• Anonym (Tant Elna)

    Logiken bakom barnlösas/barnfrias egoism

    Har efter några år på FL lärt mig följande:


    - Att få barn är enligt många föräldrar "meningen med livet". Men ofrivilligt barnlösa som inte får uppleva "meningen med livet" och mår dåligt "överdriver", "är egoistiska" och "psykiskt sjuka" när de reagerar i sin sorg på sätt som inte alltid är optimala men i situationen helt förståeliga (för dem som har förmåga till empati). Och så är de barnlösa - så klart - väldigt egoistiska. Ja vad är väl "meningen med livet" liksom, skärp dig.

    - Att säga att man inte vill ha barn möts av stort motstånd. Barn är ju återigen "meningen med livet", "man ångrar aldrig ett barn". "du kommer att ångra dig sen om du inte skaffar", "tänk när du blir gammal och ensam" etc etc. Men fan ta den som lyssnar på argumenten, skaffar barn och faktiskt ångrar sig när det visar sig att "man ångrar aldrig ett barn" inte är applicerbart på alla. Dessa personer är det då "något fel på" och, ja just, de är egoister.

    - Det förekommer ofta argument som "vi är programmerade att föröka oss", "det är genetiskt" och liknande (för att då visa hur stort fel det är på dem som faktiskt väljer att avstå barn). För det första har vi även förärats med en hjärna och förmåga att fatta beslut utifrån andra faktorer än biologi. För det andra - om vi nu är genetiskt programmerade att föröka oss - hur kommer det sig att vi är fantastiskt duktiga på att ta livet av varandra genom t ex krig? Känns ju tämligen onödigt eftersom massproduktion är vårt främsta mål. Alla gener måste ju överleva.  Hur kommer det sig att många är homosexuella (ja de kan få barn ändå men om nu "meningen med livet är reproduktion" så borde man ju anta att generna ser till så att vi verkligen reproducerar oss också) etc. Aja, det beror säkert på att homosexuella är egoister.

    - De som avstår barn är egoistiska och tänker bara på sig själva. Argument som att barnen ska ge föräldrar meningen med livet och en tryggad ålderdom är då med andra ord enbart för barnens skull och inte alls egoistiskt. Att man inte har som högsta intresse att lyssna på andras barnprat i timmar, att anpassa allt efter andras barn eller att man kan tycka att det är givande att någon gång få vara ledig en julafton även om det innebär att Maja blir utan sin mamma just den julaftonen (även om det är Majas mammas dag enligt schema) gör en till fullblodsegoist. Det spelar ingen roll om du ägnar livet åt att hjälpa behövande på olika sätt - prioriterar du inte andras barn och har barn själv så är du egoistisk.

    - Föräldrar vet dessutom vad de barnlösa egentligen tycker och tänker. De vet orsakerna till varför de valt som de gjort (de vill festa, åka utomlands, ha sovmorgon och bara bry sig om sig själva) och de vet att det är synd om barnen till dem som ångrat sig för "det är ju något fel" på dessa föräldrar. När de som faktiskt valt bort barn eller de som faktiskt ångrar sig försöker få en syl i vädret och berätta sin upplevelse stämmer inte det de säger för föräldrarna vet bäst. Och ja just det, de barnlösa är egoister.

    - När någon säger "jag vet att jag vill ha barn" är det ingen som opponerar sig. Självklart vet du det. Men säger någon "jag vet att jag inte vill ha barn" är det väldigt noga att poängtera att "man aldrig ska säga aldrig", "man aldrig kan säga att man vet för man kan ju ändra sig" etc. Dessutom matas man i oändlighet med alla "jag trodde att jag inte ville ha barn men". Att man själv känner sig själv och sina motiv bäst hör inte hemma här, man kan aldrig veta. Alla vill ju ha barn. Annars är det något fel på en. Och så är man egoist.

    Hur man än vänder sig har man arslet bak som det så fint heter.


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-17 14:00
    Kopierat från inlägg #5:
    - de personer som pratar mest om att barnen är det enda som ger mening åt livet är ofta samma som tycker att det alltid är föräldrar som det är mest synd om och som har det jävligast. T.ex. får icke-föräldrar inte klaga på att de är trötta för det är alltid föräldrar som är tröttast, det spelar ingen roll om personen utan barn är trött på grund av en kronisk sjukdom, föräldern har det alltid värst.
  • Svar på tråden Logiken bakom barnlösas/barnfrias egoism
  • Anonym (Nice)
    Anonym (Nice) skrev 2014-10-31 21:28:03 följande:
    Jag kan påstå att många föräldrar är egoister. för att:
    Då deras solstrålar är viktigast i världen, de ska konsumera och spendera hela planeten på dem. De vill inte adoptera barn, för att de vill själva uppleva känslan av graviditeten och barnets första sekund i världen. (kommer inte på flera just nu, det finns flera)
    Jag sa aldrig att ALLA som har barn är såhär. Jag skrev många. (du ser här ovan)
    Så du Litet My tycker att du är som många föräldrar? av denna typ. Du ville ha biobarn bara för att uppleva graviditeten och barnets första sekund i världen? Tycker du även att man aldrig kan få lika starka band med ett adopterat barn som man kan få med biologiska barn? Undrar det bara för att de som har barnen som livets mening (och är delvis emot adoption) har även det som ett argument.

    Du verkar känna dig så träffad.
  • Litet My

    Anonym(nice): Du får gärna citera var jag skulle skrivit någon sådant, du har uppenbarligen hittat på det själv. Jag har öht inte nämnt ev känslor kring adoption. Däremot påtalat att det är väldigt ont om barn att adoptera så där faller ju argumentet att det skulle vara så icke egoistiskt eftersom det inte sitter massvis med barn och bara väntar på att bli adopterade. Uppenbarligen blev det känsligt för dig när din tes inte stämde. Jag skaffade barn för att jag ville ha barn, jag skulle dock aldrig adoptera utan hade i så fall valt bort barn och satsat på något annat. Hade jag tyckt att adoptioner var etiskt rätt och det varit enklare och funnits mängder med barn som verkligen behövde ett hem hade varken graviditet eller nyföddhetstiden spelat någon roll, jag hade lätt älskat ett adopterat barn lika mycket som mina egna 3. Varför är det så provocerande för dig att någon skaffar biologiska barn? Istället för att genomgå en massa utredningar på många och sedan vänta X antal år på att ett barn skall bli tillgängligt allt medan barnhandeln ökar eftersom det är brist på "adopterbara" barn och länderna tjänar pengar på att leverera barn till oss "rika i väst"? Det känns inte som något jag vill stödja speciellt som behovet att just jag skulle adoptera ett barn inte finns.

  • Anonym (Nice)
    Litet My skrev 2014-11-01 14:16:52 följande:
    Anonym(nice): Du får gärna citera var jag skulle skrivit någon sådant, du har uppenbarligen hittat på det själv. Jag har öht inte nämnt ev känslor kring adoption. Däremot påtalat att det är väldigt ont om barn att adoptera så där faller ju argumentet att det skulle vara så icke egoistiskt eftersom det inte sitter massvis med barn och bara väntar på att bli adopterade. Uppenbarligen blev det känsligt för dig när din tes inte stämde. Jag skaffade barn för att jag ville ha barn, jag skulle dock aldrig adoptera utan hade i så fall valt bort barn och satsat på något annat. Hade jag tyckt att adoptioner var etiskt rätt och det varit enklare och funnits mängder med barn som verkligen behövde ett hem hade varken graviditet eller nyföddhetstiden spelat någon roll, jag hade lätt älskat ett adopterat barn lika mycket som mina egna 3. Varför är det så provocerande för dig att någon skaffar biologiska barn? Istället för att genomgå en massa utredningar på många och sedan vänta X antal år på att ett barn skall bli tillgängligt allt medan barnhandeln ökar eftersom det är brist på "adopterbara" barn och länderna tjänar pengar på att leverera barn till oss "rika i väst"? Det känns inte som något jag vill stödja speciellt som behovet att just jag skulle adoptera ett barn inte finns.
    Sorry för OT. men det verkar va viktigt för dig.  Glad
    så jag googlade och hitta inget om underskott. (undantag för ekonomiska underskott) och att det skiftar mellan under-och överskott på barn och område/land. Då är det en tolkningsfråga.

    "Around the world, there are an estimated 153 million orphans who have lost one parent. There are 17,900,000 orphans who have lost both parents and are living in orphanages or on the streets and lack the care and attention required for healthy development. These children are at risk for disease, malnutrition, and death."  

    Ja det kan va så att alla är inte möjliga att adoptera, dessutom visar statistiken att adoptionerna sjunker från år till år och en annan sida säger att det ökar. vilken vill jag tro på? 

    Eller du kanske menar att det är underskott på ett visst utseende? på blonda och blåögda kanske?
  • Litet My

    Anonym(nice): här finns en del: www.interpedia.fi/sv/adoptio/internationell_adoption/utgangspunkter_for_adoption jag fann massor när jag googlade speciellt från adoptionsorganisationerna, Adoptionscentrum, från MIA mm. Idag är många av de barn som går adoptera "oattraktiva" i ursprungslandet, dvs de har nåt handikapp, är "för gamla" osv. Adoptionsorganisationerna jobbar hårt på att finna nya länder att adoptera ifrån. Många länder tex Indien där MÅNGA barn kom ifrån förr tar idag själva hand om de föräldralösa barnen och ekonomin är bättre. Många länder vill heller inte adoptera bort barnen utomlands vilket jag tycker är sunt att i första hand behålla barnet i ursprungslandet. Idag är det i de flesta fall nya länder man adopterar ifrån och som sagt det är mycket fiffel tex att man lurar biologiska föräldrar, finns tom fall där man stängt in gravida kvinnor för att ha som avelsdjur för adoptioner eller att man kidnappar barn och ger dem en annan bakgrund, givetvis är det inte så i alla fall men i på tok för många. Jag förstår inte riktigt varför en del typ du tror/tycker att man är ego för att man skaffar egna barn om man vill ha barn? Vad är problemet med det? Visst finns det de som tycker graviditet är jätteviktig själv har jag aldrig känt så, hade gärna sluppit den biten om det gick. Kan dock förstå att det är tjatigt att få försvara sin barnlöshet jämt men härinne gör ni ju exakt samma sak fast åt andra hållet. Själv har jag flera frivilligt barnlösa vänner som är jättenöjda med sitt beslut, inte sitter jag och hackar på dem, och de hackar inte på mig heller. Snarare är det väl väldigt bra att de som inte vill ha barn kan slippa det?

  • Anonym (Tant Elna)

    Hm. Jag har flera vänner som adopterat/ska adoptera och enligt den informationen de fått från sina organisationer så finns det ingen brist på barn men däremot trög byråkrati i länderna som gör att flödet inte går så fort som det skulle kunna. Det går dessutom fortare om man kan tänka sig ett äldre barn/ett barn med funktionshinder/ett barn med medfött "defekt" (som oftast går att operera som klumpfot och liknande) då del flesta vill ha friska och så små barn som möjligt. Men detta är andrahandsinformation som jag fått av dem och inget jag har källa på så det kan ju vara fel.

  • Anonym (krass)

    Livet har lärt mig att ofta är de som anklagar andra för att vara egoistiska de som är det.

  • Anonym (Nice)
    Litet My skrev 2014-11-01 14:42:37 följande:
    Anonym(nice): Jag förstår inte riktigt varför en del typ du tror/tycker att man är ego för att man skaffar egna barn om man vill ha barn? Vad är problemet med det? Visst finns det de som tycker graviditet är jätteviktig själv har jag aldrig känt så, hade gärna sluppit den biten om det gick. Kan dock förstå att det är tjatigt att få försvara sin barnlöshet jämt men härinne gör ni ju exakt samma sak fast åt andra hållet. Själv har jag flera frivilligt barnlösa vänner som är jättenöjda med sitt beslut, inte sitter jag och hackar på dem, och de hackar inte på mig heller. Snarare är det väl väldigt bra att de som inte vill ha barn kan slippa det?
    Jag tycker det är ego om man är emot adoption, på ett omedvetet och klumpigt sätt, bland annat för att man vill själv ha alla erfarenheter av graviditeten, man vill ha sitt egna kött och blod = man värderar sin biologi högre än nån annans.
    Självklart är det inget fel med att skaffa egna barn, men jag är emot inställningen att egna barn är alltid bäst, man är en bättre förälder och mer mogen när man har genomgått en graviditet.
    De som fnyser åt dem som aldrig har varit gravida, liksom "vad vet de om graviditetens plågor". fnyser åt deras kärlek, för den är inte "lika äkta".

    Det är den typen av föräldrar jag syftar på. Jag har tyvärr träffat en hel del av den typen av mammor.

    Att bli kontaktfamilj är ett bra alternativ. Glad Det är nåt jag absolut kan tänka mig att bli.
  • Litet My

    Anonym(nice): Det kan ju tänkas att man tycker. Dock är det ju inget jag tyckt/skrivit/ påtalat att just jag tycker. Dock ställer jag mig enormt kritisk till adoptioner såsom de ser ut idag. Dock handlar inget om det att barnen skulle vara mindre värda än biologiska eller att adoptivföräldrar älskar mindre. Om du förstår hur jag menar. Nu är mina barn de enda biologiska personerna jag känner så visst känns det speciellt och fantastiskt att "se sig själv i någon annan" eftersom jag aldrig upplevt det innan. Dock präglas ju barnen på föräldrarna så hade de varit adopterade så hade jag säkerligen sett en rad andra likheter med mig själv även om det inte suttit i det "yttre" utan i gester, mimik, språk osv.

  • Litet My

    I övrigt har jag svårt för "synsättet" mina egna barn, barn har man till låns oavsett och gör man ett bra jobb som förälder så finns de där sedan (förhoppningsvis). Barn är ju trots allt egna individer och inga ägodelar.

  • Anonym (Nice)

    Litet My: Intressant nog tar du åt dig så mycket, man kan ju då tro att det är nåt du tycker.
    Jag kan se mig själv i många barn och även i många vuxna. Några personer har varit mig så lika att jag nästan undrar om min far har varit otrogen, inte nödvändigtvis utseendemässigt lika.
    Precis, barn är egna individer, oavsett om de är dina eller nån annans, de behöver kärlek, närhet, trygghet och om man är inkapabel att ge det till nån bara för att blodsband saknas är man inte mer än ett primitivt egoistiskt djur. Egoismen sitter ju mest i inställning.

Svar på tråden Logiken bakom barnlösas/barnfrias egoism