheterna om det som har hänt i Husby inatt, helt i chock. Det har tydligen pågått ett upplopp där ett 40-tal ungdomar har satt bilar i brand m.m som en protest mot att polisen har skjutit ihjäl en man där i måndags. Många poliser kom då till Husby och enligt vittnen så har polisen använt sig av övervåld i form av batongslag, rasistiska glåpord och oskyldiga människor har drabbats. Tydligen har hundar släpps lös på barn och kvinnor.

    Jag försvarar inte våldet och vandalismen som pågick hos ungdomarna där och förstår att polisen måste ingripa men jag ifrågasätter övervåldet och sättet som polisen har gått till väga. Helt oskyldiga människor blev drabbade av polisens agerande. Kan vi inte förlita oss på polisen igen?

    Ett samhällsorgan som polismyndigheten ska inte uppträda med att överskrida sina rättigheter, använda övervåld och använda sig av rasistiska ord oavsett vad som har hänt. De ska uppträda professionellt och riktigt. De är anställda av samhället för att skydda samhället som vi alla är en del av.

    – Men man var mer rädd för polisen än för de "vanliga" människorna. De gick omkring i cirklar och berättade för en vart man fick och inte fick gå. Det brann i stora lastbilar, det var kaos, säger Chaima.

    – Jag har sett brutalt övervåld från polisens sida, de har skickat hundar mot människor som inte har något med det här att göra, de har på olika sätt och vis stormat och attackerat grupper med människor, säger Ali Muzelef till SR.

    www.expressen.se/nyheter/vittne-man-var-mer-radd-for-polisen/

    www.aftonbladet.se/nyheter/article16804681.ab

  • Svar på tråden Polisens agerande och övervåld i Husby
  • annabell
    Flash Gordon skrev 2013-05-28 00:35:30 följande:

    Det fionsn ett ghetto i Älvsjö med, alldeles vid centrum där det hände. Om folk därifrån var med elle rine får vara osagt, men det var i alla fall inga svenska ungdomar från Älvsjös trevliga villaområden som brännde ner biblioteket och polistationen där och krossade rutorna på Coop.
    lika lite som det bara var invandrare som var där och ställde till det alltså..
  • annabell
    Flash Gordon skrev 2013-05-28 00:49:55 följande:


    Numer anges inte hur många som har en utländsk förälder men en gissning säger att majoritetena v återstående har en sådan.

    Återstår i så fall några hundra personer som har "svenskt ursprung" i Husby. Gissningsvis många äldre som bor kvar sedan innan och socfall som komunen placerat ut. Tveksamt om de är med i upploppen dock.  

         
    dina gissningar är inte så jätterelevanta..
  • annabell
    TrendyFarsa skrev 2013-05-28 08:28:46 följande:
    - Jag fick lite huvudvärk av detta inlägg faktiskt. Vad vill du ha sagt?

    Med tanke på vad våra kravmaskiner mest ägnar sig åt så kanske inte detta är vad dom lär sig nej. Det är ju enklare att kasta sten på ambulanspersonal och brandmän och kräva mermermer.

    Men du tycker att det var ok då av flyktingbarnen att bränna ner huset eller?
    ja det brukar bli så om man inte är van att vidga sina vyer och släppa på trångsyntheten. 

    har jag sagt att jag tycker det är ok? 
  • Wizard
    annabell skrev 2013-05-28 17:32:14 följande:
    dina gissningar är inte så jätterelevanta..
    Nej, men det är ju inte dina heller.
  • annabell
    Wizard skrev 2013-05-28 17:34:36 följande:
    Nej, men det är ju inte dina heller.
    just därför ägnar jag mig inte åt gissningar lekar som viss andra
  • Wizard
    annabell skrev 2013-05-28 17:38:08 följande:
    just därför ägnar jag mig inte åt gissningar lekar som viss andra
    Det är väl precis vad du gör, du skrev ovan att "precis som det bara är invandrare som deltar i upploppen". 
    Jag ser definitivt ingen konkret fakta i det. 
  • MrsPenn
    Wizard skrev 2013-05-28 17:42:47 följande:
    Det är väl precis vad du gör, du skrev ovan att "precis som det bara är invandrare som deltar i upploppen". 
    Jag ser definitivt ingen konkret fakta i det. 
    Om ditt namn innehåller ''Anonym'' så låtsas jag inte läsa vad du skriver.
  • annabell
    Wizard skrev 2013-05-28 17:42:47 följande:
    Jag ser definitivt ingen konkret fakta i det. 
    det beror ju snarare på dig än på mig
  • Flash Gordon
    annabell skrev 2013-05-28 17:27:58 följande:
    lika lite som det bara var invandrare som var där och ställde till det alltså..
    Det finns säkert någon svensk elit-kravallare med där också, ja. Alla identiteter är inte ute än. Ett antal är dock bekräftat utlänningar.

    Däremot är du helt galet ute när du antydde att det var svenskar från Älvsjös fina villaområden som ställde till det.
    annabell skrev 2013-05-28 17:32:14 följande:
    dina gissningar är inte så jätterelevanta..

    Jo, det är de eftersom de bygger på en hyfsad erfarenhet båda av den aktuella statistiken och det faktiska området.

    I stort sett är det enbart utlänningar det handlar om + ev utifrånkommande från stenkastarvänstern. 
Svar på tråden Polisens agerande och övervåld i Husby