• Anonym (Sofie)

    Pepp till viktminskning

    Hej!
    Kollade lite snabbt i 'gå ner i vikt'-trådar och hittade ingen där man kunde va anonym. Så jag tänkte att jag gör en!

    Jag har gått upp i vikt de senaste 5 åren ungefär, och jag längtar SÅ tillbaka till en storlek 38!
    Jag är inte 'riktigt förbannat jävla äckligt trött' på min vikt, vilket gör att jag mesar, och bara fortsätter att äta som jag gör. Jag är mest sådär lite smått nedstämd över det, med trivs ändå hyfsat med min kropp. Med kläder åtminstone.

    Så problemet är alltså att jag har svårt att bli tillräckligt motiverad, och behöver nog se resultat FORT.

    Kan vi hjälpas åt lite med det?
    Jag VILL ju, men jag vill verkligen se skillnad för att det ska vara värt det.
    Det var så enkelt och skoj att köpa kläder förut... Nu är det mest en besvikelse och en inställning att "jag måste ha något att ha på mig så jag tar väl den här ändå".

    Är alltså en 24-årig tjej. Ca 168 lång, och skulle tippa att jag väger omkring 80, men har inte vägt mig på...6 år. På riktigt. 6 år! 
    Så jag hade alltså inte tänkt väga mig nu heller, utan går hellre på hur kläder sitter, eller mäter med måttband, för det KOMMER inte hjälpa mig att se sanningen i vitögat om vikten. De där siffrorna får mig inte motiverad, snarare deprimerad.

    Vill någon hänga på?
    Ge tips?
    Berätta hur ni går tillväga?
    Snälla! Jag behöver någon {#emotions_dlg.flower}

  • Svar på tråden Pepp till viktminskning
  • Barnlangtan
    Anonym (Sofie) skrev 2015-01-28 14:11:29 följande:

    Vad bra!

    Jag började igår kväll med att äta lax i sås utan pasta till. Föll lite på lunchen idag då jag åt lite grann ris (köpe-thaimat i skolan), men till middag ska jag laga köttfärssås på grädde, med morötter och paprika.

    Köpte även lite naturgodis. Kanske inte suveränt, men känns som ett bättre val än chips eller godis när sötsuget sätter igång.

    Men jag undrar hur det är med mjölk när man äter lchf-liknande. Det ska man väl egentligen inte dricka?

    Isåfall vet jag inte vad jag ska dricka alls! Avskyr vatten men försöker tvinga i mig lite om dagen ändå. Men kan inte ersätta all dryck med vatten rakt av... Drick inte kaffe eller te alls heller.


    Naturgodis är ju lite mer okej så länge man inte äter de choklad/yoghurttäckta nötbitarna.

    Om du tycker vanligt vatten smakar illa, testa några droppar citronkoncentrat. Behövs inte mycket alls och vattnet smakar genast lite bättre. Det brukar jag göra, speciellt sommartid, när jag blivit less på vanligt vatten.
  • Anonym (Sofie)

    Dagens middag;

    Köttfärssås på grädde med morot och paprika. Gott och mättande.

  • Anonym (Sofie)
    Barnlangtan skrev 2015-01-28 15:13:01 följande:
    Naturgodis är ju lite mer okej så länge man inte äter de choklad/yoghurttäckta nötbitarna.

    Om du tycker vanligt vatten smakar illa, testa några droppar citronkoncentrat. Behövs inte mycket alls och vattnet smakar genast lite bättre. Det brukar jag göra, speciellt sommartid, när jag blivit less på vanligt vatten.
    Får försöka att välja mer nötter än choklad, ja :D men det tar emooooot!

    Jo, jag har försökt med citronvatten. Det funkar nog lite bättre. Får fortsätta experimentera.
  • Barnlangtan

    Såg gott ut din middag :) Här blev det att gräva i skafferiet och åt en halv burk tonfisk, ett ägg, lite parmesanost och majonnäs. Blev lite för mycket med majonnäsen, och klarar egentligen inte av tonfisk på burk. Nåja.. Får hitta på något bättre imorgon. Har räknat kalorierna hela dagen och det går förvånansvärt bra! 810 kcal idag, än så länge. Lär nog slinka ner något litet innan sovdags. Tänkte nog ligga på ca 1200 kcal/dygn.

    Blir en kvällspromenad också.

  • Barnlangtan

    Lär nog inte komma upp i 1200 kcal idag. Blir alldeles för mycket på dessa få timmar jag har kvar.

  • Fröken Hepburn

    Jag vill bli av med 5-6 kg. Började med 5:2 i måndags och har tidigare gått ner 7 kg med hjälp av den dieten. 2 av dem gick jag upp igen under hösten men nu är jag laddad igen. :)

    Ofta blir det soppa till frukost och omelett till middag. Jag håller det enkelt och enkelspårigt.

  • Fröken Hepburn
    Barnlangtan skrev 2015-01-28 09:13:52 följande:

    Jag har laddat hem appen Lifesum (till iPhone, vet ej om det finns till andra operativsystem) där man kan logga allt man äter. Där ser man kalorimål bland annat. Man kan även lägga in träningspass, och då blir det minus på kalorierna.

    Har inget utlåtande om appen är bra eller ej, laddade hem den nyss så idag blir det första försöket med den :)


    Den är bra! Jag använder den och tycker den är toppen. :)
  • oooliviaaa

    Jag hänger också på!

    1.68 lång, väger runt 80kg. Alltid vägt 70 och varit nöjd så 10 kg ska jag ner, helst NU haha! Tänker köra på modifast nu i två veckor, sedan minska ner måltiderna och skippa sockret! Drömmer

  • Anonym (Sofie)

    Har ätit sallad med tonfisk ifrån Subway idag. Känns tufft att hitta ett nyttigt alternativ när man inte planerat och inte är hemma. Har även ätit lite för mycket naturgodis idag känns det som. Fy på mig. Skärpning!

  • Barnlangtan
    Anonym (Sofie) skrev 2015-01-29 19:25:13 följande:

    Har ätit sallad med tonfisk ifrån Subway idag. Känns tufft att hitta ett nyttigt alternativ när man inte planerat och inte är hemma. Har även ätit lite för mycket naturgodis idag känns det som. Fy på mig. Skärpning!

    phpE6s9mG25664.jpg


    Ja, det blir verkligen en omställning.

    Jag lagade falafel (gjorde egna) och haricot verts till middag idag. Snabbt och enkelt. Bara 185 kcal i den måltiden!

    Kan verkligen rekommendera "kaloriräknar"appen Lifesum, finns säkert andra liknande appar också. Har fått en bra insikt om vad man stoppar i sig under dagen.

    Jätteroligt att det är fler som hittat hit :)

    Jag tänkte väga mig varje fredag framöver. Vågen säger inte allt, men är ett bra riktmärke.
  • Barnlangtan

    Tänkte dela med mig av en lista på bra och hälsosamma produkter att ha hemma. Minns inte exakt vem som skrivit detta, men säkerligen någon träningsblogg.

    Protein:
    Keso, kesella, skaldjur, kycklingfilé, renskav, köttfärs, kalkon, fisk, makrill i tomatsås, ägg, skinka, gravad/rökt lax, sill

    Kolhydrater:
    Quinoa, fullkornsbulgur, fullkornscouscous, fullkornspasta, råris, bönor, havregryn, osötat bröd

    Fetter:
    Avocado, kokosolja, jordnötssmör, fiskolja, olivolja, rapsolja, smör, kokosmjölk, lätt fårost, valnötter, mandel, linfrön

    Grönsaker:
    Broccoli, spenat, sallad (ej isberg), vitkål, morötter, rödbetor, tomater, ruccola, zuccini, blomkål, aubergine, krossade tomater

    Frukt:
    Gröna äpplen, grapefrukt, bär, kiwi, bananer (banan dock enbart som återhämtningsfrukt efter träning)

    Kryddor:
    Pesto, röd/grön curry, sambal oelek, soja, kanel

    Undvik helt:
    Socker, friterat, snabbmat, processad mat, för mycket salt.


    Mamma till L - 17 april 2014
  • Anonym (Sofie)

    Jo, jag laddade ner Lifesum, men jag undrar om det är förenligt med LCHF-liknande diet? Då stoppar man ju i sig massor av fett, och det borde ge många kalorier tänker jag?
    Och för att kunna välja en diet man vill gå på i appen så behövde man betala per månad. Det vill jag inte göra.

    Idag tänkte jag laga tonfisksås med sockerärtor till lunch. Och till middag ikväll blir det kyckling eller fläskfilé i gryta med svamp och paprika, och så sallad sida om.

  • Barnlangtan

    Här blev det kycklingfilé med gårdagens haricot verts till middag.

    Hinner inte med något träningspass idag, heller inte någon vagnspromenad (snöstorm ute). Nåja, har annars känts som en bra dag.

    Med mitt kaloriräknande går det i alla fall bra. :) Har lyckat ligga på lite dryga 1000 kcal/dag utan problem.


    Mamma till L - 17 april 2014
  • Anonym (Sofie)

    Vad du är duktig!
    Du ligger ju väldigt lågt i kaloriintag så du borde väl gå ner rätt fort tycker jag!

    Min helg har inte gått jättebra.
    Drack ett glas cola igår, och åt chilinötter och naturgodis.
    Det är ju en förbättring eftersom jag ätit/druckit mindre än förut, men det är väl inte mitt bästa i ärlighetens namn...

    Middagarna går bättre dock. De håller jag helt fria från pasta/potatis/bröd/ris. Och det är väl bra, hoppas jag. Det borde väl göra lite skillnad i längden.

  • Barnlangtan

    Jo, jag vet att det är ganska lågt kaloriintag per dag. Jag är bara så less på att gå ner ett kilo en vecka och nästa vecka har jag gått upp tre kilon. Har aldrig dragit ner på kalorierna så här hårt förut så förhoppningsvis ger det resultat.

    Jag har faktiskt en bakgrund som betydligt mycket mer överviktig. I sena tonåren vägde jag nästan 80 kilo (159 cm lång). Började träna och äta bättre, och på ett år tappade jag massor med vikt, vägde efter det 54-56 kilo. En vikt som jag trivdes väldigt bra med. Höll vikten i två år ungefär, men sedan hände det massor med tunga saker inom familjen och jag och sambon hade dessutom väldigt svårt att få barn (upprepade missfall) - vilket gjorde att jag började tröstäta och jag engagerade mig inte lika mycket med träningen. Gick upp till 70 kilo ungefär, men lyckades tappa något kilo, så har legat på 66 kilo ungefär i några år.

    Jag vet att jag KAN gå ner i vikt, men det är jävligt svårt. Har varit överviktig ända sedan barnsben och jag har kämpat med vikten ända sedan jag själv blev medveten om min övervikt - i ca 12 års ålder.

    Vägde mig igår och då vägde jag prick 62 kilo. Så det är "bara" 8 kilo ner till 54 kilo som jag siktar på. Som sagt är det inte mycket, men jag har så galet svårt att hitta den där motivationen jag hade där i tonåren när jag faktiskt tappade ca 25 kilo.

    Därför räknar jag kalorier och lägger mig lågt i kaloriintag. Skulle det då vara så att jag skulle gå och mumsa i mig en 200 g chokladkaka på en gång så vet jag att jag inte har mycket utrymme till att äta annat - vilket då borde motverka viktökning.

    Ja, det blev en lång historia det här. :)

    Jag har också syndat med några lakritsbitar idag, men det är långt ifrån så mycket godis som jag normalt kan råka äta på en gång. Försöker hålla stenhårt på kaloriintaget.

    Något som är viktigt att komma ihåg är att det inte alltid är så lätt att göra en livsstilsförändring, och råkar man då äta fel någon gång så tror jag inte det spelar så stor roll. Så länge man inte gör det till en vana.

    Kämpa på! :)


    Mamma till L - 17 april 2014
  • Barnlangtan

    Hoppas det går bra där ute!

    Jag har börjat med en 30 dagars plankan "challenge". Inne på dag 2.

    I övrigt rullar det på förvånansvärt bra. Måste dock bättra mig på intaget av vatten.. Har köpt en kalender där jag skriver upp allt med mat/träning/vikt etc. Och har skrivit upp min plan och delmål. Känns som att jag fått en bra struktur.

    Fast man vet ju aldrig hur detta kommer gå. Tidigare när jag fått mina träningsryck så har det gått bra i några dagar, och sedan har jag fallit tillbaka i samma hjulspår..

  • Anonym (Sofie)

    Ja.. Det går väl sådär...

    Har ätit lite bröd och potatis i veckan.

    Definitivt mindre kolhydrater än vanligt, men ändå..

    Tog ett halvt glas Cola till maten ikväll med.

    Känns sådär.

    Men jag tänker att en livsstilsförändring inte bör ske för drastiskt, och att jag ändå gjort många bra ändringar. Så på lite längre sikt kanske jag kan se resultat...

  • Barnlangtan
    Anonym (Sofie) skrev 2015-02-05 19:11:49 följande:

    Ja.. Det går väl sådär...

    Har ätit lite bröd och potatis i veckan.

    Definitivt mindre kolhydrater än vanligt, men ändå..

    Tog ett halvt glas Cola till maten ikväll med.

    Känns sådär.

    Men jag tänker att en livsstilsförändring inte bör ske för drastiskt, och att jag ändå gjort många bra ändringar. Så på lite längre sikt kanske jag kan se resultat...


    Ge inte upp, många bäckar små! Kom ihåg att även de små framstegen är bra framsteg!

    Idag har jag haft en hemsk ätardag. Jag och sambon hämtade takeaway thaimat från lunchbuffén. Herregudars vad jag ätit idag! Mår jätteilla nu på kvällen. Tog med mig ganska mycket thaimat så det räckte till tre portioner, så det är det enda jag ätit idag. Plus lite sötsaker...

    Nya tag imorgon! Hade ändå gått ner 0,7 kilo på en vecka så det kändes roligt att se resultat svart på vitt.
Svar på tråden Pepp till viktminskning