• Anonym (TS)

    Förstår ni inte att det är kränkande när ni erbjuder ert gamla skräp?!

    Jag är ganska fattig och har varit det länge av olika orsaker. Först som student, sedan som arbetslös och nu när jag tyvärr har en sjukersättning.

    Det finns ett fenomen i samhället som jag upplever har vuxit de senaste åren och som jag stör mig något sjukt på. Det är att man som fattig hela tiden blir erbjuden andras skräp!! Meningar som "jag har en sak till dig" (sagda med alla den godhet givaren känner), "jag rensade i linneskåpet och hittade några gamla lakan, vill du ha dem" och så min favorit "jag tänkte slänga det här, men sedan tänkte jag på dig". . . . Det är BARA KRÄNKANDE när ni håller på så!

    Jag har, trots min fattigdom, ett fint utrustat hem med fina saker som jag älskar. Jag är inte i behov att kantstötta gamla kaffekoppar, missfärgade lakan (eller ens rena lakan för den delen) eller din mormors gamla orange äggkoppar från 70-talet.

    Är det bara jag som upplever att den här givar-trenden blivit på tok för stark de senaste åren (säkert i miljöns och återvinningens fotspår), eller är det fler som stört sig på samma sak?

    Summa summarum: Sluta ge mig saker jag inte bett om! Det är bara nedvärderande och jag klarar mig bra ändå!

    PS: Mottager tacksamt tipps på saker att svara när de erbjuder som inte verkar otacksamt, men som ändå är ett bestämt NEJ!!

  • Svar på tråden Förstår ni inte att det är kränkande när ni erbjuder ert gamla skräp?!
  • Anonym (Naaaw)

    Förresten - vad då "ni"? Jag har inte erbjudit dig något gammalt skräp. Använd rätt form. Jag känner mig för fan kränkt!

  • Anonym (Bakvänt)
    Anonym (Naaaw) skrev 2014-09-25 05:10:00 följande:

    Förresten - vad då "ni"? Jag har inte erbjudit dig något gammalt skräp. Använd rätt form. Jag känner mig för fan kränkt!


    Haha klockrent! :)
  • Anonym (TS)
    Anonym (Naaaw) skrev 2014-09-25 05:07:33 följande:

    Och den dag du blir utförsäkrad och har slut på cash är det förstås kränkande att ta emot mina och andra skattebetalares pengar i form av socialbidrag, så du avstår...? Nej, trodde väl det. Konstigt att det aldrig är lika kränkande...

    Sluta lipa, säg bara ifrån! Konflikträdda människor har jag svårt för, det är tur ni har FL att gråta ut på.


    Man blir inte utförsäkrad från sjukersättning.
  • Sussi64
    Anonym (TS) skrev 2014-09-23 14:57:35 följande:

    Jag är ganska fattig och har varit det länge av olika orsaker. Först som student, sedan som arbetslös och nu när jag tyvärr har en sjukersättning.

    Det finns ett fenomen i samhället som jag upplever har vuxit de senaste åren och som jag stör mig något sjukt på. Det är att man som fattig hela tiden blir erbjuden andras skräp!! Meningar som "jag har en sak till dig" (sagda med alla den godhet givaren känner), "jag rensade i linneskåpet och hittade några gamla lakan, vill du ha dem" och så min favorit "jag tänkte slänga det här, men sedan tänkte jag på dig". . . . Det är BARA KRÄNKANDE när ni håller på så!

    Jag har, trots min fattigdom, ett fint utrustat hem med fina saker som jag älskar. Jag är inte i behov att kantstötta gamla kaffekoppar, missfärgade lakan (eller ens rena lakan för den delen) eller din mormors gamla orange äggkoppar från 70-talet.

    Är det bara jag som upplever att den här givar-trenden blivit på tok för stark de senaste åren (säkert i miljöns och återvinningens fotspår), eller är det fler som stört sig på samma sak?

    Summa summarum: Sluta ge mig saker jag inte bett om! Det är bara nedvärderande och jag klarar mig bra ändå!

    PS: Mottager tacksamt tipps på saker att svara när de erbjuder som inte verkar otacksamt, men som ändå är ett bestämt NEJ!!


    Jag har också hel sjukersättning så det är lite knapert men tycker det är jättebra och snällt att folk frågar om det är något jag skulle vara intresserad av innan det slängs, de tänker på mig.
  • Anonym (?)

    varför inte ta emot allt du kan och kommer över, bunkra det, sen har du loppis en gång i halvåret :D ? 

  • Anonym (tack)
    Anonym (TS) skrev 2014-09-23 14:57:35 följande:

    Jag är ganska fattig och har varit det länge av olika orsaker. Först som student, sedan som arbetslös och nu när jag tyvärr har en sjukersättning.

    Det finns ett fenomen i samhället som jag upplever har vuxit de senaste åren och som jag stör mig något sjukt på. Det är att man som fattig hela tiden blir erbjuden andras skräp!! Meningar som "jag har en sak till dig" (sagda med alla den godhet givaren känner), "jag rensade i linneskåpet och hittade några gamla lakan, vill du ha dem" och så min favorit "jag tänkte slänga det här, men sedan tänkte jag på dig". . . . Det är BARA KRÄNKANDE när ni håller på så!

    Jag har, trots min fattigdom, ett fint utrustat hem med fina saker som jag älskar. Jag är inte i behov att kantstötta gamla kaffekoppar, missfärgade lakan (eller ens rena lakan för den delen) eller din mormors gamla orange äggkoppar från 70-talet.

    Är det bara jag som upplever att den här givar-trenden blivit på tok för stark de senaste åren (säkert i miljöns och återvinningens fotspår), eller är det fler som stört sig på samma sak?

    Summa summarum: Sluta ge mig saker jag inte bett om! Det är bara nedvärderande och jag klarar mig bra ändå!

    PS: Mottager tacksamt tipps på saker att svara när de erbjuder som inte verkar otacksamt, men som ändå är ett bestämt NEJ!!


    Jag är en otacksam sl#na och är inte intresserad?
  • Anonym (TS)
    Anonym (tack) skrev 2014-09-25 13:15:25 följande:
    Jag är en otacksam sl#na och är inte intresserad?
    Det är möjligt att jag är otacksam, men måste man vara så TACKSAM för allt jämt då? Det är så typiskt här i (det Lutherska) Sverige att man ska göra sig liten, inte förhäva sig, inte vara stolt och inte minst, man ska vara TACKSAM för allt.

    Men tänk om det inte ens är en sund inställning? Tänk om vi skulle må bättre av att höja våra krav och känna oss mer stolta? Mer som i andra länder?
  • Anonym (Sopa)
    Anonym (TS) skrev 2014-09-25 13:24:30 följande:
    Det är möjligt att jag är otacksam, men måste man vara så TACKSAM för allt jämt då? Det är så typiskt här i (det Lutherska) Sverige att man ska göra sig liten, inte förhäva sig, inte vara stolt och inte minst, man ska vara TACKSAM för allt.

    Men tänk om det inte ens är en sund inställning? Tänk om vi skulle må bättre av att höja våra krav och känna oss mer stolta? Mer som i andra länder?
    Vad har du att vara stolt över? Din sjukpension?
  • Utflykt i verkligheten
    Anonym (Sopa) skrev 2014-09-25 13:28:36 följande:
    Vad har du att vara stolt över? Din sjukpension?
    Misstänker att det är precis den här inställningen som gör att en del ger bort sitt skit till sin medmänniskor som har det sämre ekonomiskt. "Du är ju bara skit, så därför förtjänar du skit". Härlig inställning.

    Så vad har man att vara stolt över då om man inte har rejält med pengar...
    Sin personlighet? Hög moral? Hjälpsam? Omtänksam? Hänsynsfull? Smart? Snabb?
    Eller är det bara kapital som räknas?
  • Anonym (nej)
    Anonym (TS) skrev 2014-09-25 13:24:30 följande:
    Det är möjligt att jag är otacksam, men måste man vara så TACKSAM för allt jämt då? Det är så typiskt här i (det Lutherska) Sverige att man ska göra sig liten, inte förhäva sig, inte vara stolt och inte minst, man ska vara TACKSAM för allt.

    Men tänk om det inte ens är en sund inställning? Tänk om vi skulle må bättre av att höja våra krav och känna oss mer stolta? Mer som i andra länder?
    Att vara tacksam på låtsas är inget att sträva efter. Då känner man sig förminskad.
    Att däremot vara äkta tacksam är en trevlig känsla, som man blir glad av.
    Jag antar att det kommer med personlighet och är svårt att öva in, men man kan träna på att ändra inställning till livet.
Svar på tråden Förstår ni inte att det är kränkande när ni erbjuder ert gamla skräp?!