• Jmkh

    Bevakat umgänge

    Tänkte på alla "vi som följs åt" trådar.
    Finns det fler än jag som lämnar era barn på bevakat umgänge? Fadern+kontaktperson. Jag kommer lämna mitt barn på såna möten hela hösten och undrar om det finns någon mer som går igenom det just nu. Är ganska tufft och jobbigt tänkte om det finns någon mer så man kan prata av sig och härda ut. Är ganska ensamt.

  • Svar på tråden Bevakat umgänge
  • Anonym (X)

    Jag kommer förmodligen behöva göra detsamma, då min sons pappa inte är kapabel till att sätta sonen först och tillgodose hans behov; det gäller alltifrån mattider till toalettbesök.

    Helst skulle jag se att umgänge hemma hos pappan, väntades med i några år tills dess att sonen blivit större och mer självgående.

    Jag kommet att ta kontakt med socialtjänsten i pappans kommun då det börjar bli dags för umgänge där istället för på min hemmaplan.

    Pappan lär dock inte tycka om det, men jag gör det för sonens skull.

    Pappan inser inte själv sina fel och brister. Då är det ju svårt att komma till någon förändring och förbättring.

  • Jmkh

    Låter som ett litet barn du har också. Har du gått igenom någon rättsprocess?

  • Anonym (X)
    Jmkh skrev 2014-07-15 23:33:28 följande:

    Låter som ett litet barn du har också. Har du gått igenom någon rättsprocess?


    Min son är lite över tre år.

    Nej, det har vi inte behövt (än, kanske jag ska säga(!?)).

    Du då?
  • Anonym (insatt)

    Soc kan inte tvinga på pappan umgänge under "övervakning" om han inte vill det. Kontaktperson måste man vara överens om. Umgängesstöd kan ske med tvång men bara efter beslut av domstol .....

  • Anonym (X)
    Anonym (insatt) skrev 2014-07-20 23:16:07 följande:

    Soc kan inte tvinga på pappan umgänge under "övervakning" om han inte vill det. Kontaktperson måste man vara överens om. Umgängesstöd kan ske med tvång men bara efter beslut av domstol .....


    Vi har just fått beviljat att sonen och pappan träffas under övervakning hos soc på kommunhuset. Detta är mot pappans vilja men för barnets bästa. Så då fick det bli så. Behövde inget domstolsbeslut.
  • Anonym (insatt)
    Anonym (X) skrev 2014-07-20 23:22:04 följande:
    Vi har just fått beviljat att sonen och pappan träffas under övervakning hos soc på kommunhuset. Detta är mot pappans vilja men för barnets bästa. Så då fick det bli så. Behövde inget domstolsbeslut.
    Dvs pappan accepterade det ändå?? Annars har soc tagit ett beslut som de saknar lagstöd för. Soc får inte fatta några tvingande beslut inom ramen för Föräldrabalken .....
  • Anonym (X)
    Anonym (insatt) skrev 2014-07-21 00:35:18 följande:

    Dvs pappan accepterade det ändå?? Annars har soc tagit ett beslut som de saknar lagstöd för. Soc får inte fatta några tvingande beslut inom ramen för Föräldrabalken .....


    Soc förklarade lugnt och sansat för honom att de skulle vinna i en eventuell rättegång, samt att hans chanser att få träffa barnet innan och under rättegången, var lika med noll.

    Pappan _vet_ ju att han är oduglig. Han vet att han skulle förlora.
  • Anonym (fiskmås)
    Anonym (X) skrev 2014-07-21 02:22:20 följande:
    Soc förklarade lugnt och sansat för honom att de skulle vinna i en eventuell rättegång, samt att hans chanser att få träffa barnet innan och under rättegången, var lika med noll.

    Pappan _vet_ ju att han är oduglig. Han vet att han skulle förlora.
    Pappan vet alltså inget om lagar, rättigheter osv och soc utnyttjar det? Låter som om myndihetssverige kör sitt  vanliga race...
  • Anonym (X)
    Anonym (fiskmås) skrev 2014-07-21 03:24:17 följande:

    Pappan vet alltså inget om lagar, rättigheter osv och soc utnyttjar det? Låter som om myndihetssverige kör sitt  vanliga race...


    De sa att han gärna kan ta det till rätten, men att det endast kommer att leda till samma sak. Soc veto väger tungt i en rättegång.
  • Kjhgbnnnn

    Jag tycker mötena är pest och pina då jag vet att fadern inte ens är intresserad av barnet. Bara spel för galleriet. Tidigt på förmiddagen är mötena också. 1dag i veckan har jag och barnet att vila upp oss på och inte stressa iväg till dagis/jobb/möte Skit.

    Ensam i det är man som mamma också. Känner ingen med liknande erfarenheter. Vänner har hör om ens trassliga relation länge nu för att inte orka prata lika mkt om det längre.

  • Anonym (insatt)
    Anonym (X) skrev 2014-07-21 07:39:19 följande:
    De sa att han gärna kan ta det till rätten, men att det endast kommer att leda till samma sak. Soc veto väger tungt i en rättegång.
    Soc kan inte lämna veto i en rättegång om umgänge. Det är domstolens sak att bedöma vad som är barnets bästa ....
Svar på tråden Bevakat umgänge