• Karin78

    Hur får jag min treåring att äta?

    Hej just nu får vi bara i vår dotter på 3år Välling.
    Tidigare åt hon i alla fall korv men i fredags så grilla vi och familjen korv och hade lite eftermiddags mys.
    Så spottar hon ut korven på bordet och säger att det var en sten där och när jag tittar närmare så var det en ben bit i korven ,
    ( Kom från en lokal slaktare direkt så var inge lågpris korv.)


    Sen denna händelse vägrar hon äta vi får i henne välling i alla fall men inte mer.


    Någon som vet hur vi ska gå vidare?


    Hur har ni gjort?

  • Svar på tråden Hur får jag min treåring att äta?
  • Milleman
    Karin78 skrev 2014-09-15 10:56:49 följande:

    Hej just nu får vi bara i vår dotter på 3år Välling.
    Tidigare åt hon i alla fall korv men i fredags så grilla vi och familjen korv och hade lite eftermiddags mys.
    Så spottar hon ut korven på bordet och säger att det var en sten där och när jag tittar närmare så var det en ben bit i korven ,
    ( Kom från en lokal slaktare direkt så var inge lågpris korv.)


    Sen denna händelse vägrar hon äta vi får i henne välling i alla fall men inte mer.


    Någon som vet hur vi ska gå vidare?


    Hur har ni gjort?


    Vad jobbigt för henne. Jag tycker själv att det är jobbigt att få främmande föremål i maten.

    Låt henne vara med och laga maten, skiva korven i slantar tex innan de åker ner i grytan/stekpannan. Då kan hon få titta på korven.

    Ge henne sådant hon verkligen gillar i en period så hon får upp aptiten igen.
  • En blå giraff

    Men hur mycket välling äter hon då per dygn? Det kan ju bli en ond cirkel där barnet äter sig mätt på välling regelbundet och därmed inte behöver äta annat. Det måste väl finnas någonting annat som hon tycker om? Eller har hon levt på bara korv och välling tidigare? I så fall tycker jag ni ska prata med BVC för det låter inte bra. Mer än 1-2 flaskor välling per dygn skulle jag inte ge en 3-åring.

    Nu har mina barn inte problem med maten på det viset. Men jag tror på att ställa fram olika rätter utan att ta alltför mycket hänsyn till vad barnen gillar eller inte. Vissa dagar äter barnen mycket, andra dagar mindre eller kanske ingenting alls. Så gör min 3-åring iallafall. Vi gör ingen affär av ifall han inte äter utan tar då bara bot maten och konstaterar att han inte var så hungrig. Jag tror de allra flesta friska barn äter om de är hungriga. Äter man varierad kost så finns det ofta någonting de kan tänka sig att äta. Sedan finns det ju barn med mer avancerad matproblematik men då kanske man behöver extra hjälp.

Svar på tråden Hur får jag min treåring att äta?