• PPeelen

    Vems fel vid krock?

    Hej!

    Jag råkade ut för en krock idag. En annan bil körde in i min bil i en cirkulationsplats i Stockholm. Närmare bestämd cirkulationsplatsen nedanför Västra Skogen som pampaslänken ansluter till. 

    Jag är väldigt säker på att det är motparten som är vållande, men vill ändå fråga här för säkerhetsskull... jag är ju inte direkt någon trafik- eller försäkringsexpert. Se bild för förklaring. Jag är blåa strecket, motparten röd. 

    Jag kör på vänster körfält från Västra Skogen/Solna håller mot cirkulationsplatsen, kör in på cirkulationsplatsen på vänster körfält och tar första utfart från cirkulationsplatsen in på pampaslänken. 
    Motparten kör strax bakom mig, döda vinkeln till en börja, på höger körfält. Kör in på cirkulationsplatsen på höger körfält och tänker ta andra utfarten mot E4/E20 (alltså kör mot höger). 

    Krock sker då, förstås, när jag tänker lämna cirkulationsplatsen och kör in på höger körfält (och blinkar! trots jag inte behöver då jag kör rakt fram).

    Såhär anledningen till varför jag anser att motparten år vållande. Skylt innan cirkulationsplatsen visar att man får:
    I höger körfält:
     - Köra rakt fram in på Pampaslänken
    i vänster körfält:
     - Köra rakt fram in på Pampaslänken
     - Ta 2:a utfart mot E4/E20
     - Ta 3:e utfart mot Posten



    Eftersom jag körde i vänsterkörfält följde jag trafikanordningen, medans motparten i högerkörfält inte gjorde det. 
    Nu är det ingen diskussion mellan motparten och mig; annat än att det första han sa är "Ja, det här var ju inte mitt fel!", vilket jag tillrättavisade honom på och vi tillsammans gick och tittade på skylten. Men ändå undrar jag, för säkerhetsskull: 
    har jag rätt, eller glömmer jag bort om något? 

    Mvh,
    Paul Peelen


    krock
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-23 22:20
    *menade förstås att han kör mot vänster, inte höger.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-23 22:29
    Jag kör inte ut på höger körfält, utan jag kör ut på vänster körfält vilket gör att jag korsar cirkulationsplatsens högra körfält (vilket man måste göra när man lämnar en cirkulationsplats). Jag fortsätter alltså på vänster körfält precis som jag gjord när jag kom in på cirkulationsplatsen.
  • Svar på tråden Vems fel vid krock?
  • PPeelen
    Aniiee skrev 2014-09-23 23:14:42 följande:
    Två fel gör inte ett rätt....
    Visst är det så. Det har du helt rätt i.
  • Bebis92

    Enligt skyltarna så är det den röda bilens fel. Eftersom höger körfält bara får användas vid färd rakt fram. Och eftersom man får använda både höger och vänster vid färd rakt fram (vilket är bra om man man vill svänga vänster efter cirkulations platsen) så har du inte vad jag kan förstå gjort något fel här! Den röda bilen skulle legat i vänster körfält vilket den inte gjorde.

  • Haskel

    Det bör vara röd bils fel, alltså inte TS.
    Enligt trafikplatsens utformning bör det ha varit heldraget streck mellan filerna vid avfarten. Oavsett varifrån man kommer i den rondellen, ska man ligga i ytterfil om man INTE  ska svänga av där TS Svängde av. Den som alltså bytte fil, var den andra bilen. Den skulle ha lämnat företräde åt TS, då han ämnade byta fil för att svänga vänster.
    Detta är ingen fyrvägsrondell.

  • PPeelen
    Haskel skrev 2014-09-23 23:20:53 följande:

    Det bör vara röd bils fel, alltså inte TS.
    Enligt trafikplatsens utformning bör det ha varit heldraget streck mellan filerna vid avfarten. Oavsett varifrån man kommer i den rondellen, ska man ligga i ytterfil om man INTE  ska svänga av där TS Svängde av. Den som alltså bytte fil, var den andra bilen. Den skulle ha lämnat företräde åt TS, då han ämnade byta fil för att svänga vänster.
    Detta är ingen fyrvägsrondell.


    Jag vet ej om det har funnits sådan vägmarkering just vid utfarten. Kollar jag på bilderna som ser det lite ut som att det har funnit... men att det mesta inte längre är kvar. 



    Samt (med en bil, som ironiskt nog heller inte följer anvisningarna):
  • Haskel
    PPeelen skrev 2014-09-23 23:30:44 följande:
    Jag vet ej om det har funnits sådan vägmarkering just vid utfarten. Kollar jag på bilderna som ser det lite ut som att det har funnit... men att det mesta inte längre är kvar. 

    Samt (med en bil, som ironiskt nog heller inte följer anvisningarna):
    Fel av mig. Det har inte/bör inte har funnits heldragen vägmarkering. Men däremot långsträckad. Man får svänga vänster, från högerfilen, på samma sätt som man får byta fil eller korsa en väg. MEN men ska dock lämna företräde för vänsterfilen.

    Kan dock tänkas att den andra bilisten klarar sig från ansvar då vägmarkering saknas. Du kommer dock inte lastas för det.
  • PPeelen
    Haskel skrev 2014-09-23 23:44:35 följande:
    Fel av mig. Det har inte/bör inte har funnits heldragen vägmarkering. Men däremot långsträckad. Man får svänga vänster, från högerfilen, på samma sätt som man får byta fil eller korsa en väg. MEN men ska dock lämna företräde för vänsterfilen.

    Kan dock tänkas att den andra bilisten klarar sig från ansvar då vägmarkering saknas. Du kommer dock inte lastas för det.
    ok. Jag hoppas du har rätt; för min egen del men givetvis även för den andra bilägarens del. Jag är förstås ute efter att jag inte kommer att lastas för det, men önskar givetvis honom inte heller något ont. =)

    Tack för bra information!
  • LiIIenora

    Om blå streck hade legat i höger fil redan före den kom ut ur rondellen så skulle nog ingen olycka ske. 


    Israel was given to the Jews by God.
  • LiIIenora

    Jag tittar på beskrivningen igen och gör ett förtydligande, om blå linje hade legat i ytterfil så hade det förmodligen slutat annorlunda. Den röda ser ut att ha kört rätt.


    Israel was given to the Jews by God.
  • EllanEriksson

    Vadå inte behöver blinka?! Man ska blinka när man ska ut ur en rondell, det är när du ska in du inte behöver blinka? Sen ska man väl lägga sig i det högra körfältet när man ska ut ur en rondell? Du får bara vara i det vänstra om du ska åt "vänster". Du skulle ha vart i det högra till att börja med. Jag tror tyvärr du åker på det ... :/

  • EllanEriksson

    Vadå inte behöver blinka?! Man ska blinka när man ska ut ur en rondell, det är när du ska in du inte behöver blinka? Sen ska man väl lägga sig i det högra körfältet när man ska ut ur en rondell? Du får bara vara i det vänstra om du ska åt "vänster". Du skulle ha vart i det högra till att börja med. Jag tror tyvärr du åker på det ... :/

Svar på tråden Vems fel vid krock?