• Noran

    Olyckor varje dag

    Vår son är 2 år och 8 månader. Han har varit blöjfri ca 3 månader nu. Vi och dagis sätter honom på pottan ungefär en gång i timmen och det kommer nästan alltid kiss så på så sätt går det bra.

    Men han säger aldrig till att han behöver kissa och verkar inte heller känna att han behöver. Ibland missar vi och det blir olyckor. Ibland går det bra ett par dagar, men ibland flera olyckor samma dag.

    Dagis säger att det är bara att kämpa på och att det kommer snart. Jag börjar bli lite orolig hur det ska gå sen när han börjar med overall.

    Hur hade du gjort? Några tips?

  • Svar på tråden Olyckor varje dag
  • Malima

    Iom att han varit utan blöja ett tag är det ju inte läge att ta tillbaka den...
    Spontant tänker jag att han kanske inte är direkt kissnödig när han sitter på pottan varje timme. Han lär sig aldrig koppla ihop nån kissnödighetskänslan med lättnaden som blir när man kissar( på toaletten/ pottan) Hinner han kissa på sig om ni drar ut lite på kisseriet?

  • sextiotalist

    Han är möjligtvis blöjfri, men han är inte torr. När vi (vår grabb var ett år äldre) släppte blöjan, så var det ytterst sällan olyckor, visst hände det, när han var nyvaken och inte hann fram eller så.
    Nåja, en del vill forcera fram utvecklingen.

  • helene 355
    sextiotalist skrev 2014-10-15 20:04:01 följande:

    Han är möjligtvis blöjfri, men han är inte torr. När vi (vår grabb var ett år äldre) släppte blöjan, så var det ytterst sällan olyckor, visst hände det, när han var nyvaken och inte hann fram eller så.
    Nåja, en del vill forcera fram utvecklingen.


    jag tog bort blöjan när pojken var 11 månader dagtid och rutinpottade, gått jättebra än om olyckor hänt i bland från 14-15 månader har de nästan aldrig varit problem att åka iväg flera timmar och handla och sånt utan olyckor, på natten tog vi bort blöjan innan 18 månader och gått bra de med. de är inte att forcera utan att kommunicera och hitta tecken och signaler som jag och min man kan läsa av våran son så har han inte behövt ha blöja. 
  • helene 355

    ts gör som förskolan säger och kör på, de är väl bara att tvätta overallen om olyckor händer :)

  • sextiotalist
    helene 355 skrev 2014-10-15 20:07:37 följande:
    jag tog bort blöjan när pojken var 11 månader dagtid och rutinpottade, gått jättebra än om olyckor hänt i bland från 14-15 månader har de nästan aldrig varit problem att åka iväg flera timmar och handla och sånt utan olyckor, på natten tog vi bort blöjan innan 18 månader och gått bra de med. de är inte att forcera utan att kommunicera och hitta tecken och signaler som jag och min man kan läsa av våran son så har han inte behövt ha blöja. 
    En del barn är tydliga andra är det inte. Ingen, inte ens vårt barn visste när han skulle kissa. Vi hade honom ofta utan blöjor under dagtid och han visste inte ens att han hade kissat själv
    Jag själv var, enligt mamma, blöjfri redan vid två, men fortfarande som 4-5-åring så hände det olyckor varje dag. 
    Natttorrhet har med hormoner att göra och inget som man kan påverka
  • Noran
    Malima skrev 2014-10-15 19:50:37 följande:

    Iom att han varit utan blöja ett tag är det ju inte läge att ta tillbaka den...
    Spontant tänker jag att han kanske inte är direkt kissnödig när han sitter på pottan varje timme. Han lär sig aldrig koppla ihop nån kissnödighetskänslan med lättnaden som blir när man kissar( på toaletten/ pottan) Hinner han kissa på sig om ni drar ut lite på kisseriet?


    Jag har tänkt tanken också. Han kissar inte alltid på sig om vi drar ut på det och det händer att vi låter det gå 2 timmar mellan. Men som sagt många olyckor blir det och ju längre vi väntar desto fler olyckor.
  • Noran
    sextiotalist skrev 2014-10-15 20:04:01 följande:

    Han är möjligtvis blöjfri, men han är inte torr. När vi (vår grabb var ett år äldre) släppte blöjan, så var det ytterst sällan olyckor, visst hände det, när han var nyvaken och inte hann fram eller så.
    Nåja, en del vill forcera fram utvecklingen.


    Tyvärr finns det en del lata föräldrar nu för tiden som tycker det är bekvämt med blöja och inte orkar jobba med potträning.
  • lisa86

    Min dotter är exakt lika gammal som din son och vi har nyligen börjat pott-träna henne. Än så länge går hon bara utan blöja när vi är hemma, och olyckor sker. Men Bara när hon har byxor och trosor på. Får hon gå med rumpan bar känner hon själv när hon är kissnödig. Kan det vara något att prova för er en period? Så han lär sig att känna själv..det är ju en stor vana att bryta ändå.

  • Pajama

    För våra två lossnade det inte förrän jag slutade påminna och ta initiativet till att de skulle sätta sig på pottan/toan. När de fick ta ansvaret själva under några dagar började de känna efter och gå dit själva. Men som sagt, det tog några dagar för sonen och någon vecka för dottern att börja fixa det självmant och många olyckor blev det.
    Sonen var äldre när han slutade med blöja, men så blev övergången mycket kortare när han väl löst koden, färre olyckor.
    Jag påminde i början, slutade sedan och lämnade över till dem själva. Påminde bara om vi skulle åka nånstans eller sova. Gick det lång tid emellan kunde jag fråga dottern om hon behövde. Sa hon nej så accepterade jag det. 5 minuter senare hade hon ofta kissat på sig! Hon lärde sig det, så när jag frågade och hon sa nej, ropade hon oftare redan efter 10 sekunder "kissa"!
    Hon har nu varit blöjfri 3 månader och det sker fortfarande olyckor ibland. Var tredje / var fjärde dag, sällsynta fall flera gånger per dag. Men det går bättre och bättre!
    Jag tror att du måste våga låta sonen få ta ansvaret för detta!

  • sextiotalist
    Noran skrev 2014-10-15 22:51:47 följande:
    Tyvärr finns det en del lata föräldrar nu för tiden som tycker det är bekvämt med blöja och inte orkar jobba med potträning.
    Jag skulle nog säga tvärtom, lata föräldrar pottränar sitt barn tidigt, för det är 10 ggr jobbigare med ett blöjbarn än ett barn som sköter detta själv
Svar på tråden Olyckor varje dag