• JustOneQuestion

    Vem ska få rummet?

    Så här ligger det till hemma hos oss:

    - Den ene har en 6-åring, den andre har en 14-åring.
    - Sexåringen bor på heltid, 14-åringen bor varannan vecka.

    Då det råder bostadsbrist där vi bor och vi inte har råd att köpa en lägenhet, så fick vi ta denna lägenhet. Den förra, en fyra, fick en chockhöjning på hyran efter att hyran legat still några år samt efter stambyte och totalrenovering av hela fastigheten. - Vi hade inte råd att bo kvar!
    Lägenheten vi nyss har flyttat till har tre rum, - öppen planlösning mellan kök och vardagsrum (riktigt kass planlösning där), ett sovrum för oss vuxna, samt ett barnrum.

    Nu är frågan; vilket av barnen ska få barnrummet? (Och nej, av olika omständigheter så kan de inte dela rum med varann).
    Vi argumenterar lika starkt båda två, för våra respektive barn.

    Argumenten lyder:

    6-åringen bor i bostaden på heltid.
    6-åringen har leksaker i överflöd och behöver ett rum för dessa, då leksakerna inte får plats någon annanstans i lägenheten.

    14-åringen bor trots allt halva sin tid i bostaden.
    14-åringen är tonåring och i stort behov av ett eget rum med dörr att stänga om sig.

    Ja, vi har kört fast, som ni kanske märker.
    Så, hur gör vi nu? - Vem ska få rummet?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-21 00:27
    På grund av den urusla planlösningen i kök-vardagsrum, så fungerar det inte för mig och den andra vuxna att flytta ut vår säng till vardagsrummet. Den får helt enkelt inte plats.
    Bäddsoffa är uteslutet då en av oss har dålig rygg.
    Frågan kvarstår: vilket av barnen ska få barnrummet?

  • Svar på tråden Vem ska få rummet?
  • Filli89
    Ess skrev 2014-09-22 20:11:36 följande:
    Och den andre prioriterar sitt barn. Det är en av baksidorna med mina och dina barn, att det kör fast eftersom det är naturligt att prioritera sitt eget barn och se till att det har det bra.
    Fast ja tycker det är synd när bonus föräldrar prioriterar sina egna barn. hade jag gett mig in i ett äktenskap där den andra partnern har barn hade jag nog försökt få det andra barnet att känna sig prioriterad ibland just för att hen inte ska känna att man behandlas så för att man inte är bio barnet. barn ska inte känna så. men så klart man alltid har mer kärlek till sitt eget barn och det är bara naturligt, men man behöver inte agera i enlighet med sina känslor!
  • Mithi

    Måste en 6-åring ha "leksaker i överflöd". Är det inte dags att rensa om ni har så mycket grejer att det inte ens får plats i ert hem? Hur hinner man ens leka med så många grejer?

    Jag tycker att 14-åringen ska ha eget rum. 

  • Penida
    Echo skrev 2014-09-22 21:04:47 följande:
    Det där är ju en helt förryckt inställning. Så om man bor vv så har man inget riktigt hem alls?
    Ja, hemskt.
    Avskyr CIO-metoder
  • Thea08

    Kanske redan föreslaget: men går det att bygga in en hörna i det största sovrummet? Så kan vuxna o 6 åring dela tills ni har råd med större? En 14 åring behöver mer privat än en 6 åring, även om man bor på halvtid.

  • Machapuchare

    Här kommer en konstruktiv lösning till: Det stora sovrummet på 9,5 kvadratmeter borde kunnas delas av till en sovalkov för föräldrasängen (2x160

  • Machapuchare

    Aha, likhetstecken funkade ej... Försöker igen:
    Här kommer en konstruktiv lösning till: Det stora sovrummet på 9,5 kvadratmeter borde kunna delas av till en sovalkov för föräldrasängen (2x160 blir 3,2 kvadratmeter) med en vägg vilket ger typ 6 kvadratmeter kvar till rum åt 6-åringen. Alla har eget rum och alla är glada! 

  • Ess
    Filli89 skrev 2014-09-22 22:26:40 följande:
    Fast ja tycker det är synd när bonus föräldrar prioriterar sina egna barn. hade jag gett mig in i ett äktenskap där den andra partnern har barn hade jag nog försökt få det andra barnet att känna sig prioriterad ibland just för att hen inte ska känna att man behandlas så för att man inte är bio barnet. barn ska inte känna så. men så klart man alltid har mer kärlek till sitt eget barn och det är bara naturligt, men man behöver inte agera i enlighet med sina känslor!
    Allas behov prioriteras när det uppkommer, både vuxnas och alla barns.
    Men när det kommer att se till en sån här sak som att det bara finns ett rum och dom utav någon anledning inte kan dela, då står ens eget barn en närmst, och man tar sitt eget barns parti.
  • Papito
    Fantasilös skrev 2014-09-22 21:01:12 följande:

    Säger som jag alltid säger: den som inte bor på heltid får ha det minsta/ sämsta rummet eller inget rum alls. Bor barnet där på heltid ska han eller hon självklart ha eget rum.


    Så om man resonerar så i båda hemmen, vem tar då ansvar för barnets psykiska välmående?

    Tänk om, tänk rätt!
  • Fantasilös

    Varför ska man ha ett rum ståendes tomt varannan vecka medans 3 andra får trängas på resten sv ytan?

  • FrauCasio
    Fantasilös skrev 2014-09-22 21:01:12 följande:

    Säger som jag alltid säger: den som inte bor på heltid får ha det minsta/ sämsta rummet eller inget rum alls. Bor barnet där på heltid ska han eller hon självklart ha eget rum.


    Jag håller egentligen med dig! MEN å andra sidan är det inte barnens fel att föräldrarna skilt sig och att de nu är tvungna att pendla mellan två hem. De är helt oskyldiga men får bära mycket skit och last själva på sina små axlar Därför är det föräldrarna, de vuxna som ska offra sig och hitta en lösning och finns ingen annan lösning så får föräldrarna i detta fall sova i köket om de så måste!
  • Ramborg
    Fantasilös skrev 2014-09-23 18:48:53 följande:

    Varför ska man ha ett rum ståendes tomt varannan vecka medans 3 andra får trängas på resten sv ytan?


    Kanske för att hans barn är lika mycket del av familjen som hennes barn?

    Om man ska resonera så, kommer ena barnet kanske få sova på en tältsäng i båda sina hem.
    42.
  • Ramborg

    Ska 14-åringen straffas för att 6-åringen har en skithög till pappa?

    För det verkar han ju vara. Eftersom han inte vill veta av sitt barn.


    42.
  • beccagranen

    jag hade försök in i det längsta att behandla och ge barnen samma. Föräldrar ta det minsta rummet, och de stora rummet kan man sätta varsinn loftsäng så att dom har sina egna utrymmen. Om det går kan man avsätta en del i vardagsrummet med ex en expeditbyrå med leksaker för 6åringen så att hen nyttjar vardagsrummet mer för lek under dagen när tonåringen bor hos er. Hela situationen är lite knivug, båda barnen har behovet av rummet. Alternativt att föräldrarna och 6åringen delar sovrum, ex våningssäng med 140 på botten och 90 i överloft. Föäldrarna sover bara i rummet, och när tonåringen inte är hemma kan 6åringen nyttja tonåringens rum.

  • Lillusen
    Fantasilös skrev 2014-09-23 18:48:53 följande:

    Varför ska man ha ett rum ståendes tomt varannan vecka medans 3 andra får trängas på resten sv ytan?


    Sånt får man helt enkelt acceptera som separerad förälder att ett rum står tomt halva tiden, annars får man helt enkelt se till att hålla ihop om det är så jobbig sak, livet går liksom inte att optimera rakt igenom.
Svar på tråden Vem ska få rummet?