• amaliaj

    Kompisens mamma brister i sitt föräldraskap

    Hej

    Känner mig väldigt kluven och vill gärna ha råd.

    Vår son är 11 år, och en av hans bästa kompisar (A) sedan dagis har en mamma som inte klarar föräldraskapet.

    A:s föräldrar skilde sig för ca två år sedan, pappan lämnade. De har tre barn, 13,11,6 år gamla idag. Ett av barnen har asperger, det tror jag att mamman också har.

    Mamman har mått  vädligt dåligt, haft jättemycket nya sexuella kontakter, säkert en i veckan i snitt under 1,5 år. Hon har ätit antidepressiva, varit sjukskriven. Nu jobbar hon igen. Vi har inte så mkt kontakt - jag orkar inte riktigt om jag ska vara ärlig.

    Hon lämnar barnen ganska mkt vind för våg. De stora passar den lilla timmar i sträck. Hon lagar i princip aldrig mat - de får ta vad de hittar i kylen. Sonen har varit där och blivit bjuden på kalla mamma-scans-köttbullar som de äter direkt ur förpackningen till middag. Frukost sköter man själv om man vill ha.

    A är ofta halvrisigt klädd, missar aktiviteter som vi bokat, har inte ätit när han kommer hit. När hon har medd vår son på aktiviteter får hon inte ihop helheten - för ett år sedan tyckt ehon att han kunde ta bussen från centrala sthlm och hem till vår förort själv när hon blandat ihop sitt schema. När han är hos sin pappa ( de har delad vårdnad) fungerar det bättre, men pappan verkar inte bry sig över hur det fungerar hos mamman. 

    I helgen skulle sonen bowla och sova över hos A. Han åkte dit vid 16-tiden. Det slutade med att de kom över och sov hos oss ändå. Då hade de inte fått middag. A berättade att mamma varit med lillebror hela dagen så han hade inte ätit lunch heller. Vi severade mat. Han luktade dessutom illa och fick duscha...

    Killarnas lärare frågade mig i våras hur det står till, de hade honom under diksussion i elevvårdsteamet. Jag sa att jag tycker att mamman behöver stöd i föärldrarollen, att pappan fungerar bättre. Skolan föreslog att jag skulle orosanmäla till soc eftersom jag har lite mer inblick i deras privatliv - jag satt jag inte vill. Jag är hellre en resurs som A känner sig trygg hos och som föräldrarna gärna vill ha kvar som kompisfamilj. Vår son och vi gillar ju A. Tyckte skolan kunde göra anmälan. 

    Jag har inte pratat med pappan, inte heller med mamman. Civilkurage och sunt förnuft är väl att göra det - men jag tror inte det hjälper. Mamman är förskolelärare och pappan företagsledare. De är inte fattigt och inte dumma - de klarar bara inte föräldraskapet.

    Vad skulle DU göra om du var i mina skor?

  • Svar på tråden Kompisens mamma brister i sitt föräldraskap
  • Anonym (juli)

    Jag skulle göra en anonym orosanmälan till en början. Och fortsätta vara en resurs i A:s liv.

    Det låter ju på beskrivningen som föräldrarna trots allt har en hel del resurser. Med lite hjälp kan det förhoppningsvis bli mycket bättre, tillräckligt bra i alla fall.

  • Anonym (DE)

    Menar du att läraren tog upp killens hemförhållanden med dig och talade om att de diskuterade om honom på skolan? Plus att de vet hur han har det och inte själva gör anmälan till soc som de måste enligt lag?

  • amaliaj

    Jag tog upp ämnet med skolan, då frågade läraren lite. Hon var väldigt proffsig - hon sa inte något som inte kändes OK. . Jag vet ju inte vad de gjort, det disskuterad vi inte. Men hon sa att de hade koll på honom, eftesom jag tog upp ämnet. Har stort förtroende för rektorn, fröken och elevvårdsteamet. Men de vet antagligen mindre än jag om hur det fungerar hemma - A är inte en unge som pratar om det.

  • Anonym (Blöta näsan)

    Du säger till en lärare på skolan att DU tycker att " mamman behöver stöd i föärldrarollen".
    Då säger skolan att DU ska anmäla?
    Vet du, jag tror du hittar på alltihop.

    Utöver det är jag är så äckligt trött på er praktmorsor som ska lägga näsan i blöt i andras familjeförhållanden.
    Sköt dig själv för fan.

  • amaliaj

    Klart man lägger näsan i blöt till sist om ens barns bästa kompis är fel klädd för årstiden, inte får lagad mat, får vara ensam i många timmar, får barnvakta småsyskon väldigt mycket, har en mamma som man sex-missbrukar under en depression. Om ens eget barn reagerar på hemförhållanden hos sin kompis och känner sig otrygg där. När ska man ANNARS lägga sig i? Och att ta upp det anonymt med skolan är ju ett sätt att behålla avståndet så att man kan ha kvar vänskapen. Sen är det ju lika självklart att jag inte har en aning om vad skolan gjort eller ej. (Vi pratade innan sommarlovet och det har ju inte blivit bättre. Sommaren var de en månad utomlands, så då träffades barnen inte).

    Det jag vill har råd om är HUR jag lägger mig i, på bästa sätt för alla inblandade.

    Föräldrarna är trevliga och vill sina barns bästa. De gör sitt bästa, det tvivlar jag inte på. Ekonoiska resurser finns, inget missbruk. Barnen är fina och snälla. Det bara fungerar inte riktigt för dem. Tycker jag och min man. Det är givetvis vår subjektiva åsikt.

  • Anonym (DE)
    amaliaj skrev 2014-09-22 11:53:20 följande:
    Klart man lägger näsan i blöt till sist om ens barns bästa kompis är fel klädd för årstiden, inte får lagad mat, får vara ensam i många timmar, får barnvakta småsyskon väldigt mycket, har en mamma som man sex-missbrukar under en depression. Om ens eget barn reagerar på hemförhållanden hos sin kompis och känner sig otrygg där. När ska man ANNARS lägga sig i? Och att ta upp det anonymt med skolan är ju ett sätt att behålla avståndet så att man kan ha kvar vänskapen. Sen är det ju lika självklart att jag inte har en aning om vad skolan gjort eller ej. (Vi pratade innan sommarlovet och det har ju inte blivit bättre. Sommaren var de en månad utomlands, så då träffades barnen inte).

    Det jag vill har råd om är HUR jag lägger mig i, på bästa sätt för alla inblandade.

    Föräldrarna är trevliga och vill sina barns bästa. De gör sitt bästa, det tvivlar jag inte på. Ekonoiska resurser finns, inget missbruk. Barnen är fina och snälla. Det bara fungerar inte riktigt för dem. Tycker jag och min man. Det är givetvis vår subjektiva åsikt.
    Men hur har du "lagt dig i" då?  Du har ju inte gjort något? Om ni anser att killen far så illa, varför gör ni inte något då och anmäler?
  • Anonym (relation)

    Jag tror du gör en del redan nu och håller med dig, skolan får anmäla till soc om de ser problemet. Om jag uppriktigt brydde mig om barnet skulle jag nog prata med barnet och fråga om det vill ha hjälp av mig. Säga att det behöver inte förklara sig så mycket men att jag gärna ställer upp med råd och stöd kring mat, hygien och kläder. Barnet kan få fråga och jag lovar att inte ställa en massa frågor, men vill han berätta så lyssnar jag gärna och hjälper om jag kan. Om du börjar så, så kan du bli den trygga punkten som barnet kan prata med och få förtroende för, livbojen som han kommer minnas resten av sitt liv.

  • Anonym (bah)
    Anonym (Blöta näsan) skrev 2014-09-22 11:32:44 följande:

    Du säger till en lärare på skolan att DU tycker att " mamman behöver stöd i föärldrarollen".
    Då säger skolan att DU ska anmäla?
    Vet du, jag tror du hittar på alltihop.

    Utöver det är jag är så äckligt trött på er praktmorsor som ska lägga näsan i blöt i andras familjeförhållanden.
    Sköt dig själv för fan.


    Ja låt oss alla sköta oss själva. Ge fan i att det finns ungar som blir ihjälslagna eller misskötta. Så länge du får vara ifred så.
  • amaliaj

    Ja, vi bjuder in så mycket det går. Jag har skickat mamman till psykolog. Jag har sagt till henne att jag tror att hon har aspberger, hon frågade sin psykolog som föreslog en utredning, vilket jag fick veta. Sen vet jag inte vad som hänt.

    Men att coacha en förskolelärare på fina gatan i hur hon ska ta hand om sina barn är ju inte helt lätt - det vore mkt enklare om hon inte själv var "expert".

    Exempel:
    Barnen får nya kläder och dyra aktiviteter, men hon glömmer ge dem mat och tvätta dem och sätta på dem strumpor mitt i vintern... A missar jämt aktiviteter. Hon låter handikappade dottern åka själv till T-centralen med en kompis. (Kompisens mamma blev skogstokig, hon förstod inte varför kompisens mamma blev arg). Hon glömmer att hon har hand om mitt barn och lämnar honom gråtande ensam hemma i deras hem, när jag är en timme bort och han saknar hemnycklar. Listan är rätt lång.

  • Anonym (Blöta näsan)
    Anonym (bah) skrev 2014-09-22 13:00:06 följande:

    Ja låt oss alla sköta oss själva. Ge fan i att det finns ungar som blir ihjälslagna eller misskötta. Så länge du får vara ifred så.


    Detta handlar inte om mig vettu.
Svar på tråden Kompisens mamma brister i sitt föräldraskap