• Emma13

    Betalar verkligen länstyrelsen för att folk ska få barn?

    Är det sant att länsstyrelsen finansierar IFV? Har det blivit en rättighet att få barn?

  • Svar på tråden Betalar verkligen länstyrelsen för att folk ska få barn?
  • Emma13
    bb2014 skrev 2014-07-31 18:34:37 följande:

    Nej det är inte tillåtet än. Man måste ha en partner.

    Många söker sig dock utomlands (Danmark) där man kan vara ensamstående för IVF med spermadonator.

    Verkligen hur bra som helst. Tror inte det dröjer länge innan Sverige också erbjuder ensamstående insemination/IVF.

    Vi har en fantastisk sjukvård.


    Tycker du att det är en kvinnlig rättighet att få barn bekostat av skattebetalarna? Syftar på ensamstående och lesbiska kvinnor.
  • Emma13
    bb2014 skrev 2014-07-31 18:34:37 följande:
     
    Vi har en fantastisk sjukvård.
    Ja då kan vi gå in på sjukvårdens prioriteringar.
  • Emma13
    boundforglory skrev 2014-07-31 19:02:03 följande:
    Som vad?
    Måste allt vara en mänsklig rättighet för att det ska skattefinansieras?
    Om det ska bli en skattefinansierad kvinnlig rättighet att få biologiska barn borde singelmän också få varsin statligt subventionerad surrogatmamma att skaffa barn med.

    Nä antingen får dem skaffa en manlig partner eller betala kalaset helt själva.
  • Emma13
    boundforglory skrev 2014-07-31 19:04:46 följande:

    Varför är just ivf något som måste betalas ur egen ficka?
    Betalar du ur egen ficka för ditt könsbyte t ex?


     


    Om det är så att landstinget finansierar könsbyte är det också helt vansinnigt.

  • Emma13
    boundforglory skrev 2014-07-31 19:10:00 följande:
    Varför?
    Varför ska man skattefinansiera biologiska barn till bara det ena könet. Barn är inte vara en mänsklig rättighet för varken män eller kvinnor.


  • Emma13
    Rebecka47 skrev 2014-07-31 19:11:00 följande:

    Vi fick betala våra själva... eftersom det var kö så jag hann bli "för gammal" - dvs några månader äldre än gränsen var. 

    .


    Men hade du fått det betalt om du varit under högstaåldern?
  • Emma13
    bb2014 skrev 2014-07-31 19:02:51 följande:
    Vad är det som säger att man och kvinna är bättre föräldrarkonstellation än ensamstående kvinna eller eller kvinna-kvinna ?

    Låter som Emma13 är lite fördomsfull tycker jag.
    Var får du det ifrån?

    Det jag menade var att om en kvinna inte hittar eller vill ha en manlig partner att skaffa barn med ska inte skattebetare finansiera dennes graviditet. Denne får betala själv.
  • Emma13
    boundforglory skrev 2014-07-31 19:19:19 följande:
    För att det inte finns någon bra möjlighet för män att skaffa barn själva idag. Världen är inte helt rättvis, det får man leva med.
    Just därför ska inte skattepengar läggas på det.
  • Emma13
    boundforglory skrev 2014-07-31 19:27:56 följande:
    Varför inte? Det är väl bra om de som vill ha bar får hjälp med det?
    Det är inte direkt ett överskott på barn i Sverige.
    Jag inget emot IVF av något slag så länge det inte skattefinansieras .
  • Emma13
    boundforglory skrev 2014-07-31 19:35:39 följande:
    Man är det för fel med att det är skattefinansierat? Det är väl bra om fler kan få hjälp att få barn? Behövs liksom fler barn i Sverige dessutom.
    Ja rent spontant är det fel att lägga skattepengar på fertilitetsbehandlingar.  Särskilt om det är ensamstående och lesbiska par.
  • Emma13
    bb2014 skrev 2014-07-31 19:59:42 följande:
    Varför? Du får ju motivera varför du tycker det speciellt för ensamstående (kvinnor) och lesbiska.

    Är det för att du är man och är avundsjuk för du är ensamstående och också vill ha barn?

    Och som sagt. Det är inte skattefinansierat för ensamstående i Sverige ...än.

    Vilka antagen du kommer med. Kan väl säga att jag är en hen.

    Som sagt om det förslaget mot förmodan skulle gå igenom hade det varit felprioriterade pengar.

  • Emma13
    bb2014 skrev 2014-07-31 20:47:05 följande:
    Tråkigt att du tycker så. Majoriteten tycker annorlunda och samhället ser annorlunda ut.

    Och jag kan trösta dig med att det är en spottstyver av dina skattepengar (om du betalar skatt) som går till IVF.

    Du säger att du är hen. Är det bara för stt transpersoner inte kan få hjälp genom IVF du är bitter och inte vill att andra ska få den hjälpen?
    Först är man en man sedan transperson, undrar vad nästa blir.

    Nej jag står fast vid min åsikt att det inte borde skattefinansieras.

Svar på tråden Betalar verkligen länstyrelsen för att folk ska få barn?