• Anonym (TS)

    kfm på besök i hemmet

    Någon som har haft kfm på besök hemma gällande utmätning av egendom och kan berätta lite hur sånt går till?

  • Svar på tråden kfm på besök i hemmet
  • Kjell2
    jaghopparhögt skrev 2014-09-22 15:39:00 följande:
    Jag gissar att kfm får massor av tips hela tiden varav mindre än hälften är sanna.
    Ungefär så, eller tips som är väldigt svår/energikrävande  att följa upp.

    Om man nu får ett tips på något värdefullt, en tavla/smycke t ex. , gör hembesök, hittar inget, förnekelse. Så är nog risken stor att man släpper tipset i det läget.

    Men med lite tur finns prylarna på plats och kan utmätas.

     
  • Anonym (TS)
    Anonym (anonym) skrev 2014-09-22 15:21:52 följande:
    Inte säkert att det du kallar för saker av värde är detsamma som att sakerna har så stort värde att det lönar sig att utmäta dem.
    Kfm har gjort den bedömningen att sakerna har ett andrahandsvärde sen är det helt upp till dom på plats hemma hos personen att fastställa det.

    Jag har fått veta att kfm bara följer upp dom tips som dom finner intressanta.


  • Kjell2
    Anonym (TS) skrev 2014-09-22 16:05:46 följande:
    Kfm har gjort den bedömningen att sakerna har ett andrahandsvärde sen är det helt upp till dom på plats hemma hos personen att fastställa det.

    Jag har fått veta att kfm bara följer upp dom tips som dom finner intressanta.


    Självklart följer de inte upp ointressanta tips.


  • Anonym (TS)
    Kjell2 skrev 2014-09-22 15:54:11 följande:
    Ungefär så, eller tips som är väldigt svår/energikrävande  att följa upp.

    Om man nu får ett tips på något värdefullt, en tavla/smycke t ex. , gör hembesök, hittar inget, förnekelse. Så är nog risken stor att man släpper tipset i det läget.

    Men med lite tur finns prylarna på plats och kan utmätas.

     
    Jag har fått veta på telefon av kfm att dom bara följer upp och åker ut på förrättningar gällande dom tips dom finner intressanta.

    I detta fall kommer kfm att på plats i personens bostad fastställa om dessa saker jag tipsade kfm om har ett andrahandsvärde.

    Som jag tidigare har skrivit i denna tråd kommer kfm att ta hjälp av låssmed och polis om personen medvetet håller sig undan.

    Jag kommer sedan att få ett brev hem från kfm angående vad kfm har fastställt.


  • jaghopparhögt
    Anonym (TS) skrev 2014-09-22 16:15:53 följande:
    Jag har fått veta på telefon av kfm att dom bara följer upp och åker ut på förrättningar gällande dom tips dom finner intressanta.

    I detta fall kommer kfm att på plats i personens bostad fastställa om dessa saker jag tipsade kfm om har ett andrahandsvärde.

    Som jag tidigare har skrivit i denna tråd kommer kfm att ta hjälp av låssmed och polis om personen medvetet håller sig undan.

    Jag kommer sedan att få ett brev hem från kfm angående vad kfm har fastställt.
    Men tror du inte att snubben gömmer prylarna bara?
  • Anonym (varför?)
    Anonym (TS) skrev 2014-09-22 04:20:50 följande:
    Ja,personen är skyldig mig pengar.
    Jag fattar inte riktigt det där... Varför skulle du vara ute efter att de ska förlora sina tillgångar när personen är skyldig dig pengar? Pengarna kommer ju gå till skulderna, inte pengar som du lånat ut.
  • jaghopparhögt
    Anonym (varför?) skrev 2014-09-22 16:51:06 följande:
    Jag fattar inte riktigt det där... Varför skulle du vara ute efter att de ska förlora sina tillgångar när personen är skyldig dig pengar? Pengarna kommer ju gå till skulderna, inte pengar som du lånat ut.
    Hur tänker du nu?
    Personen är skyldig ts pengar och ts har tagit hjälp av kfm för att driva in dom.
  • Anonym (varför?)
    jaghopparhögt skrev 2014-09-22 16:52:40 följande:
    Hur tänker du nu?
    Personen är skyldig ts pengar och ts har tagit hjälp av kfm för att driva in dom.
    Borde inte personen vara skyldig bolag mm mycket större summor än ts? Och har ts skrivit kontrakt eller så med personen, så att det är ett officiellt lån?
    Hur som helst så skulle jag tro att pengarna först kommer gå till de större bolagen personen är i skuld till, inte ts.
  • Anonym (tty)
    Anonym (varför?) skrev 2014-09-22 18:40:32 följande:
    Borde inte personen vara skyldig bolag mm mycket större summor än ts? Och har ts skrivit kontrakt eller så med personen, så att det är ett officiellt lån?
    Hur som helst så skulle jag tro att pengarna först kommer gå till de större bolagen personen är i skuld till, inte ts.
    Det vet vi inget om, personen kanske bara har en skuld till ts. Och vi kan nog anta att det finns bevis för skulden eftersom kfm är inkopplat.
  • elmadumle
    Anonym (TS) skrev 2014-09-22 02:34:21 följande:
    Fast jag har redan tipsat kfm gällande dyrbara saker som personen i fråga äger vilket resulterade till att kfm kommer att denna månad göra hembesök hos personen och plocka med sig dessa dyrbara saker plus eventuella övriga dyrbara tillgångar.

    Min frågeställning gäller mer hur det går till mer rent praktiskt om personen i fråga försöker att hålla sig undan?
    Saker ska ha ett andrahandsvärde om kf ska bry sig om att sälja det, så det är inte säkert att personen ifråga får något beslagtaget.
Svar på tråden kfm på besök i hemmet