• Anonym (Anonym)

    Ger jättesmå bröst bröstmjölk?

    Typ små obefintliga bröst, ger dessa mindre bröstmjölk än större/normala bröst?

  • Svar på tråden Ger jättesmå bröst bröstmjölk?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Stl saknar betydelse) skrev 2014-11-23 13:01:21 följande:

    Storleken saknar betydelse, det gäller även bröst. Jag har små bröst och har ammat mina tre barn utan problem. Mina pyttesmå bröst har genererat alldeles tillräckligt med mjölk för att föda upp tre barn. Ammade alla i 9 månader.

    Har vänner som har stora bröst som också ammat utan problem men jag har också vänner med stora bröst som inte kunnat amma. Har ingen vän med små bröst som haft problem att amma men jag är övertygad om att det finns även de med små bröst som kan få problem med amning.

    Med andra ord: storleken saknar betydelse.


    Ja men du måste ju presentera skillnander baserat på en större urvalsgrupp. Inte en slutsats du dragit i din bekantskapskrets.
  • Anonym (Jhjb)

    Som jag har förstått det kan man få större problem om man har stora bröst.

    Finns mer massa som är ivägen när mjölken ska fram.

    Men alla är vi olika.

    Mamma hade mjölk i två veckor, sedan var det inte tillräckligt ( b-kupa före och efter )

  • Anonym (Stl saknar betydelse)
    Anonym (Anonym) skrev 2014-11-23 13:07:03 följande:

    Ja men du måste ju presentera skillnander baserat på en större urvalsgrupp. Inte en slutsats du dragit i din bekantskapskrets.


    Varför måste jag det? Hur stor urvalsgrupp vill du ha? Och hur vet du hur stor min bekantskapskrets är? Eller vilka jag valt att involvera i "mitt" urval?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Stl saknar betydelse) skrev 2014-11-23 13:15:48 följande:
    Varför måste jag det? Hur stor urvalsgrupp vill du ha? Och hur vet du hur stor min bekantskapskrets är? Eller vilka jag valt att involvera i "mitt" urval?
    Dumskalle! Om du drar slutsatser på en så liten grupp handlar det ju om indivuduella skillnader.
  • dirty88
    Anonym (Stl saknar betydelse) skrev 2014-11-23 13:15:48 följande:
    Varför måste jag det? Hur stor urvalsgrupp vill du ha? Och hur vet du hur stor min bekantskapskrets är? Eller vilka jag valt att involvera i "mitt" urval?
    För att ditt utlägg helt saknar värde när den bara är baserad på ett fåtal personer.
    Hade du haft en grundläggande förståelse för vetenskap hade du själv insett detta.
  • Anonym (big boob)
    Anonym (Stl saknar betydelse) skrev 2014-11-23 13:01:21 följande:

    Storleken saknar betydelse, det gäller även bröst. Jag har små bröst och har ammat mina tre barn utan problem. Mina pyttesmå bröst har genererat alldeles tillräckligt med mjölk för att föda upp tre barn. Ammade alla i 9 månader.

    Har vänner som har stora bröst som också ammat utan problem men jag har också vänner med stora bröst som inte kunnat amma. Har ingen vän med små bröst som haft problem att amma men jag är övertygad om att det finns även de med små bröst som kan få problem med amning.

    Med andra ord: storleken saknar betydelse.


    Anonym (Anonym) skrev 2014-11-23 13:07:03 följande:
    Ja men du måste ju presentera skillnander baserat på en större urvalsgrupp. Inte en slutsats du dragit i din bekantskapskrets.

    Jag får väl styrka iakttagelsen med fler exempel från MITT liv och därmed göra urvalsgruppen större. Min mamma med pyttesmå bröst hade mjölk i överflöd. Jag som själv har stora bröst har inte haft tillräckligt till mina egna barn.

    Naturligtvis säger det ingenting om generella förhållanden. Men OM små bröst i snitt ger mindre mjölk - vilket jag alltså inte vet om de gör - säger det hur som helst ingenting om hur det kommer att fungera i det enskilda fallet. Om just du har pyttesmå bröst kanske du ändå kan producera massor av mjölk. Det finns helt enkelt inget sätt att veta i förväg.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (big boob) skrev 2014-11-23 13:29:15 följande:
    Anonym (Anonym) skrev 2014-11-23 13:07:03 följande:
    Ja men du måste ju presentera skillnander baserat på en större urvalsgrupp. Inte en slutsats du dragit i din bekantskapskrets.

    Jag får väl styrka iakttagelsen med fler exempel från MITT liv och därmed göra urvalsgruppen större. Min mamma med pyttesmå bröst hade mjölk i överflöd. Jag som själv har stora bröst har inte haft tillräckligt till mina egna barn.

    Naturligtvis säger det ingenting om generella förhållanden. Men OM små bröst i snitt ger mindre mjölk - vilket jag alltså inte vet om de gör - säger det hur som helst ingenting om hur det kommer att fungera i det enskilda fallet. Om just du har pyttesmå bröst kanske du ändå kan producera massor av mjölk. Det finns helt enkelt inget sätt att veta i förväg.
    Jag är helt övertygat av ett större bröstvolym ger större mjölkkapacitet. Inte minst när man jämför C-kupade bröst mot A-kupade eller platta.
  • Ann Cistrus
    Anonym (Anonym) skrev 2014-11-23 13:34:55 följande:
    Jag är helt övertygat av ett större bröstvolym ger större mjölkkapacitet. Inte minst när man jämför C-kupade bröst mot A-kupade eller platta.
    Egentligen är det kanske så att de större brösten ger mer bröstmjölk än de mindre men eftersom även de mindre ger tillräckligt för att föda upp ett spädbarn så blir frågeställningen bara intressant om man planerar att donera bröstmjölk eller om man bara är allmänt intresserad av att veta... 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Anonym (Anonym)
    Ann Cistrus skrev 2014-11-23 13:38:59 följande:
    Egentligen är det kanske så att de större brösten ger mer bröstmjölk än de mindre men eftersom även de mindre ger tillräckligt för att föda upp ett spädbarn så blir frågeställningen bara intressant om man planerar att donera bröstmjölk eller om man bara är allmänt intresserad av att veta... 
    Man kanske resonerar desto mer desto bättre. Det borde man göra.
  • dirty88
    Det lilla jag googlade gav svar åt båda hållen men de flesta svar lutar åt att storlek inte har betydelse för hur mycket mjölk man producerar. Vi har dock fortfarande ingen slutsats.

    En av de få som hävdade att stora bröst ger mer mjölk menade att små bröst inte har lika mycket lagringskapacitet och måste därför amma oftare vilket jag tyckte var intressant.
Svar på tråden Ger jättesmå bröst bröstmjölk?