• Anonym (dödsångest)

    Sjukt orolig för efterkontroll, cancer

    Jag vet inte vart ja ska ta vägen, orkar inte sköta mitt jobb eller liv längre när efterkontrollerna är nära.


    Dödsångesten är så hemsk att ja inte ens orkar gå upp ur sängen längre, även om ja hade en ganska bra prognos redan från början så är oron knappt hanterbart. Ja fick cancer väldigt tidigt, redan vid 18 års ålder. Är idag 20 och blivit opererad och allt ser bra ut.


    Jag vågar inte prata med mina föräldrar eller flickvän om de då jag inte vill få dom oroliga, stackarna har fått mått dåligt redan nog mycket över mig nu känns de som. Känns speciellt mycket nu för de är snart exakt 2 år sen ja fick min diagnos, så sommaren är lite extra jobbig just nu, vill inte uppleva samma sak som förra året.. 


    Är det någon mer här som går igenom samma sak och har sin efterkontroller snart som skulle vilja dela några ord är ja tacksam!


     

  • Svar på tråden Sjukt orolig för efterkontroll, cancer
  • Anonym (dödsångest)
    vill inte uppleva samma sak som för 2 år sen* skulle de stå.
  • Anonym (lycka till.)
    Anonym (dödsångest) skrev 2014-05-26 12:30:55 följande:

    Jag vet inte vart ja ska ta vägen, orkar inte sköta mitt jobb eller liv längre när efterkontrollerna är nära.


    Dödsångesten är så hemsk att ja inte ens orkar gå upp ur sängen längre, även om ja hade en ganska bra prognos redan från början så är oron knappt hanterbart. Ja fick cancer väldigt tidigt, redan vid 18 års ålder. Är idag 20 och blivit opererad och allt ser bra ut.


    Jag vågar inte prata med mina föräldrar eller flickvän om de då jag inte vill få dom oroliga, stackarna har fått mått dåligt redan nog mycket över mig nu känns de som. Känns speciellt mycket nu för de är snart exakt 2 år sen ja fick min diagnos, så sommaren är lite extra jobbig just nu, vill inte uppleva samma sak som förra året.. 


    Är det någon mer här som går igenom samma sak och har sin efterkontroller snart som skulle vilja dela några ord är ja tacksam!


     


    Jag tycker du ska tala med dem ändå. Alltså din familj. 
    Troligen är de oroliga för dig, men de vill nog också känna att de finns där för dig. 

    Hoppas kontrollerna går bra. 
  • Anonym (Vet..)

    Hej!
    Jag vet precis hur du känner dig.
    Jag själv fick en cancerdiagnos för exakt 3 år sedan och fick strålning och cytostatika som behandling. De första kontrollerna var fruktansvärda att gå på, tiden innan är så hemsk. Även min prognos ser bra ut och allt har sett bra ut. Nu ska jag på kontroll om 1,5 månad igen och man börjar tänka och oroa sig inför den. 
    Jag tycker att du ska prata med din flickvän och dina föräldrar och vänner, det är jätteviktigt att ha någon att prata med. Det har hjälpt mig mycket.. 
    Försök försök försök tänka positivt även om det är svårt!
    Var det förra sommaren du blev opererad?

  • Anonym (dödsångest)
    Anonym (Vet..) skrev 2014-05-26 13:33:22 följande:
    Hej!
    Jag vet precis hur du känner dig.
    Jag själv fick en cancerdiagnos för exakt 3 år sedan och fick strålning och cytostatika som behandling. De första kontrollerna var fruktansvärda att gå på, tiden innan är så hemsk. Även min prognos ser bra ut och allt har sett bra ut. Nu ska jag på kontroll om 1,5 månad igen och man börjar tänka och oroa sig inför den. 
    Jag tycker att du ska prata med din flickvän och dina föräldrar och vänner, det är jätteviktigt att ha någon att prata med. Det har hjälpt mig mycket.. 
    Försök försök försök tänka positivt även om det är svårt!
    Var det förra sommaren du blev opererad?

    Hej!


    Ja de var förra sommaren ja blev opererad, året innan så var allt under utredning och man var orolig även då såklart. 


    Hade en cellförändring i levern, bara några fåtal fall per år i min ålder säger läkarna, men det var en s.k primär tumör som satt väldigt bra till så de var bara i stort sett att operera och cellgift i förebyggande, som kunde ha vuxit i stort sett hela mitt liv men aldrig lyckats bryta ut. 

  • Anonym (dödsångest)
    Korpen skrev 2014-05-26 12:56:50 följande:
    Får du ingen hjälp av kurator på onkologen?
    Jag har faktiskt aldrig tagit upp detta med min onkolog, tack för påminnelse! Skulle va nog va skönt att få prata med en kurator om detta.
  • Anonym (Vet..)
    Anonym (dödsångest) skrev 2014-05-26 13:44:39 följande:

    Hej!


    Ja de var förra sommaren ja blev opererad, året innan så var allt under utredning och man var orolig även då såklart. 


    Hade en cellförändring i levern, bara några fåtal fall per år i min ålder säger läkarna, men det var en s.k primär tumör som satt väldigt bra till så de var bara i stort sett att operera och cellgift i förebyggande, som kunde ha vuxit i stort sett hela mitt liv men aldrig lyckats bryta ut. 


    Okej! Vad bra att man hittade den!!!!!
    Kurator är väldigt bra med.. Jag gick till kurator under de första månaderna efter jag fick min diagnos, och det hjälpte mycket. De måste ha en kurator på sjukhuset..
  • Anonym (O)

    Det är helt normalt att känna så, du har ju vart med om en ordentlig livskris. Du "får" må så, det är ok att vara orolig och rädd. Det är endast en känsla precis som alla andra känslor. Men som ovanstående redan skrivit är det bra, nästan ett måste att prata om det. Inte dölja hur du känner för att skydda andra. Så kontakta någon idag om detta så du kan få hjälp. Du ska absolut inte behöva gå igenom detta själv. Det är nog så att ni alla (din familj) går omkring på äggskal och döljer rädslan och ångesten för att ni tror att ni vill inte oroa varandra.

    Och efterkontroller är ingen domedag eller ett straff utan helt enkelt en säkerhetskontroll för att fortsätta hålla dig frisk. Att ifall cancern skulle vilja komma tillbaks så är ni tidiga nog att ta bort den igen innan den hunnit göra nån större skada.

  • Anonym (007)

    Vad var det för typ av cancer?
    Eller har dom ingen benämning på den?
    Jag går själv med långsamtväxande variant som går under benämningen net eller carcinoid.
    Jag är opererad, men dom lyckades inte ta bort allt, så nu är det täta efterkontroller som gäller i ett antal år framåt.
    Inte kul, men det sägs att man kan må bra väldigt länge med denna variant.
    Jag hoppas på det.  :)

  • Anonym (dödsångest)
    Anonym (007) skrev 2014-05-26 16:24:24 följande:
    Vad var det för typ av cancer?
    Eller har dom ingen benämning på den?
    Jag går själv med långsamtväxande variant som går under benämningen net eller carcinoid.
    Jag är opererad, men dom lyckades inte ta bort allt, så nu är det täta efterkontroller som gäller i ett antal år framåt.
    Inte kul, men det sägs att man kan må bra väldigt länge med denna variant.
    Jag hoppas på det.  :)
    Nej så vitt jag vet var de ingen benämning på den, allt ja fick veta var att den var inkapslad och kunde inte sprida sig så lätt :)
Svar på tråden Sjukt orolig för efterkontroll, cancer