Inlägg från: Anonym (Anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym)

    Ger jättesmå bröst bröstmjölk?

    Typ små obefintliga bröst, ger dessa mindre bröstmjölk än större/normala bröst?

  • Svar på tråden Ger jättesmå bröst bröstmjölk?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Jag) skrev 2014-11-23 11:30:33 följande:

    Ja? Märklig fråga


    Det ger alltså mindre mjölk än normala - stora bröst.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (P) skrev 2014-11-23 11:36:03 följande:

    Du har ju inte mjölk i brösten i vanliga fall...så, de växer och fylls med mjölk.


    Jag menar vid graviditet. Har då små bröst sämre mjölkkapacitet än stora?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Jag) skrev 2014-11-23 11:38:54 följande:
    Jag svarade på rubriken? Klart de ger mjölk!
    Du måste också läsa din lilla texten!
  • Anonym (Anonym)

    Hm har hittat uppgifter som stödjer både att mindre bröst genererar mindre mjölk samt att individuella skillnader förekommer. Förvånande.

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Stl saknar betydelse) skrev 2014-11-23 13:01:21 följande:

    Storleken saknar betydelse, det gäller även bröst. Jag har små bröst och har ammat mina tre barn utan problem. Mina pyttesmå bröst har genererat alldeles tillräckligt med mjölk för att föda upp tre barn. Ammade alla i 9 månader.

    Har vänner som har stora bröst som också ammat utan problem men jag har också vänner med stora bröst som inte kunnat amma. Har ingen vän med små bröst som haft problem att amma men jag är övertygad om att det finns även de med små bröst som kan få problem med amning.

    Med andra ord: storleken saknar betydelse.


    Ja men du måste ju presentera skillnander baserat på en större urvalsgrupp. Inte en slutsats du dragit i din bekantskapskrets.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Stl saknar betydelse) skrev 2014-11-23 13:15:48 följande:
    Varför måste jag det? Hur stor urvalsgrupp vill du ha? Och hur vet du hur stor min bekantskapskrets är? Eller vilka jag valt att involvera i "mitt" urval?
    Dumskalle! Om du drar slutsatser på en så liten grupp handlar det ju om indivuduella skillnader.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (big boob) skrev 2014-11-23 13:29:15 följande:
    Anonym (Anonym) skrev 2014-11-23 13:07:03 följande:
    Ja men du måste ju presentera skillnander baserat på en större urvalsgrupp. Inte en slutsats du dragit i din bekantskapskrets.

    Jag får väl styrka iakttagelsen med fler exempel från MITT liv och därmed göra urvalsgruppen större. Min mamma med pyttesmå bröst hade mjölk i överflöd. Jag som själv har stora bröst har inte haft tillräckligt till mina egna barn.

    Naturligtvis säger det ingenting om generella förhållanden. Men OM små bröst i snitt ger mindre mjölk - vilket jag alltså inte vet om de gör - säger det hur som helst ingenting om hur det kommer att fungera i det enskilda fallet. Om just du har pyttesmå bröst kanske du ändå kan producera massor av mjölk. Det finns helt enkelt inget sätt att veta i förväg.
    Jag är helt övertygat av ett större bröstvolym ger större mjölkkapacitet. Inte minst när man jämför C-kupade bröst mot A-kupade eller platta.
  • Anonym (Anonym)
    Ann Cistrus skrev 2014-11-23 13:38:59 följande:
    Egentligen är det kanske så att de större brösten ger mer bröstmjölk än de mindre men eftersom även de mindre ger tillräckligt för att föda upp ett spädbarn så blir frågeställningen bara intressant om man planerar att donera bröstmjölk eller om man bara är allmänt intresserad av att veta... 
    Man kanske resonerar desto mer desto bättre. Det borde man göra.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (big boob) skrev 2014-11-23 13:45:17 följande:
    Visst, om volymen på något sätt korrelerade med mängden mjölkkörtlar. Nu består inte bröst av enbart mjölkkörtlar, utan även fett. I mitt fall väldigt mycket fett, ganska lite mjölkkörtlar (tydligen).

    Dessutom växer mjölkkörtlarna under graviditeten. Därför kan inte bröstvolymen på något sätt förutspå mjölkkapaciteten.
    Platta A bröst har omöjligen samma kapacitet att utveckla lika stora mjölkköttlar som exempelvis C-bröst eftersom det är helt olika volymer.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Stl saknar betydelse) skrev 2014-11-23 13:47:42 följande:
    trevlig ton du har. Igen, du vet inte hur stor grupp jag baserade mitt urval på.
    dirty88 skrev 2014-11-23 13:29:06 följande:

    För att ditt utlägg helt saknar värde när den bara är baserad på ett fåtal personer.

    Hade du haft en grundläggande förståelse för vetenskap hade du själv insett detta.


    Du vet inte hur många personer jag baserat mitt inlägg på. Du vet heller inget om min bakgrund, yrke eller kunskap om fakta som jag valde att inte ta med i mitt inlägg.

    Sen ber jag om ursäkt eftersom jag missat att den här tråden bara ville ha vetenskapliga statistiskt säkerställda svar. Ska inte göra fler inlägg här.
    Det är väl rätt uppenbart att du inte gjort en adekvat urvalsgrupp på 1000 personer. Du ska sitta på rumpan och tänka huvudet, inte tvärt om.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (big boob) skrev 2014-11-23 13:51:21 följande:
    Det vet du faktiskt ingenting om, eftersom du inte har röntgenblick.
    Om volymen är otillräckliginns det inte plats för lika mycket helt enkelt.
Svar på tråden Ger jättesmå bröst bröstmjölk?