• soffipropp1987

    Junibebisar 2014

    Hej! Tänkte att det skulle va kul med en tråd för oss som fått våra bebisar i Juni.
    Min bebis kom 20 Juni på midsommarafton.
    En tråd att utbyta glädje och eventuella problem som andra kanske har bra lösningar på?

  • Svar på tråden Junibebisar 2014
  • BlippBlopp

    Hejsan

    Jag hoppar in här :)

    Första barnet, 26 år i Stockholm.

    Skulle haft en majbebis men gick över tiden och fick bli igångsatt.

    Den 7 juni, 34 timmar och 16 dagar senare kom vår Dexter, 53cm och 4,4kg stor :P

    Ang magont och knorrig bebis har Dex blivit bättre efter att jag slutat amma, slutat med Semper magdroppar och börjat byta kissblöjan i spjälsängen. Nu kan han ibland sova 6 timmar inräknat ett blöjbyte samt instoppning av napp ca 2gg. Himla skönt!

  • rosii

    Vi har ibland en orolig tjej, märkt att lök är dåligt för hennes mage, även nötter. Choklad & jordgubbar har jag inte ens tordas pröva :) annars är hon oftast nöjd, inte alls ofta hon har mag ont, tack och lov!! Hoppas det blir bättre för er med mag problem

  • rosii

    Blippblopp; jag gick också över 16 dagar dock gick min igångsättning på bara 3 timmar ist. Även här en bamsing till bebis, 4.4 kg & 53 lång :) vilket sammanträffande!

  • ellami
    Kela1981 skrev 2014-07-21 21:08:46 följande:
    Hon har gråtit och skrikit i princip varje gång hon har bajsat och haft blod i bajset flera gånger i helgen. Innan har hon absolut inte varit någon skrik-bebis så det var en stor skillnad. Så fort hon har ätit så spänner hon magen och gnäller jättemycket. Läkaren sa att om det nu är mjölkproteinet så växer dom oftast ifrån det efter ca 6 månader. Så nu ska vi prova i en månad och sen gå tillbaka till vanlig ersättning och se om det blir någon skillnad.

    Det kanske tar längre tid om bebisen ammas? Tänker att det möjligen tar längre tid att få ut proteinet ur din kropp än om man byter ersättning rakt av. Utesluta mjölkprotein kan inte vara lätt för dig, det finns väl i nästan allt?
    Åh hoppas det blir bättre, skönt att ni fick det svart på vitt iaf. Ja det tar två veckor innan mjölkproteinet är ute helt ur min kropp. Sen kan det tydligen ta ytterligare två innan det försvinner ur bebisens, men resultat brukar man kunna se tidigare än så ändå. Jag tror inte han är allergiker riktigt men de flesta spädbarn är ju mer eller mindre känsliga mot komjölk och jag tror min bebis kan ha väldigt svårt för att smälta det, för det finns inte mycket annat i min kost han kan reagera på. Kanske är det inte ens komjölk som är boven, han kanske bara har outvecklade tarmar som ger honom problem oavsett, men det är värt att testa känner jag. Svårt är det absolut, måste lusläsa alla innehållsförtecknigar och blir förvånad över hur mycket jag inte kan äta! Men efter nästan en vecka så har jag lärt mig att hitta alternativ ändå. Upptäckte tex i helgen Milda mjölkfritt så kan baka ;)

    Min gosse har inga symptom som utslag eller blod i avföring eller något annat skumt med bajsandet (varpå jag misstänker att han inte riktigt kanske är allergisk) men det är som sagt kvällskolik och magknip konstant, allmänt strul med magen och en mycket skrikig bebis :(
  • Kela1981
    ellami skrev 2014-07-21 22:29:09 följande:
    Åh hoppas det blir bättre, skönt att ni fick det svart på vitt iaf. Ja det tar två veckor innan mjölkproteinet är ute helt ur min kropp. Sen kan det tydligen ta ytterligare två innan det försvinner ur bebisens, men resultat brukar man kunna se tidigare än så ändå. Jag tror inte han är allergiker riktigt men de flesta spädbarn är ju mer eller mindre känsliga mot komjölk och jag tror min bebis kan ha väldigt svårt för att smälta det, för det finns inte mycket annat i min kost han kan reagera på. Kanske är det inte ens komjölk som är boven, han kanske bara har outvecklade tarmar som ger honom problem oavsett, men det är värt att testa känner jag. Svårt är det absolut, måste lusläsa alla innehållsförtecknigar och blir förvånad över hur mycket jag inte kan äta! Men efter nästan en vecka så har jag lärt mig att hitta alternativ ändå. Upptäckte tex i helgen Milda mjölkfritt så kan baka ;)

    Min gosse har inga symptom som utslag eller blod i avföring eller något annat skumt med bajsandet (varpå jag misstänker att han inte riktigt kanske är allergisk) men det är som sagt kvällskolik och magknip konstant, allmänt strul med magen och en mycket skrikig bebis :(
    Usch och fy! Hoppas det går över snart och att det är proteinet som spökar för er också så ni kan få rätt på det. Lycka till
  • rosii

    Idag har vi varit på bvc, våran tjej är 3 veckor gammal. Födselvikt 4.4 kg & 53 lång, idag 3 veckor gammal 4.9 kg & 58 cm lång. Så nu kan jag slappna av, amningen funkar kanon :)

  • soffipropp1987

    Vi har också varit på Bvc idag.

    4 veckor och två dagar gammal 55,7 cm och 5114 g när han föddes var han 50 cm och vägde 3825 g :) Man kan säga att han tycker om mat min grabb!

  • BlippBlopp

    Vi var också på BVC idag :)

    6 veckorskontroll och allt var fint förutom att hans bakhuvud blivit väldigt platt. Så nu blir det bara sidosovning. Nu är han 59cm 5,9kg

    Vi tog glatt emot RS-vaccin också. Fick se via FB hur en bekants barn fick kämpa emot det som inte hade blivit vaccinerad. Det var fruktansvärt :(

  • nica

    Många som varit på bvc idag, även vi var på bvc

    Min lilla loppa vägde 3820g 52cm idag. Födelsevikt 3380g och 50 lång på torsdag blir hon 4 veckor Fick en guld stjärna i kanten för att hon var så duktig på att hålla upp huvudet och blev även "godkänd" på 4 veckors kollen.

    Visste inte att de fanns ett rs-vaccin måste vara rätt nytt?

    Sen att få rs-virus vid denna tiden är väl inte så vanligt?

    Dock ingen rolig sjukdom :-/

  • ellami
    nica skrev 2014-07-22 18:30:30 följande:

    Många som varit på bvc idag, även vi var på bvc smile1.gif

    Min lilla loppa vägde 3820g 52cm idag. Födelsevikt 3380g och 50 lång på torsdag blir hon 4 veckor smile1.gif Fick en guld stjärna i kanten för att hon var så duktig på att hålla upp huvudet och blev även "godkänd" på 4 veckors kollen.

    Visste inte att de fanns ett rs-vaccin måste vara rätt nytt?

    Sen att få rs-virus vid denna tiden är väl inte så vanligt?

    Dock ingen rolig sjukdom :-/


    Även vi var på bvc idag :) måste fråga vad är 4 veckors kollen? Min bvc känns lite flummig, kan bero på att det är semester men jag får bara lite random tider varannan vecka ungefär (ej kopplat till bebisens ålder) och det görs inga särskilda kontroller, bara vägning och mätning, hur är det för er andra?

    Ang rotavirus vaccinet. I Stockholms läns landsting ingår det i vaccinationsprogrammet för barn födda efter 1 mars 2014, men tror det bara är här än så länge, annars tror jag det ingår i högkostnadsskyddet för äldre bebisar eller i andra landsting. Det är inget säsongvaccin så det ska ge långvarigt skydd mot rs virus. Min som ska få första dosen om två veckor Jag är dock lite orolig för biverkningar, gäller även all annan vaccin :/ nån annan som också läst för mycket negativt om vaccinering?
Svar på tråden Junibebisar 2014