• Anonym (USAmamma)

    Någon som bor/bott i USA och ångrat sig?

    Ja som rubriken lyder så undrar jag om någon annan befinner sig eller varit i min sits? Jag har barn, och dagis kostar skjortan, finns ingen föräldrapenning. Vill jag jobba måste jag betala minst hälften av lönen för dagis, eller jobba olika skift med min man. 

    Ska man stanna hemma istället? Hur gör/gjorde ni andra i min sits? 

  • Svar på tråden Någon som bor/bott i USA och ångrat sig?
  • jagvet

    Bor också i USA. Har bott här i 10+ år. Jag vet inte om jag skulle kunna vänja mig att leva det svenska sättet längre. Det är faktiskt det jag skulle oroa mig mest över.

  • vallmo86
    Anonym (Nj mamma) skrev 2013-10-20 03:33:06 följande:
    Bott i USA i 7 år och har en liten på 18 mån. Dyrt och känns som jag bara jobbar för att få ihop till dagis och sjukförsäkring. Mannen är amerikan och tror inte vi flyttar tillbaka till Sverige, kanske senare i livet... Känns hårt ibland men men. Också svårt att hitta likasinnade vänner tycker jag.
    Känner inga andra svenskar här. Var bor du?

    Hej! Jag har också en liten i ungefär samma ålder, 17 månader! Och jag bor i USA med min amerikanske man, i PA ganska så nära gränsen till NJ... (bor du kanske i NJ med tanke på ditt 'nick'?)
    Jag känner att jag är i ungefär samma sits som dig, känner inte heller några svenskar här.. skicka gärna ett pm till mig om du vill höras! 
    Anonym (USAmamma) skrev 2013-10-19 06:38:19 följande:
    Ja som rubriken lyder så undrar jag om någon annan befinner sig eller varit i min sits? Jag har barn, och dagis kostar skjortan, finns ingen föräldrapenning. Vill jag jobba måste jag betala minst hälften av lönen för dagis, eller jobba olika skift med min man. 

    Ska man stanna hemma istället? Hur gör/gjorde ni andra i min sits? 
    Jag har valt att stanna hemma än så länge, just för att det konstigt nog blir billigare med tanke på dagisavgifter m.m här i USA.
    Är ni fortfarande skrivna i Sverige eller har ni 'skrivit ut' er? Om du fortfarande är skriven i Sverige (och barnet/barnen har fått svenska personnummer) och åker hem till Sverige och spenderar tid minst var 6:e månad så kan du kanske få barnbidrag/f-penning/vårdnadsbidrag, trots att du bor större delen av året här i USA?
  • Anonym (Också USAmamma)

    Jag bor också i USA. Bott här i 2 år och det går lite fram och tillbaka. Vissa dagar vill jag hem, andra stanna kvar. Vi betalar närmare 20.000sek/mån för dagis. Det är inte ens heltid. Nu jobbar visserligen inte jag och vet inte om jag kommer göra det heller. Tycker dock inte det är värt att betala så mycket så kommer nog ta ur minsta tjejen till sommaren. Så får hon börja preschool när hon blir 3 igen. Men jag har det bra. Vi har råd att ha barnen på dagis, jag behöver inte jobba, jag har massa vänner i samma sits både svenska och från andra länder och vi bor bra. I Sverige skulle vi båda behöva jobba för att uppnå samma standard. Så just nu njuter jag/vi att ha mycket tid med varandra som familj. Mindre stress här än om vi åker till Sverige och hela familjen ska upp klockan 6 och sen hämtas 17 på dagis.. Kanske inte svar på din fråga men så har vi det :)

  • yndra

    Jag bor uppe i alaska! Vi har 3 barn, de yngsta ar 18 manader och 6 manader. Aldsta ar 8 ar. Jag kommer vara hemma tills de sma kan borja pre school vid 3 ars alder. Har uppe ar dagis lojligt dyrt sa jag blir hemma ett tag till. Visst kan jag sakna maxtaxa pa dagis, foraldrapenning och en massa andra grejer men jag kommer nog aldrig flytta hem for det.

  • Anonym (tampa)

    Flyttade tillbaka för 2 år sedan. Så 11 år bodde vi i usa.. nej ångrade inte att vi flyttade. Mycket bättre i sverige. Men barnen saknar usa. Däremot blevvde förvånade att inte förekommer spanking i skolorna. I florida blir du inkallad till rektorn och får smisk med the paddle lm man misskött sig. Plus en massa annat. Artigheten existerar inte i sverige och svenskar är svåra att komma in på livet.men jag har min familj här och det är skönt att ha 4 olika årstider igen ;)


    Anonym (USAmamma) skrev 2013-10-19 21:46:16 följande:
    Ok ja men det låter lite som oss. Men vi är fortfarande i USA. Hur länge bodde ni här innan ni valde att återvända till Sverige? Ångrar du att ni flyttade härifrån? 

  • yndra
    Anonym (tampa) skrev 2013-10-20 07:32:03 följande:
    Flyttade tillbaka för 2 år sedan. Så 11 år bodde vi i usa.. nej ångrade inte att vi flyttade. Mycket bättre i sverige. Men barnen saknar usa. Däremot blevvde förvånade att inte förekommer spanking i skolorna. I florida blir du inkallad till rektorn och får smisk med the paddle lm man misskött sig. Plus en massa annat. Artigheten existerar inte i sverige och svenskar är svåra att komma in på livet.men jag har min familj här och det är skönt att ha 4 olika årstider igen ;)

    Wow! Spankings??? Jag ar sa glad att det inte ar tillatet i skolorna har uppe!
  • Anonym (USAmamma)

    Tack för alla svar! Känns skönt att prata ut med andra som befinner sig i samma sits. Det är ju så svårt att inte jämföra det här landet med Sverige. Man känner sig nästan lite blåst av media, USA är ju inte världens bästa land? 

    Men samtidigt skulle jag nog inte fokusera på allt dåligt, om det inte var för att jag har Sverige att jämföra med. Ni som är hemma med barnen, planerar ni att skaffa er en utbildning senare? Hur gör ni med den delen? Utbildning kostar ju också skjortan här.

    Vi bor i San Diego, är inte skriva i Sverige. Visste inte att man kunde göra så. Får man verkligen bidrag fastän man bor största delen i USA? Någon som vet bättre eller har det så?

    Du som flyttade tillbaka efter 11 år. Är din man amerikan? Hur blev omställningen för honom? Kan han få jobb? Hur är det med språket? Uppehållstillstånd? 

  • Anonym (Bott i Fl 1år)

    Jag bodde i Sarasota FL, i ett år!! Det va en helt otrolig upplevelse men jag hade svårt för ytligheten, alla är trevliga men bara på ytan.. Landet har många problem, men så är det oxå enormt.. Jag är glad över att ha varit där men skulle aldrig kunna tänka mig att bo där, inte som medelklass i alla fall..

  • Anonym (USAmamma)
    yndra skrev 2013-10-20 07:25:08 följande:
    Jag bor uppe i alaska! Vi har 3 barn, de yngsta ar 18 manader och 6 manader. Aldsta ar 8 ar. Jag kommer vara hemma tills de sma kan borja pre school vid 3 ars alder. Har uppe ar dagis lojligt dyrt sa jag blir hemma ett tag till. Visst kan jag sakna maxtaxa pa dagis, foraldrapenning och en massa andra grejer men jag kommer nog aldrig flytta hem for det.
    Ska du studera efter att barnen börjat på preschool? Jobb? Har ni två bilar då? Kommer ni jobba skift? Finns så mycket att tänka på här tycker jag. 
  • Anonym (USAmamma)
    jagvet skrev 2013-10-20 05:12:10 följande:
    Bor också i USA. Har bott här i 10+ år. Jag vet inte om jag skulle kunna vänja mig att leva det svenska sättet längre. Det är faktiskt det jag skulle oroa mig mest över.
    Ok. Jo jag förstår vad du menar. Det blir nästan som att flytta till en by. I alla fall så är det så för mig om jag flyttar tillbaka till min hemstad. Älskar friheten här, alla gör sitt. Så mycket olika kulturer, olika sätt att leva, alla gör sitt och sköter sitt. 

    Har du barn förresten? 
Svar på tråden Någon som bor/bott i USA och ångrat sig?