• Marlean

    Hjälp de svältande i de Eboladrabbade länderna!

    Ebolan har lamslagit flera länder på ett sätt många inte tänker på. Då människor uppmanas att hålla sig inomhus, skolorna stänger och lärare inte får sina löner stannar ekonomin i dessa länder av. Det innebär att människor dör av svält utan att det kommer fram i media! 

    Själv råkade jag av en händelse snubbla över en bild på en pojke i en grupp på Facebook som var gravt undernärd. Pojken heter Prince, är 1år och 7 månader och han bor med sin syster Princess som är 4år och sin mamma Mamie som är 35år och pappa Paul som är 48år. Paul är arbetslös och Mamie försöker överleva på att sälja begagnade kläder, men sedan Ebolan kom till landet prioriterar ingen kläder i första hand och hon har har inte råd med mat för dagen.

    Som ni kan se på Princes armar är det inte säkert att han klarar sig. Hans mage och fötter är svullna av sjukdomen kwashiokor som är en proteinbristsjukdom som en del fattiga råkar ut för pga. svält.

    Snälla hjälp familjer som Mamies! Om ni vill så kan jag hjälpa er komma i kontakt direkt med familjer som denna som behöver hjälp NU! 

    Själv såg jag bilden på Prince för 4 dagar sedan och han är så svag att det inte är säkert att han klarar sig trots att jag genom hans snälla grannes hjälp förde över pengar till mat igår och han och hans familj fick maten idag. 

    Det jag vill säga är väl i slutändan: Det räcker inte med att trycka "like" på Facebook, man måste AGERA och göra något åt denna fruktansvärda situation! 

    Och här är Prince med lite av maten mina pengar kunde ge. 

  • Svar på tråden Hjälp de svältande i de Eboladrabbade länderna!
  • Marlean

    P.S. Ni som är bra på att söka kan säkert själva hitta facebookgrupper för Liberia, Sierra Leone och Guinea etc. Men hör av er om ni vill veta vilka som är schyssta nog att få mina pengar sent igår kväll och redan idag hade köpt all mat till familjen och tagit både bilder och video (och visat en bild på mig till familjen).

  • Frontline

    Varför just i dom områden som är drabbade av ebola för?
    Svält finns väl på så många andra ställen med...


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Aniiee
    Frontline skrev 2014-10-31 00:58:43 följande:

    Varför just i dom områden som är drabbade av ebola för?
    Svält finns väl på så många andra ställen med...


    Lägger till: Varför först nu? Samma områden som drabbats av ebola har varit fattiga i hela vår livstid. 

    Den grymma sanningen är väl att Prince och hans familj hade varit lika fattiga, med eller utan ebola. 
    The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • Marlean

    Frontline Visst finns svält i övriga länder med, men ebolakrisen lamslår dessa länders hela ekonomi och mediabevakningen fokuserar enbart (den lilla som når ut ur landet) på ebolaoffren.

  • Marlean
    Aniiee skrev 2014-10-31 01:02:54 följande:
    Lägger till: Varför först nu? Samma områden som drabbats av ebola har varit fattiga i hela vår livstid. 

    Den grymma sanningen är väl att Prince och hans familj hade varit lika fattiga, med eller utan ebola. 
    Nej faktiskt inte. Och det är anledningen till varför hans syster Princess fortfarande inte visar så tydliga tecken på svält. Tidigare gick det att få arbete lättare då människor hade ett "normalt" shoppingbeteende. 
  • Aniiee
    Marlean skrev 2014-10-31 01:05:29 följande:
    Nej faktiskt inte. Och det är anledningen till varför hans syster Princess fortfarande inte visar så tydliga tecken på svält. Tidigare gick det att få arbete lättare då människor hade ett "normalt" shoppingbeteende. 
    Nu var kanske inte Prince och hans familj personligen poängen jag var ute efter.....
    The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • Frontline
    Aniiee skrev 2014-10-31 01:23:04 följande:
    Nu var kanske inte Prince och hans familj personligen poängen jag var ute efter.....
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Tow2Mater
    Aniiee skrev 2014-10-31 01:02:54 följande:
    Lägger till: Varför först nu? Samma områden som drabbats av ebola har varit fattiga i hela vår livstid. 

    Den grymma sanningen är väl att Prince och hans familj hade varit lika fattiga, med eller utan ebola. 

    Det är ju sjillnad på fattig och fattig. Många som idag svälter ihjäl skulle kanske klarat sig innan, men med allt ebolan for med sig i samhället de lever i, påverkar det dem mycket mera om mojligheter att kopa/sälja forsvinner och samhällen lamslås. Det är en sån tragedi, många barn blir också foräldralosa till direkt foljd.

  • Nikan

    Hur går det till, hur kommer du i kontakt med dem? Hur vet man att pengarna kommer fram, och att det inte är flera personer som får samma bilder på barn med mat? 

    Visst är det du som tipsat om kartonger till hoppets stjärna? Min ligger påbörjad här hemma :)

  • Marlean
    Nikan skrev 2014-10-31 12:50:55 följande:

    Hur går det till, hur kommer du i kontakt med dem? Hur vet man att pengarna kommer fram, och att det inte är flera personer som får samma bilder på barn med mat? 

    Visst är det du som tipsat om kartonger till hoppets stjärna? Min ligger påbörjad här hemma :)


    Hej Nikan!
    Jo det är jag som tipsat om kartongen till Hoppets stjärna, men tyvärr vet jag inte hur de ska göra med dem i år. :( De slutade ta emot sådana förra året då de ville att alla skulle köpa en kartong istället, men man kan väl hoppas att de börjar igen. Det var ju en trevlig tradition.

    Jag kom i kontakt med den här familjen via en facebook grupp. Det var en amerikansk organisation som tidigare har hjälpt funktionsnedsatta människor som hade behov av rullstolar etc. Men som situationen är nu försöker de hjälpa alla som är i behov av hjälp. Jag beundrar att de stannar kvar trots att situationen ser ut så som den gör. Det är det inte alla organisationer som gjort. 

    Jag vet att mina pengar kom fram eftersom jag skickade dem dagen innan, fick kvitto på att de var uttagna och bild på mig själv med familjen och matvarorna och jag kommer få inscannade kvitton på allt och eventuellt en videofilm där maten ges, om den kan bli uppladdad. 

    Eftersom dessa bilder är helt nya (har enbart pratat med killen som hjälper mig hjälpa familjen i ca en vecka, men han är en väldigt seriös poolioskadad man) och de inte uttryckligen bad om hjälp till denna familj (jag erbjöd mig) tror jag inte man återanvänder bilderna till andra. Pengarna skickades i förrgår (och kommer fram på en minut) och togs ut igår morses och den här maten vet jag är nyinköpt igår.  
  • Marlean

    Som utlovat kom idag en 7 minuter lång video av när familjen får maten. Pappa Paul höll lille Prince och förklarade att det var omöjligt att få den sjukhusvård som han behöver just nu. I bakgrunden hör man Mamie hosta värre än en vanlig förkylning. Princess ser nyfiket på och de går igenom vilken mat de har fått.

  • Frontline
    Marlean skrev 2014-10-31 23:19:06 följande:
    Som utlovat kom idag en 7 minuter lång video av när familjen får maten. Pappa Paul höll lille Prince och förklarade att det var omöjligt att få den sjukhusvård som han behöver just nu. I bakgrunden hör man Mamie hosta värre än en vanlig förkylning. Princess ser nyfiket på och de går igenom vilken mat de har fått.
    Ok ja dom var ju inte ensamma runt om i världen som var utan bra sjukvård eller bra mat idag...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Frontline
    Marlean skrev 2014-10-31 23:26:54 följande:
    Frontline Nej men det är därför vi måste försöka hjälpa.
    Ja hjälpa kan man göra men som jag skrev tidigare så finns svälten i många länder och inte bara där Ebolan finns just nu..
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Marlean

    Självklart inte, men jag ville betona att den där blivit förvärrad och att detta lätt glöms av. 

  • Marlean

    Vi måste förstå hur privilegierade vi är här i Sverige och jag tänker så här: Om vi alla hjälper en annan familj i världen eller kanske två, ja tänk vilken bättre och mer rättvist fördelad värld det skulle bli.

Svar på tråden Hjälp de svältande i de Eboladrabbade länderna!