• Heidi 603

    Min åsikt! Ni är tröga

    Okej nu är jag så arg att jag håller på att explodera!!! Varför i hela helvete blir ni gravida om ni sen bara vill ha KS?!?! Och om ni inte får det så tänker ni på självmord, kan inte knyta an till bebisen etc.. Ni är så jävla tröga! Ni vet exakt vad graviditet och förlossning innebär innan ni bestämmer er för att skaffa barn!! Att barnet sen ska bli lidande med risker att bli skadad eller förlora mamma BARA FÖR ATT HON INTE FICK KS!! Hör ni hur ni låter? Min åsikt är att ni är inte lämpliga föräldrar! Det är ert barn det handlar om och ni borde fan växa upp och tänka en extra gång innan ni skaffar barn!! Skiter fullständigt vad ni tycker om mig nu utan detta är min åsikt och jag vet att många på detta forumet håller med mig men vågar inte säga det eller är tvungna att vara anonyma.. Blir så trött på det

  • Svar på tråden Min åsikt! Ni är tröga
  • ylva12

    Jag är helt för att kvinnor själva ska få välja förlossningssätt och tror tom det skulle vara lönsamt för samhället ekonomiskt. Barn generellt gynnar Sveriges ekonomi och jag tror fler barn skulle födas om man som kvinna kunde välja kejsarsnitt. Jag vet flera som avstått från fler barn eller väntat för länge innan de vågat sig på en förlossning igen och därför inte fått de antal barn de önskat. Jag tycker även landstingsbekostad IVF ska bli generösare och tror även detta skulle gynna samhället ekonomiskt på sikt. I jämförelse med den skatt de flesta svenskar hinner betala under en livstid är kostnaden för ett kejsarsnitt eller IVF-behandling ingenting.

  • Anonym (Kanske din dotter?)
    ylva12 skrev 2014-11-12 13:40:47 följande:

    Jag är helt för att kvinnor själva ska få välja förlossningssätt och tror tom det skulle vara lönsamt för samhället ekonomiskt. Barn generellt gynnar Sveriges ekonomi och jag tror fler barn skulle födas om man som kvinna kunde välja kejsarsnitt. Jag vet flera som avstått från fler barn eller väntat för länge innan de vågat sig på en förlossning igen och därför inte fått de antal barn de önskat. Jag tycker även landstingsbekostad IVF ska bli generösare och tror även detta skulle gynna samhället ekonomiskt på sikt. I jämförelse med den skatt de flesta svenskar hinner betala under en livstid är kostnaden för ett kejsarsnitt eller IVF-behandling ingenting.


    Fast nu är det ju så att skatten ska gå till så mycket annat så att lyxoperationer nog får stryka på foten.
  • ylva12
    Anonym (Kanske din dotter?) skrev 2014-11-12 14:58:08 följande:
    Fast nu är det ju så att skatten ska gå till så mycket annat så att lyxoperationer nog får stryka på foten.
    Min poäng är att skatten från dessa barn skulle utebli helt då de inte föds om man inte bekostar operation eller behandling för kvinnan. Alltså förlorar man pengar på att neka kvinnor denna hjälp.
  • Anonym (hmm)
    Anonym (Kanske din dotter?) skrev 2014-11-12 14:58:08 följande:

    Fast nu är det ju så att skatten ska gå till så mycket annat så att lyxoperationer nog får stryka på foten.


    Bara för att kolla, hur många sådana här "lyxoperationer" tror du görs per år i Sverige?
  • weasley

    Enligt socialstyrelsen är det ca 8% av alla kejsarsnitt som görs "på moderns önskan", och kejsarsnitt står för ca 17-18% av totala antalet förlossningar.


    http://www.socialstyrelsen.se/SiteCollectionDocuments/nationella-indikationer-kejsarsnitt-moderns-onskan.pdf

    Om min matematik stämmer (rätta mig gärna, är ingen matteexpert) så är det ca 1600 barn per år som föds med planerat snitt "på moderns önskan. Inga jättehissnande siffror kan jag tycka.

    Hur jag räknat:
    det föddes ca 113 000 barn i sverige 2013, 18% (då är det högt räknat) av dessa föddes med kejsarsnitt. Det är alltså totalt 20340 barn. 8% av dessa 20340 barn föddes på moderns önskan, vilket bör bli 1627,2 barn.

  • Anonym (hmm)
    weasley skrev 2014-11-12 17:42:25 följande:

    Enligt socialstyrelsen är det ca 8% av alla kejsarsnitt som görs "på moderns önskan", och kejsarsnitt står för ca 17-18% av totala antalet förlossningar.

    www.socialstyrelsen.se/SiteCollectionDocuments/nationella-indikationer-kejsarsnitt-moderns-onskan.pdf

    Om min matematik stämmer (rätta mig gärna, är ingen matteexpert) så är det ca 1600 barn per år som föds med planerat snitt "på moderns önskan. Inga jättehissnande siffror kan jag tycka.

    Hur jag räknat:

    det föddes ca 113 000 barn i sverige 2013, 18% (då är det högt räknat) av dessa föddes med kejsarsnitt. Det är alltså totalt 20340 barn. 8% av dessa 20340 barn föddes på moderns önskan, vilket bör bli 1627,2 barn.


    Tack för infon! Jag visste det där. Jag ville bara testa "Kanske din dotter"s kunskaper i ämnet. Innan man börjar hojta om "lyxoperationer" ska man ju ha lite på fötterna (vilket jag inte tror att h*n har). Och får man tro mångas reaktioner här så verkar de leva i vanföreställningen att det är de förlossningsrädda som kraschar hela statsbudgeten med sin egoism... :-/ När sanningen är att det är VF med komplikationer som kostar de STORA pengarna.
  • Anonym (h)
    Anonym (Kanske din dotter?) skrev 2014-11-12 14:58:08 följande:
    Fast nu är det ju så att skatten ska gå till så mycket annat så att lyxoperationer nog får stryka på foten.
  • Voodoodoll
    Anonym (Kanske din dotter?) skrev 2014-11-12 14:58:08 följande:
    Fast nu är det ju så att skatten ska gå till så mycket annat så att lyxoperationer nog får stryka på foten.
    Det är ingen lyxoperstion.
  • ylva12
    Anonym (hmm) skrev 2014-11-12 18:53:47 följande:
    Tack för infon! Jag visste det där. smile5.gif Jag ville bara testa "Kanske din dotter"s kunskaper i ämnet. Innan man börjar hojta om "lyxoperationer" ska man ju ha lite på fötterna (vilket jag inte tror att h*n har). Och får man tro mångas reaktioner här så verkar de leva i vanföreställningen att det är de förlossningsrädda som kraschar hela statsbudgeten med sin egoism... :-/ När sanningen är att det är VF med komplikationer som kostar de STORA pengarna.
  • Anonym (h)
    Anonym (hmm) skrev 2014-11-12 18:53:47 följande:
    Tack för infon! Jag visste det där. Jag ville bara testa "Kanske din dotter"s kunskaper i ämnet. Innan man börjar hojta om "lyxoperationer" ska man ju ha lite på fötterna (vilket jag inte tror att h*n har). Och får man tro mångas reaktioner här så verkar de leva i vanföreställningen att det är de förlossningsrädda som kraschar hela statsbudgeten med sin egoism... :-/ När sanningen är att det är VF med komplikationer som kostar de STORA pengarna.
    Även om vaginala förlossningar med komplikationer kostar de stora pengarna slutar långt ifrån alla förlossningar med komplikationer.

    I Sverige finns det som sagt ingen lag som stödjer att kvinnan helt själv kan välja kejsarsnitt utan det är alltid ansvarig läkare som i slutänden bestämmer.

    I vissa länder utanför Sverige kan kvinnor "köpa sig" kejsarsnitt.


Svar på tråden Min åsikt! Ni är tröga