• MammaochSon

    Är det OK för er partner att fira Nyår utan er?

    Är det OK om er partner vill åka iväg på en resa med grabbarna över nyår? Eller fira med sina kompisar på annan plats än du?
    Blir ni ledsna eller OK med det?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det OK för er partner att fira Nyår utan er?
  • Stårschan
    Påven Johanna skrev 2014-10-31 08:45:23 följande:
    Jag ska inte svara för "Nevermind" men jag kan svara för mig själv och jag ser min man också som min bästa vän. Men det är - för mig - inte samma sak som att jag måste fira alla högtider med honom, min bästa vän, make och älskare. Jag förstår inte ens vad du menar med det? Firar du alltid ihop med bästisarna, eller vad då?

    Nja, på sätt och vis, eftersom min man är min bästis Skrattande. Men jag ska inte göra mig dum, för det var ju inte det du menade. Innan honom firade jag i och för sig alltid med bästa kompisen - och eventuella respektivar man råkade ha.

    De som är friare vill gärna beskriva det som att man sitter ihop vid höften när man envisas med att fira storhelger ihop, och nånting ligger det väl i det. I och med att vi är ett etablerat par så skulle jag se det som väldigt märkligt om till exempel bara den ena av oss blev bjuden på exempelvis ett bröllop. Jag skulle också se det som märkligt om någon av oss på eget bevåg förslog att han/hon skulle hitta på något eget just över en storhelg. Kanske är det för att man är ifrån varandra så pass mycket ändå, att man räknar med att få umgås när det är storhelg. Sen är de ju förstås olika viktiga. Jag tror till exempel knappast att någon av oss skulle tvingas åka på jobbresa över påsk, men däremot är det ju mycket möjligt att det skulle hända vid midsommar, sportlov eller någon annan "högtid" som är välkänd i Sverige men som inte är speciell utomlands, och då är det förstås OK att splitta på sig.

    Nyår är väl mittemellan partyhelg med kompisar och uppesittarkväll med familj. Jag skulle tycka att vi hade väldigt märkliga kompisar om de hade tänkt ha nyårsparty utan att bjuda oss som par. Att inte barnen skulle bjudas ser jag inget märkligt med. Men det är väl kanske för att man har blivit äldre och känner att var sak har sin tid. Och tiden för att åka på partyresa ensam utan partner är numera absolut inte över jul eller nyår.
  • Påven Johanna
    Stårschan skrev 2014-10-31 09:06:54 följande:

    Nja, på sätt och vis, eftersom min man är min bästis Skrattande. Men jag ska inte göra mig dum, för det var ju inte det du menade. Innan honom firade jag i och för sig alltid med bästa kompisen - och eventuella respektivar man råkade ha.

    De som är friare vill gärna beskriva det som att man sitter ihop vid höften när man envisas med att fira storhelger ihop, och nånting ligger det väl i det. I och med att vi är ett etablerat par så skulle jag se det som väldigt märkligt om till exempel bara den ena av oss blev bjuden på exempelvis ett bröllop. Jag skulle också se det som märkligt om någon av oss på eget bevåg förslog att han/hon skulle hitta på något eget just över en storhelg. Kanske är det för att man är ifrån varandra så pass mycket ändå, att man räknar med att få umgås när det är storhelg. Sen är de ju förstås olika viktiga. Jag tror till exempel knappast att någon av oss skulle tvingas åka på jobbresa över påsk, men däremot är det ju mycket möjligt att det skulle hända vid midsommar, sportlov eller någon annan "högtid" som är välkänd i Sverige men som inte är speciell utomlands, och då är det förstås OK att splitta på sig.

    Nyår är väl mittemellan partyhelg med kompisar och uppesittarkväll med familj. Jag skulle tycka att vi hade väldigt märkliga kompisar om de hade tänkt ha nyårsparty utan att bjuda oss som par. Att inte barnen skulle bjudas ser jag inget märkligt med. Men det är väl kanske för att man har blivit äldre och känner att var sak har sin tid. Och tiden för att åka på partyresa ensam utan partner är numera absolut inte över jul eller nyår.
    Ja, för mig får folk förstås sitta fast i vilken kroppsdel de vill. Jag menade bara att man kan ha sin partner som sin bästa vän och ändå inte tycka att det är hela världen eller ens något mer än en bagatell att inte fira alla högtider tillsammans. 
  • nevermind
    Påven Johanna skrev 2014-10-31 08:45:23 följande:
    Jag ska inte svara för "Nevermind" men jag kan svara för mig själv och jag ser min man också som min bästa vän. Men det är - för mig - inte samma sak som att jag måste fira alla högtider med honom, min bästa vän, make och älskare. Jag förstår inte ens vad du menar med det? Firar du alltid ihop med bästisarna, eller vad då?
    +1

    Tack.
  • nevermind

    Undrar vad en del härinne tycker om att min sambo inte ska fira jul med mig... Och inte heller med sin familj för han vill inte. Han firar istället jul med sina tre bästa vänner, precis som förra året.

  • LaFontaine
    nevermind skrev 2014-10-31 09:44:40 följande:

    Undrar vad en del härinne tycker om att min sambo inte ska fira jul med mig... Och inte heller med sin familj för han vill inte. Han firar istället jul med sina tre bästa vänner, precis som förra året.


    Är han nöjd med det? Är du nöjd med det? Om svaret är ja på båda frågorna är väl ert upplägg utmärkt.

    Till skillnad från dig skiter jag högaktningsfullt i hur andra lägger upp sina förhållande, så länge alla parter mår bra av det.  
  • Stårschan
    nevermind skrev 2014-10-31 09:44:40 följande:

    Undrar vad en del härinne tycker om att min sambo inte ska fira jul med mig... Och inte heller med sin familj för han vill inte. Han firar istället jul med sina tre bästa vänner, precis som förra året.


    Jag tycker att det är ovanligt, men om ni båda tycker att det är en bra lösning så är det ju bara att tuta och köra. Hoppas att ni båda får en trevlig jul!
  • Anonym (G)

    Jag vet aldrig talat inte. Har aldrig haft anledning att fundera över det, och kommer nog aldrig att få.

    Vi firar nyår med kompisar, samma varje år. Sedan har ingen av oss kompisgäng där det skulle hända, att de får för sig att sticka iväg bara killar eller tjejer över nyår. I de kretsar vi umgås så firar man tillsammans som par med andra par/familjer eller sina egna familjer.

    Däremot under andra tidpunkter på året, så kan både jag och mannen åka iväg med andra för egna aktiviteter, t ex golfresor. Vi delar även oss nästa år under semestern, där mannen sticker iväg med sonen och åker skidor, medan jag och dottern sticker till London.

  • vampyria2
    nevermind skrev 2014-10-31 08:34:46 följande:
    Sitta ensam? Har du inga andra vänner?
    Hm klart att jag har men jag menade ensamma i från varandra och efter som vi är helt överens om detta så är det inte ens nått som är ett problem för oss...vi förbjuder absolut inte varandra att göra nått annat men vi vill inte göra det efter som det är viktigt för oss båda att fira alla högtider tillsammans som en familj.


  • london

    Hur man reagerar beror säkert för många hur bakgrunden ser ut.
    Min man gör ALDRIG något för sig själv; han unnar sig extremt sällan något, han reser inte (förutom med mig och då är det efter påtryckningar av mig), han går aldrig ut eller hittar sällan på saker som gör att han är bortrest med sina vänner. Skulle han för en gångs skull haka på något och det råkar vara över nyår så skulle jag verkligen bli glad för hans skull och tycka att det var toppen!
    Klart jag vill fira med min make, jag är noga med högtider i övrigt och spenderar helst min tid med honom överlag, men jag unnar honom verkligen att resa iväg om han vill det!

  • längtan94

    Det beror ju på :)
    I år kommer jag vara gravid/nyförlöst under själva nyår och är jag fortf gravid så visst får han åka iväg men får samtidigt vara beredd på att bebis kan få för sig att komma! men då kommer ju jag hålla mig till släkt/nära vänner som kan hjälpa mig ifall nått skulle ske:) och har bebis kommit, så ja då får han väll dra iväg om han vill det, ja kommer iaf va upptagen med bebis och sova :')

    Med andra ord : har värkarna börjat så kan han glömma att han åker någonstans, är bebis i magen eller utanför så är de på eget ansvar :)

  • Anonym (Eget liv)
    Anonym (Frugan) skrev 2014-10-30 19:49:18 följande:

    Absolut inte och han skulle aldrig bli så knäpp att han kom på tanken heller! Är man sambo/gifta firar man alla såna högtider ihop.  Det är ju en del varför man vill vara gift,att ha nån att tillbringa ledig tid,semester,jul och sånt med.


    Du kanske är gift för att slippa vara ensam men det betyder inte att alla är det. Jag har inte en partner som snuttefilt. Jag vill dela mitt liv med just den människan och därför har jag skapat en plats åt honom i mitt liv. Det betyder inte att vi måste spendera varenda dag tillsammans.

    Jag har andra människor i mitt liv jag också vill fira högtider med, så ibland gör vi det på varsitt håll. Han tycker inte att det är lika kul att dricka cocktails med mina vänner som jag gör, alltså följer han inte med. Jag gillar inte att sitta i någon stuga och skryta om fiskar jag har fångat, så jag följer inte med. 

    Det vore ju helt olidligt om alla man älskar ska vara med på allt man gör.
  • Jw83

    Min make är fri att åka på resa om han vill. Vi har aldrig stoppat varandra och sitter inte ihop i varandra. MEN vi har hittills aldrig firat något på olika håll, det har bara inte blivit så. Vi har väldigt mycket gemensamma intressen. Vi trivs också bäst ihop med varandra :) Tråkigt kanske, men så är det ;) Vi har många vänner och både ett aktivt umgänge och en aktiv fritid. Men de flesta vännerna är gemensamma och intressena gör vi tillsammans.

    Vi är ifrån varandra största delen av dagen när vi jobbar och då saknar vi varandra och vill umgås när vi är lediga.

    Men återigen, om någon av oss vill resa iväg själv så är det helt ok. Vi skulle vara glada för varandras skull och tycka att det var roligt :)

  • En blå giraff

    Om min man skulle vilja det någon gång så skulle det vara OK. Men jag har svårt att tänka mig det. För oss är det naturligt att vi firar nyår tillsammans. Han är sällan ute med kompisar för att festa utan de fiskar i så fall eller går på bio. Festar vi så gör vi det tillsammans.

Svar på tråden Är det OK för er partner att fira Nyår utan er?