• Thinkerbell

    Andra med PCOS, stötta varandra och dela erfarenheter!?

    Jag har inte haft svårt att bli gravid trots att inlägget hamnar under den kategorin. Men skulle vilja komma i kontakt med andra som har PCOS och lider av symptom på olika sätt. Lätt att känna sig lite ensam. Skulle gärna vilja höra med andra vad ni testat, om ni hittat saker som funkar mot olika typer av symptom och problem. Jag har läst mycket på nätet från och till och fått en del idéer och inspiration på naturliga sätt att förbättra tillståndet, men vet inte riktigt var jag ska börja.

    Hoppas att någon mer vill få stöd och stödja.

  • Svar på tråden Andra med PCOS, stötta varandra och dela erfarenheter!?
  • josephiine

    Okej, nu tjejer är jag nervös! Avslutade min första kur med provera den 22/1 (åt i 14 dagar) men har fortfarande inte fått mens?! Någon som suttit i samma sits? :(

  • jemo2014

    För någon timme sedan tog jag min första Pergotime tablett! Hoppas ägglossningen sätter igång och att jag får en eller två fina blåsor som släpper fint och blir befruktade. 

  • LinnMMc

    Hej! Jag har haft pcos i många år, och fick min dotter i 2012 med hjälp från metformin, pergotime och lchf. Vi försöker nu på nummer två, men den här gongen tar jag också myo-inositol och folsyra. Det ska vara jättebra för kvinnor med pcos. Vet inte om det kommer att fungera för oss, men är värt ett försök. Myo-inositol och folsyra är innehållet i något som heter Pregnitude. Om ni googlar så är det mycket information. Från va jag har läst så hjälper det med viktnedgång, mannlig behåring, ägglösning, regelbunden mens och mycket mer. Jag fann tyvärr inte någon som skickar pregnitude hit så jag köpte myo-inositol från England och tar vanlig folsyra och jag har nu fått min första mens utan medicin på flera år. www.pregnitude.com/content/what-is-pregnitude

  • jemo2014
    LinnMMc skrev 2014-01-30 03:50:24 följande:
    Hej! Jag har haft pcos i många år, och fick min dotter i 2012 med hjälp från metformin, pergotime och lchf. Vi försöker nu på nummer två, men den här gongen tar jag också myo-inositol och folsyra. Det ska vara jättebra för kvinnor med pcos. Vet inte om det kommer att fungera för oss, men är värt ett försök. Myo-inositol och folsyra är innehållet i något som heter Pregnitude. Om ni googlar så är det mycket information. Från va jag har läst så hjälper det med viktnedgång, mannlig behåring, ägglösning, regelbunden mens och mycket mer. Jag fann tyvärr inte någon som skickar pregnitude hit så jag köpte myo-inositol från England och tar vanlig folsyra och jag har nu fått min första mens utan medicin på flera år. www.pregnitude.com/content/what-is-pregnitude
    Hej och välkommen!
    Vad är skillnaden mellan Myo-inositol och bara Inositol? Eller är det samma sak?
    Jag ska prova med Pergotime nu för första gången och hoppas att det fungerar. Gör det inte det så går jag nog all in och provar  någon lchf variant (fast inte så mkt fett, mår illa då) och eventuellt något tillskott också.
  • LinnMMc
    josephiine skrev 2014-01-28 21:30:33 följande:
    Okej, nu tjejer är jag nervös! Avslutade min första kur med provera den 22/1 (åt i 14 dagar) men har fortfarande inte fått mens?! Någon som suttit i samma sits? :(



    Provera kan ta upp till 14 dagar før du får mens. Så det er enda godt med tid
  • josephiine

    Mensen är här, blöder som en "normal" kvinna nu, och ja, jag grät imorse. Min första mens på 6 år! Inbillning eller inte så suget efter choklad idag var ENORMT! Så det åkte ner en marabou i korgen när jag var på ica idag, men vägde upp det med massor av grönsaker så det gills inte? ;)

    Jag beställde en burk folsyra och en burk inositol (myo-inositol) idag.. Om det står det sistnämnda på burken lär det väl vara det? Men nu till funderingen jag fick efter att jag beställt dom: kan jag äta dom i samband med Proveran? Måste kanske ringa 1177 och fråga om råd? Dumt att chansa..?

  • LinnMMc

    Jeg har lest om flere som har tatt myo-inositol sammen med provera, men at de ikke har hatt behov for provera ved neste syklus da myo-inositol skal gi oss mens uten medisiner. Start med folsyre/inositol når du får det hjem, så ville jeg ventet for å se om du behøver å ta provera.

  • chbw

    Är det någon som finns kvar i dem här tråden trots att det är över ett år sen? =) har nyligen fått diagnos pcos. Har sen tidigare troligen endometrios (kan imte bekräftas trots op. Men har i princip alla symtom) och fick i samband med pcos-diagnosen veta att jag har en underfunktion i sköldkörteln.

  • Miranda89

    Hej!
    Jag fick diagnosen PCOS i maj 2015. Jag har dock trott att jag haft det sedan 2009 när jag tog ut preventivstav ur armen då bland annat kroppsbehåringen ökade. I flera år har jag noppat, rakat, vaxat osv. Nu har jag precis startat en behandling för hårborttagning med något som heter elektrolyse( jag bor nu i Norge) jag hittar inte vad det heter på svenska, men det är en liten nål som de sticker ned i hårsäcken och skickar elektrisk stöt som tar död på hårsäcken. Fick besked att detta kunde ta ca 4 år innan varaktigt resultat. Är det någon mer som gör detta? Någon som gjort laser? Hur har resultatet blivit?
    Jag fick Diane av min gynekolog samma dag som jag fick besked om PCOS. Jag tycker den har hjälp väldigt bra med att mina hårstrån blivit ljusare och de växer inte lika fort. 
    Nu har jag en extrem hårväxt på hakan/halsen, som plågar och har plågat mig väldigt i många år nu så jag börjar känna mig riktigt frustrerad och trött på det.
    Vad har ni andra gjort mot hårväxten?

    Jag fick också besked om att jag måste äta kolhydratfattig mat, ja i princip resten av livet. Ingen alkohol, ingen pasta, inte bröd, ris osv osv.
    Efter det beskedet klarade jag att hålla kosten i ca 3 månader, och efter det har jag hetsätit av allt jag inte får äta. Flera som sliter med kosten? 
    Jag såg lite lägre upp i tråden en som gjort operation, är detta något man kan få på grundlag av PCOS? 
    Jag har i hela mitt liv slitit med att vara överviktig. Inte överdrivet, men ca 10-30 kilo till och från. 
    Även de stunder jag har varit duktig med kost och träning till tider, händer det lite på vågen för mig. Detta gör också att jag tappar motivationen för träning och "ger lite fan", för jag får den känslan att "vad spelar det för roll?". Fler som känner igen sig?

    Nu fick jag skrivit av mig lite grann, men har fler tankar och frågor som nog kommer.

  • Solros4

    Hej! Började läsa lite i början av tråden. Jag fick min pcos diagnos i februari och har gått på p-piller sen dess. Har gjort laserbehandlingar för att få bort hårväxten i ansiktet och halsen men tycker inte de hjälpte så mkt. Sen jag började med p-piller syns ingen skillnad heller med hårväxten :/

    Har "manlig hårväxt" på fler ställen som varit riktigt jobbigt under uppväxten. Vilket jag tänk att alla är ju olika liksom så de är väl "normalt" antagligen. Men när jag fick reda på att de kunde va nått som inte stämde och kollade upp de blev ja glad att jag äntligen skulle få hjälp.

    Efter att väntat i några månader på en tid så gick läkarbesöket bra och de visade att jag hade blåsor på äggstockarna, så viktnedgång och p-piller rekommenderades.

    Läkaren sa att jag skulle ätit de i 6 månader och höra av mig för ett återbesök efter de. För ett nytt ultraljud.

    Nu när jag ringde och försöker få en tid så säger sköterskorna att de inte gör några kontroller så. (Sa han så för att bli av med mig just då bara??)

    Känner bara att de känns så onödigt att gå på p-piller om de inte hjälper mot hårväxten eller blåsorna på äggstockarna, vilket ja inte kan se själv liksom ????

    Har någon av er någon läkare ni skulle rekommendera i Västra Götaland?

    Tacksam för svar ????

  • Paulina2017

    Det finns en sluten grupp på fb som heter vi med pco som ska försöka med ivf. Skulle vara kul att få fler medlemmar så vi kan stötta varandra.

  • AStt3

    Hej!

    Jag undrar varför man måste gå efter Lchf när man har PCOS. Samt undrar jag över varför man ej får dricka mjölk?
    Tycker det är otroligt svårt att hitta svar kring PCOS på internetRynkar på näsan

  • chbw
    AStt3 skrev 2017-10-16 09:03:49 följande:

    Hej!

    Jag undrar varför man måste gå efter Lchf när man har PCOS. Samt undrar jag över varför man ej får dricka mjölk?
    Tycker det är otroligt svårt att hitta svar kring PCOS på internetRynkar på näsan


    har inte hört varken eller. har svårt o tro att en MÅSTE följa lchf. kan tänka mig att en del gör det pga önskemål om viktminskning. För en del lindras hy symtomen då :) o mjölk har jag heller inte hört att en inte får dricka. Nu gör jag inte det ändå pga smakar äckligt.. :p
  • MrsJSA

    Hej!
    Jag har haft pcos sen jag gick i puberteten.
    Känn inte att hoppet är ute, för trots mens 3 gånger per år så har jag två barn naturligt. Jag har nu ätit ägglossniungstimulerade i 6 kurer men inte blivit gravid.- sjukt att man blicvit utan :/

  • Eeahh

    Hej,

    Har en fundering. Varit hos BM pga att mensen inte kommit tillbaka efter p-pillerstopp.

    Har varit hos två olika BM som sagt helt olika

    BM 1: ställde massa frågor om hur allt varit förut och nu. Grundlig undersökning och massa prover. absolut inte pco/pcos. Även överläkare var med och kollade.

    BM 2: hade inte läst min journal. Konstaterade pco innan ultraljuds undersökning och prover. Sen kollade hon ultraljud och sa att det inte riktigt såg ut som pco men att jag har drt ändå.

    Har någon här varit med lm något liknande? Vem ska man tro på? Eller bör man göra ett nytt besök på ett annat sjukhus?

    (Normal till underviktig, alltid haft regelbunden mens och ägglossning innan p-piller. Aldrig haft acne, mer än enstaka finnar ibland. Har väldigt lite kroppsbehåring, växer knapp! Dock växer håret på huvudet riktigt bra).

Svar på tråden Andra med PCOS, stötta varandra och dela erfarenheter!?