• Anonym (Funderar bara)

    Hemma totalt 2 år

    Min plan/tanke kring min mammaledighet är att jag ska vara hemma med barnet i 1,5 år. Vill ta ut så lite dagar som möjligt första året, helst inga alls, och sen efter ett år ta ut det man måste.
    Sen vill barnets pappa vara ledig i ca 6 månader.
    Alltså är tanken att barnet börjar hos dagmamma/dagis vid 2 års ålder.

    "Får" vi vara hemma med barnet så länge eller måste barnet in på dagis efter 1,5 år?
    Eller kan man vara hemma så länge dagarna räcker (och man har råd) och arbetsgivaren godkänner?
    Måste pappan överlåta några dagar till mig även om jag kommer ta ut minimalt första året?
    Är det några dagar man måste plocka ut första året för att dom inte ska försvinna?



  • Svar på tråden Hemma totalt 2 år
  • Försäkringskassan

    Hej!

    Den sjukpenninggrundande inkomsten(SGI) är skyddad fram tills barnet fyller 1 år när man avstår från arbete för att vårda barnet. Det är inget krav på att ta ut någon föräldrapenning första året. Ni kan därför spara era dagar första året.

    Från barnets 1-årsdag måste man ha en sysselsättning med minst 5 hela dagar per vecka för att skydda sin SGI. Om man är helt föräldraledig från arbetet behöver man ansöka om minst 5 hela dagar med föräldrapenning per vecka för att skydda sin SGI.

    Den andra föräldern behöver endast avstå dagar till dig om dina egna dagar inte räcker.

    Er rätt till föräldraledigt styrs från föräldraledighetslagen. Den lagen tolkar inte Försäkringskassan. För att få svar på er rätt till ledighet behöver ni kontakta arbetsgivare eller fackförbund.

    Hälsningar
    Bo, handläggare

  • Anonym (Funderar bara)

    Tack för svaret!!

    Vill gärna passa på och ställa en följdfråga.
    Vi säger hypotetiskt att min arbetsgivare godkänner att jag kan vara hemma hur länge jag vill med barnet.
    Kan jag då vara mammaledig flera år om jag fortsätter att bara plocka ut 5 dagar i veckan från barnets 1 års dag? Eller sätter Försäkringskassan stopp efter ett antal år?

Svar på tråden Hemma totalt 2 år