• Emma13

    Betalar verkligen länstyrelsen för att folk ska få barn?

    Är det sant att länsstyrelsen finansierar IFV? Har det blivit en rättighet att få barn?

  • Svar på tråden Betalar verkligen länstyrelsen för att folk ska få barn?
  • Jennie med ie

    Jag tycker att fertilitetsbehandlingar, dit IVF tillhör, till viss gräns ska subventioneras av landstingen oavsett om det rör sig om en ensamstående, samkönat par eller olikkönat par... när fertilitetsproblem finns. Alltså, en ensamstående kvinna ska inte få IVF för att hon är just ensamstående, utan för att hennes fertilitetsproblem utgör ett hinder för henne att lösa det på egen hand (hemmainsemination eller egenbekostad donatorinsemination). Utan fertilitetsproblematik - ingen subventionerad fertilitetsbehandling. Typ så...

    Sen är det alltid en fråga om prioriteringar. Jag förstår att vissa landsting t ex bara ger även par ett subventionerat besök, inte tre som många andra, eftersom resurserna inom sjukvården ändock är begränsade. Samtidigt är det fel att möjligheten till hjälp styrs av var man bor, det borde kunna regleras centralt på nåt sätt.

  • boundforglory
    Emma13 skrev 2014-07-31 19:33:29 följande:
    Jag inget emot IVF av något slag så länge det inte skattefinansieras .
    Man är det för fel med att det är skattefinansierat? Det är väl bra om fler kan få hjälp att få barn? Behövs liksom fler barn i Sverige dessutom.
  • Emma13
    boundforglory skrev 2014-07-31 19:35:39 följande:
    Man är det för fel med att det är skattefinansierat? Det är väl bra om fler kan få hjälp att få barn? Behövs liksom fler barn i Sverige dessutom.
    Ja rent spontant är det fel att lägga skattepengar på fertilitetsbehandlingar.  Särskilt om det är ensamstående och lesbiska par.
  • bb2014
    Emma13 skrev 2014-07-31 19:50:28 följande:

    Ja rent spontant är det fel att lägga skattepengar på fertilitetsbehandlingar.  Särskilt om det är ensamstående och lesbiska par.


    Varför? Du får ju motivera varför du tycker det speciellt för ensamstående (kvinnor) och lesbiska.

    Är det för att du är man och är avundsjuk för du är ensamstående och också vill ha barn?

    Och som sagt. Det är inte skattefinansierat för ensamstående i Sverige ...än.
  • bb2014

    Ni män kan få det skattefinansierat när ni kan vara gravida och bära ett barn och sen föda det. Nu klarar inte era kroppar det. Och det är en stor risk att vara gravid och innebär en stor omställning för kroppen.

  • Emma13
    bb2014 skrev 2014-07-31 19:59:42 följande:
    Varför? Du får ju motivera varför du tycker det speciellt för ensamstående (kvinnor) och lesbiska.

    Är det för att du är man och är avundsjuk för du är ensamstående och också vill ha barn?

    Och som sagt. Det är inte skattefinansierat för ensamstående i Sverige ...än.

    Vilka antagen du kommer med. Kan väl säga att jag är en hen.

    Som sagt om det förslaget mot förmodan skulle gå igenom hade det varit felprioriterade pengar.

  • bb2014
    Emma13 skrev 2014-07-31 20:36:37 följande:

    Vilka antagen du kommer med. Kan väl säga att jag är en hen.

    Som sagt om det förslaget mot förmodan skulle gå igenom hade det varit felprioriterade pengar.


    Tråkigt att du tycker så. Majoriteten tycker annorlunda och samhället ser annorlunda ut.

    Och jag kan trösta dig med att det är en spottstyver av dina skattepengar (om du betalar skatt) som går till IVF.

    Du säger att du är hen. Är det bara för stt transpersoner inte kan få hjälp genom IVF du är bitter och inte vill att andra ska få den hjälpen?
  • bb2014

    Och förslaget ang. ensamstående kommer väl följa resten av Europa och bli tillåtet här.

  • Emma13
    bb2014 skrev 2014-07-31 20:47:05 följande:
    Tråkigt att du tycker så. Majoriteten tycker annorlunda och samhället ser annorlunda ut.

    Och jag kan trösta dig med att det är en spottstyver av dina skattepengar (om du betalar skatt) som går till IVF.

    Du säger att du är hen. Är det bara för stt transpersoner inte kan få hjälp genom IVF du är bitter och inte vill att andra ska få den hjälpen?
    Först är man en man sedan transperson, undrar vad nästa blir.

    Nej jag står fast vid min åsikt att det inte borde skattefinansieras.

  • boundforglory
    Emma13 skrev 2014-07-31 21:41:53 följande:
    Först är man en man sedan transperson, undrar vad nästa blir.

    Nej jag står fast vid min åsikt att det inte borde skattefinansieras.
    Men är du inte en transperson då? Tänkte på ditt användarnamn.
Svar på tråden Betalar verkligen länstyrelsen för att folk ska få barn?