• Wittra

    Det här med kryssningar...

    Hej, jag har ganska nyss åkt med Birka Cruises, det var en gåva som jag och min man fått. Innan dess har vi aldrig åkt någon kryssare alls, vare sig Viking, Tallink och allt vad de heter. 
    Vi var ganska förväntansfulla inför vår kryssning men jag måste säga att jag inte blev fullt så imponerad. I gåvan som vi fick ingick en enklare hytt ( denna uppgraderade vi dock ), val mellan buffé eller 3-rätters. Vi valde buffén. Första vi reagerar på är att båten kräver gästerna, de vuxna, på 120 kr i timmen för att bada i deras pool och jacuzzi. En timme är ju ingenting...?? Lite sniket tyckte vi.

    Sedan när vi kom till buffén på kvällen så fick vi vår plats, det var att knöka ned sig mellan gästerna. Jag kunde nästan lägga armbågarna uppe i bordsgrannens mat. Att sitta och prata privata saker var bara att glömma......"matsalen" var så fruktansvärt fullsatt så det knappt gick att ta sig fram. Vi fick iaf trevliga middagsgäster vid bordet och blev sittande och prata. När buffén var över blev vi nästintill utkörda för att de behövde duka upp inför morgondagen. Kändes också sådär....

    Följande morgon så fick man köpa frukost, för 99 kr per person. I en lika fullsatt miljö och trångt mellan borden. 
    Vi har ju inget att jämföra men vi vill gärna åka kryssning en gång till iaf, vi undrar då över vilken båt där man INTE prompt måste sitta som packade sillar och gärna inte heller tim-taxa för att bada vilket vi tyckte var otroligt löjligt. Vi betalar gärna mer i biljettavgift än att springa och betala allt eftersom på båten. Så.....vilken kryssare är bättre? 

  • Svar på tråden Det här med kryssningar...
  • Nyfiken gul

    Ska du ha dom stora vräkiga båtarna med shopping i flera butiker och mer nöjen ska du satsa på att åka till Tallinn eller Helsingfors på 48-timmars kryssning och åka med Silja Lines båtar. Men smakar det så kostar det..


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • MTC

    Silja fartygen, och åk på längre kryssning, Helsingfors, riga eller talinn.
    Uppgradera hytten till bättre och köp till specialfrukost då får ni sitta mer i lugn och ro.
    Har åkt med alla båtarna men serenade är renoverad så den blir det nog nu :)

  • Fjärilslarv
    Nyfiken gul skrev 2014-07-25 20:57:57 följande:
    va? Den åsikten får stå för dig själv i så fall. 

    Jag åker på Birka för att äta god mat i lugn och ro, få njuta av dans , känna lyxen i badet och spabehandlingar, slappa i en skön hytt, ta härliga foton av den vackra skärgården, handla lyxiga krämer och parfymer och bli bortskämd med lite flykt från vardagen. 

    Vill jag supa mig full går jag billigare på krogen. 
    jag är nykterist....
  • Fjärilslarv

    Jag är nykterist så de ggr som jag har åkt kryssning har det handlat om att handla i taxfreen för mig,både godis, smink och liknande, och ibland har vänner beställt något alkoholhaltigt också.

    Jag bor alltid i hytt med dubbelsäng och nästa gång jag åker tänkte jag åka i en svit med jaccuzi osv. 

  • Hen

    Jag hade valt Silja, anitngen kortare tur till Åbo med Galaxy eller längre till Helsingfors med Serenade eller Symphony.

  • Nyfiken gul

    Ett tips är också att tänka på vad man egentligen vill ha ut av kryssningarna. 

    Vissa båtar och vissa turer är ju bara rent supa-röj-kryssningar och då är det folk överallt och oftast högljutt och spring överallt. 

    Vill man ha lite högre kvalite på underhållning och mer shopping och mer lyx ska man välja lite längre resor och lägga lite extra pengar

    Ju tidigare man åker på veckan (mån-ons) ju högre är också åldern på folket som åker.   

    Man kan även boka kryssningar på dom rena reguljära färjorna också, dom som går till Åbo tex.  Är oftast lugnare på dom båtarna och du har ett något annat utbud än på dom regelrätta partybåtarna.  

    Du kan även välja att boka kryssning med två olika fartyg.  Du åker till en destination och kliver av och åker mötande båt tillbaka.  


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • 737 dagar

    Jag har jobbat på Cinderella och rekommenderar bara den sortens kryssningar för de som vill festa. Iaf under högsäsong och på helgerna. Vissa tema-kryssningar är mycket lugnare.

  • PlayWood

    Jag har åkt Birka två gånger bara och det har varit massa folk, som Cinderella på helg typ.
    Vad jag vet så kostar buffé, frukost, kaffe och makor ungefär samma på alla båtar (plus minus 5-10 kr) och det brukar va folk på både kvällsbuffé och frukost buffé. man har ca 2 timmar på sig att äta.
    Maten skiljer sig inte på frukost- och kvällsbuffé, det bjuder inte på alkohol vid frukost det är största skillnaden.

    Jag brukar spendera kvällen i baren eller i hytten, köper en macka i kafeterian, handla lite i taxfreen. gå av båten i Helsingfors eller Tallinn och äta där och turista runt lite och sen till båten igen, ta en kaffe i kafeterian, kolla taxfreen, sitta i hytten eller i baren och sen hem igen. det är inte värt att gö aktiviteter ombord, frukost kan va värt det dock.

    Om jag åker till Tallinn handlar jag spriten i hamn, sjukt mkt billigare än båten på många varor. http://www.viinarannasta.ee/

  • Wittra
    Aniiee skrev 2014-07-26 00:16:53 följande:
    Missade du ordet "ofta" i meningen?
    Vaknat på fel sida eller varför så vresigt skrivsätt? Obestämd jo jag läste allt det, men jag blev också riktigt full i skratt då det inte stämde för fem öre, det var som om du beskrev en buffé någon helt annanstans. För lugnt och sansat var det allra sista som det var. 
Svar på tråden Det här med kryssningar...