• Anonym (Nia)

    Skyldig pengar för en träning jag inte bokat in - antar att mitt ex ligger bakom.

    Jag har fått en räkning på 700 kr för ett träningspass med PT som jag INTE bokat in själv. Jag lever alltså på försörjningsstöd pga en sjukskrivning och har inte dessa pengar, det är helt absurt att jag skulle kunna betala det.

    Jag ringde till träningscenter och förklarade detta för dem, men de vägrar ta bort räkningen med motiveringen att det är 24 timmars avbokningspolicy. Men jag visste inte ens om tiden!

    Jag misstänker starkt att mitt ex kan ligga bakom detta, men har inga bevis. Vad ska jag göra nu? Räkningen har jag inte råd att betala och jag har ingen att låna pengarna av heller. Jag vet inte vad jag ska göra och är helt förtvivlad. Sitter här och gråter över att jag inte kommer ha mat denna månad om jag ska betala 700 kr för något jag inte ens har bokat in mig på. Vad har jag för rättigheter?

  • Svar på tråden Skyldig pengar för en träning jag inte bokat in - antar att mitt ex ligger bakom.
  • Anonym (J)

    Kan du inte be att få tala med ägaren till gymmet och förklara din situation. Kanske kan de göra ett undantag?

  • Anonym (bestrid)

    Du bestrider räkningen och polisanmäler att någon varit inne på ditt konto. Jag antar att du inte gett ditt ex inloggningsuppgifter till ditt gym-medlemskap?

  • Anonym (Nia)
    Anonym (bestrid) skrev 2015-01-25 16:33:00 följande:

    Du bestrider räkningen och polisanmäler att någon varit inne på ditt konto. Jag antar att du inte gett ditt ex inloggningsuppgifter till ditt gym-medlemskap?


    Jag har inget medlemskap. Ok, ska polisanmäla händelsen. Tack.
  • Anonym (Nia)
    Anonym (J) skrev 2015-01-25 16:31:39 följande:

    Gå dit personligen. Ring inte.


    Tyvärr kan jag inte gå dit eftersom det ligger för långt bort (ca en timme resväg) och jag är sjukskriven (mer eller mindre sängliggande alltså).
  • Anonym (Nia)
    Anonym (J) skrev 2015-01-25 16:30:54 följande:

    Kan du inte be att få tala med ägaren till gymmet och förklara din situation. Kanske kan de göra ett undantag?


    Det var just ägaren jag pratade med, men han sa att deras policy är sådan. Han vek sig inte en tum trots att jag förklarade.
  • Anonym (K)

    Då bör du faktiskkt ringa polisen och säga att någon annan bokat i ditt namn och fråga vad du ska göra. Ta det lugnt, förklarar sakligt, och anmäl det som ett brott. Identitetsstöld och den typen av bedrägerier är helt seriöst väldigt allvarliga saker. 

  • Anonym (J)
    Anonym (Nia) skrev 2015-01-25 16:41:53 följande:

    Det var just ägaren jag pratade med, men han sa att deras policy är sådan. Han vek sig inte en tum trots att jag förklarade.


    Ok. Polisanmäl då att någon bokat i ditt namn. Men det blir svårt att bevisa.
  • Anonym (Nia)
    Anonym (J) skrev 2015-01-25 16:46:14 följande:
    Ok. Polisanmäl då att någon bokat i ditt namn. Men det blir svårt att bevisa.
    Mitt ex har mitt personnummer och är dessutom en kvinna, så hon kan lätt ha kommit undan med att boka in pass åt mig eftersom hon har kvinnoröst som sagt. Gud, vad arg jag blir!

    Vad kommer att hända med räkningen nu när jag inte betalar den? Hamnar den hos inkasso? Jag har alltid skött mina räkningar och är orolig.
  • Anonym (K)
    Anonym (Nia) skrev 2015-01-25 16:52:25 följande:
    Mitt ex har mitt personnummer och är dessutom en kvinna, så hon kan lätt ha kommit undan med att boka in pass åt mig eftersom hon har kvinnoröst som sagt. Gud, vad arg jag blir!

    Vad kommer att hända med räkningen nu när jag inte betalar den? Hamnar den hos inkasso? Jag har alltid skött mina räkningar och är orolig.
    Polisanmäl! Det kanske blir svårt att bevisa - men det KAN bli skitenkelt också, med typ samtalsloggar och grejer. Anmäl, anmäl, anmäl NU!

    Så frågar du polisen du pratar med om du ska betala eller avvakta. 
  • Anonym (Nia)
    Anonym (K) skrev 2015-01-25 17:04:45 följande:
    Polisanmäl! Det kanske blir svårt att bevisa - men det KAN bli skitenkelt också, med typ samtalsloggar och grejer. Anmäl, anmäl, anmäl NU!

    Så frågar du polisen du pratar med om du ska betala eller avvakta. 
    Jag ska absolut polisanmäla, men om polisen säger att jag ska betala så kan jag inte det. Har inte de pengarna hur mycket jag än skrapar. Efter att hyra och andra räkningar är betalda så har jag bara matpengar kvar (inte mycket). Det finns ingen möjlighet att pengarna ska räcka. Dessutom har jag ingen att låna utav. Jag vet inte hur lång tid det tar innan man hamnar hos inkasso? En, två månader?
  • Anonym (a)

    Du ska skriva endast bestrides på fakturan, ta kopia och skicka originalet till företaget som rekommenderat. Då får bevis åå att de har tagit mot brevet. Då får de inte skicka till inkasso utan måste gå via tingsrätten.

  • Anonym (bestrid!)
    Anonym (Nia) skrev 2015-01-25 17:17:06 följande:
    Jag ska absolut polisanmäla, men om polisen säger att jag ska betala så kan jag inte det. Har inte de pengarna hur mycket jag än skrapar. Efter att hyra och andra räkningar är betalda så har jag bara matpengar kvar (inte mycket). Det finns ingen möjlighet att pengarna ska räcka. Dessutom har jag ingen att låna utav. Jag vet inte hur lång tid det tar innan man hamnar hos inkasso? En, två månader?

    Eftersom du inte har bokat passet så ska du självklart inte betala. Vore det så hade ju företag kunnat skicka räkningar till kreti och pleti och kassera in en massa pengar utan att behöva utföra några tjänster (finns iofs företag som gör just så, men det är fullkomligt olagligt). Det är gymföretaget som får bita i det sura äpplet och ta kostnaden, eftersom de inte har tillräckligt bra koll på vem som bokar pass hos dem. Bestrid fakturan med en gång, så som beskrivits ovan!
Svar på tråden Skyldig pengar för en träning jag inte bokat in - antar att mitt ex ligger bakom.