• Anonym (TS)

    Förstår ni inte att det är kränkande när ni erbjuder ert gamla skräp?!

    Jag är ganska fattig och har varit det länge av olika orsaker. Först som student, sedan som arbetslös och nu när jag tyvärr har en sjukersättning.

    Det finns ett fenomen i samhället som jag upplever har vuxit de senaste åren och som jag stör mig något sjukt på. Det är att man som fattig hela tiden blir erbjuden andras skräp!! Meningar som "jag har en sak till dig" (sagda med alla den godhet givaren känner), "jag rensade i linneskåpet och hittade några gamla lakan, vill du ha dem" och så min favorit "jag tänkte slänga det här, men sedan tänkte jag på dig". . . . Det är BARA KRÄNKANDE när ni håller på så!

    Jag har, trots min fattigdom, ett fint utrustat hem med fina saker som jag älskar. Jag är inte i behov att kantstötta gamla kaffekoppar, missfärgade lakan (eller ens rena lakan för den delen) eller din mormors gamla orange äggkoppar från 70-talet.

    Är det bara jag som upplever att den här givar-trenden blivit på tok för stark de senaste åren (säkert i miljöns och återvinningens fotspår), eller är det fler som stört sig på samma sak?

    Summa summarum: Sluta ge mig saker jag inte bett om! Det är bara nedvärderande och jag klarar mig bra ändå!

    PS: Mottager tacksamt tipps på saker att svara när de erbjuder som inte verkar otacksamt, men som ändå är ett bestämt NEJ!!

  • Svar på tråden Förstår ni inte att det är kränkande när ni erbjuder ert gamla skräp?!
  • TigerLilySwe

    Du har en bra poäng i din trådstart och sätter fingret på nåt intressant. Att ge och få är en intressant diskussion utifrån vilka behov det är som styr. Det är en komplex fråga precis som maten, att äta, bli bjuden, trugas, neka, bli kränkt, bli bekräftad osv. Ett intressant förhållningssätt och en klok princip är Röda Korsets princip: du ger aldrig skor till någon som inte bett om skor. Tänkvärt och riktigt.

  • TigerLilySwe

    Du har en bra poäng i din trådstart och sätter fingret på nåt intressant. Att ge och få är en intressant diskussion utifrån vilka behov det är som styr. Det är en komplex fråga precis som maten, att äta, bli bjuden, trugas, neka, bli kränkt, bli bekräftad osv. Ett intressant förhållningssätt och en klok princip är Röda Korsets princip: du ger aldrig skor till någon som inte bett om skor. Tänkvärt och riktigt.

  • ulfsas
    TheldaZelda skrev 2014-09-25 13:59:01 följande:
    Det är inte det det handlar om, vad som är skräp ligger i betraktarens öga. Men om man som mottagare inte vill ha och säger nej då ska givaren inte truga och tycka det är otacksamt. Och det är väl skillnad på ge "lätt använda barnkläder från Ralph Lauren" och gammalt kantstött plast från 70-talet. Kan det i sig inte säga något om givaren? Du verka ge bort sådant som är vettigt, fortfarande fint och dugligt/helt och rent, medans de som ger bort krackelerat porslin och gamla fläckiga lakan.... kanske borde ta sig en tankeställare.
    OK. Då förstår jag. Är det sådan ''skit'' vi talar om så är jag helt med på att man säger nej tack.

    Exempelvis har jag en Krups combo kaffe/espressobryggare som jag vill bli av med då jag köpt en ny vanlig bryggare. Den är inte trasig eller ful men några år gammal. Tror de fortfarande säljs som nya. Jag är för lat för Blocket men för ''snål'' för att kasta den. Får väl bli Myrorna igen. Då kommer den till någon nytta i några år åtminstone innan slutliga skroten.
    De säger att Chuck Norris är tuff. Jag vet inte ens vem hon är?!
  • Farah Vidal
    Utflykt i verkligheten skrev 2014-09-25 16:26:11 följande:
    Om "vi nu kommit så här långt"? Du får det att låta som att vi har en relation sen tidigare. Nåväl, det lär ju vara lättare än att fokusera på sakfrågan...
    Det gjorde jag. Synd att du inte kan acceptera andras uppfattningar på sakfrågan. Jag kommer definitivt inte att backa bara för att du vill det, men den drömmen har väl ganska många här och om det inte fungerar, då anmäler man dem som tycker annorlunda för OT-kommentarer och det fungerar i varje fall, eftersom moderatorerna här ändå bara reagera utan att veta vad de egentligen reagerar på.
  • ulfsas
    Utflykt i verkligheten skrev 2014-09-25 14:34:05 följande:
    Jo då, i allra högsta grad.
    Själv fick jag en hylla som färgen var avskavd på, hyllorna satt inte fast och saknade skruvar,  den var väldigt smutsig och hade limrester på sig.

    Personen i fråga som gav bort den var nog mer intresserad av att få den utburen ur sin lägenhet än att hjälpa mig som ensamstående mamma.

    Och nej, helt lätt är det inte alla gånger att säga ifrån. Beroende på vad för slags relation man har till personen i fråga så kanske man inte vill riskera att han/hon blir ledsen eller sårad.

    Det vi eftersträvar i den här tråden är att de som väljer att ge bort något faktiskt ser till att objektet i fråga är helt, rent och inte missfärgat eller liknande. Och sen faktiskt kan ta ett nej och inte trugar så den tilltänkte mottager inte känner sig tvingad till slut att ta emot grejen/erna.
    Himmel o pannkaka. Jag skulle skämmas om jag skulle ge bort sådant. Sådant går till sopen här.
    De säger att Chuck Norris är tuff. Jag vet inte ens vem hon är?!
  • Anonym (TS)
    Anonym (nej) skrev 2014-09-25 13:43:17 följande:
    Jag är inte så kunnig inom det området. Är det så att sjukersättning är tänkt att du skall ha resten av livet fram till pensionen? Jag blir nyfiken på vad som gör att man som ung (eller är du inte så ung?) får denna form av ersättning.
    Svår psykisk sjukdom i mitt fall.
  • Lindsey Egot the only one
    TheldaZelda skrev 2014-09-25 13:59:01 följande:
    Det är inte det det handlar om, vad som är skräp ligger i betraktarens öga. Men om man som mottagare inte vill ha och säger nej då ska givaren inte truga och tycka det är otacksamt. Och det är väl skillnad på ge "lätt använda barnkläder från Ralph Lauren" och gammalt kantstött plast från 70-talet. Kan det i sig inte säga något om givaren? Du verka ge bort sådant som är vettigt, fortfarande fint och dugligt/helt och rent, medans de som ger bort krackelerat porslin och gamla fläckiga lakan.... kanske borde ta sig en tankeställare.
    Jag håller med. Om man kommer och säger "jag tänkte slänga denna" och sedan försöker truga på det på andra ser jag det som att de inte orkar åka till tippen själva.

    Mina svärföräldrar i ett nötskal. Vi får ALLT som de inte vill ha längre och min man tar emot det tyvärr för att månaden efteråt åka med det till tippen för vi har redan sängar, köksmöbler, skrivbord osv och får faktiskt inte plats med mer och det passar inte in heller.
  • Utflykt i verkligheten
    Farah Vidal skrev 2014-09-25 17:58:09 följande:
    Det gjorde jag. Synd att du inte kan acceptera andras uppfattningar på sakfrågan. Jag kommer definitivt inte att backa bara för att du vill det, men den drömmen har väl ganska många här och om det inte fungerar, då anmäler man dem som tycker annorlunda för OT-kommentarer och det fungerar i varje fall, eftersom moderatorerna här ändå bara reagera utan att veta vad de egentligen reagerar på.
    Ett gott råd till dig är ju att slappna av lite. Du kommer in i tråden på ett rätt otrevligt sätt som ger uppfattningen att du inte har läst mer än trådstarten.

    Mina drömmar involverar definitivt inte någon här på fl. Du verkar rätt bitter vännen. Om skon inte passar så kanske det är dags att röra sig till ett annat forum. Du verkar ju inte direkt trivas här.

    Dagens tips till dig, alldeles gratis - Andas! Kyss
  • Anonym (Pepp)
    Anonym (TS) skrev 2014-09-25 13:37:34 följande:
    Min personlighet (vem jag är)
    Mitt barn
    Min fil. mag.
    Mitt fina hem
    Min duktiga hund
    Min begåvning (intelligens)
    Mitt starka engagemang i en viss förening där jag gjort mycket för utsatta
    Att jag är så duktig på att sy
    Att jag är bra på att lyssna och hjälpa andra
    Att jag är bra på att baka
    Att jag har en framgångsrik blogg
    Att jag ofta får höra att jag är snäll
    Att jag har så fint hår
    Att jag är så fördomsfri
    Att jag lever som en god kristen
    Att jag har god smak

    Vill du höra mer eller räcker det?!
  • Anonym (Pepp)
    Anonym (Sopa) skrev 2014-09-25 13:28:36 följande:
    Vad har du att vara stolt över? Din sjukpension?
    Jag hoppas att jag slipper träffa människor som du när jag så småningom blir sjukpensionär. Jag har jobbat heltid hela livet och betalat in skatt. Jag jobbar heltid nu också och kommer att göra det så långt det går. Tyvärr har jag en kronisk sjukdom som gradvis bryter ner min kropp. Den är helt obotlig och det finns inte ens någon bromsmedicin som hjälper. Jag vet att jag inte kommer att kunna jobba fram till pensionen utan kommer att bli sjukskriven på heltid den dagen min kropp inte lyder mig längre. Jag hoppas kunna stanna kvar på arbetsmarknaden åtminstone tills jag fyller 50, men det är inte säkert att det blir så. Blir jag värdelös sedan? Ska jag skämmas för att jag har blivit kroniskt sjuk och behöver sjukpension för att få mat för dagen? Borde jag göra som ett par andra med min diagnos, nämligen åka ner till en självmordsklinik i Schweiz så att skattebetalarna slipper mig?
  • ica
    Anonym (Pepp) skrev 2014-09-26 08:51:27 följande:
    Jag hoppas att jag slipper träffa människor som du när jag så småningom blir sjukpensionär. Jag har jobbat heltid hela livet och betalat in skatt. Jag jobbar heltid nu också och kommer att göra det så långt det går. Tyvärr har jag en kronisk sjukdom som gradvis bryter ner min kropp. Den är helt obotlig och det finns inte ens någon bromsmedicin som hjälper. Jag vet att jag inte kommer att kunna jobba fram till pensionen utan kommer att bli sjukskriven på heltid den dagen min kropp inte lyder mig längre. Jag hoppas kunna stanna kvar på arbetsmarknaden åtminstone tills jag fyller 50, men det är inte säkert att det blir så. Blir jag värdelös sedan? Ska jag skämmas för att jag har blivit kroniskt sjuk och behöver sjukpension för att få mat för dagen? Borde jag göra som ett par andra med min diagnos, nämligen åka ner till en självmordsklinik i Schweiz så att skattebetalarna slipper mig?
    Det är snarare de som har behov att se ner på andra människor som bör skämmas. För att de är små omogna individer som inte använder sin hjärna till att tänka efter och inte har utvecklat sin empati.
  • Anonym (nej)
    Anonym (TS) skrev 2014-09-25 21:23:35 följande:
    Svår psykisk sjukdom i mitt fall.
    Ja, den måste vara svår om man inte räknar med att du skall kunna jobba mer någonsin. Beklagar.


  • Anonym (nej)
    ulfsas skrev 2014-09-25 17:55:48 följande:
    Exempelvis har jag en Krups combo kaffe/espressobryggare som jag vill bli av med då jag köpt en ny vanlig bryggare. Den är inte trasig eller ful men några år gammal. Tror de fortfarande säljs som nya. Jag är för lat för Blocket men för ''snål'' för att kasta den. Får väl bli Myrorna igen. Då kommer den till någon nytta i några år åtminstone innan slutliga skroten.
    Åh, en sådan skulle jag behöva, men har inte råd att köpa just nu :)

    (jag menar inte att tigga till mig din, men vill visa att någon kan bli väldigt glad för den med)
  • Anonym (...)

    Om du kan tänka dig att: Känna smärta varje sekund från förstörda diskkotor, hittills 19 år, tills dess du dör för det inte går att operera. Vara bunden i sängen då du inte klarar av att hålla dig upprätt. Tappa dig själv på urin för det funkar inte naturligt. Sova ett par timmar i stöten för smärtan väcker dig. Äta morfin varje dag för att om du inte gjorde det skulle smärtan göra att du skulle slänga dig framför tåget. Ha som högsta önskan att kunna sitta en hel måltid med dina barn istället för att vandra runt med tallriken och äta eller ligga och äta. Om du kan tänka dig det så byter jag med dig omedelbums! Kan ju kanske locka med en sjukersättning där du får klara dig med ca 3000:-


    Anonym (Sopa) skrev 2014-09-25 13:28:36 följande:

    Vad har du att vara stolt över? Din sjukpension?


  • TheldaZelda
    Anonym (nej) skrev 2014-09-26 21:16:22 följande:
    Åh, en sådan skulle jag behöva, men har inte råd att köpa just nu :)

    (jag menar inte att tigga till mig din, men vill visa att någon kan bli väldigt glad för den med)
    Så tyken du är! Hade du gjort denna poäng även om det gällt ett slitet och urtvättat överkast? Har det ändå inte rätt tydligt framgått i tråden att det INTE är fel att ge bort/skänka saker??? Utan HUR man ger bort och ibland, som sagt inte inser när det är opassande föremål (som urtvättat/håliga/okomplett osv)
  • Anonym (nej)
    TheldaZelda skrev 2014-09-26 22:32:21 följande:
    Så tyken du är! Hade du gjort denna poäng även om det gällt ett slitet och urtvättat överkast? Har det ändå inte rätt tydligt framgått i tråden att det INTE är fel att ge bort/skänka saker??? Utan HUR man ger bort och ibland, som sagt inte inser när det är opassande föremål (som urtvättat/håliga/okomplett osv)
    Nu var det inte dig jag vände mig till, utan till ufsas, och det utan att vara det minsta tyken. Det verkar som om det finns personer här som inte vågar ge bort sina saker för att de skall uppfattas som skräp.
    Varför var det inte tyket av dem som var intresserade av ts orangea äggkoppar?
    Hade det varit ett urtvättat överkast hade jag sagt "nej tack" för det behöver jag inte. Jag hade inte blivit kränkt, och inte tyckt det varit svårt att säga nej.
  • Smile1
    Stårschan skrev 2014-09-23 15:02:56 följande:

    "Tack, det var snällt att du tänkte på mig, men jag har faktiskt redan allt jag behöver."


    (Y)
    Sparappen helt enkelt.
  • Anonym (Pepp)
    Anonym (...) skrev 2014-09-26 22:32:02 följande:

    Om du kan tänka dig att: Känna smärta varje sekund från förstörda diskkotor, hittills 19 år, tills dess du dör för det inte går att operera. Vara bunden i sängen då du inte klarar av att hålla dig upprätt. Tappa dig själv på urin för det funkar inte naturligt. Sova ett par timmar i stöten för smärtan väcker dig. Äta morfin varje dag för att om du inte gjorde det skulle smärtan göra att du skulle slänga dig framför tåget. Ha som högsta önskan att kunna sitta en hel måltid med dina barn istället för att vandra runt med tallriken och äta eller ligga och äta. Om du kan tänka dig det så byter jag med dig omedelbums! Kan ju kanske locka med en sjukersättning där du får klara dig med ca 3000:-


    Jag stör mig på alla empatilösa som tror att det är lyxigt att vara permanent sjukskriven.
  • Anonym (liza)

    Jag skänker ofta bort saker men är rädd för att uppfattas som att jag prackar på andra mitt skräp. Därför annonserar jag ut under bortskänkes i lokaltidningen eller blocket. Så är det bara de som vill ha som hör av sig. På det sättet kränks ingen.

    Ett tips i all enkelhet till er andra.

    Det jag kan störa mig på då när jag har annons ute är hur många som faktiskt begär att man ska köra eller posta sakerna till dem och att detta också skulle vara gratis. Trots att jah annonserar i lokalblad så hör folk utan bil och körkort av sig som bor tjugo mil bort. Sånt är trist.

  • Anonym (...)
    Anonym (Pepp) skrev 2014-09-29 15:19:23 följande:

    Jag stör mig på alla empatilösa som tror att det är lyxigt att vara permanent sjukskriven.


    Ja jag med! Tror dom att man har gjort ett eget val, att man väljer att leva i ett helvete?
Svar på tråden Förstår ni inte att det är kränkande när ni erbjuder ert gamla skräp?!