• Anonym (Jude)

    Är ortodox jude, fråga mig vad du vill

    Jag är som sagt ortodox jude och tar mitt ursprung på stort allvar och försöker varje dag leva efter det kulturella arvet jag har fått.

    Så fråga mig om allt som kan vara relevant och intressant, t.ex. om antisemitism, israelfrågan, jämställdhet, konservatism, religion och samlevnad osv.

    Alla frågor är välkomna!

  • Svar på tråden Är ortodox jude, fråga mig vad du vill
  • LarsJ
    Ronga skrev 2014-07-12 21:25:18 följande:
    Då ska man, i samma tråd, inte gnälla över att muslimhatet är större än judehatet och att det är rätt åt dom, när man inte har någon som helst aning om något öht.

    I all välmening.
    Ronga
    Jag håller med dig om att "Anonym (C)" verkar lite clueless om vad som de facto sker i världspolitiken. Jag delar din uppfattning om såväl irak, lybien och falskflaggoperationer. Jag tycker bara att vi inte ska sabba tråden vars syfte var att ställa frågor till trådskaparen. Därför ska jag nu vara tyst och inte fortsätta tjata om detta:) Mvh Lars
  • Anonym (Jude)
    Anonym (ema) skrev 2014-07-12 19:55:26 följande:
    Till en början kan Israel ta bort den där muren och låta människor få arbeta och handla mat utan att behöva förhöras av soldater.
    Du vet att alla dom där rakterna och självmordsbombningarna är det direkta resultatet av att Israel har lyckats ta bort allt hopp och all framtidstro hos palestinierna. Testa själv att besöka Gaza och Västbanken och prata med dom där så f¨år du ser hur dom har det. Dom har det precis som i dom judiska ghettona under andra världskriget. Extremt många är krigsskadade och förstörda för livet.

    Om det ska bli ett slut på detta så måste Israel börja ge dom rättigheter och friheter och ge upp sin dröm om en stat baserad på enbart ras. Dom måste ta ett steg tillbaka och låta palestinierna få styra landet.
    Men Palestina har inget styre, det är islamistiska extremister finansierade av 2000 saudiska prinsar som propagerar för sexism, totalitarism och orättvisa. Dagen hamas får härja fritt i Palestina kommer inte bara Israel få ångra det utan även det palestinska folket. Tror du på allvar att om man hade slutat med antiterrorverksamheten i Israel så hade hamas helt plötsligt blivit fredliga kommunpolitiker? 
  • Ronga
    Anonym (Jude) skrev 2014-07-12 21:40:28 följande:
    Men Palestina har inget styre, det är islamistiska extremister finansierade av 2000 saudiska prinsar som propagerar för sexism, totalitarism och orättvisa. Dagen hamas får härja fritt i Palestina kommer inte bara Israel få ångra det utan även det palestinska folket. Tror du på allvar att om man hade slutat med antiterrorverksamheten i Israel så hade hamas helt plötsligt blivit fredliga kommunpolitiker? 
    Herre min skapare..

    Jag ska inte skriva här med, av respekt till TS. Men jag uppmanar ALLA som är intresserade av Israel och Palestina konflikten att INTE lyssna på TS och läs för GUDS skull inte aftonbladet, expressen, cnn eller bbc. 
    Det är Veronica Maggio på bilden, min kärlek! Sluta pma mig, jag är kille!
  • Anonym (ema)
    Anonym (Jude) skrev 2014-07-12 21:40:28 följande:
    Men Palestina har inget styre, det är islamistiska extremister finansierade av 2000 saudiska prinsar som propagerar för sexism, totalitarism och orättvisa. Dagen hamas får härja fritt i Palestina kommer inte bara Israel få ångra det utan även det palestinska folket. Tror du på allvar att om man hade slutat med antiterrorverksamheten i Israel så hade hamas helt plötsligt blivit fredliga kommunpolitiker? 
    Nej nu är det försent, folk är ju förbannade över att ha blivit terroriserade av israel i så många år.
    Dessutom så är det Israel som terroriserar även om de kallar det antiterrorverksamhet. Det är knappast antiterrorverksamhet att avrätta kvinnor och barn.
  • Anonym (ema)
    Ronga skrev 2014-07-12 21:44:02 följande:
    Herre min skapare..

    Jag ska inte skriva här med, av respekt till TS. Men jag uppmanar ALLA som är intresserade av Israel och Palestina konflikten att INTE lyssna på TS och läs för GUDS skull inte aftonbladet, expressen, cnn eller bbc. 
    Håller med, ts känns helt förblindad av sitt hat mot palestinier, Vi kan sluta debattera nu ts, du kommer ändå aldrig att förstå vilket lidande Israel orsakar.
  • Anonym (Louice)
    LarsJ skrev 2014-07-12 19:32:59 följande:

    Tack så mycket för Ditt utförliga svar!

    Jag har en följdfråga:
    Anser Du att alla folk har rätt till ett eget land? Kurdistan åt kurder, Japan åt japaner, Baskien åt basker...Sverige åt svenskar?

    Anledningen till att jag frågar är att jag tycker ofta att många judar håller sig med dubbla måttstockar på den punkten. Åsikter som: "Alla som bor i Sverige är svenskar" eller "det finns inga etniska svenskar" etc förfäktas ju inte helt sällan av många i debatten prominenta judar.

    Tolka mig inte fel; jag lastar inte Dig för åsikter som ex Göran Rosenberg, Peter Wolodarski och Barbara Specter ger utlopp för. Jag vill bara veta Dina åsikter på den punkten.

    Själv är betraktar jag mig som "etniskt svensk" eller nordgerman om Du så vill, och jag anser att det sk mångkulturella invandringsprojekt som pågår, där man förnekar mitt folks existens är mer än lovligt provocerande. 

    Jag vill också påpeka att jag stödjer judars rätt till ett eget land och således sorterar in under kategorin sionister :D

    Mvh Lars


    LarsJ, Du är den första (som jag upplever) här på FL som kan uttala sig väl i skrift.
  • Anonym (Jude)
    LarsJ skrev 2014-07-12 19:32:59 följande:

    Tack så mycket för Ditt utförliga svar!

    Jag har en följdfråga:
    Anser Du att alla folk har rätt till ett eget land? Kurdistan åt kurder, Japan åt japaner, Baskien åt basker...Sverige åt svenskar?

    Anledningen till att jag frågar är att jag tycker ofta att många judar håller sig med dubbla måttstockar på den punkten. Åsikter som: "Alla som bor i Sverige är svenskar" eller "det finns inga etniska svenskar" etc förfäktas ju inte helt sällan av många i debatten prominenta judar.

    Tolka mig inte fel; jag lastar inte Dig för åsikter som ex Göran Rosenberg, Peter Wolodarski och Barbara Specter ger utlopp för. Jag vill bara veta Dina åsikter på den punkten.

    Själv är betraktar jag mig som "etniskt svensk" eller nordgerman om Du så vill, och jag anser att det sk mångkulturella invandringsprojekt som pågår, där man förnekar mitt folks existens är mer än lovligt provocerande. 

    Jag vill också påpeka att jag stödjer judars rätt till ett eget land och således sorterar in under kategorin sionister :D

    Mvh Lars


    Tack själv.

    Det är en svår fråga du ställer. En grundläggande rättighet är att alla människor är garanterade ett hem, en "hemregion" där man kan leva och känna samhörighet och slippa bli trakasserad för sin bakgrund/religion. Att ett hem är en suverän nation kanske inte är nödvändigt för alla folkslag som idag inte har ett uttalat hemland så länge man kan garantera att dom får alla de kriterierna som krävs för att leva ett bra liv.
    Judar bland annat lever väldigt utsatta i stort sett var vi än bor, framförallt i mellanösten. Att Israel skulle vara en autonom republik till ett arabland är helt uteslutet. Det skulle förvandlas till ghettot i Warszawa inom ett halvår och vi skulle vara tillbaka till anledningen till varför vi fick tillbaka vårat hemland från första början. Ett problem som kanske inte basker, samer eller gaeler har. 

    Och bara för att Israel är judarnas hemland betyder inte det att det inte också kan vara t.ex. drusernas hemland, 

    Palestinierna är också Israeler, likaså druserna men dom är inte judar. På samma sett som judar, polacker, araber och samer kan vara svenskar men inte nordgermaner. 
  • Anonym (Jude)
    Ronga skrev 2014-07-12 21:44:02 följande:
    Herre min skapare..

    Jag ska inte skriva här med, av respekt till TS. Men jag uppmanar ALLA som är intresserade av Israel och Palestina konflikten att INTE lyssna på TS och läs för GUDS skull inte aftonbladet, expressen, cnn eller bbc. 
    Palestiniernas egna berättelser och inspelningar vittnar om det verkliga hamas.

    Aftonbladet, Expresse och BBC är extremt antiisraeliska och ligger till stor del bakom det judehat som finns i Sverige idag.  
  • Anonym (Lina)

    Jag har en kanske konstig fråga Men känner Du någon samhörighet med kristendomen? Jag tänker på att ni har samma bibel och tror på Jesus?

Svar på tråden Är ortodox jude, fråga mig vad du vill