• mysan77

    HUR gick ni ner i vikt ?

    Hejsan, jag vill höra hur ni lyckats gå ner i vikt. 

    vad har ni ätit,nån diet?
    Hur mycket motion och vad för slags träningsform?
    Bantningspiller?
    mag operation?
    Har ni lyckats hålla formen ?

    Främst är jag intresserad av dom som gått ner mer än 10kg.

    Jag har ca 20 kg övervikt och har testat det mesta tror jag, nu vill jag veta om det verkligen går att gå ner i vikt....

  • Svar på tråden HUR gick ni ner i vikt ?
  • FrauCasio

    Jag åt helt enkelt mycket mindre, väldigt mycket mindre. Åt inget sött och undvek chips (som jag ändå unnade mig någon gång MEN inte innan jag var nära mitt mål). Hade gått upp 18 kg under graviditeten. Är gravid nu igen och har börjat äta mer, alltså normala portioner mat.

  • FrauCasio
    mysan77 skrev 2014-08-05 13:41:07 följande:

    Men håller du vikten sen du började äta normalt? om man bortser från att du är gravid igen.


    Ja men det blir mindre portioner under en längre tid. Sedan kan man SAKTA öka på med maten på tallriken, och du vet väl hur en tallrik med mat ska se ut i normala fall, en liten bit kött, liten bit potatis/ris och sedan den dubbla storleken grönt. Inga såser eller väldigt lite IBLAND.

    Det är aldrig tal om stora portioner när man menar en normal tallrik med mat, enligt tex denna bild: Detta är en normal stor tallrik (jag åt mindre än så vad gäller kött och potatis delen men åt mycket grönsaker och sallader/bönor): www.allevo.nu/Ratt-kost/Sa-ater-du-ratt/Tallriksmodellen/
  • FrauCasio

    Passar på att säga att jag promenerade varje dag 10 km med bebisen i vagnen. Gick alltså ner 18, 19 kg på ett halvår. Men jag var strikt och åt tex bara en eller två knäckebröd innan läggdags med tex keso mini på för att inte vakna hungrig.

    Jag nådde min idealvikt på 62 kg (är 170 cm lång).

    Nu väger jag mer eftersom jag är gravid igen och äter mer fett och annat då bebisen måste få i sig det också, så nu passar jag mig inte lika noga men undviker sött och chips (så gott det går) och hoppas att vågen kommer stanna på plus 10 kg hela grav, men man vet aldrig eftersom jag får en enorm hunger som gravid och är hungrig JÄMNT.

  • Kjell2

    Först gången genom att köra tre till fyra krävande konditionspass per vecka och mycket vardagsmotion. Bort med nästan allt fett och socker. Stor frukost, rejäl lunch och minimal middag. Åt rätt mycket kolhydrater i form av pasta, potatis, ris och bröd. -15 kg.

    Andra gången genom regelbunden konditionsträning, bort med allt socker, lite kolhydrater och mycket grönsaker, ägg, kött, fisk. Rejäl frukost, lunch och liten middag. -10 kg

  • Themis

    Du måste röra på dig.

    Jag fixar vikten med löpträning på gym och crosstrainer 2-3 ggr/vecka, när jag vill tappa vikt. För att behålla flåset behövs minst en gång per vecka. Börja gärna med jogg/löpning 2 km +styrketräning 2 månader för mer muskler bränner mer och gör det lättare att hitta jämvikten.

    Ett gram muskler bränner 4 ggr mer energi än ett gram fett även om du sitter på soffan, det är därför killar kan vräka i sig så pass mycket utan att svälla som ballonger.

    Mina regler när jag vill komma i bättre form:

    1 glas mjölk+ 1 glas juice och resten vatten varje dag (kaffe/te är ok utan socker)
    Inget godis/kakor/skräpmat i veckorna
    En godisdag på helgen, inte mer.
    Undvik 4P: Pizza, Paj, Pasta och 'Prit!

    Välj även några gottis-områden som du tar bort helt. Man kan inte äta både godis, kakor, chips, ostbricka, läsk, glass, extra lunchportion, svepa sex drinkar på helgen och ändå hålla vikten, det går inte. Jag hoppar över chips, läsk, ostar och tar inte om av maten, men jag måste ha lite choklad och en kakfika på helgen så det skapar jag utrymme för.

    Det viktigaste är att hitta en livsstil som du kan hålla utan att känna dig begränsad och uttråkad jämt. Din vardagskaloribudget ska gå ihop, och träningen är det som du använder för att bränna av veckans gottis eller gå ner i vikt. Jag kan äta en kaka på helgen eller ta en glass eller en drink, men bara om jag också tränar motsvarande. Jag räknar inte kalorier till vardags men vet man att "godis" innehåller 400-700 kcal hektot och att en halvmil på 30 minuter bränner ca 400 kcal så tänker man sig för innan man tar en extra kakbit.

    Går du upp ett kilo så ta tag i det direkt. Det tar 10-14 dagar att på riktigt ta bort ett kilo (det första man tappar är bara vatten+ att tarminnehållet minskar) genom att äta normalt och träna och den tiden klarar de flesta att skärpa sig.

    Gäller det många kilon så se det långsiktigt och tänk inte att du ska leva "tråkigt" i ett år för det kommer inte att funka. Försök hitta ett schema, t ex "2 veckor träna+diet" och sen 1 vecka "ingen diet men träna i alla fall 1 gång" och se när du hittar jämvikten.


    If it is important to you, you will find a way. If not, you'll find an excuse. /unknown
  • K grrl

    Jag började med att ta bort onödig saker, t ex kvällsmackor, och åt nyttigare, mer grönsaker. Portionsstorlekarna blev mindre, dock fullständigt normala i storlek. Men när jag började träna gick det för fort, jag tangerade till sist undervikt, och jag har fått lära mig att äta mer igen (jag måste äta mycket).

  • K grrl

    Jag gick inte ner mer än ett par hekto i veckan, så det var ju ingen svältkost direkt. Men totalt rör det sig om ca 20 kilo (från 80 till 58, är 175 cm lång). Det gick som sagt snabbare när jag började träna.

    Jag styrketränar fyra gånger i veckan, ingen kondition, och jag har ett styvt jobb att hålla vikten uppe. Är ändå glad att det gått långsamt, för jag har tillräckligt med löshud, och för att jag har en långsiktig livsstil.

    Mitt bästa tips är att vara konsekvent. Bara att fortsätta även om vågen pekar upp någon gång, du trycker en chipspåse eller missar en träning. Det är det som ger resultat!

  • K grrl

    Och: visst kan man äta stora portioner, men gör det av rätt mat. Jag äter sås, men såser av yoghurt eller tomater. Många livsmedel är kalorisnåla och mättande (bönor t ex, jag äter mycket bönor som kolhydratkälla, eller potatis och andra rotsaker, kålväxter, råris, quinoa, tonfisk, kycklingfilé och räkor t ex). Man ska inte gå hungrig. Och man måste ha energi till att träna!

  • studsboll11

    Jag gick ner runt 10 kg på 3 månader för några höstar sen. Nu är jag på väg ner i vikt igen.

    Då jag gick ner 10 kg drog jag helt enkelt ner på kaloriintaget till runt 1300 per dag och varvade det med lite promenader osv. Det var nog för att tappa uppemot ett kilo i veckan. Visst gick man hungrig ibland men det får man ta, sen ställer också kroppen om så även om du är väldigt hungrig första tiden blir det ofta bättre efter ett tag.

    Att träna är bra för kroppen givetvis och hjälper också viktnedgången men på det stora hela är träning väldigt överskattad vad gäller just viktnedgång. Det är din diet som främst avgör. Du kan gå ner mycket i vikt utan att träna bara genom att lägga om kosten men överäter du och börjar tokträna kommer du ändå inte gå ner i vikt.

Svar på tråden HUR gick ni ner i vikt ?