• Anonym (Kilimanjaro)

    Min fyraåring tar allt och förstör allt

    Jag är så jäääävla trött på att vår fyraåring tar ALLT. Verkligen ALLT.
    Han VET att han inte får men det struntar han i. Ja, jo , det är så barn är - de kan inte hindra sina impulser. Men när ska detta sluta? Är det verkligen normalt att en fyraåring tar ALLT som ligger framme?
    Nu menar jag inte saker som ligger lätt-tillgängligt som på vardagsrumsbord utan på HÖGA bord eller höga köksbänkar där det krävs ansträngning för att kunna nå sakerna.

    Om han inte förstör grejerna direkt (vilket han ofta gör) så slänger han ut dem. Alltså, han kan bara ta grejer och springa rakt ut på tomten med dem för att kasta dem.

    Ni som nu tror att "Ja, men han är väl understimulerad". Så är detta inte fallet.
    Vi kan ha varit ute i 5 timmar i sträck, badat, gått i skogen och plockat bär men så fort man kommer hem så är cirkusen igång. Gränser har han också, vi har regler och han är inte bortskämd heller.

    Och faaan vad dyrt det blir att köpa NYA saker hela tiden.
    Idag förstörde han min nya smink-palett som jag ämnat att ha i minst ett år framöver.

    Jag.är.så.trött.

    Är detta normalt beteende? Hur gör era 4-åringar?

  • Svar på tråden Min fyraåring tar allt och förstör allt
  • Anonym (hm)
    Anonym (Tufft) skrev 2014-07-29 10:33:55 följande:

    Fast uppfostran biter på det mesta hur otroligt det ändå låter, men fint att du ger påhopp så där det är dock anmält!


    Kom igen när du själv försökt uppfostra ett barn med diagnos. Innan dess kan du knipa igen tycker jag, för du verkar inte veta vad det innebär.
  • Anonym (Kilimanjaro)
    Anonym (åäö) skrev 2014-07-29 22:40:39 följande:

    Försöker han använda grejorna på rätt sätt när han har tagit dem, t.ex. rita med pennan eller sminka sig? Eller vill han bara förstöra genast? I så fall tycker jag det låter lite märkligt, nästan tvångsmässigt. Barn brukar ju försöka härma vuxna och göra likadant. Får han använda "vuxensaker"?


    Nej, han vill bara förstöra dem/ undersöka för att sedan kasta ut eller eventuellt gömma dem. Som bilnycklarna som han gömde i sin säng, eller bankdosan som han grävde ner utomhus. Men allt som oftast tycker jag bara att han springer ut till exempevis hallen för att hämta skor och kasta ut.

    Vuxensaker vet jag inte, han har en barsax som han får använda när jag är med. En gång packade jag en väska med "förbjudna" saker som han fick packa upp och leka med. I den låg exempelvis nycklar som inte tillhörde något lås längre och såna där saker. Är det sånt du menar?
  • Anonym (Kilimanjaro)
    Anonym (autismen) skrev 2014-07-30 05:46:16 följande:

    Min son, också 4 år, har atypisk autism och han gör precis så. Tar allt och kastar med det. Samtidigt säger han själv att han inte får ta saken X och att han inte får kasta saken X. Sen gör han det ändå och sen konstaterar han på nytt att han inte fick göra det. Ibland lägger han till "nu måste jag plocka upp det, nu gick den sönder" och då gör han det och går och slänger den trasiga tallriken eller vad det nu var i soptunnan. Jävligt frustrerande. Går oss på nerverna den ungen.

    Några påpekanden om det är en diagnos det handlar om i TS fall:

    1) "Uppfostran" hjälper ej. Dessa barn har inget konsekvenstänkande, förstår ofta inte att orden "nej" och "inte" ändrar hela betydelsen i en mening, och kopplar inte ihop situationen A "när hen kastade ut skorna genom fönstret" och förälderns reaktion med situationen B "när hen kastar ut skorna genom fönstret" en vecka senare.

    2) Man kan inte ha ALLT inlåst. Nån gång måste man äta och vi kan väl inte äta direkt på bordet med fingrarna utan man behöver faktiskt sätta fram tallrikar och bestick. Då finns läge att kasta som inte går att undvika. Lampor, telefoner, täcken, kuddar, skor, toaborste... finns mycket i ett hem som man inte kan låsa in i skåp över 1.5m höjd. Vi pratar alltså om barn som kastar ALLT bokstavligt och det kan vara svårt att förstå om man inte haft ett sådant barn.

    3) Proffshjälpen vi fått har i vart fall inte gjort någon större skillnad. Kanske någon annan har mer tur men de här diagnoserna har ingen direkt "bot". Man får se hur det utvecklas.

    4) Varken bestraffning eller belöning behöver nödvändigtvis funka. Vår son bryr sig ex inte om belöningar hur mycket man än höjer insatsen.

    5) Det är OTROLIGT jobbigt att ha ett sådant här barn. inte minst för att barnet aldrig ger respons på förälderns reaktion. Som förälder gör man verkligen så gott man någonsin orkar men nångång orkar man inte mer.

    TS, ring bup om du vill utreda ev diagnos som kan förklara. Det ger inte så mycket mer än en förklaring men kanske underlättar det att veta att det inte är "uppfostran" som brister. Sen har jag inte så mycket mer tips än att stå ut och hoppas att det växer bort. Vi hoppas också.


    Stackars er! Hur går det mer er som par, som relation när ni har det så här? Har ni någon avlastning?

    Jag håller med om att man inte kan ha ALLT inlåst och här hjälper inte uppfostran faktiskt. Han har i vissa perioder varit hos mina föräldrar i nån vecka sådär och de  vet heller inte hur de ska göra då han kastar saker hos dem också.

    Däremot så kastar han ju inte bestick när han sitter och äter, för han förstår ändå att så gör man bara inte, antar jag.


  • Anonym (Kilimanjaro)
    Anonym (adhd?) skrev 2014-07-30 06:26:33 följande:
    Låter som ADHD faktiskt.

    Tänk på en sak. Om han är normalbegåvad men saknar impulskontrollen så VET han att han gör fel (om du uppfostrat honom normalt). Det innebär att han konstant går omkring med dåligt samvete och dåligt självförtroende eftersom han konstant misslyckas med att bete sig som förväntat. Det är faktiskt en av de vanligaste orsakerna till att folk med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar senare utvecklar problem med psykisk ohälsa. Så det gäller att som förälder att försöka undvika hamna i en negativ spiral som bryter ner barnet.

    Det viktigaste är därför att du skapar en miljö runt honom som är anpassad efter honom och som han klarar av. Om det innebär att låsa in allting så får det vara så. Sedan måste du såklart erbjuda honom alternativ sysselsättning för att han inte ska börja klättra på väggarna.

    Sedan rekommenderar jag dig att inrikta din uppfostran på positiv förstärkning. Negativ förstärkning fungerar dåligt på alla barn men särskilt dåligt på barn som ditt. Ignorera dåligt beteende så långt det går och försök avleda. Ha realistiska förväntningar på vad han klarar av. Förklara alltid vad du förväntar dig av honom (ta inte för givet att han vet och börja väldigt basic). Och beröm bra beteende. Det är det som kommer att forma hans självförtroende och beteende. Så låt honom börja lyckas istället för att bara misslyckas. Han kommer att växa av det.

    Superviktigt också att ni söker hjälp för honom på BUP. Hur fungerar han på förskolan? Han skulle kunna bli en annan människa med lite mediciner. Förutom att ni skulle kunna få ett lugnare barn tror jag att han själv skulle kunna uppskatta att få lite fokus och kontroll över sitt egna liv.

    /Fia med ADHD
    Det skulle kunna vara det.

    Tänkvärt det du skrev om det dåliga samvetet och självförtroendet! Ska ta med mig det när han beter sig som han gör.
    Vi har faktiskt det mesta undanplockat, lämnar inte saker på bordet eller så där, det är väl mest bara de där sakerna som man inte KAN ta bort hela tiden som ligger framme. Förutom om han klättrar då, för det kan han och det gör han. D¨å har han möjlighet att nå mycket längre, fast ofta hinner jag se det och förhindra detta.

    Vi bor på landet så han har möjlighet att i princip gå ut och in som han vill, han förstår att man inte får gå på vägen (jag lämnar honom självklart inte ensam utan uppsyn, men du förstår, han har större möjligheter än stadsbarn har som endast kan vistas i en lägenhet ). Dessutom bor hans systerson väldigt nära, så när han känns rastlös brukar vi gå dit så de kan leka.

    Han får självklart beröm när han är duktig, tar på sin kalsongerna själv, skorna själv , när han byggt ett "hus" , hittar på nya saker osv.


  • Anonym (Kilimanjaro)

    Eftersom det gått ett tag och det inte skett någon förändring sedan JULI då jag startade tråden så tänkte jag se om det finns någon annan förälder i samma situation?

    Han har alltså inte blivit "bättre" och nästan varje dag har något blivit förstört.
    Detta trots timtals långa promenader, dagis och andra aktiviteter.
    Det finns helt enkelt inget stopp på energin och jag känner mig helt maktlös. Idag kom jag hem till ett sönderrivet födelsedagskort som jag hade tillverkat till min mamma som fyller jämt imorgon.

  • Anonym (jorå)
    Anonym (Kilimanjaro) skrev 2015-03-23 21:05:14 följande:

    Eftersom det gått ett tag och det inte skett någon förändring sedan JULI då jag startade tråden så tänkte jag se om det finns någon annan förälder i samma situation?

    Han har alltså inte blivit "bättre" och nästan varje dag har något blivit förstört.
    Detta trots timtals långa promenader, dagis och andra aktiviteter.
    Det finns helt enkelt inget stopp på energin och jag känner mig helt maktlös. Idag kom jag hem till ett sönderrivet födelsedagskort som jag hade tillverkat till min mamma som fyller jämt imorgon.


    Mja... jag har väl liknande situation. Min 4,5 årige son är ganska oförsiktig och har OFTA sönder saker. Vare sig det är något oviktigt, eller viktigt. Det är så tråkigt. När jag frågar varför så säger han bara att han ville, eller tyckte att den inte ska stå där &-(
  • helene 355
    Anonym (Kilimanjaro) skrev 2015-03-23 21:05:14 följande:

    Eftersom det gått ett tag och det inte skett någon förändring sedan JULI då jag startade tråden så tänkte jag se om det finns någon annan förälder i samma situation?

    Han har alltså inte blivit "bättre" och nästan varje dag har något blivit förstört.
    Detta trots timtals långa promenader, dagis och andra aktiviteter.
    Det finns helt enkelt inget stopp på energin och jag känner mig helt maktlös. Idag kom jag hem till ett sönderrivet födelsedagskort som jag hade tillverkat till min mamma som fyller jämt imorgon.


    testat att han får laga allt han tar sönder? river han sönder papper får han sitta och tejpa ihop tills de är rätt, kortt får han göra om, allt han kastar ut får han gå och hämta och lägga tillbaka. gör ni varje sak varje gång kanske han blir less.
  • Anonym (jorå)
    helene 355 skrev 2015-03-23 21:11:48 följande:
    testat att han får laga allt han tar sönder? river han sönder papper får han sitta och tejpa ihop tills de är rätt, kortt får han göra om, allt han kastar ut får han gå och hämta och lägga tillbaka. gör ni varje sak varje gång kanske han blir less.
    mycket bra idé- Det ska jag testa!
  • helene 355
    Anonym (jorå) skrev 2015-03-23 21:13:27 följande:
    mycket bra idé- Det ska jag testa!
    testa och var STENHÅRD, varenda grej, än om ni inte har tid gentligen och direkt de händer eftersom 4 åringar har svårt att förstå konsekvenser. prata med din man och kom överens om det och kör STENHÅRT 1 månad och ge ej upp. Lycka till!

    i många situationer kan de vara bra att dokumentera, för ibland kanske man inte märker framsteg när de väl händer och då kan de vara bra att ha att läsa igen och att de finns svart på vitt.
  • Anonym (Kilimanjaro)

    Har testat detta redan. Han vet ju liksom att han inte får och nä, konsekvenstänkandet finns inte riktigt där. Jag skulle kunna säga att vi provat allt för att få ordning på detta men inget hjälper.

    Det enda vi kan göra för att avvärja förstörelse är att ständigt, ständigt hålla kolla och springa efter precis överallt. Det går inte ens att diska utan att något har blivit bortfört till hans rum och sedan demolerat. Så för att förhindra att saker förstörs så måste vi helt enkelt ägna all hans vakna tid på att skugga honom och ingenting annat.

  • Anonym (Kilimanjaro)
    helene 355 skrev 2015-03-23 21:11:48 följande:
    testat att han får laga allt han tar sönder? river han sönder papper får han sitta och tejpa ihop tills de är rätt, kortt får han göra om, allt han kastar ut får han gå och hämta och lägga tillbaka. gör ni varje sak varje gång kanske han blir less.
    Det blir lite som en belöning egentligen och han kan lätt ta det som att "om jag förstör det här så får jag limma och klippa med saxen " .
Svar på tråden Min fyraåring tar allt och förstör allt