• Lisa1976

    Är man rasist bara för att man vill minska invandringen?

    Jag är av åsikten att Sverige tar emot för många flyktingar. Jag oroar mig för att vi inte kommer att kunna ta hand om våra egna sjuka, svaga, barn, hemlösa m.fl. Jag ser kopplingen mellan skolans dåliga resultat och ökad invandring. Jag oroar mig för att segregationen kommer att bli ett stor problem i framtiden med ökad kriminalitét, arbetslöshet och rasism. Jag ser hur USA ha det idag mellan svarta och vita. Självklart vill jag hjälpa människor som flyr från krig men jag tycker att andra länder ska ta emot fler än vad de gör! Och att pengar ska läggas på att få stopp på krigen.
    Är jag rasist för att jag tycker så här? Jag tycker att jag är realist och eventuellt egoist.
    Är man rasist bara för att man vill minska invandringen?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är man rasist bara för att man vill minska invandringen?
  • volvo142
    Nej men SD tex som inte vill ta in nån tycker jag är rasister men jag tycker också att de borde minskas men inte försvinna..  
  • Sensitiveguy
    Lisa1976 skrev 2014-12-12 09:11:20 följande:

    Puttar upp frågan lite!


    Come again?
  • DenFulaAnkungen

    Nej, man är inte automatiskt rasist för att man vill minska invandringen. Precis som att man inte automatiskt är kommunist bara för att man ogillar SD.

    Däremot kan man börja fundera kring det här med rasism om man undersöker ett visst partis principprogram, där det talas om en "nedärvd mänsklig essens som inte är kan påverkas av yttre faktorer" och som "skiljer sig mellan individer och grupper" och att "dessa skillnader inte kan undertryckas utan att det får konsekvenser" (Sverigedemokraternas principprogram, "människan"). Vad är en nedärvd mänsklig essens (nedärvd = genetisk, biologisk) och på vilken grund menar man att undertryckta essenser skulle få konsekvenser?   

    I samma principprogram finns också strikta regler (assimileringsidéerna) för den som vill identifiera sig som svensk. Men med denna "nedärvda essens", vilken man inte kan påverka enligt SD, blir det i praktiken omöjligt för en "icke-etnisk-svensk" att bli helt assimilerad. Här finns det också fog att ifrågasätta syftet med Ekeroths riksdagsmotion om att registrera svenska medborgares ursprungliga etnicitet. 

    Lägger man ihop det med Åkessons inledning i årets valkampanj, att muslimer är det största hotet sedan nazismen, med Söders uttalande i helgen om att judar, samer etc. inte är riktiga svenskar och Ekeroths riksdagsmotion om att registrera svenska medborgares ursprungsidentitet så börjar det lukta lite illa.   

    Men nej, att enbart oroa sig för invandringen med anledning av att man inte vet hur det ska finansieras rent ekonomiskt, så är man inte rasist. 

  • Sensitiveguy
    DenFulaAnkungen skrev 2014-12-16 09:45:14 följande:

    Men nej, att enbart oroa sig för invandringen med anledning av att man inte vet hur det ska finansieras rent ekonomiskt, så är man inte rasist.


    Nej, det tyder på okunskap av SD:are att överhuvudtaget fråga sig det. Hela utsatthetstänkandet av desamma är en konspiration för att väcka medkänsla och sympati. Böla som en bebis brukar dock aldrig ta en framåt.
  • Gäst1234567

    Som jag ser det så är i princip alla människor i Sverige är rasister, oavsett om man vill ha mer eller mindre invandring. Inklusive jag skälv, tyvärr.

    Rasist blir man i samma ögonblick som man behandlar någon annorlunda beroende på något som kan kopplas till ras-tänket. (Hudfärg, ansiktsdrag, hårfärg etc.)  Gäller både positiv lik väl som negativ särbehandling. Och detta är inte bara begränsat till folk med utländsk bakgrund utan även tex rödhåriga.

    Religion och språk tex har inte med ras att göra, så jag tycker att det är fel att dom blandas in i debatten om rasist/icke rasist på TV'n tex. Man blandar äpplen och päron helt enkelt (kanske med flit).

  • Gert

    Om det är rasistiskt att vilja minska invandringen är majoriteten av svenskarna rasister. 


    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Sensitiveguy
    Gert skrev 2014-12-22 20:34:54 följande:

    Om det är rasistiskt att vilja minska invandringen är majoriteten av svenskarna rasister. 


    Låg inte den siffran på 40 någonting?
  • Gert
    Sensitiveguy skrev 2014-12-22 21:01:28 följande:
    Låg inte den siffran på 40 någonting?
    Den siffran har säkert stigit, om den nu låg på 40, vilket låter som en underdrift.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Sensitiveguy
    Gert skrev 2014-12-22 21:05:26 följande:

    Den siffran har säkert stigit, om den nu låg på 40, vilket låter som en underdrift.


    Ingen av oss vet. Men en teori jag har är att om integrationen varit bättre hade den varit lägre, siffran.
  • Gert
    Sensitiveguy skrev 2014-12-22 21:12:11 följande:
    Ingen av oss vet. Men en teori jag har är att om integrationen varit bättre hade den varit lägre, siffran.
    För över 1 år sen låg siffran på 45%. Idag borde den siffran ha ökat.

    fof.se/tidning/2013/8/artikel/fler-svenskar-vill-se-minskad-invandring
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • SkåneP

    Den som funderar på saker i stil  med "är jag rasist för att jag..." är antagligen det.

  • sjuttiofemman

    Men suck, detta eviga tjat om samma skit.

    Svaret är nej.

    Men Sd kritiserar inte invandringen, de är rasister. En rejäl skillnad.

  • Gert
    sjuttiofemman skrev 2014-12-25 23:49:53 följande:

    Men suck, detta eviga tjat om samma skit.

    Svaret är nej.

    Men Sd kritiserar inte invandringen, de är rasister. En rejäl skillnad.


    SD kritiserar invandringspolitiken och politikerna. Det är stor skillnad. Och tydligen är man rasist om man gör det.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Molle1981

    I Sverige så är man det, så mitt svar blev ett Ja. I övriga världen så är man självklart inte det, skulle ju vara sjukt i så fall.

Svar på tråden Är man rasist bara för att man vill minska invandringen?