• Rafael90

    Vilken är din (huvudsakliga) religion?

    Jag och min sambo hade en liten diskussion om Kristi himmelfärdsdagen igår. Han påstår att enbart 10% av den svenska befolkningen är kristna och ifrågasätter varför vi ens har den dagen som en helgdag. Jag trodde det var fler i Sverige som var kristna. Hur ser det ut på FL?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken är din (huvudsakliga) religion?
  • Aniiee
    Yohan skrev 2014-05-29 15:02:28 följande:
    Okej, kanske inte uttalade ateister men ändock sekulära snarare än anhängare av organiserad religion. Icke-religiösa kanske är ett bättre uttryck.
    Jag har ett bra.... epitet.... på det hela. "traditions-religiösa". Inte religiödsa egentligen, tror inte på den traditionella guden i sin religion, men inte beredda att släppa helt, just för att det är tradition att tro på den aktuella religionen. Många får också för sig att man måste sluta fira alla mysiga högtider, vilket naturligtvis inte är något som helst krav.....
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Aniiee
    auster skrev 2014-05-29 15:07:08 följande:
    Att 10% av befolkningen skulle ha hjärnspöken låter lite mycket. Jag tror en del av dessa egentligen inte tror, utan använder kristendomen mer som ett redskap för att tillskansa sig makt och pengar.
    Nu har du för höga tankar om mänskligheten, är jag rädd.....
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Rafael90
    auster skrev 2014-05-29 15:07:08 följande:
    Att 10% av befolkningen skulle ha hjärnspöken låter lite mycket. Jag tror en del av dessa egentligen inte tror, utan använder kristendomen mer som ett redskap för att tillskansa sig makt och pengar.
    Försökte förklara för min sambo att jag tror den seriöst troende kristna befolkningen minskat (och blivit ateister) de senaste 100-200 åren för att man fått mer vetenskaplig kunskap om hur det EGENTLIGEN går till, men han ville inte lyssna på det örat Drömmer
  • Dr Love

    Hmm. Definitionen för att vara ateist är att man inte tror att det finns en Gud. Om då 18% tror att det finns en Gud måste ju 82% per definition vara ateister?

  • Aniiee
    Dr Love skrev 2014-05-29 15:22:24 följande:
    Hmm. Definitionen för att vara ateist är att man inte tror att det finns en Gud. Om då 18% tror att det finns en Gud måste ju 82% per definition vara ateister?
    Beror väl på lite om man klumpar ihop "gud" med "spirit, life force" eller inte.....(Det låter jag var och en avgöra själva isf....)
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Dr Love
    Aniiee skrev 2014-05-29 15:33:40 följande:
    Beror väl på lite om man klumpar ihop "gud" med "spirit, life force" eller inte.....(Det låter jag var och en avgöra själva isf....)
    Enligt siffrorna du hittade var det separata saker iaf. Det spelar ingen roll var bara en liten reflektion.
  • lövet2

    Jag är agnostiker - men - av alla religioner jag tvivlar på, så ligger jag ändå närmast kristendomen. Plus att jag naturligtvis vuxit upp med kristna värderingar och traditioner.

  • Alvisen76

    Ateist .. vill inte räknas som religiös på något sätt. Tror inte på någon högre makt alls. Inte det minsta.

  • Yohan
    Aniiee skrev 2014-05-29 15:08:48 följande:
    Jag har ett bra.... epitet.... på det hela. "traditions-religiösa". Inte religiödsa egentligen, tror inte på den traditionella guden i sin religion, men inte beredda att släppa helt, just för att det är tradition att tro på den aktuella religionen. Många får också för sig att man måste sluta fira alla mysiga högtider, vilket naturligtvis inte är något som helst krav.....
    När det gäller mig har jag i alla fall aldrig haft något med kristendomen att göra trots att jag är helsvensk född och uppvuxen i Sverige. För mig är kristna traditioner helt främmande. Jul t.ex. har ingen religiös innebörd för mig, varken julgranen, Tomten, skinkan, julbocken, glöggen, lussebullarna, snapsen, sillen eller gröten är kristna traditioner. Om ingen kan peka på var i Bibeln dessa omnämns?
  • Josephine96

    Agnostiker, men jag tror lite på gud. Kristen kan jag väl inte kalla mig då jag är väldigt skeptisk mot jesus och bibeln och allt det där, men att det kanske finns någon slags gud det tror jag.

  • Dr Love
    Josephine96 skrev 2014-05-30 11:44:40 följande:
    Agnostiker, men jag tror lite på gud. Kristen kan jag väl inte kalla mig då jag är väldigt skeptisk mot jesus och bibeln och allt det där, men att det kanske finns någon slags gud det tror jag.
    Rent kategoriskt gör det dig nog till en agnostisk kristen. Agnosticism och gnosticism behandlar vetande medan ateism och teism behandlar tro. Agnostisk kristen innebär alltså att du tror på en kristen gud men menar att man inte kan veta säkert.

    Givetvis får alla kalla sig för vad de vill.
  • 20140522

    Annat.
    Jag har ingen religion.

    Men jag gillar att vara ledig.

  • lykantrophona

    Hedning/asatroende. Fast med en ganska agnostisk inställning (agnostisk teism).

    Med tanke på hur få svenskar som säger sig tro på gud i enkäter och så, och sedan är ju en del av dem som tror på gud(ar) inte kristna utan av någon annan religion, så finns det nog rätt få kristna i Sverige. Däremot många icke-religiösa som fortfarande firar kristna högtider eller på annat sätt blivit påverkade av kristen kultur.

    Till skillnad från många andra röda dagar som har sitt ursprung i religion, så finns det ju inga särskilda traditioner eller firanden kopplade till kristi himmelfärd. Så jo, jag kan tycka att det är en onödig dag. Jag har inget emot att vara ledig, men nu var jag ju inte ledig igår ändå. :P För mig personligen skulle det passa bättre med ledigt på t ex vårdagjämningen eller Disa.

Svar på tråden Vilken är din (huvudsakliga) religion?