• Anonym (-)

    Att "förutspå" barnets längd.

    Hej!

    Denna tråd riktar sig till alla föräldrar som har ett biologiskt barn som passerat tvåårsålder.

    Här kommer frågorna:

    - Hur långt var ditt barn på tvåårskontrollen? (Ta den längden och multiplicera med 2 - vilken längd får du fram då?).

    - Hur lång är du och hur lång är den andre föräldern?
    (Addera era längder med varann och addera sedan 13 till summan om ni har en son, dela sedan totalsumman med 2 - vilken slutlängd får ni fram då?
    Har ni en dotter så subtraherar ni 13 från totalsumman och delar sedan med 2 - vilken slutlängd får ni fram då?).

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Att "förutspå" barnets längd.
  • Anonym (-)

    Jag får väl ta och börja då da. ;)

    Min son var 92 cm vid tvåårskontrollen:

    92*2=184 cm.

    Jag är 165 cm, pappan är 195 cm:

    13+165+195=373/2=186,5 cm.

    På vår BVC så använde BVC-sköterskan båda dessa metoder, samt såg tillbaka på tillväxtkurvan från födseln till tvåårsåldern (för att registrera växtspurter), och fick fram en "förutspådd" längd på 185 cm.

    Vad tror ni om dessa metoder? Är de tillförlitliga? Var och en? Tillsammans? Tillsammans och ihop med en analys av den totala tillväxtkurvan från födseln fram till tvåårsåldern?

    Har du ett färdigvuxet barn? Stämde metoden på barnet? Stämde metoden på dig själv?

  • Anonym (stämde ej)

    Jag har fyra barn som nu alla är över 20 år. Tveksamt om någon av modellerna stämt på barnen. Kanske den ena på dottern.

    Jag mamma är 162 cm
    Pappa är 198 cm

    Pojke 1 är 183 cm (88 cm vid 2 år)
    Pojke 2 är 185 cm (89cm vid 2 år)
    Pojke 3 är 187 cm (87 cm vid 2 år)
    Flickan är 168 cm (94 cm vid 2 år)

  • Anonym (-)
    Anonym (stämde ej) skrev 2014-08-02 07:36:01 följande:

    Jag har fyra barn som nu alla är över 20 år. Tveksamt om någon av modellerna stämt på barnen. Kanske den ena på dottern.

    Jag mamma är 162 cm

    Pappa är 198 cm

    Pojke 1 är 183 cm (88 cm vid 2 år)

    Pojke 2 är 185 cm (89cm vid 2 år)

    Pojke 3 är 187 cm (87 cm vid 2 år)

    Flickan är 168 cm (94 cm vid 2 år)


    Oj, där ser man. Där stämde det ju verkligen inte!

    Intressant.

    Tack för svaret!
  • Anonym (-)
    Anonym (stämde ej) skrev 2014-08-02 07:36:01 följande:

    Jag har fyra barn som nu alla är över 20 år. Tveksamt om någon av modellerna stämt på barnen. Kanske den ena på dottern.

    Jag mamma är 162 cm

    Pappa är 198 cm

    Pojke 1 är 183 cm (88 cm vid 2 år)

    Pojke 2 är 185 cm (89cm vid 2 år)

    Pojke 3 är 187 cm (87 cm vid 2 år)

    Flickan är 168 cm (94 cm vid 2 år)


    Fast metoden med föräldrars längd plus/minus 13, dividerat med 2, stämde ju relativt bra på dina söner iaf. Dina söner nr. 2 och 3. ;)
  • sextiotalist

    Stämmer inte på min tonåring eller hans syskon.

    stämmer ännu mindre för mig och mina syskon, och lika lite för min farfar. Han var 30 cm kortare än sin ena bror. Min pappa var 15 cm längre än sin far och min bror 10 cm längre än min far.

    min syster är 15 cm längre än vad jag är och jag är kort, däremot så var min mormor och farmor lika korta som jag.

  • Anonym (-)
    sextiotalist skrev 2014-08-02 08:02:07 följande:

    Stämmer inte på min tonåring eller hans syskon.

    stämmer ännu mindre för mig och mina syskon, och lika lite för min farfar. Han var 30 cm kortare än sin ena bror. Min pappa var 15 cm längre än sin far och min bror 10 cm längre än min far.

    min syster är 15 cm längre än vad jag är och jag är kort, däremot så var min mormor och farmor lika korta som jag.


    Jag glömde att skriva det, nämligen att den första metoden sägs stämma för omkring 85% av befolkningen, och den andra metoden sägs stämma enbart för 55% av befolkningen. Dessa två metoder tillsammans (att man hittar en slags medellängd mellan de båda uträkningarna) sägs stämma för 95% av befolkningen.

    Stämde den första metoden på ditt barn?
  • sextiotalist
    Anonym (-) skrev 2014-08-02 08:16:01 följande:
    Jag glömde att skriva det, nämligen att den första metoden sägs stämma för omkring 85% av befolkningen, och den andra metoden sägs stämma enbart för 55% av befolkningen. Dessa två metoder tillsammans (att man hittar en slags medellängd mellan de båda uträkningarna) sägs stämma för 95% av befolkningen.

    Stämde den första metoden på ditt barn?
    Nej, han är längre och kommer troligen växa lite till, han är bara 17 och kille och då är man inte färdigväxt ännu.
    Men jag har ju väldigt långa och väldigt korta på min sida, så vi vet ännu inte vilka gener han fått
    En kollega växte över 15 cm efter han fyllt 18, min bror växte också 10 cm efter det han fyllt 18.

  • guinevere

    Är metod 1 verkligen både för flickor och pojkar? Så mycket skiljer sig ju inte längden mellan flickor och pojkar i tvåårsåldern och då får man längder på runt 180 vilket ju är lite mycket för flickor?

  • guinevere
    guinevere skrev 2014-08-02 08:36:04 följande:
    Är metod 1 verkligen både för flickor och pojkar? Så mycket skiljer sig ju inte längden mellan flickor och pojkar i tvåårsåldern och då får man längder på runt 180 vilket ju är lite mycket för flickor?
    Googlade lite å det påstås vara för båda. MEN genomsnittslängden för flickor 2 år är 87 cm och pojkar 88 cm. 

    2*87=174 vilket är längre än medel för vuxna kvinnor som är 167,7

    2*88= 176 mot medel vuxna på 181,5

    Var vill jag komma? Ingen aning!!! Vill kunna förutspå dotterns längd men den blir 181 enl metod 1 och 166,5 enligt metod 2. Tror mer på resultatet från metod två dock.
  • Anonym (-)
    guinevere skrev 2014-08-02 08:43:33 följande:

    Googlade lite å det påstås vara för båda. MEN genomsnittslängden för flickor 2 år är 87 cm och pojkar 88 cm. 

    2*87=174 vilket är längre än medel för vuxna kvinnor som är 167,7

    2*88= 176 mot medel vuxna på 181,5

    Var vill jag komma? Ingen aning!!! Vill kunna förutspå dotterns längd men den blir 181 enl metod 1 och 166,5 enligt metod 2. Tror mer på resultatet från metod två dock.


    Smart du är då! Så långt tänkte aldrig jag. Denna nya kunskap ska jag ta med mig till en annan tråd. ;)
  • Mamori

    172 och 178.5

    Vi har en son. Jag misstänker dock att 172 är närmare eftersom han äter så dåligt och då blir man ju kortare.

    Allergiska barn brukar också bli kortare.

Svar på tråden Att "förutspå" barnets längd.