• soffipropp1987

    Junibebisar 2014

    Hej! Tänkte att det skulle va kul med en tråd för oss som fått våra bebisar i Juni.
    Min bebis kom 20 Juni på midsommarafton.
    En tråd att utbyta glädje och eventuella problem som andra kanske har bra lösningar på?

  • Svar på tråden Junibebisar 2014
  • Sansa Snark
    soffipropp1987 skrev 2014-10-08 09:50:23 följande:

    Har lite nattliga problem med min son. Jag lägger han ca 20.30. Runt kl 00.00 så börjar han flaxa med armar och ben (han sover när han gör detta). Jag stoppar i nappen och lägger en arm lite lätt på hans bröst och håller honom i handen, det hjälper för stunden och han ligger still i kanske 10 minuter. Så håller det på resten av natten. Inatt lade jag honom på sidan och då låg han still i ca en timme på varje sida. Det slutade med att jag lyfte över honom till min säng men han flaxade då också. Sen så vaknar han kl 8 på morgonen. Så han sover alltså en hel natt utan att äta men ändå kan inte jag sova. Jättejobbig situation eftersom det inte verkar hjälpa ens med närhet.


    "Måste" du fixa med honom då? Min  pojke knökar en del på nätterna, ibland i sömnen, ibland halvvaken. Oftast kommer han till ro av sig själv efter nån minut.
  • hurtänktedunu
    soffipropp1987 skrev 2014-10-08 09:50:23 följande:

    Har lite nattliga problem med min son. Jag lägger han ca 20.30. Runt kl 00.00 så börjar han flaxa med armar och ben (han sover när han gör detta). Jag stoppar i nappen och lägger en arm lite lätt på hans bröst och håller honom i handen, det hjälper för stunden och han ligger still i kanske 10 minuter. Så håller det på resten av natten. Inatt lade jag honom på sidan och då låg han still i ca en timme på varje sida. Det slutade med att jag lyfte över honom till min säng men han flaxade då också. Sen så vaknar han kl 8 på morgonen. Så han sover alltså en hel natt utan att äta men ändå kan inte jag sova. Jättejobbig situation eftersom det inte verkar hjälpa ens med närhet.


    tänker också lite så som föregående. MÅste du fixa med honom när han flaxar så där? min dotter gör samma sak och jag låter henne bara vara. Hon flaxar lite och kan försöka vända sig på mage och lite så. Men efter en stund kommer hon till ro själv
  • soffipropp1987

    Jag har bullat upp runt honom så att han har det lite trängre med lite filtar. Och så har jag precis bytt till ett lite tyngre täcke med påslakan.

    Inatt lät jag honom va i ca en timme utan framgång och tillslut vaknar han av att han själv håller på och krånglar. Han låg bredvid mig istället i slutet av natten och då började han igen, så jag tog av täcket och då blev han lugn. Tror det kanske har med värmen att göra. Ska byta tillbaka till ett lite tunnare täcke inatt och se hur det går.

    Tack för alla tipsen! Jag återkommer imorgon med resultatet :)

  • Juronjaure

    Usch, stackars tjejen har så ont i magen och är dödstrött! Somnar, vaknar av att hon har ont, somnar, vaknar, somnar :( Borde inte magen kommit igång ordentligt nu? (3,5 mån) Hon har ont, trycker trycker trycker, och det kommer inget, och sedan kommer ett jättelass. Tycker så synd om henne!

  • Amalian83
    Juronjaure skrev 2014-10-08 19:25:09 följande:

    Usch, stackars tjejen har så ont i magen och är dödstrött! Somnar, vaknar av att hon har ont, somnar, vaknar, somnar :( Borde inte magen kommit igång ordentligt nu? (3,5 mån) Hon har ont, trycker trycker trycker, och det kommer inget, och sedan kommer ett jättelass. Tycker så synd om henne!


    Helammar du henne? Om du gör det så är det allt normalt har jag lärt mig :) men visst vill man att de ska slippa magont så fort som möjligt.

    Snart kan du ju börja ge smakprov och då kanske lite katrinplommonmos kan hjälpa?

    I Norge kan man köpa malt, som sätter bra fart på tröga bebismagar. Det kan man ge tidigt. T ex genom att kleta på lite på nappen. Oftast mycket populärt eftersom det smakar lite sött. Kanske går att få tag på i Sverige i vanlig butik eller i hälsokostaffär.
  • Juronjaure
    Amalian83 skrev 2014-10-08 20:25:20 följande:
    Helammar du henne? Om du gör det så är det allt normalt har jag lärt mig :) men visst vill man att de ska slippa magont så fort som möjligt.

    Snart kan du ju börja ge smakprov och då kanske lite katrinplommonmos kan hjälpa?

    I Norge kan man köpa malt, som sätter bra fart på tröga bebismagar. Det kan man ge tidigt. T ex genom att kleta på lite på nappen. Oftast mycket populärt eftersom det smakar lite sött. Kanske går att få tag på i Sverige i vanlig butik eller i hälsokostaffär.
    Ja, helammar. Malt? Kan vara värt att prova, om jag hittar. Känns så orättvist att de små ska behöva ha så ont bara för att de är...små :P Dumma magar som inte anpassar sig snabbare!
  • nica
    Juronjaure skrev 2014-10-08 19:25:09 följande:

    Usch, stackars tjejen har så ont i magen och är dödstrött! Somnar, vaknar av att hon har ont, somnar, vaknar, somnar :( Borde inte magen kommit igång ordentligt nu? (3,5 mån) Hon har ont, trycker trycker trycker, och det kommer inget, och sedan kommer ett jättelass. Tycker så synd om henne!


    Har du provat sempers magdroppar? De har hjälpt min lilla tjej att inte ha så stora problem.
  • hurtänktedunu
    Juronjaure skrev 2014-10-08 19:25:09 följande:

    Usch, stackars tjejen har så ont i magen och är dödstrött! Somnar, vaknar av att hon har ont, somnar, vaknar, somnar :( Borde inte magen kommit igång ordentligt nu? (3,5 mån) Hon har ont, trycker trycker trycker, och det kommer inget, och sedan kommer ett jättelass. Tycker så synd om henne!


    åh dom senaste dagarna har vi haft exakt samma problem här. la henne vid sju och så vaknade hon vid 8 med magknip och det kommer massa pruttar men nu kunde hon inte somna om. stackarn.
    dock hade våra magdroppar tagit slut nu så idag köpte jag nya. hoppas det bara var det.
  • soffipropp1987

    Jag bytte som sagt ut täcket till ett lite tunnare. 02.30 och 5.30 stoppade jag i nappen sen vaknade vi 08.15 med ett stort leende!! Så himla glad jag är! :)

Svar på tråden Junibebisar 2014