• Anonym (TS)

    Förstår ni inte att det är kränkande när ni erbjuder ert gamla skräp?!

    Jag är ganska fattig och har varit det länge av olika orsaker. Först som student, sedan som arbetslös och nu när jag tyvärr har en sjukersättning.

    Det finns ett fenomen i samhället som jag upplever har vuxit de senaste åren och som jag stör mig något sjukt på. Det är att man som fattig hela tiden blir erbjuden andras skräp!! Meningar som "jag har en sak till dig" (sagda med alla den godhet givaren känner), "jag rensade i linneskåpet och hittade några gamla lakan, vill du ha dem" och så min favorit "jag tänkte slänga det här, men sedan tänkte jag på dig". . . . Det är BARA KRÄNKANDE när ni håller på så!

    Jag har, trots min fattigdom, ett fint utrustat hem med fina saker som jag älskar. Jag är inte i behov att kantstötta gamla kaffekoppar, missfärgade lakan (eller ens rena lakan för den delen) eller din mormors gamla orange äggkoppar från 70-talet.

    Är det bara jag som upplever att den här givar-trenden blivit på tok för stark de senaste åren (säkert i miljöns och återvinningens fotspår), eller är det fler som stört sig på samma sak?

    Summa summarum: Sluta ge mig saker jag inte bett om! Det är bara nedvärderande och jag klarar mig bra ändå!

    PS: Mottager tacksamt tipps på saker att svara när de erbjuder som inte verkar otacksamt, men som ändå är ett bestämt NEJ!!

  • Svar på tråden Förstår ni inte att det är kränkande när ni erbjuder ert gamla skräp?!
  • Anonym (loppisfreak)

    Jag brukar ha lite dåligt samvete ibland för att jag tar emot begagnat och handlar på loppis. Jag har ju råd att köpa nytt, och det finns många som har det betydligt sämre ställt än jag och faktiskt inte har råd med nytt. Men efter att ha läst alla inlägg här, kan jag bara konstatera att det behöver jag tydligen inte alls ha.

  • Flickanx2
    Anonym (Gud) skrev 2014-09-24 17:03:26 följande:
    Har de flesta i denna tråd lässvårigheter? Ts skriver ju uttryckligen att hon är trött på att få trasiga, fläckiga lakan och kläder med hål i. Hon är trött på att få kantstötta tallrikar och sjuttiotalets slitna orangea plastiga uranvända äggkoppar. Vad förstår du inte då? Det ÄR fel att ge söndriga saker!
    Jag förstår inte varför det inte bara är att säga att hon inte vill ta emot det? Gör hon det för att vara "snäll" och blir irriterad över det får hon väl nästan skylla sig själv. Nä, tycker fortfarande att det är ett I-landsproblem. Även om jag kanske inte läste inlägget riktigt på samma sätt som endel andra...
  • Anonym (TS)
    Flickanx2 skrev 2014-09-24 18:58:41 följande:
    Jag förstår inte varför det inte bara är att säga att hon inte vill ta emot det? Gör hon det för att vara "snäll" och blir irriterad över det får hon väl nästan skylla sig själv. Nä, tycker fortfarande att det är ett I-landsproblem. Även om jag kanske inte läste inlägget riktigt på samma sätt som endel andra...
    "TS får skylla sig själv" = FLs mesta uttryck. . . . .
  • Anonym (Bakvänt)
    Anonym (Hanna) skrev 2014-09-24 15:41:23 följande:
    Jo så sant, men det är inte så enkelt som det låter. 
    Jo det är exakt så enkelt som det låter. Varför skulle det inte vara det?
  • Anonym (Gud)
    kiriaki skrev 2014-09-24 18:12:03 följande:

    Hon tar ju av etiketterna och vill ha modevisning!!!  Jag ska ge bort lite till behovande manniskor nu dock, finns manga har som inte har rad med nagot alls.. Har en hel garderob full med grejer snart 


    Jaha vad synd. Min mor köper också i land inte så fina kläder, men jag har försiktigt sagt attjag och hon inte riktigt har samma smak i barnkläder och att jag inte gillar tex bodysar med plast tryck på med tex disney figurer eller bamse och liknande. Kände mig elak men samtidigt är det slöseri med pengar då jag inte sätter på henne de kläderna (vissa köpta utomlands och de går ej att byta).
  • The past is now

    Pinsamt att ge bort /skänka saker som är fläckigt och trasigt! Men är det hel och rent så ser jag inte något problem med att både få och ge saker till någon som kan ha användning för det. Inte svårt att säga: Nej tack TS om du inte vill ha.

  • Anonym (tar emot)

    Till TS: Jag brukar tacka och ta emot. Har det varit barnkläder i helt fel storlek brukar jag sortera ut och lämna tillbaka direkt och säga att det är bättre att ge dem till någon som kan ha dem.
    Saker som jag fått och inte har användning för kan jag sälja på loppis eller ge vidare. Tycker du att det är skräp är det väl bara att slänga. Ha inte dåligt samvete över det!

  • Anonym (Samma)

    Vet exakt hur du känner dig. Har gått på soc i flera år och har 4 barn. Vi har allt vi behöver NU. Innan vi köpte möbler sov och åt vi på golven haha. Nu har vi alla möbler från MIO. Många frågar om vi vill ha kläder, leksaker (usch en annans unges snor och äckel på), porslin osv osv. Jag brukar säga att jag har men folk är ju så nedrans envisa "men det går väl åt, ta dem".

    SLÄNG SKITEN innan du får massa kackerlackor, vägglöss, pälsängrar och annat äckligt!

  • TheldaZelda

    Jag förstår dig faktiskt. Bara för man är fattigare betyder det inte att man saknar behovet att ha ett fint hem, eller få/köpa/äga saker som tilltalar en. Det kan tyckas vara en oviktig aspekt då man inte har mycket pengar att röra sig med. Men jag skulle, som fattig, hellre vara utan kantstötta porslinskoppar (om jag inte hade behov av dem) än att äga dem för ägandets skull.

    Smaken är som baken både hos fattig och rik. En enkel fråga "vill du ha...?" kan man ställa och ge mottagaren den respekt och värdighet genom att godta svaret hen ger och inte truga, för då hamnar mottagaren plötsligt i en svårfrånkommlig underlägsenhet, värre än den redan förekomna fattigdomen.

    En nära anhörig till mig hade några år då hon levde ganska fattigt, det var resultatet av en skilsmässa och hon flyttade till egen lägenhet. Hon fick möbler och saker skänkta till sig och fick handla mycket på second hand osv. Det var behövligt, hon var tacksam för att folk runt henne ställde upp och var givmilda. Men samtidigt blev hon mer deppig pga att en vuxen kvinna inte kunde reda sig själv. Min poäng är inte att ondgöra mig över de snälla människorna som hjälpte henne skapa ett hem, men mer att folk inte ska bli så överraskade över vad människors utsatta situation kan skapa för känslor, behandla medmänniskor med värdighet, låt dem ha sin stolthet, sluta truga som om mottagaren inte vet sitt eget bästa, man tar ifrån dem något mer värdefullare än pengar, man tar i från dem deras ryggrad.

    Jag vill bara poängtera; Det är helt okej att fråga och erbjuda, men inte okej att truga och inte godta ett nej. 

  • Anonym (Naaaw)

    Och den dag du blir utförsäkrad och har slut på cash är det förstås kränkande att ta emot mina och andra skattebetalares pengar i form av socialbidrag, så du avstår...? Nej, trodde väl det. Konstigt att det aldrig är lika kränkande...

    Sluta lipa, säg bara ifrån! Konflikträdda människor har jag svårt för, det är tur ni har FL att gråta ut på.

Svar på tråden Förstår ni inte att det är kränkande när ni erbjuder ert gamla skräp?!