• Liv82

    Första barnet, december 2014

    Hej blivande mammor! 

    Blev rätt så ivrig på att starta en egen tråd för oss som väntar första barnet i december. Det vore fint att följas åt och få ta del av varandras känslor, rädslor, drömmar osv. Allt som ryms inom en graviditet. Jag själv väntar mitt första barn, efter 2:a försöket (tidigt missfall vid 1:a försöket) och har enligt Familjelivs graviditetsuträkning beräknad födsel 24 december.


     Glad 


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-18 08:42
    BILDTRÅDEN finner ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-2-293/m73043004.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-01 15:39
    BF-LISTAN finner ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-11-233/m73353342.html
  • Svar på tråden Första barnet, december 2014
  • Cels1us
    Liv13 skrev 2014-04-25 12:26:17 följande:
    Hur gör ni med träning? Jag är en fegis och har tagit en paus tills jag får se hjärtat slå på VUL. :) Körde en del bodypump, spinning, klättring och yoga innan och skulle precis börja springa. Vet ni vad för träning som är OK som gravid? Vet ju att en ska fortsätta som vanligt, men jag är lite för orolig för det och vill ta det lite lugnt nu i början när risken för missfall är högre. 
    Du kan träna på som vanligt fram till vecka 20 om det känns bra och om du orkar och om magen inte är i vägen. Klättring och typ boxning kanske inte är att föredra dock. Efter vecka 20 bör man lägga om sin träning och inte springa eller hoppa bland annat men spinning kan du fortsätta med men inte stående. Du får inte missfall av att träna så träna på du :)
  • Tillaan
    Tillaan skrev 2014-04-25 12:35:55 följande:
    Min bm sa att ju mer man är ute, desto bättre. Och träning är bra, jätte bra. Bara att fortsätta vid det du är van vid, men du ska ju inte gå från ingenting till maratonlöpare liksom.
    För jag frågade om jag fick lyfta tungt och då fick jag till svar att min kropp är ju redan vad att lyfta tyngre, så det ska inte vara någon fara. Men man ska inte göra saker som är tyngre än vad kroppen är tränad för.

    Men ring till din bm ifall du är osäker och vill ha råd. Kan läsa i min babybok, återkommer.
    Nepp, hittade ingenting i boken, mer än enkla övningar som man kan göra under graviditeten.
  • Humlebi

    Jag har slutat att träna fram tills barnmorskan säger annat. Är så rädd för ytterligare ett mf. Men långa promenader och sådär tar jag. Tycker om att vara aktiv.
    Vi avstår även från allt sex (förlåt för att jag kanske var för privat där...)

  • Velig84

    Jag får i mig mat och får behålla det. Jag klarar inte av att kräkas hur mycket det än behövs. Fobi för det och har alltid haft.
    Men just att man är sugen på något saknar jag. Det där med tacos på fredagkvällen eller choklad till filmen, kanske frukt med glass. Pizza? Nä inget lockar mig och jag är så känslig inför dofter. Sambon rapade igår (dock tyst) men lukten kunde han inte smyga med. Herregud! Yjack!

  • Tillaan
    Humlebi skrev 2014-04-25 12:45:39 följande:
    Jag har slutat att träna fram tills barnmorskan säger annat. Är så rädd för ytterligare ett mf. Men långa promenader och sådär tar jag. Tycker om att vara aktiv.
    Vi avstår även från allt sex (förlåt för att jag kanske var för privat där...)
    Ingen fara, du får vara hur privat du vill. Avstår också från det, haft det en gång. Men det kändes väldigt konstigt och jobbigt, för jag är så rädd att det ska bli tokigt.
    Har din bm sagt åt dig att inte träna?
  • Tillaan
    Velig84 skrev 2014-04-25 12:50:54 följande:
    Jag får i mig mat och får behålla det. Jag klarar inte av att kräkas hur mycket det än behövs. Fobi för det och har alltid haft.
    Men just att man är sugen på något saknar jag. Det där med tacos på fredagkvällen eller choklad till filmen, kanske frukt med glass. Pizza? Nä inget lockar mig och jag är så känslig inför dofter. Sambon rapade igår (dock tyst) men lukten kunde han inte smyga med. Herregud! Yjack!
    Haha, stackars gubbe ^^ Skönt att du får ha det kvar, vet hur det är med fobin, har nog inte spytt sen jag var typ 8 eller något.
    Mannen kom med pizza nu, men mådde bara illa :( Känns så otacksamt också,
  • Velig84
    Tillaan skrev 2014-04-25 12:54:24 följande:
    Haha, stackars gubbe ^^ Skönt att du får ha det kvar, vet hur det är med fobin, har nog inte spytt sen jag var typ 8 eller något.
    Mannen kom med pizza nu, men mådde bara illa :( Känns så otacksamt också,
    Ja tänk vad gubbarna får stå ut med nu. Men min lider med mig och säger "önskar det var någonting jag kunde göra" och pussar på mig. Sötnöten :)
  • Tillaan
    Velig84 skrev 2014-04-25 12:55:34 följande:
    Ja tänk vad gubbarna får stå ut med nu. Men min lider med mig och säger "önskar det var någonting jag kunde göra" och pussar på mig. Sötnöten :)
    Aaw, vad gulligt! Min säger att jag är en tönt och pussar mig istället, haha!
  • Velig84
    Renesme skrev 2014-04-24 19:06:10 följande:
    Nu har jag bokat in KUB-test är det någon mer som ska det? Kostar dock 1750:- Förvånad Men då får vi se vår lilla skruttHjärta
    Jag läste att 80% av alla barn med DS föds av kvinnor under 35 då de kvinnor inte alltid gör testet.. värt att tänka på kanske. 
    Jag har också bokat in ett för 1900kr! Inte klokt!
  • Velig84
    Renesme skrev 2014-04-24 19:06:10 följande:
    Nu har jag bokat in KUB-test är det någon mer som ska det? Kostar dock 1750:- Förvånad Men då får vi se vår lilla skruttHjärta
    Jag läste att 80% av alla barn med DS föds av kvinnor under 35 då de kvinnor inte alltid gör testet.. värt att tänka på kanske. 
    Vart hittade du den infon? Jag googlar men finns inte. Länk?
Svar på tråden Första barnet, december 2014