• Foresight

    Enkel SD-matematik med Jimmie

    "Om man har 10 äpplen till 10 personer så får varje ett äpple. Regeringens politik går ut på att en som kommer hit får 9 äpplen och övriga 9 får dela på ett äpple".
    Jättesvårt för V och MP?

  • Svar på tråden Enkel SD-matematik med Jimmie
  • puss

    Matematik i verkligheten: mindre än ett äpple av hundra går till flyktingmottagande och integration.

  • FDFMGA
    StackarsMia skrev 2014-09-02 08:10:21 följande:
    Nej, orkar man inte öppna en webbläsare, så kan världen bli jobbig. Speciellt när fakta kan motbevisa sin egna världsbild.

    Men så jobbar lågutbildade. De är konformister och rädda för vetenskap.
    Det händer ju lite då och då att SvP-are och SD-are hänvisar till den felaktiga rapporten som tydligen till och med tagits bort på Wikipedia numera.

    UNDP:s egen statistik är ju självklart inte tillförlitlig enligt toksekterna - den har förstås anpassats i syfte att misskreditera SD och SvP.

    Nåväl. För vuxenvärlden har Sverige en stabil och svagt positiv utveckling avseende HDI-index medan toksekterna mässar om den nära förestående undergången.

    Konspirationen tätnar tycker förstås de som vistas  i den dimmiga värld som befolkas av de bägge toksekterna SvP och SDSkrattande
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Molle1981
    FDFMGA skrev 2014-09-02 00:03:17 följande:

    Jo, jag anser att man så långt som möjligt ska försöka ta reda på hur saker och ting verkligen förhåller sig och inte godtas exempelvis ett pratminus i en tidning som hela sanningen eller ens delar av sanningen.

    Ditt påstående om Aftonbladet och Expo som motsvarigheter till avpixlat men för dem som ogillar SD:s politik tillhör väl den sortens grundlösa påståenden som är så vanliga hos SD-sekten. Det är knappast vad de skriver som avgör vad folk tycker om SD utan långt mycket mer vad sverigedemokrater själva säger eller skriver, exempelvis här på FL.

    Hur tror du du att folk uppfattar alla dessa SD-trådar, i stort sett exakt likadana som flödar in i en nästan ofattbar mängd på forumet. Har du hört uttrycket "Less is more" eller tänkt tanken att det är anhängarnas åsikter som får folk att uppfatta SD som rasistinfluerat, inte att det politiska etablissemanget pekat med hela handen och förklarat att SD är ett främlingsfientligt parti.

    Du liksom många andra tycker att det är olämpligt av mig att kalla SD för sekt. Jag gör det inte av många skäl, några har jag redan gått in på som att sektledaren själv ser sig stå för sanningen i strid mot det politiskt korrekta Sverige i form av sjuklövern. En annan viktig aspekt för mig är den nästan obrottsliga lojaliteten inom sekten. Jag har aldrig sett någon sverigedemokrat sätta en tydlig gräns mot den rasism som flödar in på FL, aldrig någonsin.

    Jag betvivlar inte att det finns sverigedemokrater som vare sig är rasister eller främlingsfientliga utan faktiskt bara anser att invandringen borde begränsas, men i den mån dessa har en röst så dränks den i skränet från nätaktivisterna.

    Detta är för övrigt ett av de vanligaste och mest befängda påståendena - att man blir stämplad som rasist i Sverige för att man anser att invandringen bör begränsas. Jag tror att det är få om ens någon som anser detta. Men man kan bli kallad rasist om man bedömer enskilda individer utifrån kollektiva egenskaper utifrån vilket ursprung individerna har.

    Visst. jag försöker inte dölja att jag anser att SD har en enorm överrepresentation av folk som inte precis har någon större ordning på hjärnkontoret - men att vara sverigedemokrat är ett fritt val liksom det är att inte våga vara nyfiken och försöka lära sig lite mer om den värld man lever i.

    Jag tycker att trådarna här på FL flyter ihop, men jag antar att det är tråden där en sverigedemokrat inte ens klarar av mellanstadiematte jag befinner mig i. Om man flyttar sig några nivåer uppåt så kvarstår frågan - hur kan Sverige som under årtionden har fått sin ekonomiska utveckling krossad av massinvandringen trots detta vara en av Europas starkaste ekonomier?

    Den frågan skulle jag ställa mig om jag vore sverigedemokrat.


    Jag vet inte om du menar att jag påstått att avpixlat skulle vara en opartisk media i jämförelse med Aftonbladet och expo? Men är så fallet, så kan jag medela dig att jag inte delar den uppfattningen. Avpixlat är på samma sätt som Aftonbladet och Expo vinklar fast åt andra hållet. Och även om jag ibland läser artiklar därifrån så brukar jag följa länkar för att se nyheten i ett annat ljus, ibland så är det ganska överdrivet men i andra fall kan det vara en trovärdig artikel.

    Att detta forum håller en låg klass med barnsliga mothugg och förlöjligande av varandra håller jag fullständigt med om och att du kallar SD för sektanhängare, gör det bara värre, inte ett dugg bättre i mina ögon. Man får lov att tycka hur man vill, men man behöver inte idiotförklara någon för det.

    Håller även med dig att det mest förekommer SD och anti-sd trådar här på det politiska forumet, många så onödiga och provocerande så att jag inte ens läser dem, har själv försökt starta andra trådar, men allt för ofta slutar dem så här.

    När det kommer till Ts så vet jag själv inte heller riktgt vad han menar. Men anar att han syftar på Reinfelds tal för några veckor sedan, där han sa att det inte fanns plats för några reformer den kommande mandatperioden pga invandringen.

    Är nog många som missförstått vad han menade i sitt tal, antar jag.

    Sedan kan jag upplysa dig om att dagens debattklimat inte alls tillåter att du är kritisk till invandringen. Framförallt media som letar efter rasism med ljus och lyckta. Har ju varit två eller tre uttalande nu i det sista bara, där politiker har fått backa efter påtryckningar från media och moderpartiet.
  • Krixx

    Nu blandar du päron och äpplen. Invandringsdebatten är polariserad i Sverige men absolut inte hämmad. Frågan är ju med på i princip alla debatter inför valet. Sen förväxlar du frågan. Om ett parti har en viss åsikt kan dess företrädare inte uttala sig hur som helst utan att räkna med repressalier från partiet. En moderat som förordar planekonomi kommer nog bli dragen i örat precis som en miljöpartist som tyckt att vi skulle öka vapenexporten. Inget konstigt, om man inte är SD:are och det gäller invandringsfrågan förstås...

  • FDFMGA
    Molle1981 skrev 2014-09-02 13:47:36 följande:
    Jag vet inte om du menar att jag påstått att avpixlat skulle vara en opartisk media i jämförelse med Aftonbladet och expo? Men är så fallet, så kan jag medela dig att jag inte delar den uppfattningen. Avpixlat är på samma sätt som Aftonbladet och Expo vinklar fast åt andra hållet. Och även om jag ibland läser artiklar därifrån så brukar jag följa länkar för att se nyheten i ett annat ljus, ibland så är det ganska överdrivet men i andra fall kan det vara en trovärdig artikel.

    Att detta forum håller en låg klass med barnsliga mothugg och förlöjligande av varandra håller jag fullständigt med om och att du kallar SD för sektanhängare, gör det bara värre, inte ett dugg bättre i mina ögon. Man får lov att tycka hur man vill, men man behöver inte idiotförklara någon för det.

    Håller även med dig att det mest förekommer SD och anti-sd trådar här på det politiska forumet, många så onödiga och provocerande så att jag inte ens läser dem, har själv försökt starta andra trådar, men allt för ofta slutar dem så här.

    När det kommer till Ts så vet jag själv inte heller riktgt vad han menar. Men anar att han syftar på Reinfelds tal för några veckor sedan, där han sa att det inte fanns plats för några reformer den kommande mandatperioden pga invandringen.

    Är nog många som missförstått vad han menade i sitt tal, antar jag.

    Sedan kan jag upplysa dig om att dagens debattklimat inte alls tillåter att du är kritisk till invandringen. Framförallt media som letar efter rasism med ljus och lyckta. Har ju varit två eller tre uttalande nu i det sista bara, där politiker har fått backa efter påtryckningar från media och moderpartiet.
    Jag tror att det beror på hur man uttrycker sig. Jag har många bekanta som är kritiska till invandringen och precis som du anser att "man ska ta seden dit man kommer" ska vara vägledande för integrationspolitiken. Jag har inga problem att samtala med dom och dessutom komma fram till att åsiktsskillnaderna mellan oss inte är så stora.

    Vad jag vill säga är att det inte är så att någon blir klassad som rasist bara för att hen anser att invandringen borde begränsas. SD:s problem är att det finns så många  tydliga undertoner i deras budskap om begränsning av invandringen som innebär att det blir uppenbart att man gör skillnad på folk och folk.

    SD har väl tre stora problem - att man inte klarar av att framföra ett budskap om begränsad invandring utan rasistiska undertoner, att man inte klarar av att trovärdigt framstå som ett icke kvinnofientligt parti och så de allra största problemet - det intryck av anhängarna som vanligt folk får.

    Det är ingen tillfällighet att Sifo vid en jämförelse kom fram till att SD var den "företeelse" vi svenskar har i särklass minst förtroende för.

    Tänk om det fanns ett gäng kristdemokrater som bombarderade FL med idolporträtt av Göran Hägglund - hur tror du att detta skulle uppfattas?

    Hur tror du att alla trådstarter som hyllar SD uppfattas?

    Vad jag vill säga är att SD:s i särklass största problem är deras anhängare - inte motståndarna.
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Rolleek82
    FDFMGA skrev 2014-09-02 16:30:38 följande:

    Jag tror att det beror på hur man uttrycker sig. Jag har många bekanta som är kritiska till invandringen och precis som du anser att "man ska ta seden dit man kommer" ska vara vägledande för integrationspolitiken. Jag har inga problem att samtala med dom och dessutom komma fram till att åsiktsskillnaderna mellan oss inte är så stora.

    Vad jag vill säga är att det inte är så att någon blir klassad som rasist bara för att hen anser att invandringen borde begränsas. SD:s problem är att det finns så många  tydliga undertoner i deras budskap om begränsning av invandringen som innebär att det blir uppenbart att man gör skillnad på folk och folk.

    SD har väl tre stora problem - att man inte klarar av att framföra ett budskap om begränsad invandring utan rasistiska undertoner, att man inte klarar av att trovärdigt framstå som ett icke kvinnofientligt parti och så de allra största problemet - det intryck av anhängarna som vanligt folk får.

    Det är ingen tillfällighet att Sifo vid en jämförelse kom fram till att SD var den "företeelse" vi svenskar har i särklass minst förtroende för.

    Tänk om det fanns ett gäng kristdemokrater som bombarderade FL med idolporträtt av Göran Hägglund - hur tror du att detta skulle uppfattas?

    Hur tror du att alla trådstarter som hyllar SD uppfattas?

    Vad jag vill säga är att SD:s i särklass största problem är deras anhängare - inte motståndarna.


    Då skulle det vara bra om du och resterande som inte röstar sd. Slutar starta upp trådar med andra alias och försöker övertyga andra om att ni röstar sd!....
  • Biffus
    StackarsMia skrev 2014-09-02 07:08:31 följande:
    - Så kanske det kan vara så att resurser inte räcker till för att våra anafabeter ska lära sig?
    Även de bästa eleverna har sjunkande resultat. Är alla svenskar analfabeter? 
    StackarsMia skrev 2014-09-02 07:08:31 följande:
    - Ja, har man en ansträngd budget, så kan man inte gärna strö pengar över sig. Det hade varit annorlunda utom 1100 flyktingar, kan jag garantera.
    Man kan bara strö pengar runt sig på det sätt du önskar om man har oändligt med pengar. Inget land kan ha oändligt mycket pengar.
    StackarsMia skrev 2014-09-02 07:08:31 följande:
    - Snacka om huvudet på spiken! Fint att du vaknat till liv. Så hur rika är vi då när vi har en hårt skuldsatt befolkning som håller liv i karusellen via personliga krediter?
    Du svarar på något helt annat än det jag skrev. Du kanske missuppfattade ordet oändligt? http://www.ne.se/oändligheten?i_h_word=oändlighet
    StackarsMia skrev 2014-09-02 07:08:31 följande:
    - Att HDI inte har flera länkar beror på att ingen normal mdia skulle våga berätta om detta. Det skulle ju kunna sabba din världsbild. Men var så säker, jag återkommer med en adekvat länk. Sen kan du skita i byxan.
    Tror du på chemtrails också? Kanske att det var USA:s regeringen som stod bakom 9/11? Att Area 51 har aliens? Kanske tror du även att cancerforskarna inte vill hitta ett bot, eftersom att de tjänar pengar på att hålla folk sjuka?

  • Biffus
    StackarsMia skrev 2014-09-02 07:32:59 följande:
    Nu finns det ganska mycket vetenskap bakom invandring. Men vill man förneka det, så kan man göra det. Likt som att jorden vore rund.

    Jag väntar på beräkningen om rikedomarna. Hur rik är jag egentligen? Alla guldklimpar vi släppt in måste ha gett mig minst ett kilo.
    Om det finns så mycket vetenskap/fakta som stödjer dig; varför kan du inte stödja denna med pålitliga källor? 
  • Biffus
    StackarsMia skrev 2014-09-02 08:10:21 följande:
    Nej, orkar man inte öppna en webbläsare, så kan världen bli jobbig. Speciellt när fakta kan motbevisa sin egna världsbild.

    Men så jobbar lågutbildade. De är konformister och rädda för vetenskap.
    Det är den som gör ett påstående som har bevisbördan. Säger du en sak är det du som ska bevisa att det är sant. Det lär man sig i grundskolan, eller allra senast i början av gymnasiet... Om du inte vet det så är det du som är lågutbildad här...
  • FDFMGA
    Rolleek82 skrev 2014-09-02 19:09:14 följande:
    Då skulle det vara bra om du och resterande som inte röstar sd. Slutar starta upp trådar med andra alias och försöker övertyga andra om att ni röstar sd!....
    Det skulle det säkert vara - men det är ju också en moralfråga.

    Min gissning är att det inte finns så många multipla konton på FL, det är ganska lätt att känna igen åtminstone tre sverigedemokrater som återkommer med ständigt nya nick. Jag har faktiskt tänkt tanken att de i själv verket gör en parodi på nidbilden av en sverigedemokrat - men knappast. alla tre har trummat ut samma budskap i många, många år nu och jag är övertygad om att de tror på sitt budskap.

    I övrigt så tror jag alltså inte att det förekommer särskilt många andra multipla konton i den politiska debatten på FL. Jag tror det handlar om vilken syn man har på sig själv och att nästan alla skulle känna sig som en ynkrygg om man behöver "ljuga" eller behöver klona sig själv för att föra fram ett budskap.

    Min gissning är alltså att detta gäller överlag.
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
Svar på tråden Enkel SD-matematik med Jimmie