• hjasa

    5-månaders vaknar flera ggr/natt

    Min femmånaders pojke har sedan han föddes sovit väldigt bra. Han har haft en tydlig dygnsrytm sedan dag ett och har ökat på sin sammanhängande nattsömn, från ca sex-sju timmar när han var ett par månader till att nu sova ca 11,5 timme per natt, utan mat. När han var ca tre och en halv månad började han dock helt plötsligt skrika flera ggr/natt. Han liksom skriker i sömnen, och ligger och vrider sig. Han är aldrig vaken vid dessa tillfällen, utan i någon form av halvt sovande tillstånd. Han sover i egen säng, helammar (förutom små smakisar som introducerats efter sömnproblemen debuterade) och somnar alltid nöjd och trygg på egen hand när vi lagt honom för kvällen. Jag upplever inte att han är hungrig vid dessa tillfällen då han skriker, eftersom han inte ens verkar vara vaken. Vi undviker att ta upp honom när han skriker utan brukar buffa honom i rumpan tills han tystnar, vilket ofta går på bara kanske tio-trettio sekunder. Men även om det är korta skrikperioder så blir det ändå fyra-fem uppvaknande och buffvändor för oss föräldrar per natt, vilket ju hackar upp nattsömnen rätt rejält. I övrigt är min pojke världens mest glada och nöjda, har aldrig haft kolikbesvär eller liknande, magen fungerar som den ska och han utvecklas normalt. Någon som har någon ide om vad hans uppvaknande beror på, och hur vi ska komma till rätta med dem? Ska vi fortsätta hjälpa honom att somna om, eller försöka lära honom att komma till ro själv, som han ju uppenbarligen klarar av vid nattningen? OBS! Vi har testat att ha honom i vår säng, men samma sak händer där som när han sover i sin egen säng.

  • Svar på tråden 5-månaders vaknar flera ggr/natt
  • myran6801

    Det är troligen en utvecklingsfas. Kam ta tiden plötsligt går det över. Vi hade det så fr 6 mån till 9 mån.

  • kiriaki

    Kan ju vara att han vaxer mkt och behover mer mat? Varje gang min son vaxte extra mycket sa behovde han mat mitt i natten, sen nar vaxtperioden var over sa gick han tillbaks till att sova hela natterna igen.. 

  • Maddi

    Men de är inte konstigt om han vaknar på nätterna, han utvecklas och blir mer medveten. Fullt normalt. Var glad istället att de inte är 10-20 uppvaknande. Vist är de jobbigt att man inte får sova, men de är mer regel att dom vaknar om nätterna än inte.

  • daimstrut

    Helt normalt! Var glad att han sover så bra! Min femmånaders vaknar lika ofta eller mer och ammas dessutom majoriteten av gångerna. Är mitt tredje barn och ingen har sovit utan uppvak förrän i treårsåldern. Dock har antalet uppvak minskat med tiden som tur är

  • Natulcien

    Jag förstår inte riktigt problemet..? Han sover alltså 11,5 tim på natten, men skriker i sömnen ett par gånger..? Och då slutar han skrika efter ett par sekunders buffande? Det låter som en helt normal bebis som sover väldigt bra, men är inne i en fas då han sover lite oroligare..?
    Ta det lugnt och fortsätt som ni gör bara.

  • fluu
    Natulcien skrev 2014-09-17 18:57:51 följande:
    Jag förstår inte riktigt problemet..? Han sover alltså 11,5 tim på natten, men skriker i sömnen ett par gånger..? Och då slutar han skrika efter ett par sekunders buffande? Det låter som en helt normal bebis som sover väldigt bra, men är inne i en fas då han sover lite oroligare..?
    Ta det lugnt och fortsätt som ni gör bara.
    Som sover väldigt, väldigt bra.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden 5-månaders vaknar flera ggr/natt