• killingen

    Underhåll m.m

    Ensamstående mamma med 4 barn. Dotter på 19 som flyttat hemifrån. 3 pojkar, den yngsta 3 ½ år, mellanpojken 12 och äldsta 17.

    Gick isär med deras pappa för snart 3 år sen. Vi har haft varannanvecka-boende med barnen men nu ska deras pappa flytta till en stad ca 5 mil härifrån och kommer bara ha de två yngsta varannan tors-sön. Den äldsta pojken har strulat en hel del men han är nu på rätt köl mycket tack vare att han bor hos sin flickväns föräldrar då han vägrar bo hos någon av oss föräldrar. Detta har funkat jättebra och framförallt jag har en mycket bra kontakt med den familjen och har tack vare detta fått bättre kontakt med min son. Denne son och 12 åringen står skrivna hos sin pappa medan den yngsta står skriven hos mig. 12 åringen vill inte alls flytta med till pappa och kommer därför att bli skriven hos mig. Äldsta sonen kommer oxå bli skriven hos mig men nu till mitt dilemma. Då han nu bor hos sin flickväns familj så vägrar exet betala nåt underhåll för honom eftersom han inte bor hos mig. Familjen som han bor hos har aldrig begärt en krona för det utan gör detta för att de älskar honom precis lika mycket som jag gör och vill bara hans bästa. Sonens pappa är inte lika glad i att han bor där men har ändå funnit sig i det. Jag har stuckit till lite till dom då och då när jag har haft möjlighet vilket inte är alltför ofta tyvärr och påtalade för exet att jag tyckte att han gott kunde betala underhåll för även den sonen och att jag oavkortat kommer ge det till familjen sonen bor hos och även att jag ska skjuta till en del för jag är inte dummare än att jag fattar att det kostar att ha en 17-åring xtra i hushållet men exet tycker inte det för han påstår att han inte kommer att ha råd med det...
    Kan tilläggas att vi har svårt för att samarbeta och att exet tjänar nästan dubbelt så mycket som jag gör.

    Hur ska vi gå tillväga? Vi har haft kontakt med soc pga sonen och enligt dom finns inte tillräckliga skäl för att placera sonen hos familjen som han bor i utan tycker att det är bättre att han bor där med vi föräldrars godkännande. Familjen han bor hos har aldrig begärt så mycket som en krona för detta men jag tycker inte det vore mer än rätt att de på nåt vis kunde få en slant. Hur går jag tillväga? Detta med underhåll och dylikt är en djungel jag inte fattar alls mycket av.

    Mvh Rådvill ensamstående mamma.

  • Svar på tråden Underhåll m.m
  • Nyfiken gul

    han SKA betala underhåll tills sonen fyller 18  - ELLER tills han gått ut gymnasiet.

    Han kommer alltså inte undan underhåll.  


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Annelie 76

    Om pappan inte frivilligt betalar underhåll så kräv det via försäkringskassan. Han ska betala men även du bör betala. Ni ska båda lägga samma summa och den som får pengarna är den som har utgifter för sonen. Är det flickvännens föräldrar så bör de få pengarna från er båda. När pojken fyller 18 är det han som ska ha pengarna, är det fk som betalar så kommer de betala ut dem till honom förutsatt att han går på gymnasiet.

  • killingen

    Jag tänkte att det kanske krånglar till det eftersom sonen i laglig mening inte bor där. Exet menar på att sonen inte måste bo hos flickvännens familj och att de låter honom göra det frivilligt....

    Jag tycker att de är fantastiska människor som gör detta pga att de vill min sons bästa och är det detta som krävs för att han ska hålla sig ifrån droger så är det för mig självklart! Min son och jag har sakta men säkert byggt upp vår relation till det bättre Tack vare dessa underbara människor. Min ekonomi är inte den bästa men har jag inte kunnat sticka till dom pengar har jag bjudit hem dom på middag, bakat mm och gett dom. Att behöva erkänna att man inte klarar av sin son något som dom gör var en mycket jobbig situation till en början men idag ser både jag, min mamma, syster och mina övriga 3 barn dom som en del av vår familj och vi träffas och umgås en hel del. Jag avskyr bråk och konflikter och pga hur exet och min situation ser ut med samarbetssvårigheter så tycker jag det är väldigt jobbigt. Vad jag menar på är hur försäkringskassan ställer sig till detta i och med att sonen idag står skriven hos sin pappa men bor inte där och att han förhoppningsvis från 1 oktober kommer stå skriven hos mig men att han inte Heller bor hos mig utan hos en annan familj. Invecklat...

  • Brumma

    Rent lagligt så tror jag att man faktiskt måste vara skriven där man bor, så sonen borde vara skriven hos flickvännen....

    Förövrigt är man underhållsskyldig till barn upp till de är arton år eller - om de fortfarande studerar på gymnasienivå - tills de är tjugoett år. Dvs BÅDE du och pappan är underhållsskyldiga, vilket torde innebära att "sticka till" när du har möjlighet inte riktigt räcker. Däremot är man ju samtidigt skyldig att betala underhåll efter förmåga och har du inte ekonomisk möjlighet så har du inte... Det är svårt det där..

    Vet ärligt talat inte heller hur det är om barnet väljer att bo ngn annanstans än hos föräldrarna. Har lusläst föräldralagen där det står om underhållsskyldighet men hittar inget om detta. Har dock ngt vagt minne av att jag läst att det räcker att man erbjuder boende för barnet hemma men om barnet väljer att bo själv så upphör underhållsskyldigheten. Men jag vet inte som sagt eftersom jag inte hittar ngt som varken talar för eller emot det. Själv flyttade jag hemifrån innan jag slutade skolan (och innan jag fyllde 18) men det var aldrig tal om att mina föräldrar skulle betala ngt till mig, det var ju mitt val att flytta..

    Sonen får studiebidrag antar jag? Betalar han ngt till flickvännens föräldrar?

    Mitt råd är att rådfråga ngn av alla dessa "fråga juristen" sidor som finns på nätet. Det är gratis. Tror även att det finns en jurist här på FL som svarar på dylika frågor.

    Rent moraliskt tycker jag ju såklart pappan skall betala men som sagt så finner jag inget stöd varken för det eller för att han skulle slippa i föräldralagen iomed att pojken inte bor med ngn av er föräldrar men samtidigt inte är placerad hos en annan familj.

  • Brumma

    Jag igen :D

    Jag hittar det här som påminner mkt om er situation. Där står det att man som förälder är underhållsskyldig MEN att man uppfyller sin underhållsskyldighet genom att erbjuda barnet boende hos endera föräldern. Om barnet väljer att bo ngn annanstans så upphör underhållsskyldigheten. Nu är det ingen "lag" jag hittat utan en sida där jurister svarar utefter deras tolkning av lagen.

    www.socfamratt.se/fragorasvar/underhallsbidrag/413-hur-mycket-ska-vi-betala-i-underhall-naer-var-dotter-bor-hos-sin-pojkvaen

    Vad gäller folkbokföringslagen så skall man vara skriven där man har sin huvudsakliga dygnsvila. Undantag gäller om det är under en i förväg fastställd tidsperiod eller om det gäller ett barn som bor på annan ort pga studier eller är placerad på "hem" enligt lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade. Det finns även andra undantag men jag hittade inget som passade. Här kan du läsa mer själv www.notisum.se/rnp/sls/lag/19910481.htm

    Eftersom inget av ovanstående vad jag förstår gäller din son så måste han enligt lagen skriva sig hos flickvännen.

    "7 § En person anses vara bosatt på den fastighet där han eller hon regelmässigt tillbringar eller, när byte av bostad har skett, kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila. Den som därigenom kan anses vara bosatt på fler än en fastighet anses vara bosatt på den fastighet där han eller hon med hänsyn till samtliga omständigheter får anses ha sin egentliga hemvist.

    En person ska anses regelmässigt tillbringa sin dygnsvila på en fastighet där han eller hon under sin normala livsföring tillbringar dygnsvilan minst en gång i veckan eller i samma omfattning men med en annan förläggning i tiden."

    Man får själv anmäla folkbokföring från o med att man fyllt sexton år.

  • killingen

    Tack för allt grävande efter information. Vet att det är en invecklad situation vi är i. Har ju som sagt var nära kontakt med soc men de menar på att det inte är tillräckligt illa ställt med sonen att de behövt lägga ett lvu på honom. Så fort jag kan så kommer jag att rådfråga försäkringskassan hur vi ska göra med äldsta sonens underhåll, vart han ska stå skriven osv. Kommer de fram till att ingen av oss är underhållsskyldiga om sonen själv väljer att fortsätta bo hos flickvännens familj så kommer jag ändå att betala den summa som jag skulle ha fått betala till hans pappa om han skulle bott där. Tyvärr kommer inte exet att göra detsamma då han skäms för pojken eftersom han inte uppfört sig som den mönsterson han anser att han borde. Familjen vet om hur allt ligger till och har även försökt få en bra kontakt med mitt ex men tyvärr är han inte intresserad. Min ekonomi kommer, hemskt att behöva säga det, bli bättre när exet flyttat då jag kommer få hela barnbidraget för de två yngsta samt underhåll för dem. I dagsläget knagglig jag mig ju fram med halva barnbidraget och inget underhåll trots att det är jag som står för alla kostnader för barnen så det kommer säkert lösa sig. Dessutom har jag min 19 åriga dotter som inte bor hemma som jag vill hjälpa så gott jag kan. Man lär sig vända och vrida på de få slantar man har och ansvaret för barnen har jag alltid haft med skjuts till träningar, matcher, föräldramöten osv då exet alltid vägrat göra sånt så mitt liv kan nu bara bli bättre när han flyttar.

    Jag har in i det längsta kämpat för att barnen ska ha en bra relation med sin pappa och hade väl förhoppningen att han skulle börja ta sitt föräldraansvar när vi gått isär men tyvärr verkar han bara tycka att det är jobbigt så jag tror faktiskt att barnen kommer få det bättre nu när du bara kommer träffa honom varannan tors-sönd. Kanske han kan lyckas bättre med att bara vara helgpappa?!

Svar på tråden Underhåll m.m